برنامه یاد بعضی نفرات
 
مروری بر قطعاتی که اهالی موسیقی و مداحان سرشناس به مناسبت اربعین حسینی تهیه کرده‌اند
جاده این عشق بی‌پایان است...
موسیقی ما این روزها همه مسیرها یک مقصد دارند. حرم پر از عشق سرور و سالار شهیدان(ع) که مسیرها را در بر گرفته و ملجأ عاشقانی شده که از هزاران کیلومتر دورتر با پای پیاده آمده‌اند تا فریاد عدالت‌خواهی شیعیان را در سرزمین کربلا سر دهند. سرزمینی که در روز عاشورا، مقتل فرزند پیامبر (ص) و اهل بیت او شد و داغ بر دل انسان‌ها نهاد اما آنها که با پای پیاده عازم این سفر هستند یگانه هدفشان زنده نگه داشتن راه امام حسین(ع) است. به غیر از زائرانی که عاشقانه عازم کربلا هستند، هنرمندان هم هر سال آثار گوناگونی را برای ترویج فرهنگ پیاده‌روی با شکوه اربعین تولید و منتشر می‌کنند. از جمله این آثار قطعات موسیقی هستند که اتفاقاً در میان زائران و عاشقانه امام حسین(ع) هم با استقبال مواجه می‌شود. در این گزارش به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی مروری بر قطعات مناسبتی این ایام داشته‌ایم:
 
*محمد اصفهانی
دکتر «محمد اصفهانی» برای اولین‌بار در آستانه اربعین قطعه‌ای به این مناسبت خواند. تک‌آهنگ جدید این خواننده باسابقه به تهیه‌کنندگی موسسه «مأوا» منتشر شده و روایتگر حوادث پس از واقعه عاشورا است. ترانه داغ نهان توسط عبدالجبار کاکایی سروده شده و موسیقی این قطعه اثری از فرید سعادتمند است. محمد اصفهانی چندی پیش درباره قطعه داغ نهان و احتمال انتشار یک آلبوم آیینی به «موسیقی ما» گفته بود:« من به حضرت زینب (س) و زندگی پربرکت ایشان علاقمندم و قبلاً هم در قطعه «فرصت بدرود» که روایت متفاوتی از وداع ایشان با امام حسین (ع) بود از این بانوی بزرگ خوانده بودم. آن کار روایت شهادت شهید عاشورا بود اما نقش حضرت زینب در آن کاملاً بارز بود. البته  بگویم یک سری کارهای آیینی دارم که طی سالیان گذشته جمع شده که اگر بتوانم وقت مناسب و شایسته‌ای به تکمیل آنها اختصاص دهم شاید یک آلبوم آیینی روانه بازار کنم. به نظر من قطعات موسیقی آیینی باید از لحاظ کیفی در سطحی قابل قبول باشند تا موجبات انتقال مفاهیم فراهم گردد. امیدوارم در ادامه قطعه داغ نهان که پیرامون  نقش والای حضرت زینب کبری پس از شهادت امام حسین است، بتوانم مجموعه‌ای متنوع در قالب یک آلبوم به علاقمندان ارائه کنم.»
 
*حامد زمانی
آبان ماه سال گذشته بود که «حامد زمانی» همزمان با روزهای پیاده‌روی اربعین سیدالشهدا(ع) قطعه «خادم الحسین(ع)» را منتشر کرد. این اثر با ترانه متفاوت قاسم صرافان، آهنگسازی حامد زمانی و تنظیم امیر جمالفرد تهیه شد. متن ترانه هم روایت جالبی از یک زائر امام حسین(ع) بود که از ایران در مرز مهران است و قصد عزیمت به کربلا را دارد. قاسم صرافان سال گذشته و چند روز پس از انتشار این قطعه به «موسیقی ما» گفت:« ترانه «خادم الحسین» (ع) که برای اربعین امسال اخیرا با صدای حامد زمانی و تنظیم «امیر جمالفرد» منتشر شد و بازخوردهای بسیار خوب این کار یک نمونه از همین نکته است. این کار را بعد از پیاده روی سال گذشته نوشتم که خودم در آن حاضر بودم و با تمام وجود آن حال و هوا را درک کردم و فکر می‌کنم که نسبت به کارهای دیگری که قبلاً برای اربعین نوشته بودم، کار متفاوت و خاصی شد و پیام‌های زیادی هم از مخاطبین و دوستان حاضر در پیاده‌روی اربعین داشتم که این کار را می‌شنوند و با آن اشک می‌ریزند.»
 
*حسین سیب سرخی
«حسین سیب سرخی» یکی از مداحان سرشناس کشور است که امسال قطعه «احب الله من احب حسینا» را به دو زبان فارسی و عربی اجرا کرد. او در این اثر روی یک پد که زیرصدایش قرار گرفته مداحی کرده و در این قطعه «محمد فصولی» با حسین سیب سرخی همصدایی کرده است. ویدئویی هم برای این اثر تهیه شده که شکوه عظمت پیاده‌روی اربعین و حضور میلیونی شیعیان در کربلا را به تصویر می‌کشد.
 
*علی فانی
در میان کارهایی که برای حضرت صاحب الزمان(عج) تهیه شده قطعه «به طاها به یاسین» با صدای علی فانی از جمله پرمخاطب‌ترین کارها است. امسال این هنرمند آیینی در جدیدترین فعالیت خود قطعه «شوق حضور» را به مناسبت اربعین سالار شهیدان (ع) اجرا کرده است. این اثر هم مانند کارهای گذشته او با یک پد و ملودی آرام و محزون اجرا شده است. طی روزهای گذشته پخش ویدئوی قطعه شوق حضور باعث شده تا این کار بیشتر در میان مخاطبان شنیده شود.
 
*محمد حیدلی
در روزهای منتهی به اربعین امسال علاوه بر انتشار آثار فارسی جدید به مناسبت این رویداد بزرگ، چند اثر عربی هم تولید شده است. از جمله قطعه «طریق الحسین» با صدای محمد حیدلی که ویدئوی جالبی هم برای آن ساخته شد. ویدئوی این اثر عربی داستان یک کودک است که عازم کربلا می‌شود اما در طول مسیر از کشورهای جنگ‌زده و تحت ظلم دنیا عبور می‌کند و رنج‌هایی که به جامعه بشریت وارد می‌شود را به چشم می‌بیند.
 
*مهدی یراحی
سال گذشته «مهدی یراحی» برای اولین‌بار و پیش از اربعین قطعه‌ای به این مناسبت منتشر کرد. این اثر به نام «حاجت» با ترانه روزبه بمانی و موسیقی مهدی یراحی آماده شد و برادران بوشهری هم برای این کار یک موزیک‌ویدئو تهیه کردند. این کار هم توانست در میان پرمخاطب‌ترین قطعات اربعین 95 قرار بگیرد.
 
*غلامرضا صنعتگر
«غلامرضا صنعتگر» این روزها در بستر بیماری است. خواننده خوش‌اخلاق و بی‌حاشیه‌ای که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کند و در این روزها نیازمند دعای خیر همه مردم است. چندی پیش قطعه «عشق» با صدای او و ترانه مجید ذاکری منتشر شد. این اثر غلامرضا صنعتگر عرض ارادتی از سوی او به محضر حضرت امام حسین(ع) بود و ویدئوی آن هم در بین‌الحرمین با تصاویری از این خواننده تهیه شده بود.
 
*رضا صادقی
«پیاده‌ها» یکی دیگر از کارهای مناسبتی اربعین سال گذشته بود که با صدای «رضا صادقی» به گوش مخاطبان رسید. ترانه این اثر سروده فواد فرهنگ و ملودی آن اثری از رضا صادقی بود و وظیفه تنظیم را هم شجاعت شفاهی بر عهده داشت. برادران بوشهری برای این قطعه رضا صادقی ویدئویی ساخته بودند که بخش‌های عمده آن در فضای نخلستان‌های جنوب ایران بود.
 
 
*شاهد صادق‌پور
شاهد ‌صادق‌پور اربعین امسال و پس از مدت‌ها سکوت قطعه «جبران» را منتشر کرد. ترانه این اثر روایتی از بازگشت حرّ ابن ریاحی به سمت سپاه امام حسین(ع) در واقعه عاشورا بود و در تولید ویدئوی این کار از چند اِلِمان متفاوت استفاده شد. از جمله نماد عقاب و مار که به گفته شاهد صادق‌پور برای بیان خیر و شر بود. همچنین در این ویدئو از یک دستمال زرد استفاده شد که تداعی‌گر این روایت بود که امام حسین(ع) در روز عاشورا دستمال زردی را بر سر مجروح حرّ بست.
 
*علی‌اکبر قلیچ
آبان‌ماه امسال جدیدترین قطعه «علی‌اکبر قلیچ» به نام «حکایت ما» منتشر شد. این اثر با موضوع پیاده‌روی اربعین و گردهمایی عظیم شیعیان در کربلای معلی بود که این اتفاقات توسط سعید پاشازاده به زبان ترانه بیان شد. تنظیم این کار هم اثری از شجاعت شفاهی بود.
 
*حسین حقیقی
حسین حقیقی خواننده جوان موسیقی پاپ که کارهای مذهبی و آیینی متعددی در کارنامه دارد هم سال گذشته نماهنگ از اربعین تا اربعین را منتشر کرد. ویدئویی که تولید بزرگی داشت و در آن هنروران متعددی حضور داشتند. در موسیقی این قطعه هم از سازهای آکوستیک و گروه کُر استفاده شده بود.
 
*حسین توکلی
حسین توکلی امسال با قطعه «پیرهن سیاه» با استقبال اربعین حسینی رفت. این اثر با ترانه احمد امیرخلیلی، آهنگسازی حسین توکلی و تنظیم امیر حیدری و تهیه‌کنندگی فرهنگسرای اندیشه آماده شد. این خواننده سال گذشته هم قطعه «پای پیاده» را با موضوع پیاده‌روی اربعین منتشر کرده بود.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1396 - 09:36

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

جمعه 19 آبان 1396 - 16:56

مهدی یراحی
*****

شنبه 20 آبان 1396 - 09:50

فقط و فقط مهدی یراحی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جاده این عشق بی‌پایان است... | موسیقی ما