.
گفت و گو با مجید درخشانی
گفت و‌گو با آهنگساز و نوازنده‌ی برجسته‌ای که در آخرین سال‌های فعالیتِ هنری «محمدرضا شجریان» با او همکاری گسترده‌ای داشت - آذر 1397
تهیه کننده: 
سایت موسیقی ما
تصویر: 
فراز فتحی، سید علیرضا حق‌شناس
تدوین: 
آیدا فرجی
گفت و گو: 
plays 226483

موسیقی ما – آن سال‌های ابتدایی دهه‌ی 60 که «مجید درخشانی» مجبور شد با خانواده‌ی همسرش –هوشنگ ابتهاج- از ایران برود تا سال‌ها بعد که به ایران بازگردد، در همان غربت کارهای بسیاری انجام داد؛ کارهایی که البته کمتر شنیده شد جز تعدادِ معدودی از آنان؛ بازگشتِ او اما به ایران اما با اتفاقاتِ زیادی همراه شد. همان روزهایی که برگشت، گروه «خورشید» را راه‌اندازی کرد و با «علیرضا قربانی» کار کرد و بعدتر با «محمد معتمدی» که هر دو آن زمان، خواننده‌های جوان‌تری بودند و شهرتِ امروزشان را نداشتند؛ فعالیتِ اصلی آهنگسازی که روزگاری در «چاووش» می‌نواخت و خودش می‌گوید که مثلِ خانه‌اش بود اما با گروه «شهناز» گسترده‌تر شد؛ «محمدرضا شجریان» که آن‌زمان و این‌زمان، نامی‌ترین خواننده‌ی ایران است، تصمیم گرفته بود با گروهی بزرگ‌‌تر و البته جوان‌تر کار کند و چه سرپرست و آهنگسازی برای آن گروه از «مجید درخشانی» می‌توانست بهتر باشد که پیش از این هم اثر موفقی چون «در خیال» را با هم منتشر کرده بودند؟ او اما باز هم فعالیت‌های خود را به این گروه هم محدود نکرد و دوباره تلاش کرد تا چهره‌های جوانی را به موسیقی معرفی کند.

با همه‌ی این کارها که کرده است؛ اما «مجید درخشانی» همچنان بی‌ادعاست؛ همچنان با احترامی بی‌حد و حصر از استادانش یاد می‌کند، از همکارانِ گذشته‌اش، از شجریان و لطفی و علیزاده. هنوز از «چاووش» که حرف می‌زند، وجودش سراسر عشق می‌شود و لبخندی روی لبانش می‌آید که نشان از رضایتی درونی دارد. این گفت‌وگو را ببینید تا با آرامشِ درونِ آهنگسازی بزرگ آشنا شوید که یکی از چهره‌های تاثیرگذارِ موسیقی در دهه‌های اخیر است.  
  
از زمانی که گروه «شیدا» در جشن هنر طوس به اجرای برنامه پرداخت، «محمدرضا لطفی» و «محمدرضا شجریان» یک جفت هنری شدند

همه‌ی ما در چاووش بدون دریافت دستمزد کار می‌کردیم

محمدرضا لطفی آن زمان برای همه مراسم تولد و عروسی می‌گرفت تا در آن شرایط خاص کسی ناامید نشود

«شب‌نورد» را خودمان تکثیر کردیم و در خیابان‌ها می‌فروختیم

چند باری از اداره‌ی منکرات تمام دستگاه‌های چاووش را بردند  

حتی اگر آقای لطفی در ایران هم می‌ماند، «چاووش» تعطیل می‌شد

آقای شجریان به خاطر فعالیت‌های حزبی «چاووش» اولین نفری بود که از این گروه جدا شد

حالا خیلی از کارهای چاوش رو دوست ندارم تا گوش کنم

همیشه از کارهای آقای علیزاده متاثر بودم

برخوردهای آقای «لطفی» گاهی تند بود و برخی‌ها را ناراحت می‌کرد

بعد از اینکه به تهران آمدم، لطفی پولِ پیشِ خانه‌‌ام را داد، بعد از آن که می‌خواستم به او پس بدهم، یادش نبود و قبول نکرد

یکی از مخالفانِ ازدواج من آقای لطفی بود

«بچه‌های بهار» را آقای علیزاده زمانی که در ایران نبود و دلش برای فرزندانش تنگ شده بود، ساخت

شاملو و اخوان را در دفتر زال‌زاده دیدم و به خاطرِ فامیلی با آقای ابتهاج این سعادت را داشتم که در آن دوران با یک سری آدم‌های بزرگ ادبیات آشنا شوم

آقای شجریان زمانی «در خیال» را خواند که برای هیچ اثری نمی‌خواند

خیلی‌ها به من زنگ زدند که با آقای شجریان کار نکن، چون ایشان بدحساب است؛ اما من حاضر بودم پولِ کلانی به ایشان بدهم تا کارم را بخوانند

چند کار منتشر نشده با آقای شجریان داریم

حتی آن زمان که بین آقای شجریان و آقای لطفی با هم اختلاف پیدا کرده بودند؛ آقای شجریان گفتند: «من تنها با یک نفر بداهه می‌خوانم و آن محمدرضا لطفی است»
 
 
 
 
 
   


دیدگاه‌ها

یکشنبه 11 آذر 1397 - 12:07

پوفیوز شارلاتان زنباره

چهارشنبه 14 آذر 1397 - 11:25
ابوالفضل

بیخشید منظورتون کیه ؟

77.36.230.5
شنبه 17 آذر 1397 - 02:50
مانی

همه ی اینا که گفتی به کسی چه؟

5.218.149.91
یکشنبه 11 آذر 1397 - 16:22

موسیقی ما... حجم ویدئو ها و گفت و گو هاتون بسیار بالاست الان این ویدئو 420 اش حدود 800 مگابایته!!!!!!! بخوایم آنلاین هم نگاه کنیم نمی شه خواهشا کم حجمترش رو هم بزارید.

یکشنبه 11 آذر 1397 - 20:53
محمد

بله واقعا درسته...ما که 2 ساله داریم میگیم ولی موزیک ما اهمیتی نمیده...تی وی پلاس هم اوایل همینطوری بود ولی دمش گرم رسیدگی کرد سریع ویدیو ها رو با حجم و کیفیت مختلف گذاشت..الان مخاطب باید مانند حجم یک فیلم مصرف کنه تا بتونه این مصاحبه رو که 40 دقیقس ببینه در صورتیکه خوب کیفیت فیلم مهمه که حجمش سنگینه ولی در اینجا کلام و صحبت طرف مهمه نه کیفیت خفن که مخاطب 800 مگ استفاده کنه..کانال اپاراتتون هم اخرین بارگذاریش ماله 2 ماه پیشه...

5.238.141.46
شنبه 17 آذر 1397 - 02:52

دمتون گرم استاد، اما در رابطه با حقوقِ مؤلف تجدیدِ نظری بفرمایید

دوشنبه 24 دی 1397 - 00:49

آقای درخشانی متاسفانه در اکثر نظرات شون توی مصاحبه، قسمتی از حقیقت رو گفتن. از سویی در این گفتگو بیشتر از پیش مشخص شد که اساسا ارادت ایشون به استاد شجریان به خانواده شجریان تسری پیدا کرده، و در حمایت از همایون این رو به خوبی نشون داد.
درباره چاووش و لطفی و شرایط انقلاب ایشون کم لطفی می کنن. چونکه اون کارها صرفا از روی شعار و احساسات نبود بلکه شرایط زمانه مستوجب چنین اثاری و خروجی هایی شد که از قضا از اکثر کارهای اقای درخشانی ارزش بیشتری دارن. ایشون نمونه های زیادی کار دارن که در کمتر از ۱۲ ساعت ساخته شده و اساسا سالهاست ایشون با شابلون اهنگ می سازه نمونه بارزش البوم آسمانه.
متاسفانه در بلبشوی فصای موسیقی اقای درخشانی نقد نشدن هیچوقت. ایشون حتی فهم درستی از صدای ساز و سونوریته و ترکیب سازها ندارن. نمونه اش صدای ساز ایشون و نوشته هاشون برای کارهای ارکسترال و در نهایت کار با سازهای بدوی (صدا) و ناقص (شکل و معماری) استاد شجریان.
کاش کمی منصف باشیم و در دعوای لطفی و شجریان سمت و سویی نگیریم. و کاش درخشانی ایران نمی اومد.

افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
8 + 7 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو گفت و گو با مجید درخشانی از سایت موسیقی ما | موسیقی ما