برنامه یاد بعضی نفرات
 
کنسرت گروه لیان در تالار وحدت تهران برگزار شد؛
وقتی یک آبادانی، رپ‌خوانی می‌کند
موسیقی ما - کنسرت گروه موسیقی « لیان» بوشهر در حالی سه شنبه 16 اردیبهشت ماه میزبان علاقه مندان موسیقی که این گروه موسیقایی در تازه ترین اجرای خود قطعات جدیدی از موسیقی های اقوام منطقه بوشهر را برای مخاطبان خود اجرا کرد در ابتدای این کنسرت که توسط موسسه هامین گستر آریا برگزار شد قطعه همیشگی گروه لیان که به نوعی قطعه معرفی این گروه موسیقایی است با همنوازی گروه سازهای کوبه‌ای و دو نوازی نی انبان و دمام محسن شریفیان اجرا شد.

در این قطعه اعضای گروه شعرهایی را همراه با سازهای کوبه‌ای در منقبت حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) اجرا کردند.

محسن شریفیان سرپرست و نوازنده گروه لیان نیز که همواره در کنسرت های خود از پوشش های متنوع منطقه بوشهر و جنوب کشورمان در ترکیب بندی ارکسترهایش استفاده می کند در این برنامه نیز با شکل و شمایلی متفاوت تر از کنسرت های گذشته، برنامه های خود را با توضیحی خطاب به تماشاگران آغاز کرد.

وی قبل از اجرای قطعه بعدی کنسرت خطاب به طرفداران خود گفت: همانطور که در نشست خبری کنسرت گفته بودم تصمیم داریم در این برنامه موسیقی مان را با چاشنی طنز تقدیم شما علاقه مندان کنیم که این طنز ریشه در آداب و رسوم مردم بوشهر دارد که همواره با وجود مشکلات فراوانی که دارند کمدی و خنده را فراموش نمی کنند. این قطعه ای هم که با ترانه فرج الله کمالی به شما عزیزان ارائه می شود در این فضا قرار دارد. فضایی که مربوط به ازدواج است و مادران دختران دائم به دخترانشان می گویند که باید سریع تر ازدواج کنند. البته در زمینه ازدواج داستان های طنزآمیز زیادی داریم که ما امروز قطعه «چغول» را به همین مناسبت برای شما اجرا می کنیم که دوست داریم ببینیم بعد از اجرا چه می شود.

این نوازنده بعد از اجرای قطعه چغول که به دلیل فضای ریتمیکی که داشت مورد توجه مخاطبان در تالار وحدت قرار گرفت به بیان یکی دیگر از داستان های آیینی منطقه بوشهر پرداخت و گفت: قطعه ای که می خواهیم در این بخش برای شما اجرا کنیم «بربو» نام دارد که داستان ربوده شدن یک دختر به نام بربو توسط هندیان و بردن او به کشتی شان است. دخترک در جریان حضور در این کشتی عاشق طباخ کشتی هندی ها می شود و این عاشقی باعث آوازخوانی های بوشهری می شود که نشات گرفته از دلدادگی بربو به آشپز کشتی است. حالا شما این آواها و دلدادگی ها را از زبان موسیقایی ما می شنوید.

اجرای قطعه « فلک ناز» بر اساس آوای دریانشینان منطقه بوشهر با همراهی سازهای محلی و تکنوازی عود مهدی شریفیان از بخش های دیگر کنسرت گروه لیان بود که حرکات آیینی هادی منوچهری بر مبنای فعالیت صیادان در هنگام ماهیگیری حال و هوای ویژه ای به این قطعه موسیقایی داد.

شریفیان بعد از اجرای این آهنگ گفت: یکی از خصوصیات موسیقی بوشهر تلفیق است که از دیرباز مورد توجه مردم این سرزمین بوده و هست. البته بوشهر از همان ابتدا گذرگاه اقوام مختلفی بوده که به عناوین مختلف نظامی و اقتصادی و تجاری در منطقه ساکن می‌شدند و همین سکونت باعث پیوند فرهنگی مردمان سرزمین های دیگر با اقلیم بوشهر می‌شد. از سوی دیگر مردم بوشهر هم مسافرت های زیادی به مناطق مختلف کشور داشتند و از فرهنگ آنها وام می‌گرفتند. این روند در نوع معماری، غذا و حتی لباس هم دیده می شود بنابراین نمی توان از تاثیر موسیقی ملل بر موسیقی منطقه بوشهر به راحتی عبور کرد.

وی ادامه داد: یکی از همین قطعه‌هایی که با استفاده از پیوندهای فرهنگی توسط گروه در این برنامه اجرا می‌شود قطعه ای است که تلفیقی از موسیقی منطقه‌های لرستان، آذربایجان و کردستان است که به اعتقاد من یک اثر بینافرهنگی تاثیرگذار در معرفی اقوام ایرانی است. البته من امشب  مثل همیشه از وحید اسدالهی نوازنده چیره دست نقاره دعوت کردم که در این قطعه یاری‌دهنده ما باشد و مطمئنم با هنرنمایی وی اجرای این قطعه بهتر از آنچه هست خواهد شد.

 البته دونوازی نقاره و سازهای کوبه ای و دونوازی نقاره و نی انبان با هنرمندی وحید اسداللهی (نوازنده مهمان گروه) و اعضای گروه لیان مانند دیگر قطعه ها با استقبال تماشاگران مواجه شد.

سرپرست گروه لیان در ادامه اجرای برنامه خود که این بار با لطیفه گویی هادی منوچهری همراه بود، خاطر نشان کرد: نقش طنز  در جنوب ایران نقشی بسیار جدی است چرا که مردمان منطقه جنوب در طول زندگی خود با مشکلات بسیار زیادی رو به رو هستند که طنز و کمدی می تواند تحمل گرمای طاقت فرسای جنوب هنگام کار را افزایش دهد به همین خاطر مردم این منطقه همواره در کمال احترام به یکدیگر، مشغول شوخی کردن هستند که امشب هادی منوچهری بخشی از این شوخی ها را برای شما خواهد گفت.

بعد از اجرای چند قطعه نمایشی توسط هادی منوچهری، شریفیان خطاب به تماشاگران گفت: موسیقی گروه ما یک موسیقی ساده است که برای ارائه آن هیچ ادعایی نداریم. ما سعی داریم از زبان موسیقی آنچه را دوست داریم و شما دوست دارید ارائه دهیم. فضایی که شاید در آن بخشی از مشکلات و مصائب زندگی ما هم در آن وجود دارد و در قالب آیین موسیقایی به نام «شروه خوانی» می تواند ارائه شود.

وی ادامه داد: این روزها برای اهالی موسیقی روزهای خوبی نبود و ما شاهد درگذشت یکی از بهترین و تاثیرگذارترین هنرمندان موسیقی ایرانی بودیم که امشب جای او در دل و ذهن همه ما خالی است. استاد محمدرضا لطفی که امشب بنا داریم در تجلیل از مقام هنری این هنرمند ارزنده موسیقی کشورمان شروه خوانی را داشته باشیم که آکا صفوی خواننده و مهدی شریفیان نوازنده عود این قطعه را برای شما اجرا می کنند.

آبادانی ها و تقدیم یک قطعه مهیج به طرفداران تیم ملی فوتبال

بخش دوم کنسرت گروه لیان بوشهر به خیام خوانی اختصاص داشت. این قطعه برگرفته از آیین خیام خوانی مردمان بوشهر است که از دوران کهن در این سرزمین اجرا می شد و این بار گروه موسیقی لیان طبق سنوات گذشته بخش دوم برنامه های خود را با آن آغاز کرد. اجرای حرکات نمایشی گروه موسیقی همراه نی انبان نوازی محسن شریفیان باعث شد که این قطعه نیز مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

اما یکی از قطعات تازه ای که گروه موسیقی لیان در آستانه آغاز جام جهانی فوتبال آن را تقدیم علاقه مندان تیم ملی فوتبال کشورمان کرد قطعه «اشکله» بود که به شدت با استقبال تماشاگران مواجه شد.

شریفیان در معرفی این قطعه بومی گفت: داستان قطعه « اشکله » مربوط به منطقه گناوه و دیلم است که این قطعه هم حکایت عاشق شدن معشوق به عشق خود است که دائم به همه پافشاری می کند که اگر او را با عشقش عقد نکنند خودش را می کشد. حالا ما آمده ایم و این شعر بومی را به دلیل حال و هوای خاص و مهیجی که دارد تقدیم به اعضای تیم ملی فوتبال کشورمان کرده ایم که می دانم با حضور حمزه مقدم به عنوان یک نوازنده آبادانی طرفدار فوتبال و بچه های گروه و البته همراهی شما در این قطعه می توانیم در آستانه جام جهانی بدرقه کننده شایسته ای برای بچه های تیم ملی باشیم.

اجرای قطعه «اشکله» به دلیل محتوای آیینی ملی و هیجانی که نوازندگان در اجرای این اثر داشتند با استقبال قابل توجه تماشاگران حاضر در تالار وحدت مواجه شد به طوری که بارها از شریفیان و گروهش خواستند این آهنگ را دوباره اجرا کنند.

شریفیان بعد از اجرای این قطعه خطاب به حاضران در سالن گفت: اصولا کارکردن در حوزه طنز هنر می خواهد که خوشبختانه خیلی از بچه های نوازنده گروه ما همانطور که امشب دیدید قابلیت طنزپردازی زیادی دارند و هیچ ادعایی هم در این زمینه ندارند. اما حکایت این حمزه مقدم اهل دیار بسیار دوست داشتنی آبادان برای ما حکایت غریبی است. این آقا حمزه آمده و بین رپ خوانی و آیین زار یک قطعه من درآوردی را ساخته که اگر شما گوش کنید حتم دارم هم می خندید و هم از آن لذت خواهید برد.

اجرای جالب توجه حمزه مقدم در این قطعه به دلیل حال و هوای طنزی که نشات گرفته از تقلید برخی از خوانندگان خارجی بود باعث شد که تماشاگران از این قطعه نیز استقبال کنند و از وی بخواهند که این قطعه دوباره خوانده شود.

قطعه «کریگ» آهنگ بعدی گروه لیان بود که با همراهی ساز دیجیریدو پیام رونق و بر اساس ساز سامبونا از سازهای یونانی به بهانه حضور چند باره گروه لیان در کشور یونان برای برگزاری کنسرت اجرا شد.

شریفیان در بخش پایانی کنسرت از اجرای یک قطعه جدید خبر داد و گفت: این آهنگی که می خواهیم بخوانیم به نفع مردهاست که اگر شما بخواهید آن را اجرا می کنیم و اگر نخواهید می رویم به سراغ قطعه «تینا» که شما دوست دارید.

در حالیکه تماشاگران با گفتن «هر دو، هر دو» از شریفیان خواستند این دو قطعه را اجرا کنند اما این نوازنده به احترام بانوان حاضر در تالار قطعه تینا را اجرا کرد که این قطعه پایانی با استقبال قابل توجه تماشاگران مواجه شد.

آکا صفوی خواننده، محمود بردک‌نیا دمام و شیکر، حسین سنگسر دایره و دم دم، مرتضی پالیزدان دایره، ضرب و تمپو، حمید اکبری تمپو و کاخن، مهدی شریفیان عود، وحید اسداللهی نقاره، هادی منوچهری حرکت های آیینی، پیام رونق دی‌جی ری‌دو، حمزه مقدم دایره اعضای گروه موسیقی لیان را در این کنسرت تشکیل می دادند.

 داود رشیدی، رضا بابک، لیلی رشیدی، طاهری مدیر عامل بانک سامان نیز از مهمانان ویژه کنسرت گروه لیان بودند.
منبع: 
گزارش: مهر - عکس‌ها: احتصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 19 اردیبهشت 1393 - 14:41

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

جمعه 19 اردیبهشت 1393 - 17:39

ای ول به بوشهریا که همیشه و همه جا پرچمشون بالاست"داغتون نبینم"

شنبه 20 اردیبهشت 1393 - 07:15

چقدر عكسهاي قشنگي بود چقدر زيبا ..... از عكسها مشخص كنسرت خوب و جالبي بوده سعيد عبداللهي عزيز ممنون از عكسها بسيار عالي بود .
موسيقي ما ممنونم .

یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 - 21:13

گزارش خوبی بود ولی تیتر خوبی نزدید ... هیچ اسمی از بوشهر نبردید! هر کی ندونه فکر میکنه گروه آبادانی بوده در حالیکه فقط در یکی از قطعات یک آبادانی گروه لیان رو همراهی میکنه و اصل همین قطعه هم طبق توضیحی که آقای شریفیان دادند از منطقه گناوه و دیلم استان بوشهر هست و اصلا منطقه آبادان و جنوب خوزستان موسیقی بومی ندارند ، هرچه هست از بوشهر رفته اونجا!... واقعا نمیدونم چرا برخی دوستان نمیدونن یا شاید هم نمیخوان بدونن که بوشهر با تمام مشکلات ، محرومیت ها و بدخواهانی که داره در تمام منطقه جنوب (شاید هم کل کشور) از لحاظ موسیقی و فرهنگ یک سر و گردن بالاتره! ... خدا رو شکر هنرمند و محقق عزیزمون محسن شریفیان و گروهش که همگی بچه های بوشهر هستند با تلاش فروان علیرغم تمام مشکلاتی که هست خوب تونستن موسیقی بوشهر رو به دنیا عرضه کنند و تبلیغات مغرضانه و بعضا منفی برخی دوستان بخیل هم بجایی نخواهد رسید!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود وقتی یک آبادانی، رپ‌خوانی می‌کند | موسیقی ما