برنامه یاد بعضی نفرات
 
نیازی به ابداع ساز نداریم
کیهان کلهر در همایش سازهای ابداعی گفت؛
نیازی به ابداع ساز نداریم
موسیقی ما- كيهان كلهر گفت: در شرايط كنوني ما نيازي به ابداع ساز نداريم و اگر هم قرار به ابداع باشد بايد از سوي هنرمندان اين عرصه صورت گيرد.

در نخستين روز از همايش سازهاي ابداعي كه با حضور كيهان كلهر، حسين عليزاده، جمال سماواتي و رامين جزايري در خانه هنرمندان ايران برگزار شد، كيهان كلهر نوازنده كمانچه گفت: سازهايي كه ما هم اكنون داريم تكامل يافته سازهاي قديمي هستند و در واقع از گذشته تا به حال صنعت ساز سازي و پيشرفت سازها ادامه داشته است.
وي ادامه داد: هميشه يك رابطه‌اي ميان سازنده ساز و نوازنده وجود دارد و اين ارتباط باعث شكل‌گيري سازهايي به درخواست نوازنده مي‌شود.
اين نوازنده كمانچه بيان داشت: به عقيده من هر عامل جديدي بايد ريشه در سنت داشته باشد و اساسا كسي كه سازي مي‌سازد بايد سنت و فرهنگ را بشناسد.
وي ادامه داد: در موسيقي غرب طي صدها سال خانواده سازها گسترش پيدا كرد اما در ايران در چند سال اخير تنها اين اتفاق افتاد. مي‌خواهيم ابداع كنيم اما در حال حاضر نيازي به ابداع نداريم.
اين نوازنده كمانچه بيان داشت: متاسفانه ما ساز را مي‌سازيم بعد دنبال نوازنده مي‌رويم در صورتي كه اين قضيه بايد برعكس باشد.
كلهر در خاتمه خاطرنشان كرد: ما اگر در موسيقي صداي جديدتري مي‌خواهيم بايد اين نياز با ساخت ساز برطرف كنيم ولي اين خود نيز به زمان و دانش عميق نياز دارد و در واقع اين ابداع و ساخت و ساز بايد از طرف كساني صورت گيرد كه در اين زمينه پيشينه داشته باشند.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 خرداد 1388 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نیازی به ابداع ساز نداریم | موسیقی ما