برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبری دومین دوره جشنواره ایرج بسطامی برگزار شد؛
اینجا از کمک‌های دولتی خبری نیست
موسیقی ما - نشست خبری دومین جشنواره «ایرج بسطامی» در حالی صبح 25آذر 93 با حضور حسام‌الدین سراج، بابک خوش‌جان، فاطمه بسطامی و محمدعلی بسطامی در خانه هنرمندان برگزار شد که از اولین دوره برگزاری این جشنواره 4 سال می گذرد.

بابک خوش‌جان دبیر اجرایی جشنواره «ایرج بسطامی» اولین نفری بود که صحبت های خود را درباره جشنواره بسطامی ارائه داد. دبیر اجرایی جشنواره «ایرج بسطامی» در ابتدا گفت: گام اول برای برگزاری جشنواره «ایرج بسطامی» چهار سال پیش به محکمی برداشته شد. با این وجود در آن دوره تنها رشته ای که امکان رقابت در آن فراهم شده بود، آواز ایرانی بود. در آن دوره جایزه بسطامی میزبان 300 نفر هنرمند جوان بود که از 73 شهر ایران در جشنواره حاضر شدند. این در حالی است که جشنواره موسیقی جوان در همان سال تنها با حضور 29 شرکت کننده برگزار شد.  نکته قابل تامل آنکه جشنواره موسیقی جوان برخلاف جشنواره «ایرج بسطامی» از کمک های دولتی بسیاری برخوردار بود.

خوش جان افزود: با این وجود امیدوارم امسال هم تعداد شرکت کنندگان بیشتر باشند و به لحاظ کیفی هم سطح جشنواره افزایش پیدا کند.

دبیر اجرای جشنواره ایرج بسطامی با بیان این مطلب که این دوره از جشنواره «ایرج بسطامی» 3 بخش برگزار می شود خاطرنشان کرد:  این سه بخش  شامل آواز سنتی ایران در رده سنی جوانان زیر 30 سال، آواز سنتی ایران در رده سنی بالای 30 سال و انتخاب آلبوم موسیقی سال در بخش موسیقی سنتی ایران است. نکته حائر اهمیت آنکه در این دوره مقوله داوری تخصصی‌تر شده است تا سلیقه‌ها و مکتب‌های مختلف آواز سنتی ایران با موشکافی بیشتری مد نظر قرار بگیرند .

خوش‌جان در ادامه سخنانش توضیحات بیشتری در مورد داوری های جشنواره امسال و فاکتورهایی که مورد توجه داوران  قرار خواهند گرفت گفت: این فاکتورها شامل خوانندگی، آهنگسازی، تنظیم موسیقی، تلفیق شعر و موسیقی و کیفیت ارائه اثر (طراحی لوگو و بسته‌بندی) خواهد بود. همچنین نام داوران  تا پایان مرحله نهایی اعلام نمی‌شود.

وی درباره حمایت‌های مالی از جشنواره «ایرج بسطامی» نیز توضیحاتی ارائه داد و در این باره افزود: پای فرهنگ به سنگ اقتصاد همیشه لنگ است. البته در این سال ها حمایت‌های بخش اقتصادی کمی در مورد مقوله فرهنگ افزایش یافته است. از سوی دیگر باید این نکته را هم مورد توجه قرار بدهیم که فراهم کردن بودجه برای برگزاری جشنواره مانند جشنواره «ایرج بسطامی» دشوار است.

خوش جان در ادامه با بیان این مطلب که تا کنون چند حامی مالی برای تامین بخشی از هزینه ها پیش قدم شده اند افزود: با این وجود هنوز در تلاش هستیم تا دیگر هزینه ها را هم به حامی های دیگر بسپاریم.

در بخش دیگری از این نشست محمدعلی بسطامی عضو هیئت مدیره بنیاد «ایرج بسطامی» درباره مهلت ارسال آثار گفت: کسانی که مایل به شرکت در جشنواره «ایرج بسطامی» هستند می‌توانند آثار خود را تا 25 بهمن 1393 برای ما ارسال کنند. این آثار باید به صورت فایل صوتی و در زمانی حدود 14 دقیقه ضبط شده باشد.

حسام‌الدین سراج خواننده آواز ایرانی که در جشنواره «ایرج بسطامی» مسئولیت دبیری هنری را برعهده دارد نفر بعدی بود که درباره جشنواره سخن گفت. سراج که آلبوم مسیحایش پس از مدتها بالاخره منتشر شده است  در ابتدای صحبت‌هایش درباره داوری های جشنواره گفت: قطعا تمام کسانی که در جشنواره شرکت می‌کنند قابلیت حضور در مرحله نهایی را ندارند به همین دلیل در مرحله اول غربالگری آثار را انجام خواهیم داد. در مرحله دوم شورایی متشکل از 3 یا 5 نفر از متخصصان عرصه موسیقی آثار راه یافته به مرحله نهایی را انتخاب می‌کنند و در پایان نیز باز هم شورایی 3 یا 5 نفره برگزیدگان نهایی جشنواره را انتخاب می‌کنند.

وی افزود:  ما جشنواره را با موسیقی سنتی ایران تعریف کرده‌ایم. این نوع از موسیقی در سنت‌های موسیقیایی ما ریشه دارد.  همین عنوان فضا را محدود و تعریف را مشخص‌تر می‌کند. برای انتخاب آلبوم برتر سال در بخش موسیقی سنتی ایران فاکتورهایی از جمله  ملودی اصلی، تنظیم، خوانندگی، ملودی کلام، تلفیق شعر و موسیقی، اجرای نوازنده‌ها، تدوین، طراحی جلد و بسته‌بندی را مورد توجه قرار خواهیم داد. نکته دیگری که در انتخاب بهترین آلبوم سال مدنظر قرار می‌گیرد موضوع و مفاهیم اثر است که تا چه حد با مسائل اجتماعی روز ارتباط برقرار کرده است. در این حوزه بیان آنچه لازم است بیان شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حسام‌الدین سراج در بخش دیگری از سخنانش درباره هیئت داوران نیز سخن گفت: داوران جشنواره از میان افرادی با دیدگاه‌های متفاوت انتخاب می‌شوند تا بتوان آثار را در شیوه‌های آوازی مختلف بررسی و انتخاب کرد.در مورد هنرجویان نیز باید بگویم محدودیتی از نظر اجرا در دستگاه‌های مختلف برای شرکت کنندگان وجود ندارد اما آنها باید بتوانند کارشان را در محدوده زمانی 14 دقیقه ضبط و برای ما ارسال کنند.

فاطمه بسطامی مدیر عامل بنیاد «ایرج بسطامی» آخرین فردی بود که نظراتش را درباره این جشنواره ارائه داد. بسطامی با اشاره به برگزاری دوره اول جشنواهر در سال 89 مهمترین دستاورد آن دوره را آزادی جوانی که در بند بود عنوان کرد. بسطامی در این باره گفت: یکی از برگزیدگان جایزه بسطامی در دوره نخست هنرجویی بود که در زندان به سر می برد. خوشبختانه ما با پیگیری‌هایمان موفق شدیم این جوان را از زندان آزاد کنیم این جوان در حال حاضر دارد فعالیت هنری خود را پیگیری می کند. از نظر من مهمترین دستاورد دوره نخست جایزه بسطامی آزادی این جوان بود.
گفتنی است مراسم اختتامیه جشنواره «ایرج بسطامی» نیمه نخست اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آذر 1393 - 14:44

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اینجا از کمک‌های دولتی خبری نیست | موسیقی ما