برنامه یاد بعضی نفرات
 
موسيقي ايراني از تكامل به دور بوده است
گزارش نشست مطبوعاتی ناظری ها درباره برنامه های شان در ایران و فرانسه
موسيقي ايراني از تكامل به دور بوده است
موسیقی ما- شهرام و حافظ ناظري در نشستي به تشريح برگزاري كنسرت‌ها و برنامه‌هاي خود در ايران و فرانسه پرداختند.
در يك نشست خبري كه با حضور شهرام ناظري، حافظ ناظري و لوريس چكناواريان برگزار شد، حافظ ناظري به معرفي ساز سه‌تار كه بازسازي‌هايي بر روي آن انجام داده، پرداخت و گفت: من قصد معرفي سازي را دارم كه چند سالي است براي تكامل آن طرح‌هايي را انجام داده‌ام و اميدوارم بتوانم تجربه جديدي ارايه دهم كه بتواند هم جهاني باشد و در عين حال، مشكلات سال‌هاي زياد نوازندگان اين ساز را از لحاظ صوتي، فيزيكي و غيره برطرف كند.
وي افزود: من 9 ماه پيش كه به ايران برگشتم، قرار بود چندين‌بار صحبت‌هايي در اين خصوص داشته باشم اما به دليل اين كه يك كنسرت خيلي خاص در 16 ماه مي در پاريس دارم، احساس مي‌كنم زمان فرا رسيدن معرفي اين سازها رسيده باشد چرا كه قصد دارم با برگزاري اين كنسرت اين سازها را نيز در آنجا معرفي كنم.
وي با اشاره به روند سازسازي در دنيا بيان داشت: سازهايي كه ما امروزه در اركستر سمفونيك‌ها داريم طي قرن‌ها تكامل يافته‌اند. همانند ساز ويولن كه معروف‌ترين و پرتقاضا‌ترين ساز در موسيقي كلاسيك در كنار پيانو است. اين ساز كه قديمي‌ترين سند را دارد توسط يك ايراني در قرن 19 معرفي گرديد اما بعدها در قرن 12 و 13 تكامل يافت تا اينكه در قرن 18 به ساز ويولن امروزي تبديل شد.

موسيقي ايراني از تكامل به دور بوده است

وي با اشاره به تكامل سازها گفت: متاسفانه در موسيقي ايراني توجه زيادي به اين جنبه از ساز‌شناسي نشده و سازها طي قرن‌ها همينطور باقي مانده و نوازندگان آنها از لحاظ شيوه نوازندگي هيچ تغييري نكرده‌اند البته شايد در طول ساليان سال سيمي به ساز اضافه شده اما حركت‌هاي جدي روي آن صورت نگرفته و اين در حالي است كه در قرن 20 در موسيقي كلاسيك از امكانات سازها به نوع ديگري استفاده شده است.
اين نوازنده سه‌تار ادامه داد: تكامل در سازها با نوع نوازندگي زنجير‌وار به هم وصل هستند چرا كه وقتي سازي تغيير مي‌كند نوازندگان آنها نيز دنبال چيز‌هاي ديگري مي‌روند و به همين ترتيب موسيقي تغيير مي‌كند و مهارت نوازنده بالاتر مي‌‌رود اما كاري كه من با سه‌تار انجام دادم ذهنيت متفاوتي دارد چرا كه موسيقي شرقي يك صدايي است و ما نمي‌خواهيم آن را غربي كنيم ولي به همان اندازه كه غربي‌ها تحت تاثير موسيقي ما بوده‌اند ما هم مي‌توانيم از نكات مثبت موسيقي آنها الهام بگيريم.

كوك يكي از معضلات سه تار است

وي ادامه داد: يكي از معضلاتي كه در ساز سه‌تار وجود دارد كوك آن است كه در اكثر سازهاي ايراني اين مسئله وجود دارد.اما در اين سازهايي كه من بازسازي كرد‌ه‌ام سعي نموده ام از يك گوشي استفاده كنم مثل گوشي ساز ويولن كه داراي چرخ‌ دنده‌اي بوده كه مي‌تواند كوك را تغيير دهد.
ناظري ادامه داد: مهمترين كار بر روي اين سازها اضافه شدن دو سيم بم تر است به طوري كه با اين تغييرات 11 نت به آن اضافه شده و 50 درصد به كار نوازندگي و صدادهي آن اضافه گرديده است .همچنين بواسطه بزرگ‌تر شدن كاسه ساز ، صداي آن يك مقدار بلند‌تر شده است.
اين خواننده بيان داشت: متاسفانه سه تار سازي است كه در اركستر جايي ندارد حال با اين ساز تازه به دليل اضافه شدن اين دو سيم بم ناخودآگاه صداي صاف و حجيم‌تر از آن شنيده مي‌شود و خيلي مي‌تواند در گروه‌نوازي موثر باشد.
وي افزود: اين سه تار به راحتي مي تواند در اركستر حضور داشته باشد و از نظر رنگ صدايي شبيه ويلن سل است و از نظر تكنوازي نيز نيازي به ساز بم در كنار خودش ندارد.
وي ادامه داد: اين يك سه‌تار است اما سه‌تاري كه رو به يك تجربه و تكامل جديدي حركت كرده و در عين حال يك سري از مشكلات را نيز حل نموده است.

با سه تار جديد هارموني در موسيقي بيشتر می شود

حافظ ناظري  در ادامه بيان داشت: تفاوت موسيقي غرب و شرق در هارموني است و طبيعتا با اين ساز امكاناتي براي به وجود آمدن هارموني به وجود آورده‌ام. به عقيده من آمدن هارموني در موسيقي ايراني مي‌تواند تاثير زيادي داشته باشد و شايد اين يكنواختي موسيقي ايراني به علت عدم حضور هارموني باشد.

حافظ وشب نام سازهاي جديد ناظري

حافظ ناظري با بيان اينكه اسم اين دو ساز حافظ و شب است، اظهار داشت: طرح اين سازها در سال 2000 در آمريكا به ثبت رسيده و اسم حافظ را نه به خاطر اسم خودم بلكه به خاطر اشاره‌اي نمادين به اسم شاعر بزرگ ايران "حافظ " و در واقع به معني حفظ شدن و حافظ بودن يك فرهنگ انتخاب كرده‌ام.
اين خواننده با بيان اين كه من شخصيت سه‌تار را حفظ كرده‌ام و تنها به آن اجزاي جديد اضافه نموده‌ام؛ ادامه داد: زماني كه از آمريكا به ايران برگشتم اين طرح‌ها با من بود تا اين كه با دو برادر با نام‌هاي مجيد و سعيد صفري به واسطه پدرم آشنا شدم و بعد از صحبت بر روي اين طرح‌ها براي ساختن اين سازها به نتيجه رسيديم و اين دوستان ماه‌ها بر روي اين سازهاي جديد كار كردند تا به شكل كنوني درآمدند.
وي ادامه داد: به عقيده من اگر اين ساز يك قابليت واقعي داشته باشد در بين مخاطبان جاي خود را پيدا خواهد كرد و اگر هم نه تا 30 سال آينده صددرصد اين اتفاق خواهد افتاد.

 ناظري: كار حافظ در موسيقي ما تأثيري مثبت دارد

در ادامه اين نشست شهرام ناظري در خصوص تغيير و تكامل در موسيقي بيان داشت: من با هر تجربه‌اي موافق هستم و اين در حالي است كه خيلي از سنتي هاي ما نمي‌خواهند هيچ تجربه جديدي را داشته باشند.من به شخصه جزء كساني بودم كه مي‌خواستم تجربه جديد كسب كنم و اين حس در ژن و درون من به واسطه تربيت خانوادگي و منطقه زندگي‌ام بود.
وي ادامه داد: من كارهايي را انجام دادم كه خوانندگان هم‌دوره من آن كار را نكردند. مثل استفاده از شعر مولانا و صداها و آواها كه جنبه اسطوره‌اي دارد.
اين خواننده بيان داشت: در تجربه كردن مقصد مهم نيست بلكه اين راه است كه از اهميت زيادي برخوردار است چون ممكن است انسان به نتيجه نرسد اما همين كه قدمي برداشته خودش بسيار با اهميت است.
وي افزود: حافظ اين تجربه را در ساز سه‌تار انجام داده و ممكن است شكست بخورد اما قدم در راهي گذاشته كه صد در صد تاثير مثبتي در فرهنگ موسيقي ايران خواهد داشت.


همكاري ناظري و چكناوريان در اجراي سمفوني رومي

در ادامه اين نشست حافظ ناظري با اشاره به همكاري خود با چكناواريان بيان داشت: همكاري من با ايشان به اجراي يك قطعه بر مي‌گردد كه بنده اين افتخار را داشته‌ام كه آقاي چكناواريان آن را رهبري كنند. اين قطعه مربوط به مجموعه خودم با عنوان سمفوني رومي است.
ناظري ادامه داد: سمفوني رومي يك پروژه است كه من تا وقتي كار مي‌كنم تمام آثارم زيرمجموعه آن خواهند بود. چرا كه قصد دارم با اين مجموعه موسيقي و فرهنگ ايران را در جهان بيشتر معرفي كنم.
وي گفت: دوره اول اين مجموعه كار با پدرم است كه سال 2007 آن را با اركستر فيلارمونيك لس‌آنجلس اجرا كردم.دوره دوم اين مجموعه ، كارهاي خودم است كه با چكناواريان انجام داده‌ام.
چكناواريان نيز در اين خصوص گفت: كار كردن با حافظ تجربه فوق‌العاده‌اي بود به عقيده من انسان هر روز كه بيدار مي‌شود بايد راه جديدي براي خود داشته باشد و به جلو برود. اين كاري كه حافظ با ملودي‌هاي زيبا انجام داده تجربه بسيار خوبي بود.
وي افزود: از روزي كه با اثر حافظ آشنا شدم احساس مي‌كردم هر روز چيز جديدي به آن اضافه مي‌شود و اين آهنگساز جوان با گذشت زمان با كار گذشته‌اش راضي نمي‌شود.
اين آهنگساز با اشاره به ساز جديد سه‌تار بيان داشت: صداي اين ساز فوق‌العاده است و اميدوارم بتوانم در آينده يك كنسرتور براي اين ساز بنويسم.به نظرمن زيبايي كار در اين است كه صداي ساز عوض نشده و در عين حال 11 نت نيز به آن اضافه گرديده است. چكناواريان ادامه داد:به عقيده من صداي اين سه‌تار با صداي سه‌تار آقاي عبادي هيچ فرقي ندارد.
وي در خصوص همكاري خود با شهرام ناظري نيز افزود: خواننده‌هاي ايراني ما از لحاظ ريتم زياد متبحر نيستند بلكه تنها به آواز خواندن عادت كرده‌اند. وقتي اين همكاري را آغاز كرديم شهرام ناظري خود را در چارچوب موسيقي من قرار داد و اجرا كردن براي ايشان بسيار آسان بود.

تلاش حافظ ناظري براي اجراي سمفوني رومي در ايران

حافظ ناظري در خصوص برگزاري كنسرت در ايران گفت: كار من در سمفوني رومي همكاري با نوازندگان غربي است بر اين اساس اگر بخواهم در ايران اين پروژه را به روي صحنه ببرم حتما بايد اين نوازندگان نيز به ايران بيايند.
وي ادامه داد: سال گذشته با پدرم به نزد آقاي ايماني معاون هنري ارشاد رفتم و برخلاف صحبت‌هايي كه شنيده بودم، ايشان برخورد بسيار خوبي با ما داشتند و بعد از ارايه طرح‌هايم از من درخواست كردند كه به صورت مكتوب آنها را به ايشان تقديم كنم. نمي‌دانم اگر اينها را بنويسم و به آقاي ايماني بدهم ايشان موافقت بكنند يا خير اما قطعا تا چند روز آينده طرح كنسرت را به ايشان خواهم داد تا بتوانم به دنبال آن سمفوني رومي را با پدرم در ايران اجرا كنم.
ناظري با اشاره به اهداف موسيقايي خود در ايران گفت: يكي ديگر از اهداف من اين است كه نوازندگان صاحب‌نام دنيا را به ايران بياورم و بتوانم با برگزاري مستر كلاس به هنرجويان ايراني آنها را از يك سري آموزش‌هاي حرفه‌اي غني كنم. همچنين يكي ديگر از اهداف من آوردن خبرنگاران كشورهاي ديگر به ايران است تا حقيقت ايران را ببينند.

ناظري‌ها در پاريس كنسرت مي دهند

در ادامه اين نشست شهرام ناظري با اشاره به كنسرت خود در پاريس گفت: هر ساله كشور فرانسه براي اجرا از من دعوت به عمل مي‌آورد امسال هم در اين كشور كنسرتي را خواهم داشت .
وي ادامه داد: اين كنسرتكه 16 ماه مي برگزار مي شود، بسيار متفاوت خواهد بود چرا كه براي اولين بار موسيقي شرقي در يكي از سالن هاي معروف اين كشور اجرا خواهد شد.
ناظري بيان داشت: در اين اجرا براي اولين بار من و عالم قاسم‌اف در كنار هم به روي صحنه خواهيم رفت و در واقع يك نوع كوارتت آواز شرقي را خواهيم داشت. در اين اجرا قاسم‌اف با دخترش و من و حافظ در كنار هم قرار خواهيم گرفت و ضمن اين‌كه حافظ ساز مي‌زند چند آواز را هم با من اجرا خواهد كرد.
وي ادامه داد: به عقيده من اين اتفاق بسيار خوشايندي است چرا كه شرقي‌ها و به خصوص ايراني‌ها عادت ندارند در كنار هم به روي صحنه بروند و همديگر را تحمل كنند.

 12 قطعه چكناواريان براي ناظري
چكناواريان در ادامه اين نشست بيان داشت: پس از كنسرت مشتركم با شهرام ناظري 12 قطعه براي ايشان نوشته‌ام كه فوق‌العاده زيبا هستند البته متاسفم كه تا امروز اجرا نشده اما اميدوارم با كمك دولت و يا موسسات و اشخاص خصوصي بتوانيم اين قطعات را ضبط و منتشر كنيم.
شهرام ناظري نيز در خصوص كار فردوسي گفت: من در 10 سال اخير در طرز بيان شعر فردوسي كار كرده‌ام و لحن‌هايي را به وجود آورده‌ام كه بيانگر شعر عظيم فردوسي باشد هم‌اكنون اين مجموعه آماده است حتي پارتيتورهاي آنها را نيز آقاي چكناواريان آماده كرده‌اند كه اميدوارم بتوانيم با گرفتن اسپانسر اين اثر را كه يك اثر شاهنامه است،ضبط كنيم.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 اردیبهشت 1388 - 23:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

چه عجب بلاخره يه مطلبي هم در مورد استاد ناظري زديد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

خدمت دست اندکاران وب سایت موسیقی ما با سام متاسفانه مدتیست که وب سایت موسیقی ما بیش از آنکه به موسیقی اصیل ایرانی پرداخته و آنها را مورد نقد و بررسی قرار دهد ذهن خود را معطوف به موسیقی های جدید پاپ نموده و در خلال آنها هم یکی دو مطلب دست چندم در مورد موسیقی اصیل ایرانی قرار میدهند . مصاحبه با هنرمندان موسیقی های اصیل رفته رفته تبدیل به ارزویی دست نیافتنی برای علاقه مندان به موسیقی اصیل ایرانی میگردد . علی الخصوص زمانی که مشاهده میگردد وب سایتهای وزینی چون موسیقی ما نیز به این مقوله کمتر توجه می نمایند . البته آنچه واضح و مبرهن است این است که موسیقی اصیل ایرانی دارای طرفدارانی نسبتا کمتر نسبت به موسیقی های جدید ایرانی - غربی است که طبعا با قرار دادن مطالب در مورد موسیقی اصیل ایرانی آمار بازدید کنندگان از این سایت نیز تنزل پیدا خواهد کرد . اما آنچه نیک تر و درست تر می نمایاند اینکه بهتر است مدیران محترم چنین سایتی ؛ فعالیت خود را در هر دوجبهه انجام داده و تنها ذهن خود را معطوف به یک نوع موسیقی ننمایند که در این صورت دچار روزمرگی گشته و بازدید کنندگان خود را نیز از دست خواهند داد . امید است مدیران محترم سیاست خود را در زمینه توجه بیش از حد و اندازه به موسیقی های غربی تغییر داده و اندک توجهی نیز به موسیقی های اصیل ایرانی ( همانند مصاحبه با بزرگان و نقد آثارشان ) نمایند که در اینصورت باعث اعتلای فرهنگ موسیقی ایرانی نیز خواهند شد . بامهر - محمد جواد صحافیموسیقی ما: دوست عزیز و همراه ... در «موسیقی ما» مطلب دست چندمی وجود ندارد که به موسیقی اصیل ایرانی نسبت‌اش بدهیم. اما همانطور که خودتان هم ذکر کردید هم اخبار و رویدادهای مرتبط با موسیقی پاپ این روزها بیشتر شده و هم قاعدتا این نوع موسیقی و اخبار و احوالش میان جمع بیشتتری از مردم رواج دارد. مطمئن باشید که جزو اهداف اصلی سایت موسیقی ما پیشبرد و کمک به تعالی موسیقی اصیل ایران است. اگر نگاهی به بخش نقد ها و نظر ها بیاندازید متوجه می شوید که تقریبا اکثریت نقد و یادداشت های سایت مرتبط با موسیقی سنتی و اصیل ایران و آلبوم‌های آن است. با این وجود این انتقاد شما را به جان می‌خریم و تلاش می‌کنیم این کاستی را در سایت با کمک دوستانی مثل شما جبران کنیم. در پایان این آرزو را داریم که کاش هنرمندان موسیقی اصیل ایرانی هم مثل دیگر هنرمندان در این راه ما را یاری کنند و همکاری بیشتری داشته باشند!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

حضور محترم دست اندرکاران وب سایت وزین موسیقی ما
با سلام و عرض ارادت
پوزش حقیر را از بابت جسارت به این سایت وزین بپذیرید . هر آنچه گفتم سخن دلم بود و از سر دل سوزی . متاسفانه بنده چندین بار خود به عینه برخورد هنرمندان موسیقی اصیل را مشاهده نموده ام که این خود میتواند عامل بزرگی در پسرفت این موسیقی و گریز جوانان از موسیقی اصیل ایرانی باشد .
علی ایحال بنده آماده ام هر آنچه که شما آن را خدمتی از جانب من بخوانید برای پیشبرد اهداف این سایت انجام داده و با تمام افتخار به موسیقی و هنر این مرز و بوم خدمت نمایم .

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موسيقي ايراني از تكامل به دور بوده است | موسیقی ما