برنامه یاد بعضی نفرات
 
rapse
رپ؛ موسیقی نسل تازه
آنچه که مشخص و پیداست این است که ما نسل سومی ها میانه‌ی خوبی با رپ، این طفل نوپا نداریم! من هم مانند بیشترهم‌نسلی‌هایم ترجیح می‌دهم گوش موسیقایی‌ام را صرف شنیدن آثار پاپ کنم، حتی وقتی تصمیم گرفتم از رپ بنویسم خیلی دلم می‌خواست در یک مقاله‌ی تند تا می‌توانم از این سبک بنالم و بد بگویم! تصمیم داشتم مثل همه‌ی بزرگترهایی که موسیقی پاپ را کوبیدند و می‌کوبند رپ را بکوبم! اما بعد دیدم دلیلی ندارد چیزی که من نمی‌پسندم حتما اتفاق بدی باشد! دلیلی ندارد بی‌جهت با سلیقه‌ی یک نسل بعد از خودم بجنگم و نظرم را به کسی تحمیل کنم! نسل ما به دلیل پذیرفتن موسیقی پاپ متهم به کج فهمی، بی سلیقگی، چیب بودن و... شد؛ ما موسیقی پاپ را پذیرفتیم و برای حمایت از آن به آب و آتش زدیم. با هنرمندانمان زندگی کردیم و آنها را قسمتی از زندگی خود دانستیم اما بزرگترها ما را دست‌انداختند که شما چیزی از موسیقی نمی‌فهمید! نسل ما اما، این بلا را سر کوچکترها نمی‌آورد! ما حالا خوب می‌فهمیم که کوچکترها هم حق دارند چیزی را بشنوند که با افکار و سلیقه‌هایشان عجین باشد. ما کوچکترهای‌مان را
بازخواست نمی‌کنیم که چرا رپ گوش می‌دهند؟ و چون خواننده‌های ما را دوست ندارند متهم شان نمی‌کنیم... ما این کار را خوب بلدیم!
رپ در لغت به معنای صحبت رک و بی‌پرده است و در واقع یک جور حرف زدن ریتمیک محسوب می‌شود. این سبک از موسیقی در بین فقیرنشینان غرب آفریقا رواج داشته است و برای اولین بار در سال 1979 با ارائه‌ی آلبوم Rapper’s Delightتوسط گروه Hill Gang Suger رسمیت پیدا
کرد. فروش بالای این آلبوم باعث شد تا این سبک از موسیقی مورد توجه کمپانی های بزرگ عرضه آثار موسیقی قرار بگیرد.
مضمون اصلی رپ «انتقاد» است، در حقیقت خوانندگان رپ به عنوان نقاد اجتماعی، مسائل مختلف روز در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... را نقد می‌کنند و دقیقا به همین دلیل است که این سبک از موسیقی کاربرد «روزانه» یا اصطلاحا «دم دستی» پیدا می‌کند. موسیقی رپ نمی‌تواند مخاطب را به دنبال خود بکشد و نمی‌تواند به فکر ماندگار شدن باشد! رپ در لحظه روی ذهن مخاطب خود تاثیر می‌گذارد و خیلی زود هم تاثیرش در ذهن مخاطب رنگ می‌بازد. شاید به همین دلیل باشد که این موسیقی‌ها میانه‌ای با مجاز شدن در ایران ندارند! چون درمورد موسیقی پاپ، وقتی دو سه سال یک اثری در صف طولانی مجوز قرار بگیرد، در نهایت با ایجاد تغییرات کوچکی در تنظیم قطعات می‌توان آن را بروز کرد چون مضمون و خط اصلی ترانه‌های پاپ «احساس» است؛ که هیچ وقت کهنه نمی‌شود
اما درمورد رپ چون موضوع، نقد معضلات «روز» جامعه است، طبیعتا باید در کوتاهترین زمان ممکن به گوش مخاطب برسد.
خوانندگان رپ با اینکه «تولید انبوه» دارند اما برای ساخت آثار خود هزینه و انرژی محدودی صرف می‌کنند چون در این سبک کلام فاخر و اصول علمی شعر و ترانه یا قواعد پیچیده‌ی موسیقی جایی ندارد. این سبک از موسیقی باید سوژه‌ی اصلی را که همان طور که گفته شد عموما نقد موضوعات مختلف است، به راحت‌ترین و صریح‌‌ترین شکل ممکن بازگو کند و نباید به کررات از تمثیل‌ها یا تعبیرات اعرانه بهره برد.
گفته می‌شود رپ در ایران با آهنگ «یک یاری دارم» از بدیع زاده متولد شد و طی دو سال گذشته به بهترین جایگاه مردمی خود رسید. مسئولان موسیقی هم که در چند سال گذشته ثابت کرده‌اند با دید باز و روشنفکرانه به روز هر اثر درخور و مناسبی، در هر سبکی که باشد مهر تائید می‌زنند؛ با ارائه‌ی مجوز رسمی به اولین آلبوم رپ مجاز ایران (اسکناس) کاری از شاهکار بینش پژوه و بهروز صفاریان این فرضیه را که مسئولان با رپ مخالفند به طور کل خنثی کردند.. ضمن اینکه این سبک، بسیارزودتر از آنچه که تصور می‌شد به رسانه ملی راه پیدا کرد! تیتراژ برنامه‌هایی چون اکسیژن، متهم گریخت، ترش و شیرین، قرارگاه مسکونی و... را به یاد بیاورید...!
با توجه به سرعتی که مردم باید در دسترسی به این سبک داشته باشند و با توجه به لحن بعضی از آهنگ‌ها که گاها بسیار تند به نقد معضلات می‌پردازند و یا در بعضی از وارد با فحاشی یا به کار بردن کلمات رکیک توام می‌شوند این سبک هنوز هم آن طور که باید و شاید در ایران به جایگاه مناسبی نرسیده است و با توجه به رویه‌ای که در پیش گرفته است بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها بتواند سازمان یافته شود.
البته در مقابل این تعداد، رپرهایی هم بوده‌اند که حتی در بازار بدون ممیزی «زیرزمین» هم با بیان وزین به فعالیت پرداخته‌اند و با ساخت آهنگ‌هایی برای دفاع از حقوق هسته‌ای ایران، فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از تکثیر فیلم خصوصی هنرمندان، فرزندان طلاق، اعتیاد و... رپ سالم را به مردم عرضه کردند.
امروزه موسیقی رپ در بیشتر کشورهای دنیا پذیرفته شده ولی در تعدادی از کشورها که اصرار به حفظ سنت‌های خود دارند (مانند ایران) هنوز حالت تعلیق دارد. البته این سبک هم به مرور در تمام کشورها جای خود را پیدا خواهد کرد درست مثل موسیقی عزیز ما نسل سومی ها یعنی پاپ! پاپ هم بعد از جنگ جهانی دوم از دهه‌ی 1950 به وجود آمد و در سال 1960 به اوج خود رسید. درمورد پاپ هم در ابتدا شورهایی مانند انگلیس و آمریکا آن را پذیرفتند و به مهد تولید و پرورش آن تبدیل شدند و آلمان و اتریش دیرتر از همه‌ی کشورهای دیگر این سبک را وارد مرزهای خود کردند.
امروزه حتی در جشنواره‌های بزرگ دنیا مانند جشنواره‌ی گرمی، کنسرت‌های بخش رپ یکی از مهیج ترین و پرطرفدارترین بخش های فستیوال محسوب می‌شود.
به هر حال این سبک هم روزی به جایگاه واقعی خود در ایران می‌رسد البته مشروط به اینکه از حجم فعالیت‌های ضد ارزشی اش کم کند و همسو با مردم پیش برود.
تاریخ انتشار : جمعه 25 اردیبهشت 1388 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

خانم خواج دهي با اينكه با مقاله قبليتون مخالف بودم ولي از خوندن اين مقاله لذت بردم . خوب بود و بدون اشكال .
خيلي از ايراد گرفتن ها به رپ سطح موسيقي اون بود . ولي خوب رپ شايد اصلا موسيقي نباشه به نوعي شعر خواني هست . خواننده رپ مثل گوينده راديو بايد باشه فن بيان قوي و صداي پخته .
شايد اگه خواننده هاي اين سبك از طرف هنرمندان بخش هاي ديگه جدي تر گرفته شن و رسمي تر بشن و ارتباط بين اين گروه با بقيه كمتر بشه و اشتباهاتي كه مواقعي از اين خواننده اي ميبينيم كه از نا آشنا بودن آنها با فضاي موسيقي ايران هست از بين بره و اونها هم بتونن اصولي تر و با اطمينان بيشتري به كارشون ادامه بدن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

رپ خوب است .. اما به تنها . قطعآ اگر بخواهد تلفیق شود افتضاح به بار می آید ! مثلآ در یک آهنگ پاپ رپری یکدفعه می پرد وسط و بدون آکورد و ... شروع به خواندن چرندیات می کند : هستم .. بستم .. خستم .. مستم و ... !!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

مطلب خوبی بود.ممنون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

موسیقی رپ هم می تواند مخاطب را به دنبال خود بکشد.... هنوز چون این موسیقی به طور رسمی وارد بازار نشده است نمی توان قضاوت کاملا درستی داشت اما قبول دارم که زود رنگ می بازد.
من از رپ...که خوب و درست و اصولی باشد....حمایت می کنم.دلیلی برای مخالفت نمی بینم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

رپ فقط یاس

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

آن مثل معروفی که می گوید در ابتدا چیزی وارد ایران می شود و بعد فرهنگ استفاده از آن شکل میگیرد نیز در اینجا مصداق فراوان دارد . همانطور که گفتید رپ موسیقی اعتراض است . بیان سیاه ، تند و خشن انتقاد به زبان عامیانه مردم تا جایی که خود زبان ساز می شود . در موسیقی رپ هیچ سهمی برای ترانه های سخیف و کم ارزش عاشقانه وجود ندارد (که اگر بخواهند با این زبان از عشق بگویند پای موسیقی Hip-Hop به میان می آید) . اینکه ما هیپ هاپ می سازیم و رپ صدایش می کنیم ، یا علاقه داریم در میان یه موسیقی ریتمیک در هنگام رقص و پایکوبی فردی برایمان رپ وار ! تعدادی کلمات هم قافیه را در پشت هم ردیف کند ، قاعدتا سبک جدیدی در موسیقی ایجاد نموده است که تنها بدلیل استقبال مخاطبین روز به روز رشد می کند و به پیش می رود . اینکه چون مخاطب این موسیقی را طلب می کند دلیل بر قدرت آن نیست ، و اینکه چون این موسیقی مردمی شده نیز دلیل بر ضعفش نمی باشد .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

خانم خواجه دهی. ممنون به خاطر مقاله بسیار زیبا و پر محتواتون.
این مقاله رو باید کسایی که تو دو تا نوشته اخیر آقای ریاحی پور دور برداشته بودن و هر چی دلشون می خواست نظرات ..... خودشون رو مینوشتن بخونن.
( امید جان چقدر زود دنیا عوض میشه، نظرات هم همینطور ).
همین.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

با نظر شما کاملا موافقم خانم خواجه دهی .بنظرم تحلیل درستی از این قضیه داشتین

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

آقای مرشدلو ...شما رپ رو با کارای بی ارزش ساسی مانکن مقایسه می کنید؟ رپ خوب مثل کارای یاس میتونه تاثیرگذار باشه...
اشتباه نکن برادر...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

جناب آقای امید هنر هفتم.

1- اسم منو اشتباه نوشتین.
2- بهتره یه سری به نوشته هاتون تو مقاله های آقای ریاحی پور بزنین. شما اونجا وجود همچین سبکی رو کاملا نقض کردین. و گفتین نباید باشه و...
3- من از خواننده خاصی طرفداری نکردم، اینو تو مقالات آقای ریاحی پور چندین بار تکرار کردم ولی نمیدونم چرا دوست دارین چیزی که خودتون می خواین از حرفای بقیه برداشت کنین.

من همه جور موسیقی گوش میدم. از سنتی گرفته تا متال. سبک برام مهم نیست مهم اینه که اون موسیقی قابل گوش کردن باشه و بتونه نیاز منو برطرف کنه. و اصلا کلاس نمیذارم و خودمو یه روشن فکر نمیدونم.

در ضمن شما بهتره به جای اینکه گلایه های شخصیتون رو به سایت ما بکشین بهتره حرفاتونو مستقیما به خود من بزنین و یهو از بحث در مورد موسیقی کات نزنین به سایت، چون بقیه که میان مطالب من و شما رو می خونن مثل خود شما از حرفاتون برداشت بد می کنن.

و باز هم بهتره بحث بین من و شما همینجا تموم شه. چون اصلا حوصله درگیری لفظی با هیچ کسی رو ندارم. ( این حرفم رو به عنوان کم آوردن برداشت نکنین. هر چند اصلا برام مهم نیست ).

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

خیلی ممنون از همه ی دوستان.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

آقای مرشدلو ؛ چون خودتان گفتید من بحث نمی کنم....من هستم وبلاگم هم هست. در خدمتیم. همه حرفهای شما رو هم تکذیب می کنم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

بی سوادا ساسی مانکن کجاش رپ میخونه؟؟؟ساسی پاپ میخونه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

یه پیشنهاد برای مسئولین این سایت داشتم واون این که قسمتی رو توی وب راه اندازی کنن با عنوان پاسخ به سوالات مربوط به موسیقی تا اگه کسی سئوالاتی در این مورد داره بتونه بپرسه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

کی گفته ساسی فقط پاپ می خونه رپم باهاش هست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:04

سلام/چطوري؟؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رپ؛ موسیقی نسل تازه | موسیقی ما