برنامه یاد بعضی نفرات
 
توقعات و خواست‌های اهالی موسیقی از مدیران موسیقی دولت جدید - 5
بهروز صفاریان: باید به صنعت موسیقی پاپ رسید
موسیقی ما- بهروز صفاریان: از زمانی که قطار موسیقی پاپ بعد از انقلاب به حرکت افتاد، مهم‌ترین موضوعی که به آن پرداختیم، انعکاس مباحث اجتماعی در موسیقی پاپ بود. شکی نیست که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اتفاقات جامعه ایران در 3 دهه گذشته، «جنگ تحمیلی» بوده و تلاش ما نیز بر این بود که در موسیقی پاپ به آن بپردازیم و به نظرم در حد بضاعت خودمان، آثار قابل تأملی هم در این زمینه تولید و منتشر شد. حتی پیش از ما اهالی موسیقی سنتی نیز به نوبه خود، دِین خود را به این مقوله ادا کرده و آثار بسیار فاخری از خوانندگان تراز اول کشور در این زمینه وجود دارد. موسیقی پاپ هم این بضاعت را داشته و آثار باارزشی توسط خوانندگانی چون محمد اصفهانی، فریدون آسرایی، خشایار اعتمادی، علیرضا عصار و... تولید شد که در زمان خود، تأثیر خوبی در جامعه بر جای گذاشته‌اند.

امروز -به عنوان یکی از داوران جشنواره موسیقی مقاومت- تعجب می‌کنم از این که می‌بینم انگار ارتباط مدیران و برگزارکنندگان این جشنواره با بخش حرفه‌ای موسیقی پاپ قطع بوده و هیچ‌یک از آثار یادشده در این جشنواره جایی نداشتند. البته در این جشنواره، تعدادی ارکستر نظامی و جوانان خوش‌ذوق دیده می‌شدند، اما کاملاً مشخص بود که حضور این دسته سفارشی بوده و در چرخه صحیح یک جشنواره رقابتی و در چارچوب تعاملات هنرمند و جامعه انتخاب نشده‌اند.

این مسئله، در حقیقت بی‌اعتنایی به ظرفیت‌های بچه‌های حرفه‌ای موسیقی پاپ است. زمانی که ما آثار حرفه‌ای و ماندگاری در زمینه دفاع مقدس داریم که این قابلیت را دارند که مردم را به سالن‌ها بکشانند، چرا باید از آثاری بی‌ارتباط با موضوع جشنواره استفاده کنیم که اگرچه آثار زیبایی هستند، اما کوچک‌ترین ارتباطی با مقوله جنگ و دفاع مقدس نداشته‌اند.

از سوی دیگر همانطور که همه ما اطلاع داریم، سالگرد آغاز جنگ تحمیلی اواخر شهریورماه است؛ حال این سوال برای من مطرح است که دلیل برگزاری شتابزده این جشنواره، در مردادماه و در فاصله 30-40 روز مانده به هفته دفاع مقدس چیست؟ چرا این همه هزینه و انرژی با این عجله باید صرف می‌شد؟

موضوع دیگر، محل برگزاری جشنواره بود که می‌توانست جایی مثل موزه دفاع مقدس باشد که از هر جای دیگری برای برگزاری این جشنواره مناسب‌تر بود و می‌شد یادآور آن فضاها باشد. البته با این اوصاف و کیفیت جشنواره، همان بهتر که در همین فضای فعلی برگزار شد!

روزهایی را به خاطر داریم که اهالی موسیقی پاپ -به خاطر فعالیت در این عرصه- تحت مضیقه و فشار قرار می‌گرفتند و حالا به بهانه جشنواره موسیقی مقاومت، خوانندگان پاپ -با هر کیفیتی- برای اجرا در چنین جشنواره مهمی دعوت می‌شوند و این از نظر من بی‌حرمتی یا در بهترین حالت بی‌توجهی به کلیت موسیقی پاپ است.

از نظر من، جنگ تحمیلی، مهم‌ترین حادثه 30 سال اخیر ماست و این برای قرن‌های آینده افتخار تاریخی ما خواهد بود. پس چرا باید به این شکل به آن پرداخته شود؟؟! امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، در مدیریت این بخش شاهد اعتدال و تعادل باشیم.

***

از حدود 17 سال پیش که ما وارد فضای موسیقی پاپ شدیم، آن را طوری به پیش راندیم که بتواند روی پای خودش بایستد. شاید همان اوایل پیشنهاداتی بود که ما به سمت موسیقی دولتی برویم -مثل صداوسیما- که بودجه‌ها و امکانات و محتوا را آنها تعریف می‌کردند. اما ما مخالف این ماجرا بودیم و گفتیم اگر این‌چنین باشد، ما نمی‌توانیم استقلال خود را حفظ کرده و روی پای خودمان بایستیم و به ناچار به سمت اقتصاد دولتی در زمینه هنر موسیقی پاپ پیش خواهیم رفت. بنابراین ما در موسیقی پاپ مستقر شدیم و امروز به جایی رسیده که موسیقی پاپ تنها بخشی است که قاطعانه می‌توان گفت روی پای خودش ایستاده و نه‌تنها هیچ هزینه‌ای را به دولت تحمیل نکرده، بلکه در خودش اشتغال‌زایی هم کرده و این تنها یکی از خدماتی است که موسیقی پاپ برای فرهنگ ما به همراه داشته است.

باید امروز برخی اصلاحات در ساختار موسیقی پاپ و در زمینه توزیع عادلانه ثروت و درآمد حاصل از آن صورت داد و در این راه، مهم‌ترین ابزار رسیدن به صنعت موسیقی پاپ است؛ اعم از استودیو، سالن کنسرت، سازها و ادوات موسیقی، کارگاه‌های موسیقی، صدابرداری لایو، دکور، ویدئوکلیپ و حتی مارکتینگ، مُد و... ما باید به این فکر باشیم. البته خوشبختانه موسیقی پاپ را به جایی رساندیم که سرمایه‌گذاران بتوانند در بخش‌های کلان‌تر وارد شده و این کار را برای ما انجام بدهند.

بنابراین، ابتدایی‌ترین درخواستی که من می‌توانم از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد و زمامداران موسیقی کشور داشته باشم، بحث صنعت موسیقی پاپ است. همچنین از آنها می‌خواهم که تالار وزارت کشور را -که تنها سالن با ظرفیت بالای 3هزار نفر برای موسیقی است- در اختیار کنسرت‌های پاپ بگذارند.

شعارهایی هم در مورد مجوزها داده شده که به خود اصناف واگذار بشوند که من بعید می‌دانم در این 4 سال مقدور باشد. شاید مدیران در این چند سال یک‌سری کارهای زیربنایی انجام بدهند که در پی آنها بتوان برای سال‌های آینده به این سمت حرکت کرد، ولی من فعلاً چنین بضاعتی را نمی‌بینم و فکر می‌کنم هنرمندان باید توقع خود را در این زمینه قدری پایین بیاورند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 1 شهریور 1392 - 22:53

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 31 مرداد 1392 - 12:14

بهروز کارش خیلی درسته...
خیلی قشنگ حرف زده...

پنجشنبه 31 مرداد 1392 - 12:59

موسیقی پاپ ایران باید خدارو شکر کنه که آقای صفاریان و داره...

پنجشنبه 31 مرداد 1392 - 13:20

لطفا در مورد تنظیم در موسیقی اطلاعاتی به من بدهید ؟ ممنون.

پنجشنبه 31 مرداد 1392 - 14:50
amir mahmudiyan

دوست عزيز به شعري كه خواننده ميخونه ملودي ميگن كه اون رو آهنگ ساز درست مي كنه....
يعني به شعر ريتم خاصي ميده....
به صداي سازها وكه در كنار صداي خواننده قرار ميگيره و آهنگ رو زيبا مي كنه...تنظيم ميگن

2.191.107.70
جمعه 1 شهریور 1392 - 11:35
danesh jamshidi

اهنگساز: دوتا وظیفه داره 1 ساخت ملودی( طریقه ی خوندن ترانه)
2 ارکستراسیون( ارایه سازبندی به تنظیم کننده)
البته به ملودی ساز ها در ایران اصطلاحن اهنگساز میگن!( نمونه ی بارز کار اهنگسازی شده اهنگ بهرام گور البوم سیزده محسن چاوشی-یا اهنگ سلام فریدون)

جزییات تنظیم:عزیزم اون دوپس دوپسی که میشنوی بهش میگن بایس.
اون پیس پیس که میشنوی بهش میگن کیک.
به مجموع کیک و بیس میگن بیت.
یسری بیت ها امادن و یسری توسط تنظیم کننده لایزر میشه( البته نه تنظیم کننده های ما بجز کوشان)
صدای یسری ساز که میشنوی بهشون میگن ساز بندی یا ارکستراسیون( که اهنگساز میسازتشون)

ایجاد ارکستراسیون : یا توسط توازنده نواخته میشه( با ایده ی اهنگساز) یا ازvst استفاده میشه ( سمپل )
( با کامپیوتر صداسازی میشه)

ماکت کار که ساخته شد در اختیار میکس و مستر کننده قرار میگیره که مهمترین بخششه :-)

از بهترین ملودی سازای ایرانی اینان : کارن همایون فر و محسن چاوشی و علیرضا افکاری و محسن یگانه
بهترین تننظیم هام : در شاخه ی هاوس کوشان حداد
در ترنس سیروان یزمانی خوب بود الان افت کرده( ارون حسینی اینده داره)
در اسلوپاپ بهروز صفاریان
موسیقی متن کارن همایون فر
تلفیقای پاپ راکم کارای محسن چاوشی قابل قبوله

2.190.10.201
شنبه 2 شهریور 1392 - 00:08
فرشاد

اقای دانش جمشیدی دوست ما گفت فقط درمورد تنظیم حرف بزنی نه تخریب کردن سیروان و حسودی کردن اگه اهل موزیک باشی احیانا البوم جشن تنهایی رمضان رو گوش کردی اگه دقت کنی میبینی استادسیروان چه توو اسلوپاپ چه توو 6و8 چه توو ترنس و هاوس استاده... نامبروان جاست سیروان

5.234.126.212
شنبه 2 شهریور 1392 - 09:40
danesh jamshidi

اقای فرشاد من هم میتونم همه نوع سبکی تنظیم کنم! مهم اینه که تخصصی تنظیم بشن!
در ضمن من نگاه طرفدارانه به تنظیم کننده ها نکردم و از گوش و عقلم استفاده کردم.. من هم بگم افت کرده چیزی از ارزش هاش کم نمیشه شما حرص نخور!

2.190.13.95
پنجشنبه 31 مرداد 1392 - 14:34

از صحبت های صفاریان لذت بردم

پنجشنبه 31 مرداد 1392 - 14:48

يگانه تنظيم كننده ي موسيقي پاپ بهروز صفاريان....
واقعا شخصيت فوق العاده جالبي داره....
حداقل حرف هاش اينو نشون ميده....

پنجشنبه 31 مرداد 1392 - 14:53

هیچ حرفی نیست استاد خوب و روشن گفته

پنجشنبه 31 مرداد 1392 - 15:01

خيلي محتاطانه و زيبا صحبت كرده است.

پنجشنبه 31 مرداد 1392 - 15:04

حرفاشونو تایید میکنم

پنجشنبه 31 مرداد 1392 - 15:11

خدا نگهش داره
واقعا هنرمنده

پنجشنبه 31 مرداد 1392 - 17:09

امثال اقای صفاریان و سیروان خسروی خیلی کم پیدا میشه توو ایران واقعا موسیقی رو بلدن

جمعه 1 شهریور 1392 - 04:48
شریف

چرا بیخود جو میدی به !!آخه سیروان نوازندگیش در حده بهروزه؟تنظیماش و هارمونی و ارکستراسیونه موزیکاش اصلا با بهروز برابری میکنه!؟خسته نشدید انقدر حرفه بی ربط زدید؟!واقعا که...!!

188.159.205.126
جمعه 1 شهریور 1392 - 11:36
danesh jamshidi

دوست عزیز اسم این دوتارو کناره هم نیار!

2.190.10.201
شنبه 2 شهریور 1392 - 00:11
احمد

یادتون باشه استاد سیروان باعث پیشرفت موسیقی هستند بازم دقت کنید موسیقی نه موسیقی

5.234.126.212
شنبه 2 شهریور 1392 - 00:12
فرشاد

به نظرمن سیروان جدا و امثال صفاریان و کوشان و سیاوش صدری جدا.... سیروان استاده

5.234.126.212
شنبه 2 شهریور 1392 - 00:52
sadaf

اره شما درست میفرمایید

37.221.3.229
شنبه 2 شهریور 1392 - 03:20
محمود طهماسبی

بسی خندیدیم
این دوستان دعوت کننده و و کیل مدافع سیروان چقدرم علاقه دارن خواننده مورد علاقشونو با تنظیم کننده های استثنائی مقایسه کنن
کوشان-آرون-صفاریان
خیلی خوبه ادامه بدید
نه این که بخوام جنبه منفی به حرفام بدید یه وقت و جنجال بشه و .... سیروان هم انصافا کارش خوبه-اما خب دیگه هرکسی یه توانایی هایی داره که تا یه حدی هستش و مال بعضیا بیشتره مال بعضیا کمتر

2.185.33.36
پنجشنبه 31 مرداد 1392 - 17:58

بهروز عزیز افتخار ما هست و افتخار ما خواهی بود خوشحالم که طرفدار هنرمندی هستم که دارای چنین قدرتی در تکلم هست

پنجشنبه 31 مرداد 1392 - 19:29

مرسی بهروز خان ؛ شما یکی از بهترین پاپ استار های تاریخ این کشوری

پنجشنبه 31 مرداد 1392 - 19:32

یعنی باید گفت آخ قربون دهنت
همین !

پنجشنبه 31 مرداد 1392 - 20:21

واقعا باید از این هنرمندا تشکر کرد با این همه مشکل توی موسیقی بازم ایستادگی کردن و دلسرد نشدن و همینا باعث شدن الان کشورمون از نظر موسیقی پیشرفت های زیادی بکنه.
واقعا ممنون.

پنجشنبه 31 مرداد 1392 - 21:02

بهروز جان گل گفتی!جدا چرا باید از خوانندگان پاپ با هر کیفیتی در این جشنواره استفاده کرد!میدونی چرا چون کسی مثل تو با سابقه خوب و دانش و خلاقیته لازم در موسیقی پاپ کشیدی کنار و جا رو برای استاد یه روزه ها( چه در آواز چه تنظیم و آهنگسازی) خالی کردی!از تو جدا دلگیرم تو رفتی و این چند سال یه تعداد موزیک چسبون و تعدادی خواننده آماتور جا رو گرفتن حالا اومدی میگی چرا خوانندگانی با هر کیفیت به چنین جشنواره ای دعوت میشن؟!از خودت بپرس برادره من!و ما تمامه این سالها نشستیم و سیاه مشقهای این دوستان رو تحمل کردیم تا امروز خودشون و طرفداراشون بیان و کوسه استادی همه جا فریاد بزنن واسمون!تو و امثاله تو باعثش شدید و حالا هم انقدر ذاعقه مخاطب خراب شده که جدا آدم میمونه دیگه این موزیک درست شدنی هم داره یا نه!!

جمعه 1 شهریور 1392 - 01:31

مرسی از آقای صفاریان ک همیشه ب حق صحبت میکنند...تمام حرف هاشون نکته هایی بود ک واقا برای من هم جای سوال داشت...کاملا مشخص ک جشنواره مقاومت هنوز نتونسته آنچنان ک بایدوشاید نظرهارو ب خودش جلب کنه و خواسته هارو براورده...! اما جای شکرش باقی ک حداقل مسوولین متوجه شدن ک برای جون دار شدنش ب حمایت اهالی موسیقی پاپ احتیاج دارن...

جمعه 1 شهریور 1392 - 02:18

بهروز صفاریان یک اسوست برای موسیقیه پاپ و نباید با هیچکسی مقایسه بشه فکر و خلاقیت علم موسیقیایش

جمعه 1 شهریور 1392 - 09:25

ممنون از بهروز صفاریان که خیلی قشنگ صحبت کرده.نابغه ی موسیقی پاپ ایران.

جمعه 1 شهریور 1392 - 11:35

به دستان و نگاه تو آیینه ای می بخشم تا تو صدارا ماندگار ببینی:
چرا توقف کنم چرا؟
تنها صداست که می ماند...!

جمعه 1 شهریور 1392 - 12:40

ostade aziz aghaye safarian lotfan bargardid musighie pope ba be hadde eftezah reside va modam dar hale tekrare. eltemas mikonam ostad, barghardid va chand albume fovgholade bebazar arze konid. bargardid lotfan, bargardid........

جمعه 1 شهریور 1392 - 13:39

معلومه دلش خونه

جمعه 1 شهریور 1392 - 14:21

چاووشی اعلام کرده میخاد با بهروز صفاریان اولین کنسرت خودشو برگزار کنه ...

جمعه 1 شهریور 1392 - 21:40

خیلی خوب و صریح حرف زدی خواننده هایی که تو جشنواره مقاومت هستن دقیقا کیان ؟

شنبه 2 شهریور 1392 - 01:49

استاد منتظر شنيدن تنظيم هاى جديدت هستم مخصوصا تنظيم هات براى آلبوم پاروى بى قايق.يه حسى بهم ميگه بهترين قطعه ى امسال رو تو تنظيم ميکنى

شنبه 2 شهریور 1392 - 19:23

به نظر من جاي سلطان پاپ بدجوري خاليه............... !

دوشنبه 25 شهریور 1392 - 23:50

در جواب به بهروز صفاریان :
1- آقای جنتی می خواستند به هنرمندان و نویسندگان حال بدهند ، اصناف از ترس تخته شدن کاسبییشان حتی یه ماه ریسک رو هم تحمل نکردند !!! حالا این وسط یه موزیسین بیاد بگه نه بهمون آزادی ندید ما فعلا آمادگیشو نداریم !!!!
2- بهروز آدم با هوشی است ، حتی بر عکس پشت پیانو ساز می زنه ، دمت گرم برای خاطرات دهه 70 ولی دوست عزیزم شما و ش.ع و دیگران همه بزاعت موسیقی پاپ ما نبودید !!!! این جوونا شاید ندیدن اما خودت هم که می دونی ، اگر برادران تبریزی و استودیو های مجانی و ناظر ضبطی های مجانی ، سازهای مجانی و.... نبود که شما خودتون از بقیه نمی کندید .... ببین دمتون تا همین جا گرم ... ولی جان نگو که " هوای گریه دارم تو این شب بی پناه .... یا .... دل من به این خوشه که یاری مثل اون داره .......می دونی که بی تو سخته زندگیم اما نگام......" یا اینا شعر بودن !!!! شاید سقف آرزوهای همینایی که کامنت میزارن سیروان خسروی باشه ولی ما که می دونیم داستان چیه......اینا رو جهت این گفتم که همیشه یه نیشتر بزنی به خودت که شاید یه آدمایی این حرفها رو بخونن ، حق خیلیا تو این مملکت خورده شده کسایی که هم می دونن شعر چیه ، هم واقعا سواد موسیقی دارن هم تمام المان های موزیک پاپ رئ بلدن ، می رسه اون روز.....

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بهروز صفاریان: باید به صنعت موسیقی پاپ رسید | موسیقی ما