برنامه یاد بعضی نفرات
 
«تال» و «آوای عندلیب» کنسرت مشترک برگزار می‌کنند
کنسرتی برای همبستگی دو قوم
موسیقی ما - پایان هفتهٔ جاری، قرار است کنسرت مشترک موسیقی کردی و لری با اجرای قطعات ریتمیک و شاد محلی همراه با اجرای قطعاتی در حوزه موسیقی اصیل ایرانی در تالار وحدت تهران برگزار شود. در این برنامه گروه «آوای عندلیب» و گروه «تال» به اجرای برنامه می‌پردازند. موسیقی لری و کردی البته اشتراکات بسیاری با هم دارند؛ به‌‌ همان اندازه که ممکن است تفاوت‌هایی نیز در ساختار این دو موسیقی به خصوص در حوزهٔ زبانی وجود داشته باشد؛ اما به هر روی این دو گروه حالا در کنار هم می‌خواهند یک اجرای ویژه از این قطعات داشته باشند. حالا «فرج‌علیپور» - استاد کهنه‌کار موسیقی لری- که در این سال‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا و البته ایران به اجرای برنامه‌های متعدد پرداخته است، می‌گوید که قرار است نغمات کردی و لری، به شکلی کنار هم اجرا شوند که رنگ‌آمیزی و تنوع بیشتری در این ساز وجود داشته باشد.» در این برنامه قرار است غیر از اجرای قطعات معروف و پرمخاطب لری و کردی که از ساخته‌های شاهو عندلیبی، پدرش و استاد فرج علیپور است، قطعات شناخته شده دیگری هم ارایه شود. همچنین اعضای گروه در نظر داشتند تا بعد از کنسرت تهران، اجراهایی نیز در شهرستان داشته باشند که با توجه به دشواری کار، حالا مشخص نیست این امکان وجود داشته باشد.

این کنسرت که روز پنجم شهریور ماه در تالار وحدت برگزار شد، پیش از این در سالن «کادوگانهال» شهر لندن روی صحنه رفته بود که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. حالا «شاهو عندلیبی» می‌گوید: ‌» این ترکیب موسیقایی که برای کنسرت در نظر گرفته شده، تلاش کردم تا با بینش عمیق‌تر در همبستگی همیشگی دو قوم کرد و لر به سهم خودم گام‌هایی را بردارم. من این حرکات را برای دوری از تفرقه و نفاق انجام دادم و مطمئنم چنین اهداف فرهنگی‌ای می‌تواند موجب همبستگی دو قوم و جلوگیری از اختلافات به وسیله موسیقی شود، چرا که همه باید بدانند این دو قوم اصیل ایرانی در فرهنگ، اشتراکات در هم تنیده‌ای دارند که می‌تواند بیشتر از این‌ها مورد توجه قرار گیرد.»

 «فرج علیپور» - خوانندهٔ پیشکسوت موسیقی لرستان- دربارهٔ این برنامه می‌گوید: «ما در این کنسرت تا زمانی که مردم خسته نشوند، کارمان ادامه می‌دهیم و خوشحالم از اینکه این کنسرت به خاطر استقبال مردم از برنامه قبلیمان در تهران، دوباره روی صحنه می‌رود. البته باید به این نکته اشاره کنم که این اجرا با کنسرت قبلی تفاوت‌هایی دارد که در آن تلاش کرده‌ایم از قطعات جدیدی استفاده کنیم.» «شاهو عندلیبی» - نوازندهٔ نی و آهنگساز- هم در نشست خبری دربارهٔ کنسرت حضور داشت. او سال‌هاست «آوای عندلیب» را با هدف ارائه موسیقی اصیل کردی و تنظیمات خاص بر اساس ویژگی‌های موسیقی کردی کلاسیک ایران تشکیل داده است. موسیقی‌ای که او در این اثر ارایه می‌دهد، یک موسیقی ارکسترال است که از دیرباز در کردستان وجود داشته است و علاوه بر موسیقی ریتمیک و شادی که بر اساس موسیقی اصیل کردی به مخاطبان ارائه داده، با بهره‌گیری از شعرای کرد کارهای دیگری هم انجام داده است، فعالیت‌هایی که خود «شاهو» درباره‌اش می‌گوید: «این نوع موسیقی به اعتقاد من اثرات زیادی روی کلیت موسیقی ایرانی گذاشته است و ما می‌بینیم خوانندگانی چون سید علی‌اصغر کردستانی، مظهر خالقی، بیژن کامکار، ایرج عندلیبی و... با بهره‌گیری از این نوع موسیقی، تاثیر زیادی روی کلیت جریان موسیقی ایرانی گذاشته‌اند. کما اینکه محمدرضا شجریان هم بار‌ها به این نکته تاکید داشته‌ که برخی از آثارش تحت تاثیر استاد اصغر کردستانی است.»

او همچنین در این خصوص می‌گوید: «همکاری من با استاد فرج علی‌پور و گروه تال از سال ۸۱ در کنسرت مشترکی که طی برگزاری فستیوال موسیقی کردستان عراق برگزار شد، شکل گرفت. ما در این برهه زمانی دو گونه موسیقایی کردی و لری را در کنار هم گذاشتیم و همین هم‌فکری‌ها زمینه‌ای شد تا اقداماتی برای برگزاری کنسرت‌های مشترک برای معرفی فرهنگ مشترک این دو قوم ایرانی انجام دهیم و در این راه آنچه برای ما مهم بوده و هست جهانی کردن موسیقی اصیل ایرانی به ویژه در حوزه موسیقی کرد‌ها و لرهاست. البته گروه موسیقی «آوای عندلیب» هم از سال ۸۳ با بزرگداشتی که برای پدرم مرحوم ایرج عندلیبی در کاخ نیاوران برگزار کرد موجودیت خود را در حوزه موسیقی اعلام کرده و از آن زمان تاکنون ما همراه با این گروه در تهران و شهرستان‌ها کنسرت‌های مختلفی را برگزار کردیم. البته تولید آلبوم «نشمین نشمین» نیز از جمله فعالیت‌های گروه ما است که تا به امروز در عرصه موسیقی انجام گرفته است.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ارتباط من با یک گروه موسیقی همواره یک ارتباط عاطفی است، توضیح داد: «من بر اساس سیاست با یک گروه کار نمی‌کنم بلکه رابطه من یک رابطه دلی و عاطفی است بنابراین هر‌گاه با گروهی احساس راحتی کردم و دیدم که این گروه به من آرامش را انتقال می‌دهد، آن گروه را برای کار انتخاب می‌کنم. در مورد همکاری با گروه موسیقی «تال» هم این قاعده برای من وجود داشت و احساسات دوستانه‌ای که در این فضای موسیقایی وجود داشت، به من خط‌ مشی اصلی را نشان داد.»

این هنرمند در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا از حرکات آیینی در کنسرت‌های خود استفاده نمی‌کنید؟ گفت: چون من معتقدم مردم وقتی به یک کنسرت می‌آیند، برای شنیدن موسیقی به آن تالار مراجعه می‌کنند، کما اینکه این را هم قبول دارم که حرکات آیینی با موسیقی آیینی اشتراکات زیادی دارد، اما شخصاً اعتقادی به این فضای مشترک ندارم و تمایل دارم فقط موسیقی روی صحنه اجرا شود.

وی همچنین با انتقاد از گسترش موسیقی پاپ به این مساله اشاره کرد که متاسفانه مهجور ماندن موسیقی کلاسیک در مقابل موسیقی پاپ موجب تاثیرگذاری منفی در ابعاد گسترده جریان موسیقی ایران می‌شود در حالی که در تمام دنیا موسیقی فولکلور همانقدری اهمیت دارد که به موسیقی پاپ بها می‌دهند. اما این جریان متاسفانه در شرایط کنونی پیرامون موسیقی ایرانی وجود ندارد بنابراین لازم است تا در این مورد کارهای بیشتری هم از جانب مسئولان و هم از جانب هنرمندان انجام گیرد.

فرج علیپور کمانچه و خواننده، شاهو عندلیبی نی، میلاد علیپور تار و تنظیم قطعات، مسلم علیپور کمانچه، حمید بهروزی نیا تار، مریم خدابخش عود، هیلا فیض‌پور بم تار، مهدی مرتضایی سنتور، ماهور زمانی‌پور تنبک، شایان ریاحی سازهای کوبه‌ای، محمد عنایتی دف و محسن کیهانی‌نژاد سرنا گروه نوازندگان کنسرت ما را تشکیل می‌دهند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 شهریور 1394 - 16:44

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کنسرتی برای همبستگی دو قوم | موسیقی ما