برنامه یاد بعضی نفرات
 
با اجرای مرتضی غزنوی، رسول رهو، کاظم واعظی و داریوش کاکاوند
بیست و سومین محفل شب آواز ایرانی برگزار می‌شود
موسیقی ما - با اجرای مرتضی غزنوی، رسول رهو، کاظم واعظی و داریوش کاکاوند، بیست و سومین «شب آواز ایرانی» ۲۹ مهرماه در حوزه هنری برگزار می‌شود. شب آواز ایرانی طبق روال معمول شنبه آخر هرماه برگزار می‌شود و در این ماه این محفل به دلیل تقارن با ماه صفر به شکل غیررقابتی برگزار خواهد شد و طی آن نسلی باتجربه از روزهای دور آواز ایرانی برای مخاطبان این برنامه به اجرای موسیقی آوازی خواهند پرداخت.

در بیست و سومین شب آواز ایرانی مرتضی غزنوی همراه آرمان غزنوی (نوازنده تار) به اجرای برنامه می‌پردازند.

مرتضی غزنوی آواز را از نوجوانی شروع کرد و از صفحات و نوارهای موجود و نیز از تجربیات هنرمندان آن زمان بهره برد. وی از سال 1368 خدمت استاد رضوی سروستانی رسیده و اقدام به فراگیری ردیف‌های آوازی موسیقی اصیل ایرانی کرد. از سال 1375 تاکنون نزد استاد مجید کیانی، ردیف مرحوم عبدالله دوامی و نیز یک دوره تلفیق شعر و موسیقی و زیباشناختی ردیف‌های موسیقی اصیل ایرانی را فراگرفت. اکنون بررسی و تحقیق بر روی آثار قدما من‌جمله شیوه آوازی سلیمان امیر قاسمی را نزد استاد کیانی ادامه می‌دهد. در مکتب‌خانه میرزا عبدالله تحت نظارت زنده‌یاد محمدرضا لطفی و نیز در آموزشگاه آرمان و دانشگاه فرهنگ و هنر واحد 11 به تدریس ردیف‌های آوازی قدما اشتغال دارد. کتابی نیز تحت عنوان آوای سلیم تألیف نمودند که به‌زودی به دست علاقه‌مندان خواهد رسید.

همچنین آرمان غزنوی فارغ‌التحصیل و کارشناس در رشته موسیقی نوازندگی ساز تار است. نوازندگی تار و سه‌تار را نزد سلمان سالک آغاز کرده است و از آن پس به مدت دو سال از مرحوم استاد رحمان مرادی شیوه تارنوازی شهنازی را آموخته و مدت کوتاهی نیز از کلاس‌های آقای کیوان ساکت بهره برده است. سپس نزد استاد داریوش طلایی به فراگیری ردیف‌های موسیقی اصیل ایرانی مشغول شد. سپس به مدت سه سال نیز در کلاس‌های تحلیل ردیف زنده‌یاد استاد محمدرضا لطفی در مکتبخانه میرزا عبدالله شرکت کرد و شیوه تارنوازی میرزا حسینقلی را نزد استاد مجید کیانی ادامه می‌دهد.
گروه دیگر این مراسم داریوش کاکاوند به همراه نیما عیوضی (نوازنده سه‌تار) خواهند بود که به اجرای آواز می‌پردازند.
 
داریوش کاکاوند فراگیری آواز را از سال ۷۳ نزد استاد ثقفی (خرم) آغاز کرد و طی سال‌های ۷۴ تا ۷۸ دوره مقدماتی و مرکب خوانی خدمت استاد محسن کرامتی گذراند. وی از سال 82 دوره‌های عالی، تلفیق و بیان شعر را خدمت استاد شجریان فراگرفت و از سال 86 تا ۹۲ بعد از تشکیل کارگاه آواز از محضر ایشان بهره برد؛ همچنین نیما عیوضی فراگیری ساز تار را از سال 83 نزد پیام جهانمانی آغاز کرد و هم‌زمان تا سال 87 ساز تنبک را نزد حمیدرضا مقصودی آموزش دید و در ادامه به جهت تکمیل آموزه‌های خود در شیوه‌های تار و سه‌تار نوازی از آقایان دادور عیوضی، محسن جمال کاظمی، رضا جهانی، شورش رعنایی، هوشنگ فراهانی و استاد هوشنگ ظریف بهره‌ها برد.

از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به اجرای آواز رسول رهو به همراه نادر فولادی نسب (نوازنده تار) اشاره کرد. فولادی نسب در این برنامه با نوازندگی ساز شورانگیز، رهو را همراهی خواهد کرد.

رسول رهو در سال 1371 برای ادامه تحصیل به دانشگاه تهران وارد شد و در سال 1372 با راهنمایی و ارشاد استاد علی‌اصغر شاه زیدی به دکتر حسین عمومی استاد آواز معرفی شد و بعدازآن تا سال 1384 که دکتر عمومی دار فانی را وداع کرد از محضر ایشان بهره برد و شناخت شعر، تلفیق شعر و موسیقی، ساختن و پختن و پرداختن صدا و همچنین آشنایی با مکتب اصفهان و آواز در شیوه‌های مختلف (سید رحیم اصفهانی, ادیب خوانساری, سید حسین طاهر زاده, تاج اصفهانی, شهاب شاطر حاجی و میرزا علی محمد قاضی عسگر) را فراگرفت. آشنایی با استاد منوچهر همایون پور هنرمند مشهور دهه سی در سال 1376 اتفاق افتاد و این دوستی و کسب فیض از ایشان تا پایان عمر استاد یعنی سال 1385 ادامه داشت. رهو هم اکنون کارشناس مجری برنامه‌های موسیقیایی نیستان (رادیو فرهنگ) و در انتهای سکوت (رادیو شبکه جهانی صدای آشنا) است که به پژوهش درباره موسیقی ایرانی و مصاحبه با موسیقیدان‌های ایران می‌پردازد. آلبوم "نگارینه" با خوانندگی رسول رهو و حسین علیشاپور، به آهنگ‌سازی، تنظیم و نوازندگی نی سیامک جهانگیری و همراهی سنتور علی بهرامی فرد، عود حمید خوانساری و تمبک وحید فتایی ازجمله آثار منتشرشده اوست.

همچنین نادر فولادی نسب (نوازنده تار، سه‌تار و آهنگ‌ساز) از سال 1369 وارد عرصه موسیقی شد. وی ساز سه‌تار را نزد استاد جلال ذوالفنون و ساز تار را نزد استاد هوشنگ ظریف فراگرفت. در ادامه از سال 72 وارد کلاس‌های آهنگسازی استاد فرهاد فخرالدینی شد و تا سال 77 به فراگیری اصول آهنگ‌سازی نزد ایشان پرداخت. از سایر اساتید وی می‌توان از سیامک بنایی (تمبک) و اردشیر روحانی (پیانو) نام برد. نادر فولادی نسب از سال 76 وارد دانشکده موسیقی دانشگاه هنر شد و در سال 81 در مقطع لیسانس فارغ‌التحصیل شد. در این دوران نیز از حضور اساتیدی همچون مهربانو توفیق، هوشنگ کامکار، شریف لطفی و حسین دهلوی بهره برد. وی تحصیلات خود را در رشته موسیقی ادامه داد و با مدرک فوق‌لیسانس موسیقی از دانشگاه هنر در سال 86 فارغ‌التحصیل شد. از فعالیت‌های وی می‌توان به انتشار کتاب کنسرت ماهور (1384)، آلبوم عصیان (1387)، آلبوم گلنار (1390)، آلبوم شبانه (1391)، آلبوم بانوی مهر (1392)، موزیک ویدئوی سیب (1393) و نوازندگی در آلبوم‌های طلیعه و سودای دل، به آهنگ‌سازی احسان عبایی و حضور در جشنواره موسیقی شرق (2009/ ابوظبی) به همراه گروه نیستان اشاره کرد.

یکی دیگر از گروه‌هایی که در این محفل به اجرای موسیقی خواهند پرداخت گروه محمدحسین واعظی (خواننده ایرانی) است. محمدحسین واعظی آواز را از نوجوانی به صورت خودآموز شروع کرد و از آثار خوانندگانی همچون مرحوم تاج اصفهانی، دردشتی، ظلی، ایرج، گلپایگانی و شجریان بهره وافری برد. وی در شناخت و برداشت احساسی از نغمه‌ها و ملودی‌های استادان جلیل شهناز، فرهنگ شریف و پرویز یاحقی درآواز خود تلاش زیادی کرده و از محضر استاد آواز مرحوم دکترحسین عمومی کسب فیض کرده است. در این برنامه حسن جعفری‌تبار (نوازنده نی) واعظی را همراهی می‌کند.

در این نشست ماهانه که با هدف تجلیل از پیش‌کسوتان آواز ایرانی، کشف و معرفی چهره‌های جدید شکل گرفته است، مهمان ویژه‌ای با حال و هوای عاشورایی نیز اجرا خواهد داشت که علاقه مندان برای اطلاع از سایر بخش‌های برنامه می‌توانند‌ به اخبار تکمیلی در وب‌سایت مرکز موسیقی حوزه هنری به نشانی www.musicenter.ir مراجعه کنند.

بیست و سومین شب آواز ایرانی به همت مرکز موسیقی و موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر شنبه 29 مهرماه ساعت 18 در تالار "سوره" حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ برگزار می‌شود. ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مهر 1396 - 14:26

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بیست و سومین محفل شب آواز ایرانی برگزار می‌شود | موسیقی ما