برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارش میدانی «موسیقی ما» از پرفروش ترین آلبوم‌های این روزهای بازار موسیقی
بُهت بازار از فروش و نایاب شدن دو آلبوم
موسیقی ما – فروشگاه های مرجع موسیقی در تهران، از فروش و نایاب شدن دو آلبوم موسیقی در کشور خبر می دهند.
به گزارش «موسیقی ما»، در اواسط سال کاری موسیقی در کشور و انتشار گسترده آلبوم های موسیقی در ژانرهای مختلف، به نظر می رسد مخاطبان موسیقی توانسته اند تفاوت هایی را در برخی آثار موجود در بازار کشف کنند و همین باعث شده چارت فروش شش ماهه اول آثار و آلبوم های موسیقی در ایام منتهی به ماه های محرم و صفر، متفاوت باشد. خبرنگار «موسیقی ما» در یک گزارش میدانی سراغ چند فروشگاه مرجع آثار موسیقی در تهران رفته و با مدیران فروش این فروشگاه ها گپ زده است.


* ماه و ماهی خوب فروخته

عموم رهگذران میدان انقلاب وقتی مسیرشان کنار دو فروشگاه قدیمی موسیقی این میدان در ضلع غربی باشد، چند دقیقه ای را مقابل آن می ایستند و به آلبوم های جدیدا منتشر شده، نگاهی می اندازند.

فروشگاه «آهنگ» یکی از این دو فروشگاه است که طرفداران و مشتریان ثابتی هم دارد. «تهرانی» (از مدیران فروش این فروشگاه) درباره آلبوم های پرطرفدار هفته های گذشته اعتقاد دارد: «ما معمولا بر اساس حوزه و ژانر یک آلبوم، خوب یا بد بودن فروش یک اثر را می سنجیم. مثلا در حوزه پاپ آلبوم مرتضی پاشایی و چارتار فروش بالایی داشتند و آلبوم «نوستالژی» رضا یزدانی هم خوب فروخت. در آلبوم های سنتی هم آلبوم «علی زندوکیلی» که ترانه های قدیمی و پرخاطره را بازخوانی کرده بود، فروش نسبتا خوبی داشت. آلبوم «عبور» با صدای «محمد معتمدی» و آلبوم «پرواز همای» هم خوب فروخته اند.»

تهرانی درباره تنوع نظر مخاطبان هم می گوید: «ما معمولا تنوع فروش داریم و مشتری های ما از هر سلیقه ای موسیقی گوش می کنند. ولی آلبومی که این روزها به طرزی عجیب و باور نکردنی در حال فروش رفتن است آلبوم «ماه و ماهی» حجت اشرف زاده است.» اسم آلبوم را چند بار دیگر از او می خواهم تکرار کند. توضیحات فروشنده فروشگاه آهنگ اینجا کارساز است: «قطعه ای در اینترنت و برخی شبکه های ماهواره ای به نام «ماه و ماهی» منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت. همین باعث شده این آلبوم همه گیر شود.»

* فقط هزار!

میدان انقلاب از گذشته های خیلی دور شاهد حضور افرادی در پیاده روی غربی خود بوده که در هنگام عبور عابران زیر لب با گفتن کلمه «سی دی های نایاب»، «ام پی تری های جدید فقط هزار» سعی در جلب توجه مشتری های خود دارند.

گفتگو با یکی از این افراد نکات جالبی را در خود دارد و او اعتقاد دارد این روزها دیگر کسی دنبال موسیقی لس آنجلسی و غیر مجاز نیست و آثار رپ و ام پی تری های گلچین بیشتر طرفدار دارند: «من شاید بیست سالی هست که در این حوزه کار می کنم. بازار نسبت به گذشته خیلی فرق کرده. آن موقع همه دنبال اندی و کوروس بودند الان همه فقط رپ و گلچین ام پی تری می خواهند. دیگر کسی لس آنجلسی ها را تحویل نمی گیرد.»

از «رضا» درباره عدد و رقم هایی که دارد می پرسم و اینکه این سی دی ها را با چه رقمی می فروشد و واقعا فقط هزار تومان رقم واقعی این آثار است؟ می گوید: «گلچین های ما گلچین های سر چهارراهی فرق دارد. گلچین های ام پی تری سر چهارراهی را معمولا بعضی از شرکت های رسمی موسیقی می زنند و می دهند دست آدم هایشان که در چهارراه ها به ماشین ها بفروشند. آنها به شدت در این زمینه حرفه ای شده اند و چون می دانند آلبوم ها فروش ندارند آنها را خودشان به صورت گلچین ام پی تری می کنند و در چهارراه های شلوغ و در ترافیک به ماشین ها می فروشند تا خواننده شان بیشتر شنیده شود و مردم بهتر بشناسند. کارهای ما ولی گلچین های واقعی است. همه مردم می توانند آنها را دوست داشته باشند. از ده هزار تومان تا 15 هزارتومان فیمت داریم. آلبوم ها و آثار رپ را بیست هزار تومان هم می فروشیم. عمده نوجوان ها مخاطب موسیقی رپ اند و همیشه هم فروش بالایی از رپ داریم. همین هایی که من خودم اصلا نمی فهمم شان. اینکه می گویم فقط هطار فقط برای جلب مشتری است . شما زیاد جدی نگیرید!»

خرید نکردن از رضا و گرفتن وقت گران بهایش باعث شده هنگام خداحافظی کمی سر سنگین تر شود و حتی سوال آخرم را هم با اکراه جواب دهد و درباره اطلاعش از میزان ضرر و زیان و کار غیرفرهنگی و غیر اخلاقی اش در تکثیر آثار بصورت ام پی تری، بگوید: «بی خیال آقا. خود من دو سال در یکی از همین شرکت های بزرگ کنسرت گذار و تولید کننده آلبوم بودم. خود آنها در تیراژی گسترده و بالا کار خواننده های خود را به صورت ام پی تری گلچین می زد و از ما می خواست پخش کنیم. آنها خودشان بیشتر از ما در این کار نفع می بینند. و الا چرا باید خودشان با دست خودشان آلبوم های خواننده ها را گلچین کنند؟» جوابی ندارم و فقط سرم را تکان می دهم و رد می شوم. به شرکتی که اسمش را رضا به من گفته فکر می کنم و آخرین مصاحبه ای که با مدیرش داشتم و حرفهای او... صدای «رضا» را پشت سرم حس می کنم که زیر لب می گوید: «سی دی بدم؟ گلچین روز، بهترین های ماشینی، فقط هزار...»

* در دنیای تو ساعت چند است آقای بتهوون؟

فروشگاه بتهوون مهم ترین و قدیمی ترین فروشگاه موسیقی در کشور است. برادران چمن آرا در همه این سالها با تحمل همه فشارها و ضربه های مالی، کرکره این فروشگاه پرطرفدار را بالا نگه داشته اند و فروشگاه «بتهوون» که در بین مراکز فروش موسیقی و فروشگاه های این حوزه برای خودش دیگر به عالیجنابی تبدیل شده، به یکی از مراکز فرهنگی مهم پایتخت تبدیل شده است.

آرش وطنخواه از مسئولان و فروشنده های این فروشگاه درباره آثار پرطرفدار این روزهای بازار موسیقی می‌گوید: «پیش از جواب به این سوال باید نکته ای را به شما عرض کنم. در همه این بیست سال کاری ام هرگز تا این حد پرفروش شدن و نایاب شدن یک آلبوم برای من عجیب نبوده. آن هم آلبومی که موسیقی متن یک فیلم سینمایی است که در مقاطع مختلف نایاب شد و ناشر اثر هم شگفت زده شده بود. این نشان می دهد که مخاطبان موسیقی فرق کارهای خوب و متوسط و بد را به خوبی درک می کنند.» منظور آرش آلبوم «در دنیای تو ساعت چند است» بود و اینکه استقبال از این آلبوم به شدت غیر معمولی بوده. توضیح می دهم که تبلیغات این فیلم خوب بود و خود فیلم هم قطعا در این جریان تاثیر گذار بوده. آرش ضمن تائید حرفهای من موسیقی خوب و فکر شده را هم مزید بر علت می داند و اینکه «موسیقی خوب همیشه شنیده می شود».

در کمال تعجب مسئولان فروشگاه بتهوون نیز آمار فروش آلبوم «ماه و ماهی» را بالا و جالب لقب می دهند و به همان داستان انتشار تک قطعه «ماه و ماهی» در اینترنت و برخی شبکه ها اشاره دارند.

آرش وطنخواه فروش آلبوم هایی چون آلبوم پالت، بمرانی، داماهی، بنیامین 94 و امین هنرمند (شکوه های بی کلام) را نیز بالا می‌داند تا آثار تلفیقی این روزهای بازار پرشنونده و پر مخاطب به نظر برسند.

* «بیپ» چه می گوید؟

فروشگاه گردی‌ها تمام شده و با یک دوجین آلبوم جدید که خریداری کرده ام، پای سیستم می رسم تا درباره پرفروش ترین آلبوم ها در فضای مجازی هم اطلاعاتی به دست بیاورم.

«بیپ تونز» مرجع دانلود قانونی آثار موسیقی یکی از مرجع ترین سایت ها برای تکمیل این گزارش می تواند باشد. به لیست پرفروش های این سایت که سری می زنم، متوجه می شوم که لیست خرید های اینترنتی آلبوم ها چندان فرقی با لیست پرفروش های فروشگاه های موسیقی ندارد و همان آلبوم ها تقریبا در صدر اند. شما هم به این لیست توجه کنید:

پرفروش ترین آلبوم ها:

1 - «یادی به رنگ امروز» با صدای علی زند وکیلی
2 - «جاده می رقصد» گروه چارتار
3 - «ماه و ماهی» حجت اشرف زاده
4 - «در دنیای تو ساعت چند است» اثری از کریستف رضایی
5 - «ناگفته» اثری از حافظ ناظری
6 - «شبت خوش باد من رفتم» با صدای علی تفرشی

* آمارشهر کتاب

سایت مرکزی «شهر کتاب» از دیگر مراجعی ست که ماه به ماه آمار پرفروش های موسیقی و کتاب را اعلام می کند.

گشتی کوتاه در سایت این مجموعه آلبوم هایی چون : «تا رهایی» (افشارستان 2)، ایران جوان (آواز شهرام ناظری)، «در شب گیسوان تو (پرواز همای)، «یادی به رنگ امروز» (علی زند وکیلی) و... را در صدر پرفروش های خود می بیند و به نظر سلیقه و ماهیت مخاطبان آنلاین و مخاطبین غیر آنلاین چندان فرقی با هم ندارد.

* ایراد بزرگ

این گزارش یک ایراد بزرگ دارد؛ آن هم نداشتن آمار رسمی شرکت ها از میزان فروش آلبوم هایی که تولید کرده اند.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 مهر 1394 - 10:58

دیدگاه‌ها

دوشنبه 13 مهر 1394 - 12:10

این فروشا فایده نداره

وقتی که قانون کپی رایت رعایت نمیشه

حتی کسایی هم که عاشق یه خواننده هستن بازم کپی می کنن

فقط شاید 30 درصد اورجینال تهیه می کنن

دوشنبه 13 مهر 1394 - 13:49

اقا مگه دزدی مشکل نداره؟؟حتی از نظر اسلام؟؟کپی رایت چرا اجرا نمیشه تپ ایران؟؟توی امریکا هم همه احترام نمیزارن با این که قانونه کاشکی به جای بعضی کارای بیخود مجلس یه قانون کپی راست یا حداقل کپی لفت رو عملی کنن من پنج ساله ارجینال میخرم والا مشکل اقتصادی هم پیش نیومده واسه خانواده مردم هم باید هنرمند ها رو درک کنن

دوشنبه 13 مهر 1394 - 15:22

این گزارشها بگمانم واقعی نیست . شنیدم ماه و مهر در کارخانه استمپر سازی فقط دو هزار حلقه سی دی تولید کرده پس چطور میتونه پر فروش باشه نسبت به البومی که ده هزارحلقه ساخته شده ؟! تازه شرکتها سکوت کرده اند . حتما قضیه ای پشت ماجرا هست...

سه شنبه 14 مهر 1394 - 06:40

با خواندن مطلب این آرتیکل به سراغ «ماه و ماهی» و «در دنیای تو ساعت چند است» رفتم و بعد از شنیدن آنها، منهم به مانند بازار بهت زده شدم و خلاصه به نظر میرسه که ادعای فروش و نایاب شدن این دو آلبوم یک شوخی و یا یک تبلیغ غیر مستقیم برای جلب توجه و فروش آن هاست.

سه شنبه 14 مهر 1394 - 17:57

آلبوم "دارم میرم" سلطان احساس به زودی چزء پرفروشترین ها میشه

چهارشنبه 15 مهر 1394 - 12:20

خوش به حال ناشر شون
حالا واقعا نایاب شدن یا تیراژشون پایین بوده زود تموم شده

جمعه 17 مهر 1394 - 13:31

من آلبوم مرتضی پاشایی رو فقط گوش دادم که به نظرم قشنگ بود...
به نظرم هر آلبوم رو تو ژانر خودش بررسی کنید بهتره.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بُهت بازار از فروش و نایاب شدن دو آلبوم | موسیقی ما