برنامه یاد بعضی نفرات
 
در آخرین شب جشنواره موسیقی فجر
اردوان‌ کامکار به یاد پرویز مشکاتیان «مضراب‌ها» زد
موسیقی ما - شب گذشته در آخرین شب از سلسله اجراهای جشنواره موسیقی فجر، اردوان کامکار سنتور‌نواز نامدار قطعاتی به یاد پرویز مشکاتیان اجرا کرد. در این اجرا که در دو بخش انجام شد اردوان کامکار قطعات «سنتور‌نوازی معاصر ایران» در مایه اصفهان، «به یاد زنده یاد پرویز مشکاتیان»، «خروشان» و «حیران» را با قدرت هرچه تمام‌تر با مضراب‌های بی‌شمارش در فضای سالن و گوش مخاطبین منتشر کرد.

این نوازندهٔ نابغهٔ سنتور نوازی معاصر تا جایی تکنیک این ساز را بالا برده که گویی دفتر این ساز را حداقل تا دهه‌ها بسته است. از قابلیت‌های اعجاب آور این نوازنده می‌توان به تقسیمات ناهمگون مضراب چپ و راست و اجرای همزمان آن‌ها اشاره کرد که دقیقا مثل این است که یک نفر با دو دست دو موضوع مختلف را روی کاغذ به طور همزمان بنویسد. هرچه از نبوغ این هنرمند و توانایی‌های منحصر‌به فرد او سخن گفته شود کم است چرا که تنها اگر آلبوم «دریا» را که در ۱۸ سالگی خلق کرده در نظر بگیریم با اطمینان می‌توان گفت که هیچ نوازنده‌ای نیست که در حال حاضر نیز برای اجرای آن قطعات با چالش روبرو نباشد.

اردوان کامکار در سال ۱۳۴۷ در سنندج به دنیا آمد. او کوچک‌ترین عضو خانواده کامکار‌ها است که آموزش سنتور را از سن ۴ سالگی نزد پدر آغاز کرد. در سال ۱۳۵۹ به تهران آمد و با راهنمایی برادرانش هوشنگ و ارسلان درس‌های هارمونی، کنترپوئن و آهنگسازی را فرا گرفت. او نواختن سنتور را به سطح بالایی از لحاظ تکنیکی رساند و شیوه نوینی در سنتورنوازی معاصر ابداع کرد. اردوان در جوانی به همراه برادرش هوشنگ، کنسرتینوی سنتور با نام «بر تارک سپیده»» همراه با یک کنسرتینو به همراه کمانچه برادرش اردشیر به مخاطبان عرضه کرد. وی در سن ۱۸ سالگی در غایت تسلط و چیرگی قطعه «دریا» را به اجرا گذاشت و غیر از آثاری که برای تکنوازی سنتور خلق کرد، قطعات دیگری هم برای گروه‌نوازی سازهای ایرانی ارائه کرد. او دومین کنسرتینوی سنتور خود را که با ارکس‌تر زهی و پیانو همراهی می‌شد با نام «ماهی برای سال نو» روانه بازار موسیقی کرد. «ریزدانه‌های الماس» اثر متاخر اردوان کامکار است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 1 اسفند 1394 - 16:29

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

یکشنبه 2 اسفند 1394 - 09:23

اردوان را دوست دارم چون ساز محبوب مرا به اوج رساند سنتور در دستان اردوان هم مضرابی است هم کوبه ای هم ملودیک است هم هارمونیک سنتور را اردوان به زبان معاصر ارائه داد پایور سنتور را از میان صبا و سماعی برداشت و نه تنها از انزوا نجاتش داد که به اوج شکوه و زیبایی رساند مشکاتیان با روح شیداو شور انگیزش چهره خروشان و خلاق سنتور را نشان داد. سنتور مدیون خیلی هاست از صارمی و شفیعیان و مجید کیانی تا امروز که به دست اردوان رسید

یکشنبه 2 اسفند 1394 - 11:57

خوشا به حال حضار... ما که حسرت به دل ماندیم

یکشنبه 2 اسفند 1394 - 13:59

فكر ميكنم خبرنگار شما اصلا تو سالن نبوده . اين نميدونم از روى نااگاهيست يا از روى قصد خاصى يا از روى بيسوادى اما اينكه استاد اردوان قبل از شروع برنامه خودشان بصورت شفاهى اجرا را تقديم به استاد و بردار بزرگشان پشنگ كامكار ميكنند و در متن شما حتى نام ايشان هم نمى ايد نميدونم بايد به حساب مبتدى بودن شما بگزارم يا نكته ديگرى . بله استاد اردوان در اجراى افتتاحيه جشنواره هم اجرايى به ياد استاد بزرگوار پرويز مشكاتيان داشتند . اما اجراى كنسرتى كه شما از ان گزارش تهيه كرديد يك اجراى ديگر و يك شب ديگر بود .

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اردوان‌ کامکار به یاد پرویز مشکاتیان «مضراب‌ها» زد | موسیقی ما