برنامه یاد بعضی نفرات
 
دومين جشنواره‌ خرم زمستان برگزار مي‌شود
كميته‌ي تشويق به موسيقي
موسیقی ما - قرار است دومین جشنوارهٔ موسیقی خرم زمستان امسال برگزار شود. جشنواره‌ای که خانوادهٔ این موزیسین فقید به همراه مؤسسهٔ فرهنگی هنری «رادنواندیش» و دفتر موسیقی در تالار رودکی و تالار وحدت برگزار می‌کنند. خانوادهٔ این موزیسین این جشنواره را با هدف ماندگاری و گسترش فرهنگ فاخر موسیقی اصیل ایران زمین، ارتقای بینش فرهنگی و هنری جامعه، ارایه الگوهای مناسب اخلاقی و حرفه‌ای و شناخت بیشتر هنرجویان نسبت به بزرگان هنری کشور و بررسی میزان تأثیرپذیری آن‌ها از هنر این استادان اجرا می‌کند.

در این جشواره قرار است نوازندگان کلیهٔ ساز‌ها، خوانندگان و همچنین گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان (کمتر از ۱۸ سال) با اجرای یک اثر از ساخته‌های «همایون خرم» به صورت تک‌خوانی، تک‌نوازی، هم‌خوانی، هم‌نوازی و گروه‌نوازی در این جشنواره شرکت کنند. در همین زمینه، «مسعود شعاری» - نوازنده و مدرس سه‌تار- وجود جشنواره و اجراهای مختلف موسیقایی را لازمهٔ پیشرفت بخش نوازندگی در موسیقی کشور می‌داند و می‌گوید: «هنرجویان کم سن و سال به اجراهای متعدد نیازمند هستند و هر قدر نوازندگان جوان بتوانند هنرشان را در اجراهای مختلف بیشتر نشان دهند، بهتر خواهد بود؛ آن هم در چنین جشنواره­هایی که علاوه بر ارزش موسیقایی، شانیت مناسبتی دارد و در مقام تجلیل از جایگاه هنری اساتیدی چون آقای همایون خرم نقش آفرینی می‌­کند.»

این نوازندهٔ برجسته و نویسنده کتاب «گنجینه سه­تار»، جشنواره­هایی چون نوای خرم را فضای مناسبی برای معرفی و تشویق چهرهای جوان و نوظهور در موسیقی ایرانی می‌داند و این ویژگی را به عنوان یکی ازمحاسن جشنوارهٔ خرم در سال اول معرفی کرد. شعاری همچنین یکی از نکات مثبت این جشنواره را پرداختن به آثار همایون خرم برشمرده و می‌گوید: «به نظر من نکتهٔ جالب و منحصر به فرد این جشنواره، پرداختن به آن دسته از آثار موسیقایی ایران است که حال و هوای ساز خرم را در دل خودش دارد.»

 شعاری نگاه این جشنواره که در آن پرداختن به کارهای استاد همایون خرم وجود دارد را از آن جهت مثبت ارزیابی کرد که به وسیله چنین دیدگاهی می‌­توان به کارهای هنری گذشتگان رجوع کرد و آثار و یاد و خاطره آن هنرمندان نام آور را تا همیشه زنده نگه داشت: «بخش مهمی که باید در مورد چرایی و کارکرد چنین جشنواره­هایی مورد توجه قرار گیرد، ایجاد فضای مناسب در جهت ورود هنرمندان خردسال و جوان به بازار موسیقی کشور است، به تعبیر دیگر هر چه قدر فرصت اجرای برنامه به بهانه­های مختلف از جمله همایش­‌ها و جشنواره­‌ها برای جوانان بیشتر باشد، عادت کردن به فضای کنسرت و همراه شدن با ابزار و مکان­هایی که موسیقی باید در آن­‌ها اجرا شود، برایشان راحت­‌تر خواهد بود.»

مسعود شعاری موسیقی را به عنوان یک هنر مظلوم شایستهٔ حمایت­های بیش از آن­چه تا امروز در حقش شده دانست و امکان و ضرورت حمایت از هنرمندان جوان در این جشنواره­‌ها را به عنوان یک اصل حیاتی و مثبت یادآور شد: «هنر موسیقی و هنرجویان و هنرمندان فعال در این حوزه باید مورد حمایت قرار بگیرند. متاسفانه موسیقی یک هنر مظلوم است و تا امروز، آن چنان که شایسته است مورد پشتیبانی قرار نگرفته است. هر یک از این بزرگان در ژانر به خصوصی برای عموم مردم ایران شناخته شده‌اند. آنچه از نظر من نباید هرگز فراموش شود، متوجه هنرمندان موسیقی ایرانی است. آن­‌ها نباید اصالت­های خودشان را فراموش کنند. به نظر من مردم ما هیچ‌گاه همایون خرم را فراموش نخواهند کرد اما ما هنرمندان وظیفه داریم فضا و تکنیک اساتیدی مثل همایون خرم را به خوبی به خاطر بسپاریم و در زمینه­های مختلف همچون زندگی هنری و تکنیک­های شخصی هیچ وقت اجازه ندهیم که فراموش شوند. جشنواره­هایی مثل «صبا»، «وزیری» و «نوای خرم» باعث می‌­شوند، هنرمندان ما اصالتشان را فراموش نکنند. وجود این جشنواره­‌ها قطعا در حفظ میراث موسیقایی ایران موثر خواهد بود و نباید از تاثیرگذاری فراوان آن‌ها به راحتی غافل شد.»

 نویسنده کتاب «نغمه­های سه­تار» با اشاره به اهمیت اجرا و معرفی اجراهای متعدد به عنوان یکی از مهم­‌ترین پارامترهای نوازندگی موفق در کنسرت­های بزرگ به فنون ویژه اجرا که لزوما با کسب تجربه­های فراوان و انجام اجرای کنسرت­های متعدد قابل دسترسی است، اشاره کرد و در ادامه گفت: «نحوهٔ پا گذاشتن به روی صحنه، چگونگی برقراری ارتباط چشمی با مخاطب و بازی بدن به عنوان نیازهای یک هنرمند برای اجرایی حرفه­ای و قابل دفاع خواهد بود که به دست آوردنشان هیچ راهی به جز شروع و تکرار اجرا‌ها حتی در سطوح پایین ندارد. به بیان دیگر یک هنرمند توانا باید به هنر روی صحنه رفتن مسلح باشد و این آمادگی به جز با شرکت در چنین اجراهایی به دست نخواهد آمد.»

شعاری ضمن تشکر و قدردانی از برگزار کنندگان این جشنواره گفت: برگزاری چنین جشنواره­هایی چه از جانب دولت و چه از سمت بخش خصوصی برای موسیقی ما یک نیاز است و می‌­تواند سازندگی زیادی داشته باشد، بنابراین برگزاری هر چه بیشتر این رویداد‌ها می‌­تواند بهتر و موثر‌تر باشد.

همچنین «لوریس چکناواریان» در این مورد می‌گوید: ‌ «برگزاری چنین همایش‌هایی در زمینه فرهنگ و موسیقی، به لحاظ هنری و به خصوص برای تشویق هنرجویان کودک و نوجوان بسیار مفید است. در واقع جدای تجلیل از مقام پیشکسوت که می‌تواند به عنوان اولین هدف در برگزاری جشنواره نوای خرم معرفی شود، چنین اقداماتی می‌تواند برای کودکان و نوجوانان به عنوان فضایی برای ارائه هنرشان بسیار مناسب باشد و به آن‌ها این امکان را بدهد که هنرشان را به اساتید و بزرگان موسیقی نشان دهند.»

رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فلارمونیک ارمنستان، این جشنواره را ادای احترام به مقام هنری همایون خرم دانست و با اشاره به دوستی و رابطه هنریش با مرحوم همایون خرم، این جشنواره را به عنوان آغازگر مسیر تجلیل و سپاس از مقام استاد بسیار مثبت ارزیابی کرد.

او با بیان اینکه جای چنین جشنواره‌هایی با نام هنرمندان بزرگ و پیشکسوت موسیقی در تقویم فرهنگی کشور بسیار خالی است، گفت: «امیدوارم جشنواره نوای خرم به عنوان یک حرکت کاملا خصوصی بتواند عبور در این مسیر را برای دیگران آسان کند و نشان دهد که نیازی نیست دوستداران هنر و اساتید پیشکسوت موسیقی، منتظر اقدامی از سوی دولت باشند و اگر بخواهند می‌توانند به صورت خودجوش و برای نشان دادن عشق و علاقه‌شان به ساحت هنر، کار را در دست بگیرند و از این طریق به جامعه هنری و از همه مهم‌تر، به کودکانی که مسیر موسیقی را به تازگی شروع کرده‌اند کمک کنند.»

آهنگساز فیلم سینمایی بشارت منجی، استفاده از هنرمندان و اساتید با سابقه به عنوان داور این جشنواره را راهی برای بالا بردن سطح فنی جشنواره نوای خرم دانست و افزود: «استفاده از نقطه نظرات نامداران و پیشکسوتان موسیقی کشور باعث افزایش سطح کیفی این جشنواره می‌شود و در نتیجه انتخاب برگزیدگان این جشنواره را دقیق‌تر و ارزشمند‌تر خواهد کرد. اگر این اتفاق بیفتد کسانی که به عنوان افراد منتخب در جشنواره معرفی می‌شوند، در خواهند یافت مسیر هنریشان را تا به امروز به خوبی طی کرده‌اند وعلاوه بر تشویق و دریافت انگیزه، نقاط ضعف و بازدارنده در مسیر پیشرفتشان را از نظر اساتید کارکشته خواهد فهمید. چون این ایرادات را از زبان صاحب نظران هنر موسیقی شنیده‌اند، نصیحت‌ها را با گوش جان خواهند شنید و برای رسیدن به موفقیت‌های هنری از راهنمایی بزرگان استفاده خواهند کرد. حضور اساتید کیفیت این بزرگداشت را افزایش می‌دهد و باعث خواهد شد تا در تقویم جشنواره‌های موسیقی کشور در آینده رویش حساب باز کنند.»

سازندهٔ اپرای رستم و سهراب بعد از توصیف دوستی‌اش با همایون خرم، با اشاره به علاقه شخصی‌اش به کارهای او می‌گوید: ‌ «همایون خرم به کنسرت‌های من می‌آمد و با حضورش در اجرا‌ها به من و گروهم انگیزه می‌داد. او یک شخصیت تاثیرگذار در تاریخ موسیقی ایران بود و وقتی برای دیدن کنسرت‌هایم به سالن می‌آمد، خیلی خوشحال می‌شدم.»

سازنده سمفونی مرگ تختی از چگونگی گرایششش به موسیقی و تاثیرگذاری چنین محیط‌هایی در علاقه‌مند شدن کودکان به موسیقی هم چنین توضیح می‌دهد: «من در کنسرتی به اتفاق خانواده‌ام شرکت کرده بودم. در آن اجرا ساز ویلن توجه مرا به خودش جلب کرد. بعد از تماشای آن اجرا مدت‌ها به فکر آن شب و هنرنمایی نوازنده ویلن در آن سالن بودم تا اینکه در ‌‌نهایت عاشق ساز ویلن شدم. اندکی بعد به دنبال یادگیری ویلن رفتم و این شد ماجرای ورود من به خانواده موسیقی. شاید اگر از هر کسی در جامعه هنری بپرسید اتفاقاتی نظیر آنچه گفتم باعث گرایش و تشویقش به سمت موسیقی شده باشد. در مجموع اولین برخورد یک کودک با گونه‌های مختلف هنر از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر این مواجهه در شرایط مناسب و فضایی مهیا مثل چنین جشنواره‌هایی اتفاق بیفتد، بدون شک می‌تواند بسیارموثر باشد و وقتی در آینده به تاثیرگذاری جشنواره‌ها و کنسرت‌ها در تربیت یک هنرجو نگاه کنیم، متحیر شویم. به نظر من چنین جشنواره‌هایی به عنوان یک فرصت و امکان برای خانواده‌ها و کودکان علاقه‌مند در جهت گرایش به هنر است و می‌تواند در نقش یک کمیته تشویق و ترغیب کودکان در جهت حرکت در مسیر هنر و موسیقی عمل کند.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 آبان 1394 - 00:14

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود كميته‌ي تشويق به موسيقي | موسیقی ما