برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارشی از چند جدایی پر حاشیه در موسیقی پاپ ایران
اختلاف سلیقه یا بهانه‌ای برای خداحافظی
موسیقی ما - در هفته‌های اخیر خبر جدایی دو تنظیم‌کننده که رهبری ارکستر احسان خواجه‌امیری و سیامک عباسی را بر عهده داشتند، بازار شایعه‌ها را داغ کرده. هومن نامداری و امیر عظیمی هر دو از تنظیم‌کننده‌های شناخته‌شده مارکت موسیقی پاپ هستند که تا همین چند وقت پیش با این دو خواننده در آلبوم‌ها و روی صحنه همکاری می‌کردند. بسیاری اعتقاد دارند که مسائل مالی باعث قطع این همکاری شده و بعضی‌ها هم می‌گویند که اختلافات شخصی خواننده‌ها با رهبران ارکسترشان دلیلی برای جدایی بوده است.
 
جدایی رهبر ارکستر یا تعویض گروه نوازندگان چیز جدیدی نیست و بارها شاهد این اتفاق در عرصه موسیقی پاپ ایران بوده‌ایم. طبیعی است که حجم بالای کنسرت‌ها و همچنین اعمال نظر خواننده به موزیسین و موزیسین به خواننده، در مواقعی می‌تواند اصطکاک رابطه کاری‌شان را تا حدی بالا ببرد که چاره‌ای جز قطع همکاری باقی نماند. در گزارش پیش رو، نگاهی به مهم‌ترین جدایی‌های از این قبیل در موسیقی پاپ ایران انداخته‌ایم.
 
  • علیرضا عصار و فواد حجازی
دو سال پیش، در فروردین‌ماه 94 وقتی فواد حجازی از جدایی‌اش از ارکستر علیرضا عصار سخن گفت، خبر به سرعت رسانه‌ای شد و روی صفحه اول خبرگزاری‌ها قرار گرفت. زوجی که از روزهای آغازین شکل‌گیری موسیقی پاپ همراه هم بودند، حالا با گذشت چیزی نزدیک به دو دهه فعالیت مشترک، اختلاف سلیقه‌شان تا آنجا پیش رفت که جدایی تنها راه حل باقی‌مانده‌شان بود. حجازی در همان سال و در مصاحبه‌اش با موسیقی ما، علت این جدایی را این‌طور شرح داد : «به نظر من علیرضا می‌خواهد کار کردن بدون فواد حجازی را هم امتحان کند. من 18 سال است که کارهایش را آهنگسازی و تنظیم می‌کنم و حالا می‌خواهد با سلیقه خودش کار کند. امکان مالی‌اش را هم دارد و می‌تواند اجرا کند و کار خودش را ارائه بدهد. شاید در ذهنش این نقش بسته که این فرد نباید باعث موفقیت من باشد و من باید ببینم بدون این فرد می‌توانم موفق باشم یا نه. تا موقعی که با علیرضا به این فاز تازه نرسیده بودیم، رفاقت من بیشتر می‌چربید تا سلیقه‌ام.» 

سال بعد وقتی در بهمن ماه 95 علیرضا عصار بعد از سال‌ها دوباره روی استیج رفت، حاضرین در سالن جای خالی حجازی را به عصار گوشزد کردند و بارها نام او را بردند و ماجرا تا آنجا ادامه پیدا کرد که عصار در فاصله بین دو قطعه در جواب به تماشاچیان گفت: «بله امشب قطعاً جای ایشان بسیار خالی است و همان‌قدری که برای خودم امیدوارم که بتوانم اتفاقات خوب قبلی را تکرار کنم، برای ایشان هم در همه مراحل کاری و زندگی‌شان آرزوی موفقیت دارم.»
 
ماجرای عصار و حجازی و چند و چون جدایی‌شان تا حدی علنی شد که وقتی هر دوی آنها از  اختلاف سلیقه در موسیقی می‌گفتند برای مخاطبانشان باورپذیر بود. بعید هم به نظر می‌رسید که جدایی این دو دلایل مالی یا حاشیه‌های دیگری داشته باشد. مسلماً بعد از 18 سال فعالیت مشترک و موفق در موسیقی، این فکر را در سر هر دو شان انداخته بود که آیا می‌توانند به تنهایی هم موفق باشند یا نه.
 
 
  • محسن یگانه و علی ثابت
درست در همان سال، یعنی در سال 95 ماجرای جدایی دو رهبر ارکستر دیگر هم سر زبان‌ها افتاد و خبرش در محافل موسیقایی چرخید؛ وقتی علی ثابت -سرپرست، مدیر برنامه و رهبر ارکستر سابق محسن یگانه- در اینستاگرامش اعلام کرد که فعلاً به عنوان رهبر ارکستر روی صحنه نخواهد رفت و نوشت: «دوستان عزیز بعد از استراحت کوتاهی که داشتم، به امید خدا سال کاری جدید را با بچه‌های دوست‌داشتنی بند شروع کردیم. البته به خواست خودم فعلاً تصمیم ندارم به عنوان رهبر ارکستر روی استیج بروم، ولی به عنوان سرپرست گروه و مدیربرنامه‌ها در خدمت هستم. فروردین ماه در تاریخ‌های ۲۴، ۲۵، ۲۶ و ۲۸ کنسرت‌هایی را در شهرهای مختلف کشور عزیزمان برنامه‌ریزی کرده‌ام که متعاقباً از همین صفحه اعلام خواهم کرد.» چند روز بعد از آن بود که محسن یگانه در پست اینستاگرامی‌اش فراخوانی برای جذب نوازنده‌های مستعد گذاشت. حرف و حدیث‌های فراوانی بر سر جدایی یگانه و ثابت در همان روزها در گرفت و شایعه‌های زیادی هم دهان به دهان می‌چرخید. اما ماجرای این دو شاید هیچ ربطی به اختلاف سلیقه در زمینه موسیقی نداشت، چرا که یگانه با گذشت 10 سال از فعالیتش با ثابت همچنان کنسرت‌هایش پُر می‌شد و به نظر نمی‌رسید که ثابت هم با وجود داشتن سه پست رهبری ارکستر، مدیر برنامه و سرپرست در گروه یگانه، دغدغه موسیقیایی دیگری را در سر بپروراند.
 
  • رضا صادقی و پویا نیک‌پور
یکی دیگر از جدایی‌هایی که همان روزها خبرساز شد، جدایی پویا نیک‌پور از رضا صادقی بود. این دو بعد از 4 سال فعالیت مشترک به نتیجه رسیدند که دیگر زمان جدایی‌شان رسیده. نیک‌پور در همان روزها و در گفتگویش با موسیقی ما گفت: «همه ما درگیر روزمرگی‌های گروه‌هایی شده‌ایم که خواننده‌ها در آنها نقش اول را دارند و نوازنده‌ها با اختلاف، نقش سوم و چهارم! همیشه به این فکر می‌کردم که بالاخره یک‌زمان باید وقتم را به پروژه‌های شخصی و کارهایی که به ذائقه‌ام نزدیک‌تر است اختصاص دهم تا موسیقی‌هایی که به ذائقه عوام نزدیک‌تر است. با گذشت زمان متوجه شدم که فرصت انجام خیلی از کارهایی که به آنها علاقه‌مندم را ندارم و در حقیقت ذهن و فکر من تنها مختص به یک ژانر موسیقی شده بود که شاید اواخر همکاری، بیشتر امری تکراری و ماشینی شده بود.» 
 
  • احسان خواجه امیری و هومن نامداری
چند هفته‌ای است که خبر جدایی هومن نامداری از احسان خواجه‌امیری به یکی از اخبار محافل موسیقایی بدل شده. خبر آن‌قدر تازه است که هنوز شایعه‌ای هم برایش درست نشده و فعلاً همه چیز در حد حدس و گمان است. خواجه‌امیری که چند سالی می‌شود رهبری ارکسترش را به تنظیم‌کننده‌اش «هومن نامداری» سپرده بود، حالا از او جدا شده و تا امروز هم هیچ حرفی درباره این موضوع به میان نیاورده. اما خود هومن نامداری در گفتگویش با ما عنوان کرد که این جدایی به پیشنهاد خودش بوده و در ادامه چنین گفت: «دلیل جدایی من از احسان خواجه‌امیری تنها به خاطر مشغله‌های شخصی خودم است. البته که شاید اختلاف سلیقه‌ای هم بین من و احسان خواجه‌امیری وجود داشته اما ما با همین اختلاف سلیقه‌ها تا امروز با هم کار می‌کردیم و این موضوع  دلیل من برای جدا شدن نبوده.  چند وقتی بود که تصمیم داشتم سراغ پروژه‌های شخصی که مدت‌ها بود به دلیل مشغله‌هایم نمی‌توانستم به آنها برسم بروم. الان هم مثل گذشته مشغول کار تنظیم هستم و قرار است آلبوم شخصی خودم را با سبک و سیاقی که در نظر دارم همراه ساز تخصصی خودم تولید کنم. در خصوص اجراهای زنده هم از این به بعد دوست دارم اجراهایی باشد که خودم انتخاب می‌کنم. الان مشغول همکاری با گروه دارکوب و اجراهای آتی این گروه هستم. آلبوم یکی دو خواننده جدید را در دست دارم که فضای کاری‌شان از لحاظ شعر و ملودی فضایی است که خودم شخصاً آن را دوست دارم.»
 
  • سیامک عباسی و امیر عظیمی
سیامک عباسی و امیر عظیمی هم از آخرین جدا شدگان عرصه موسیقی پاپ هستند. این دو که چیزی کمتر از یک سال از فعالیت مشترکشان روی استیج می‌گذرد حالا چند روزی است که خبر جدا شدنشان از هم دهان به دهان می‌چرخد. البته که هر دو تا امروز در رسانه‌ها صحبتی در این باره نداشتند. در حال حاضر سیامک عباسی رهبری ارکسترش را خودش به عهده گرفته و با نوازندگان صاحب‌نامی هم وارد مذاکره شده. همچنان گفته می‌شود که از گروه سابق نوازندگان عباسی تنها بابک صفرنژاد و آرین کشیشی با او خواهند ماند.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 تیر 1396 - 11:05

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 7 تیر 1396 - 11:38

چرا انقدر همه چی رو سعی میکنین بزرگ جلوه بدین ... بعد یه مدت کار از هم جدا میشن و این چیز عجیبی نیس ..

چهارشنبه 7 تیر 1396 - 17:19

مقطع اول ساله 84 تا 88 عصار و حجازی جدا شدن
و تو این فاصله عصار البوم ی با شهرداد روحانی کار کرد در استودیو اپی رود لندن که ساله 85 منتشر شد

پنجشنبه 8 تیر 1396 - 00:43

چی بگم والاااا؟! دلم گرفت.... انشاالله برای همه خیر باشه و امیدوارم هیچوقت بین هنرمندان ناراحتی و دلگیری پیش نیاد

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اختلاف سلیقه یا بهانه‌ای برای خداحافظی | موسیقی ما