برنامه یاد بعضی نفرات
 
سودابه سالم به همراه ارکستر کودکان و نوجوانان ایران زمین کنسرت می‌دهد
سودابه سالم: به ما به چشم یک مظنون نگاه می‌کنند
موسیقی ما - «برای گوش کردن بدون واسطه به گفته‌های کودکان درباره هیجانات و احساسات آن‌ها. برای اینکه کودکان به فکر واداشته شوند و برای تشویق به بیشتر پرسیدن.»

این هدف «سودابه سالم» در کنسرت جدیدش است که همراه با ارکستر کودکان و نوجوانان ایران زمین برگزار می‌کند. رهبری ارکستر را «پریا شکوهی» انجام داده و کارگردانیش را چون برنامه‌های پیشین، «الکا هدایت» برعهده دارد. او قرار است سوم و چهارم دی ماه در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه می‌رود. قطعات این اثر را خود سالم نوشته است و کنسرت در پنج پردهٔ بداخلاقی، زیبایی، ترس، خجالت، کار خوب و کار بد اجرا می‌کند. این کنسرت تابلوی ششمی هم با نام «بادکنک» دارد که کودکان آرزو‌هایشان را روی آن می‌نویسند.

 حالا «سالم» می‌گوید: ‌» قرار بود این برنامه هم‌زمان با هفتهٔ جهانی کودک در تالار وحدت برگزار شود که مسوؤلان تالار اعلام کردند که امکان اجرا در پایان هفته وجود ندارد و ما می‌توانیم کنسرتمان را در وسط هفته اجرا کنیم که به شکل عملی چنین امکانی برای ما وجود نداشت، به هر حال در ایام هفته کودکان و خانواده‌هایشان درگیر مدرسه هستند و کنسرت رفتن برایشان سخت است؛ به هر حال برنامه سرانجام در این تاریخ در برج آزادی برگزار شد که با وجود آنکه مسوؤلان این برج با ما همکاری بسیاری کردند؛ اما ترافیک این منطقه بسیار زیاد است و چون پارکینگ با زیر گذر آن فاصلهٔ بسیاری دارد، کمی هم برای کودکان خطرناک است. به هر حال امکانات برای اجرای برنامه‌‌های موسیقی کودکان بسیار اندک است، فقط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان یک سالن دارد که آن هم به نمایش فیلم اختصاص دارد.»

کودکان در این اجرا در ۵ پرده با استفاده از زبان موسیقی، نمایش و حرکت به بیان عواطف و احساسات خود برای بزرگسالان می‌پردازند. این آهنگساز که سال‌هاست در زمینهٔ موسیقی کودک فعالیت می‌کند، همچنین به این مساله اشاره دارد که چون کارش آموزشی و تربیتی و فرهنگی است، هیچ تعریفی درباره آن وجود ندارد و همین مسیر گرفتن مجوز را برای او بسیار دشوار کرده است: «مراحل دریافت مجوز واقعا دست و پاگیر است. من از زمان مدیریت آقای می‌رسلیم تا حالا برنامه‌های متعددی را اجرا کرده‌ام؛ اما همیشه به چشم یک مظنون به من نگاه شده است. نمی‌دانم کی می‌توانم ثابت کنم که مظنون نیستم و کار غیر هنری و غیر اخلاقی انجام نمی‌دهم.»

او پیشنهاد می‌کند که باید به کار کودکان با حسن نیست نگاه شود: ‌» من شعرهای ساده‌ای را اجرا می‌کنم، ‌ چیزی شبیه «چشم، چشم، دو ابرو» چطور باید این شعر‌‌ همان مراحل سختِ دریافت مجوز را طی کند؟ ‌ ضمن آنکه کسانی که قرار است این شعر‌ها را بازبینی کنند، چه کسانی هستند؟ آن‌ها سال‌ها از من بی‌تجربهترند و ممکن است صلاحیت این کار را نداشته باشند. بهتر است واقعا روزی به هنرمندان به چشم یک مظنون نگاه نکنند، به خصوص به کار کودکان که هیچ فعالیت سیاسی و اجتماعی‌ای در آن انجام نمی‌شود. ما می‌خواهیم به کودکان مهارت‌های زندگی کردن را یاد بدهیم و آن‌ها را برای مواجه شدن با زندگی تمرین دهیم. مسوؤلان موسیقایی خودشان باید در این باره احساس مسوؤلیت کنند و به کسانی که این کار‌ها را با هزینه‌های بالا و بدون چشم‌داشتی انجام می‌دهند، ‌کمک کنند نه اینکه راه و کار را برایشان سخت‌تر کنند.»

او همچنین به این مساله اشاره دارد که کودکان و نوجوانان عشق بسیار زیادی به موسیقی دارند و از سویی موسیقی می‌تواند عواطف آن‌ها را تلطیف کند، مغز و ذهنشان را رشد دهد، آن‌ها را از اتفاقات بد و انحرافات دور نگه دارد و همه جنبه‌های زندگی آنان را تحت تاثیر مثبت قرار دهد: ‌» نمی‌دانم چرا کسی رغبتی ندارد تا این مساله را گسترش دهد.»

ارکستر کودکان و نوجوانان ایران زمین به سرپرستی «سودابه سالم»، سوم دی از ساعت ۱۶ و چهارم دی از ساعت ۱۶ و ۱۸:۳۰ در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه می‌رود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 دی 1394 - 11:51

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سودابه سالم: به ما به چشم یک مظنون نگاه می‌کنند | موسیقی ما