برنامه یاد بعضی نفرات
 
فریادهای پرسوز
یادداشت رضا یزدانی برای سالروز درگذشت فریدون فروغی، اختصاصی موسیقی ما؛
فریادهای پرسوز
[رضا یزدانی]

شاید اولین چیزی که با آوردن نام فریدون در ذهن من تداعی می‌شود یک صدای پر‌قدرت و یک حنجره‌ی قوی و یک جنس صدای خاص است که همیشه با فریادهای پر سوز‌ش‌، هنگام گوش کردن به آن‌، همه‌ی دغدغه‌های فکری و کاری از ذهن‌ها فراری می شوند و لذت یک موسیقی پر خشم و اعتراضی را با تمام وجود حس می‌کنیم.
افتخار می‌کنم که در خیلی از مصاحبه‌هایم این بحث بارها تکرار شده که کارهایم تداعی‌گر فریدون است و بر‌عکس بقیه که از شباهت کارهایشان با بقیه هراس دارند‌، این اتفاق را دوست دارم و برایم هیجان‌انگیز است‌. به طور کلی موسیقی‌ای که خاص پسند‌تر از سایر گونه‌ها است در خیلی از مواقع تا حدودی نزدیک به هم به نظر می‌آید، اما کسانی‌ که به این گونه از هنر علاقمندند به هر حال قابلیت کنکاش و رسیدن به تفاوت‌ها را دارا هستند و می توانند آن‌ها را تحلیل کنند‌. سوز صدای فریدون وقتی فریاد می‌زند‌: «وقتی که دستای باد...» را چه کسی است که دوست نداشته باشد؟ در هر کدام از قطعات این بزرگ مرد موسیقی‌، یک شگفتی و غافل‌گیری وجود دارد که می‌شود رویش حساب باز کرد و دوباره و چند‌باره آن‌را شنید.
خبر شکستن سنگ قبر فریدون یکی از ناراحت کننده ترین بحث‌هایی بود که تا به حال شنیده بودم‌. یک‌ سری از ما آدم ها از قرار معلوم قرار نیست که این افکار منسوخ و کهنه را از خود دور کنیم و با نگاهی جدید و بدون هیچ‌گونه غرض‌ورزی‌های کور‌کورانه‌، به هنر و زندگی نگاه کنیم. کاش آن‌ها بدانند که با این کارها چیز زیادی عایدشان نمی‌شود و طرز فکری که دارند دقیقا نتیجه معکوس خواهد داشت‌.
به امید نگاه‌های زیباتر به هنر و احترام‌هایی قشنگ‌تر.
روحش شاد

رضا یزدانی
13/ 7 / 1388
 


تصویری تاثیرگذار از سنگ قبر شکسته فریدون فروغی
منبع: 
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 مهر 1388 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:36

فريدون فروغي بي نظير بود
حال شما آقاي رضا يزداني بدجوري مارو اميدوار كردي

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:36

خیلی متاسفام.البته وقتی با نوابغ در قید حیات اینطور برخورد میشه عجیب نیس.اما چرا چرا که داره عجیبم میشه.مگه ما ایرانیها مرده پرست نبودیم؟؟؟؟؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:36

واقعا متاسفم! نمی دونستم اسم بردن از کوروش یغمایی باعث میشه نظرم تائید نشه. هر چند در زمان حیات مرحوم فریدون فروغی هم اسم بردن از ایشان جایز نبود ولی تا رفت همه... بگذریم...موسيقی ما: کاربر عزيز، هرچه گشتيم کامنتی از شما که تويش نامی از هنرمند گران‌قدر، کورش يغمایی آمده باشد نيافتيم. دليل‌اش را هم نمی‌دانيم که چرا خيال کرده‌ايد آوردن نام هم‌چون هنرمند عزيزی باعث حذف کامنت و نظرتان خواهد شد؟!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:36

چه کسی است که دوست نداشته باشد؟

محسن چاووشي ... .

.................
فريدون بي نظير است و تك. خيلي دوسش دارم!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:36

کاش از سنگ قبر جدید فریدون عکس می نداختی که خانوادش لطف کردن با ساختن این سنگ قبر جدید.خدا رحمت کنه خواهر کوچک فریدون دست اون از دنیا کوتاه به غیر از اون که نباید چیزی گفت چون خودش نیست بقیه فالیاش و حتی دوستای پر مدا ش به غیر از چند نفر که به طور مثال بگم آرش وکیلش یا امیر علیدوست می تونم بگم با وفا تر از همشونه بقیه بی وفایند مثل مریم بهادورانی یا والا رضا اخوان.عزیز عکس سنگ جدید فریدون بنداز ممنون میشم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:36

خواننده ای که با صداش زندپی کردم و تنها بعد از دیدن عزیزانم صدای استاد فروغیه که آرومم میکنه صدای طراوت بخش و محیج

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فریادهای پرسوز | موسیقی ما