برنامه یاد بعضی نفرات
 
موسیقی با شعر نظامی هم عصر می‌شود
منظومه سمفونیک «گفت و شنید» منتشر شد
موسیقی ما - سوئیت سمفونی «گفت و شنید» که توسط «پیمان سلطانی» و بر اساس خمسه نظامی گنجوی آهنگسازی شده از امروز وارد بازار موسیقی کشور شد. در این آلبوم که نوازندگان ارکستر فیلارمونیک ارمنستان آن را اجرا کرده‌اند، غلامرضا رضایی و سعید ادیب آواز خوانده‌اند و یارتا یاران هم خوانش شعرها را به عهده داشته است.
 
قطعات این آلبوم عبارتند از آفرینش، نجوا، ستایش، سرود عشق، صبر، شکوه، امید، شهسوار،حسرت، هم نفس، گمشده و فریاد.
 
بهمن رجبی (تنبک)، علیرضا دریانی (کمانچه، قیچک آلتو)، حسین مرشدپور (سازهای کوبه‌ای)، مانی مرادیان (ضرب زورخانه)، محبوبه یاسینی، آتیه سعادتمند بحری، مقتدا افشار، مهدی تبریزی و حامی حقیقی (هم آوایان) در این آلبوم حضور داشته‌اند. رضا همتی راد هم نقاشی پرتره نظامی در جلد آلبوم را به عهده داشته و طراحی گرافیک را پیمان سلطانی انجام داده است. ضبط اثر در سال 1393 در استودیو A.P.Records انجام گرفته است.
 
پیمان سلطانی آهنگساز سوئیت سمفونی گفت و شنید در باره انتشار این آلبوم گفت: «در آثار ارکسترالی که می‌نویسم تمام تلاشم بر این است که یک هویت ایرانی به اثر ببخشم و از تصنیف موسیقی با لحن و ویژگی موسیقی ترکی، عربی، هندی و ... پرهیز کنم. در بسیاری مواقع موسیقی‌ام را از تفکر «گام» دور می‌کنم و مبنا را بر یک تتراکورد و پنتاکورد می‌گذارم و واریاسیون را در اثر قوت می‌بخشم. فرم‌های موسیقی ایرانی را با قالب‌های موسیقی کلاسیک اروپایی از طریق دولپمان می‌آمیزم و بنا را بر رنگ آمیزی و ارکستراسیون گذاشته و از این طریق در یک فرم ثابت به دنبال توسعۀ فرم‌های موسیقی ایرانی هستم. در نتیجه، این روند، توسعه یافتن موسیقی ملی به سوی موسیقی بین المللی خواهد بود و تلاش برای ایجاد یک مکتب موسیقی کلاسیک ایرانی است. در عین اینکه حفظ اصالت موسیقی دستگاهی مد نظر است، نوگرایی‌هایی نیز اتفاق می‌افتد که با ذات موسیقی دستگاهی مغایرت ندارد. گرچه در آثارم از امکانات موسیقی غربی (کلاسیک) بهره می‌جویم اما درگیر آن نظام تفکر موسیقایی نخواهم شد. در این شکل موسیقایی مساله تکنیک مطرح می‌شود و من تکنیک را در اختیار خود می‌گیرم اما خود را به آن نمی‌سپارم. به همین دلیل این نوع از موسیقی می‌تواند هویت فرهنگ زیستی خود را حفظ کند و در وسعت جهانی حرف‌های بسیار برای گفتن داشته باشد.»
 
سلطانی معقتد است: «"گفت و شنید" همه این ویژگی‌ها را دارد. در این اثر عاشق می‌گوید و معشوق می‌شنود، معشوق می‌نوازد و عاشق به جان می‌سپارد. از سوی دیگر گفت و شنید یکی از معدود کارهای انجام گرفته در حوزه موسیقی است که یک نفر در آن خوانش اشعار را به عهده داشته است. این آلبوم در واقع گفت و شنودی عاشقانه است که بر اساس خمسه نظامی گنجوی روایت شده است.»
 
«گفت و شنید» توسط انتشارات جامه دران و با حمایت معنوی «شورای بین‌المللی موزه‌ها» منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه فیزیکی این آلبوم به مراکز عرضه محصولات فرهنگی و برای خرید اینترنتی هم به سایت بیپ تونز مراجعه کنند.
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1395 - 11:58

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود منظومه سمفونیک «گفت و شنید» منتشر شد | موسیقی ما