برنامه یاد بعضی نفرات
 
پنجره چهارم - 21 تیر 1394
وقتی در روزهایی که از آلبوم و کنسرت خبری نیست، کلی خبر می شنویم!
 
[ علی بحرینی - روزنامهنگار ]

موسیقی حالا به مرتبه ای رسیده که حتی بدون انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت هم خبرساز باشد... در طول یک هفته اخیر گفتنی ها کم نبود و موسیقی همچنان میان خبرهای کتبی و شفاهی جایگاه ویژه ای داشت... با فرارسیدن آخرین روزهای ماه مبارک رمضان نیز آرام آرام برای شنیدن آلبوم های جدید آماده می شویم. تنور کنسرت ها هم به زودی داغ خواهد شد. کنسرت هایی که به جای امضای مدیر دفتر موسیقی، امضای سرپرست دفتر موسیقی پای برگه مجوز آنها ثبت خواهد شد.
 
  •   برای "سنتوری" بدل نیاورید!
چه کسی خواننده "سنتوری2" یا به عبارت رسمی تر "سنتوری مرد پاییزی" خواهد بود؟ در جواب به این سوال شایعه های مختلفی شنیده می شود. شایعه هایی که گاهی شگفت انگیز هستند، مثلاً خبر همکاری همایون شجریان با این پروژه!
اما یکی از شایعه های قابل باور مربوط می شود به جذب خواننده ای که در حال و هوای خواننده "سنتوری1" می خواند و در واقع "بَدَل" او محسوب می شود. این خبر می تواند تلخ ترین خبر برای فیلم کارگردانی باشد که ساخته هایش _بدون در نظر گرفتن قدرت یا ضعف های سینمایی_ همواره ارجینال بوده اند. داریوش مهرجویی با ارتکاب چنین اشتباهی می تواند از همین حالا که هنوز ساخت "سنتوری مرد پاییزی" آغاز نشده این فیلم را به اثری "دوست نداشتنی" و جعلی تبدیل کند. امیدوارم این خبر هم مثل اکثریت قریب به یقین شایعه ها دروغ باشد.
   
  •   شهیار قنبری و توهین هایی که انجام نشد!
مصاحبه جنجالی شهیار قنبری با "موسیقی ما" که منتشر شد آماده شدیم برای واکنش های شدید و توهین آمیز ترانه سراهای داخلی و هوادارانشان به گفته های او! اما حرف های شهیار با کمترین واکنش منفی مواجه شد! اغلب ترانه سراهای داخلی تصمیم گرفتند عکس العملی به گفته های او نشان ندهند ... حالا تصور کنید اگر یک خواننده سرشناس آن سوی آب، علیه خواننده های داخلی مشابه همین حرف ها را می زد چه ولوله ای به پا می شد! بر اساس این فرضیه، احتمالاً کمپین بزرگی علیه آن خواننده راه می افتاد و البته بعضی خواننده های داخلی سعی می کردند بدون اتخاذ موضع رسمی، عملیات تحقیر و توهین به خواننده موردنظر را با خط دادن به طرفداران افراطی خود مدیریت کنند! خوشحالم که شهیار قنبری ترانه سراست و طرف حسابش ترانه سرایان داخلی هستند که مبنای فعالیتشان "تفکر" و احترام به بزرگترهاست. 
 
  •   چه کسی "حسی ها" را سیاسی کرد؟
تولید قطعاتی که محتوای سیاسی دارند، گرچه خارج از جریان اصلی موسیقی پاپ شکل می گیرد اما به لطف حمایت های صدا و سیما و پخش های مکرر در ساعات مناسب آنهم بعضاً با ساخت کلیپ های خوش رنگ و لعاب مورد توجه قرار گرفته اند. کارشناسی این قطعات، ثابت می کند که انتخاب خواننده برای چنین آثاری بدون کوچکترین شناختی از مختصات موسیقی صورت گرفته است. وقتی خواننده هایی مثل شهاب رمضان، نیما علامه و... که با صدای احساسی و اجرای قطعات حسی میان مردم مطرح شده اند، ناگهان بخواهند اشعار سیاسی را با کلماتی غیرمتعارف اجرا کنند، نتیجه تحت هیچ شرایطی درخشان نخواهد بود! شنیدن بعضی حرف ها، بیانیه ها و پیام ها از زبان برخی افراد "باورپذیر" نیست! البته شاید خواننده هایی که برای اجرای چنین قطعاتی مناسب تر به نظر می رسیدند، به پیشنهاددهندگان جواب "منفی" دادند و با توجه به اراده ای که برای تولید چنین قطعاتی وجود داشت، قرعه فال به خواننده هایی که صدایشان به جای صلابت، احساس دارد اصابت کرد!
 
  •   بازگشت سرمایه ای به نام مهدی مقدم
شاید در عصر بی حافظه گی نیاز باشد اتفاقاتی که در ذهنمان مانده است را با صدای بلند فریاد بزنیم تا بعضی رخدادها "یادآوری" شوند. می خواهم از اوایل دهه هشتاد بگویم و از مهدی مقدم که در میان خواننده های همنسل خود، مهم و محبوب  بود. خواننده ای که صدایش هم "احساس" داشت و هم "شیطنت" و به سهم خودش سعی کرد مُدل های جدیدی از خواندن را تجربه کند. خواننده ای که برابر دوربین "منفعل" نبود و متناسب با ویژگی های آهنگ و کلیپ هایش به معنی واقعی "بازیگری" می کرد... مهدی در آن سالها چند اجرای محدود صحنه ای هم داشت که من بیننده یکی از آنها بودم. پاهایش روی استیج "محکم" بود و می شد حدس زد که سابقه رفتن روی صحنه را دارد (خودش می گفت  بازی در چند نمایش از تئاترهای اجتماعی را تجربه کرده) به همین علت ارتباطش با تماشاگران فوق العاده گرم و حرفه ای بود... بعد از آن دوران موفق، سریال اشتباهات مقدم آغاز شد. اشتباهاتی که او را از جایی که جایگاهش بود، به بیرون پَرت کرد. شاید خیلی خواننده های دیگر با این همه اشتباه جان سالم به در نمی بردند و هیچ شانسی برای بازگشت به سطح اول پیدا نمی کردند اما مهدی دوباره بازگشته و می خواهد یکبار دیگر بدرخشد. من به توانایی هایش اعتقاد و اعتماد دارم.
 
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 تیر 1394 - 17:47

دیدگاه‌ها

دوشنبه 22 تیر 1394 - 00:19

خیلی خوب اشاره کردن به سیاسی خوندن خواننده ها. به نظر من این کار وجهه ی خواننده رو هم پیش طرفدارای خودش و هم پیش بقیه مخاطبان پایین میاره و به هر قیمتی نباید هر کاری رو اجرا کرد.

دوشنبه 22 تیر 1394 - 01:19

آقای بحرینی عزیز بخش مهمی از حرف های آقای قنبری شامل حال شما و ترانه سراهایی ( به قول خودتان ترانه سرا البته ، و به عقیده نگارنده این متن ، ردیف کن قافیه ! ) می شد که وضعیت ترانه ام روز کشور را به شدت نزول داده اید و این خیانتی بزرگی است که شما در حق ادبیات و موسیقی این کشور می کنید که سخیف ترین ترانه ها را می نویسید و تحویل خواننده هایی که هیچ شناختی از ادبیات و ترانه ندارند و فقط می خواهند بخوانند و از طرف کامنت نویسانشان نه هوادرانشان مثل همیشه جیغ و هورا تحویل بگیرند ! به خدا پول‌ آن قدر ها هم ارزش ندارد که بشینیم زور بزنیم و به اصلاح خودمان ترانه بنویسم و وقتی ازمان انتقادی می شود خود را پشت ژورنالیست بودنمان قایم کنیم و بگوییم که کار اصلی ما که ترانه سرایی نیست ما ژورنالیستیم و ادعایی در ترانه نویسی نداریم ، کاش ما ها به جای ناخنک زدن به هر حرفه ای مثلن همان روزنامه نویس موفق خود باشیم تا یک ترانه نویس کاملن ضعیف ! شما فکر نکنید که این کارها فقط ام روز مثل یک روزنامه کار برد دارند یک بار خوانده می شوند و یک بار گوش داده می شوند و دیگر تمام ! این بیش ترین زیان را برای خودتان دارد که یک ٰرزومه خیلی ضعیف برای خودتان می سازید و هم به ادبیات و موسیقی در این برهه که بدترین برهه هنر در کل دوران هنر در ایران است و رو به انزوال می رود خیانت می کنید ، اگر کاری را به درستی نمی توانیم انجام دهیم حداقل سنگی نزنیم و زخمی تر از اینی که هست نکنیمش !

دوشنبه 22 تیر 1394 - 15:30
فهیمه وجدانی

ردیف کن قافیه ؟
سخیف ترین ترانه ها ؟
این کارها یکبار خوانده میشود و یک بار گوش داده میشوند و تمام ؟
دوست عزیز شما مطمئن هستید که ترانه های ایشون رو شنیدین یا ترک هایی که ترانه ایشون برش نشسته رو گوش دادید ؟ نه واقعا شنیدید ؟
همین اندک زمانی پیش ترک جز تو با ترانه ای از ایشون رفت جزء هیت های موسیقی
نکنه تازگی ها آثار هیت یعنی آثار یک بار شنیده شده ؟
لابد الان میخواین بگین اتفاقی بوده یا پارتی بازی ؟
شما تلویحا دارید به خیلی از خوانندگان شنیدنی و بزرگ توهین میکنید
در مورد کار با کار اولی ها یا افراد کمتر معروف هم ، این در تمام عامل هنر یا حتی علم مرسوم که اسم های بزرگ در اول کار از سر بزرگواری ذاتی یا حرفه ای خود دست تازه کارها رو میگیرن تا بزرگ و قد بلند بشن در حیطه کاری خود
مثل استاد دانشگاهی که استاد تازه کاری را در کنار خود قرار میدهد
مجری که در اولین برنامه های اجرایی مجری تازه کار کنارش قرار میگیرد
نویسنده ای که مقدمه ای بر کتاب جدید نویسنده ای نو مینویسد و ابتدایی تر از همه اینها پدری که دست کودک را میگیرد که راه رفتن یاد بگیرد
در وادی موسیقی هم اینگونه است ممکن است ترانه سرایی نام خود را خرج نام ور کردن خواننده ای کند
این کجای کارش مضموم و از سر مال اندوزی است ؟
بهتر است کمی دقیق تر به شناسنامه کارهایی که زیاد شنیده شدند و میشوند و پر فروش هستند هنوز بیندازید تا نامی برایتان پررنگ گردد
همان طور که نمیتوان نام علی بحرینی در وادی روزنامه نگاری و سردبیری مجلات رو نادیده گرفت
در مقابل نمیتوان اینطور بی رحمانه در وادی ترانه سرایی یاد کرد
اصلا شما همین قافیه چینی را انجام دهید و ببرید نزد اسم هایی که ایشون کار کردن اگر پذیرفته شد و شنیدنی تر شد ...

32.187.185.242
دوشنبه 22 تیر 1394 - 04:45

با احترام به جناب بحرینی
اولا سوژه فلسطین(سوژه کار شهاب) سیاسی احساسیه و سیاسی مطلق نیست.حتی جنبه احساسی اون به مراتب پررنگ تر از جنبه سیاسیشه چون در رابطه با مظلومیت انسان هاست.
دوما یه کار میتونه هم سیاسی باشه و هم احساسی یا به قول شما حسی و ایندو منافاتی با هم ندارن.
ثالثا این دسته بندی ها تنها باعث محدود شدن فضای کارها و تکرار بیشتر میشه و باید اجازه داد خواننده همه زمینه ها رو تجربه کنه حتی سیاسی.
بهتره فیگور های روشنفکری رو کنار بذاریم .کار سیاسی رو بد ندونیم و به کسی برچسب سیاسی نزنیم.
رابعا دم شهاب و سایر کسایی که از این دست کارها خوندن گرم چرا که نشون دادن شجاعتشو دارن و ماست نیستن!!!
تایید کن ملت روشن شن.ممنون

دوشنبه 22 تیر 1394 - 05:17

آقای بحرینی انقدر تند نرید!!
حالا که همه چیز درهمه لطفا شما پوپولیسم رو بیش از این رواج ندید به قدر کافی عوام زده هستیم در این روزگار خصوصا موسیقی پاپ بی هویت این چند سال اخیرمون!!!
شما در دل میدونید مهرجویی بودن در سینمای ایران به چه معناست خواهشا دیگه به خاطر یک کار پاپ میانمایه شان فرهنگی و کاری استاد رو خدشه دار نکنید هر چند که اساسا و اصولا!در میان عموم مردم ایران و خصوصا سینمایی ها و سینما دوستان جدی اصلا این اظهار فضلها و توهینهای طرفدارای جناب چاوشی به استاد مهرجویی اصلا شنیده نمیشه و اگر به گوششون هم برسه جز مقداری پرتو پلا گویی براشون چیزی نیست!!
از احترامتون به شهیار قنبری کبیر هم سپاس که اگر اینچنین نمیگفتید دیگه جای سخنی نبود...

دوشنبه 22 تیر 1394 - 09:56
هر روز پاییزه

آقای به ظاهر روشن فکر ما طرفدارای چاوشی کی به مهرجویی توهین کردیم فقط گفتیم سنتوری 2 بدون محسن موفق نخواهد شد آیا غیر از اینه؟!!!!!!!!!!
سنتوری یک فیلم موزیکاله یعنی بار اصلی فیلم بر دوش موسیقی هستش نه کارگردان و بازیگر
ما عهم عجله ای نداریم دوست دارم بعد از اکران سنتوری 2 هم بیای از موفقیتهای عظیم این فیلم بگی!!!!!!!!!!
بعدش شما که به چاوشی میگین میانمایه(کاری به صدا و موسیقی ندارم) آیا از لحاظ محتوا تو موسیقی پاپ ایران از چاوشی هم بالاتر داریم اگه داریم دوس دارم اسمشو بدونم که برم گوشش کنم اخه من طرفدار محتوام

37.26.151.117
چهارشنبه 24 تیر 1394 - 05:46
arshia

پاییزه!اولا سنتوری به دلیل اینکه مضمون اجتماعی جدیدی رو بیان میکرد با استقبال عام مخاطبان روبرو شده که اختلاف نسل اول انقاب با مسوولیتهای جدید و تفارق دیدگاهشون با نسل بدی که فرزند خودش هم میباشد مواجه شد.
دوما حتی خود رادان که تا پیش از این فیلم بازیگر فیلم فارسی نوین بود به جایگاه درست در بازیگری رسید یعنی با کاره استاد مهرجویی و بسیاری مسایل دیگه در کارگردانی و غیره که جای بحثش اینجا نیست که ربطی به اقای چاوشی نداشت و هر کسی میخوند با اون مضمون قوی و جدی با کارگردانی مهرجویی کار رو چیش میبرد.
سوما در حال حاضر کسی نیست ک به عنوان هنرمند درجه یک فعال نام ببرم چون کلا داستان موزیک پاپ امروز ما مخدوشه!

49.141.73.168
دوشنبه 6 مرداد 1399 - 17:53
Ata

جناب ارشیا خان مایه دار!!!!بزرگتر از شما و امثالتان جرئت زدن چنین حرفی را ندارند! شما در چه جایگاهی هستید که کل موسیقی امروز را میان مایه خطاب می کنید؟اگر چشمتان را کمی باز کنید و خوب اطرافتان را نگاه کنید می بینید که کارهای بسیار زیبایی تولید می شود!والا منی که از دی برگ‌و گری مور گرفته تا یغمایی و فرهاد را گوش می دهم چنین نظری ندارم!!در ضمن همین آهنگ هرروز پاییزه و آهنگ قطار از البوم پرچم سفید جناب چاوشی را گوش کنید تا بفهمید که در ایران هم موسیقی خوب و فاخر تولید می شود ولی گوش های بسیاری مثل امثال شماها ناشنوا است!
تایید کن

87.251.151.5
دوشنبه 22 تیر 1394 - 12:55

سلام استاد؛
یادداشت شما رو توو این شماره موسیقی ما خوندم و رفتم توو دنیای محک و اتفاق نو؛
من هم مثل شما امیدوارم که مهرجویی بزرگترین اشتباه زندگیشو انجام نده و با آوردن خواننده ی تقلیدی به فیلمش، وجهه ی خودشو به اندازه ی فیلمسازای پاپ کورنی پایین نیاره؛
راجع ب اون گفتگویی که شهیار قنبری انجام داد، من تا حدود زیادی حق رو به شهیار میدم. خب مسلما" ایشون در حیطه ی ترانه سرایی دست نیافتنی هستن و نمیشه هیچکدوم از همکارای داخلی رو حتی در سطح ایشون دونست؛ چهار دهه حضور در این حیطه که با تجارب و مطالعه و قدرت استدلال ایشون در هنگام پردازش کلمه به کلمه ی ترانه هاش به دست اومده این حق رو براشون در نظر گرفته؛
البته که ترانه سرایان داخلی برام قابل احترامن و باید قبول داشت هنوز راه طولانی برای رسیدن به اوج رو در پیش رو دارن.
و اما مورد آخر؛ یه دست مریزاد به شما باید گفت بابت قوه ی استعدادیابی قوی شما؛
کما اینکه 10سال پیش ب خوبی رووی مهدی مقدم، هومن سزاوار و بابک جهانبخش مانور دادید.
کاش تاوان اشتباهات سزاوار و مقدم، سکوت اجباری نبود....

دوشنبه 6 مرداد 1399 - 18:01
Ata

خانم نگین هنگام حرف زدن حواستان باشد دارید چه می گویید؟خواننده تقلیدی؟؟؟؟پایین اومدن وجهه مهرجویی به خاطر چاوشی؟؟؟اولا خانم نگین محسن خیلی وقته خودشو از تقلید جدا کرده شما هنوز تو فاز سال۸۳ موندید!!توصیه من به شما این است خودتان را فقط کمی به روز کنید!!!!!!! دوما همان مهرجویی نبود که می گفت تمام مردم سی دی های چاوشی را در خانه شان دارند؟! خواهشا وقتی از کسی خوشتان نمی آید به او بهتان نزنید!در ضمن غیر لز محسن خیلی لز خوانندگان تقلیدی بودند و خیلی زپد خود را از تقلید جدا کردند مثل فروغی ،شادمهر فرزاد فرزین و... پس خواهشا انصاف داشته باشد
تایید کن

87.251.151.5
جمعه 26 تیر 1394 - 16:55

بله از نظر محتوا هم محسن یگانه اگه بهتر از چاووشی نباشه بدتر هم نیست

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود وقتی در روزهایی که از آلبوم و کنسرت خبری نیست، کلی خبر می شنویم! | موسیقی ما