برنامه یاد بعضی نفرات
 
این آهنگساز و تنظیم‌کننده درباره کنسرت در تالار وحدت و فعالیت‌های شخصی‌اش به «موسیقی ما» گفت
محمد نصرتی: جوان‌ها فرق موزیسین و تکنسین را نمی‌دانند!
موسیقی ما - «محمد نصرتی» یکی از هنرمندان عرصه موسیقی است که سابقه فعالیت در ژانرهای مختلف موسیقی را دارد. او علاوه بر آهنگسازی و تنظیم برای آثار و هنرمندان مختلف، در زمینه تدریس این هنر و خوانندگی هم فعالیت دارد. او همچنین قرار است روز یازدهم اردیبهشت کنسرت «حبس دنیا» را رهبری کند. اجرایی به خوانندگی «وحید تاج» و آهنگسازی «امیرحسین طریقت» که در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد. این اجرا و همچنین دو آلبومی که با موسیقی محمد نصرتی در دست انتشار است بهانه‌ای شد تا با این موزیسین گفتگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید:
 
محمد نصرتی ابتدا درباره جزئیات کنسرتش با وحید تاج و امیرحسین طریقت گفت:«در کنسرت آینده ترکیب ارکستر مجلسی و سازهای ایرانی را در نظر گرفته‌ایم. این کنسرت به شکل پرفورمنس آرت است. یعنی موسیقی با نمایش و بیان یک مفهوم همراه می‌شود. خود موسیقی و حرکتی که برای آن در نظر گرفته‌ایم دارای مفهوم هستند. اشعار این کنسرت از سروده‌های خیام و مولانا و فلسفه‌ای که این دو شاعر بزرگ داشتند انتخاب شده است. اشعار هم درباره سرگشتگی انسان و اینکه به دنیا می‌آید و می‌خواهد در این دنیا مسیر خودش را پیدا کند اشاره دارد. به نوعی قصد داشتیم فلسفه انسان را مطرح کنیم و موسیقی را هم به همین شکل در نظر گرفتیم. ملودی‌ها اثری از «امیرحسین طریقت» است و یک سری تنظیم‌ها از «بهزاد عبدی» بود که من مجدداً در حال تنظیم همه کارها هستم تا جوابی که می‌خواهیم را از کار بگیریم. امیدوارم کار جذاب و دیدنی شود. صحبت‌هایی برای برگزاری این کنسرت در شهرهای دیگر هم شده است و باید ببینیم شرایط چگونه پیش می‌رود.»
 
او سپس درباره فعالیت‌های شخصی خود به این موضوعات اشاره کرد:«یک نکته درباره کارهای خودم باید بگویم. اولین استودیوی دیجیتال که مجوز داشت را ما طراحی کردیم و از همان زمان سبک‌های مختلف موسیقی را تجربه کردم. جنبه‌های کاری من متنوع است چون در زمینه تدریس موسیقی و موسیقی فیلم در دانشگاه فعالیت دارم و آهنگسازی و نشر موسیقی هم بخش‌های دیگری از فعالیت‌های من است. بخش دیگری از کارهای من هم مربوط به تجربیاتی است که می‌خواهم در زمینه نوشتن کتاب به کار بگیرم. سبک‌های مختلف را تجربه کرده‌ام و در مواردی هم جوایزی را کسب کرده‌ام. فکر می‌کنم به سبک شخصی خودم رسیده‌ام و چند تجربه خوب هم تا کنون داشته‌ام. یک نمونه که دو سال پیش منتشر کردم اثری به نام «قلبی بزرگتر از جهان» بود. این مجموعه نوشته «عرفان نظرآهاری» بود و به عنوان اثر صلح ایرانی در یونسکو ثبت شد و به ده زبان زنده دنیا ترجمه کردیم و در کشورهای دیگر هم از این اثر استقبال شد. متن این کار هم در کره جنوبی برنده جایزه شده بود. خودم مایل هستم در فضاهایی کار کنم که بتوانم حرف جدیدی برای گفتن داشته باشم.»
 
این آهنگساز در ادامه اعلام کرد:«یک اثر جدید هم دارم که روز یکم اردیبهشت رونمایی می‌شود. این اثر اولین آلبوم شعر محاوره است که «یه دیقه گوش کن» نام دارد و اثری از «رضا پیر» با موسیقی من است. این هم یک کار جدید در نوع خودش است که شعر و موسیقی جذابی دارد. مهمانان بزرگی هم در مراسم رونمایی این اثر حضور خواهند داشت. تجربیات ارکسترال زیادی هم در دست تولید دارم که فرم‌های گوناگونی دارند. در زمینه موسیقی اقوام فعالیت‌های صوتی و تصویری انجام می‌دهم و خودم هم نوازنده ساز نفیر هستم که از آن در کارها استفاده می‌کنم. بیشتر به دنبال جستجو برای رسیدن به نواهای جدید هستم.»
 
نصرتی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد بیشتر در زمینه پژوهش فعالیت دارد هم گفت:«صرفاً مشغول پژوهش نیستم چون به جز آلبوم «یه دیقه گوش کن» یک آلبوم روانشناسی به نام «چتری از باران» کاری از خانم دکتر «المیرا لایق» را در دست انتشار دارم. برای من موضوع مهمتر است وگرنه در هر زمان می‌توانم فعالیت خیلی بیشتری داشته باشم. در آشفته بازار موسیقی پاپ هم فعالیت دارم اما به مفاهیم کارهایم بیشتر اهمیت می‌دهم. حقیقت این است که وقتی کسی موسیقی ارکسترال و جدی کار کرده باشد هیچ وقت نمی‌تواند نسبت به کارهای خودش بی‌اهمیت باشد. مشکل امروز ما این است که جوان‌ها فرق موزیسین و تکنسین را نمی‌دانند! فکر می‌کنند اگر چند صدا کنار هم قرار بدهند موزیسین می‌شوند.»
 
این هنرمند در ادامه به یک مشکل رایج برای آهنگسازان هم اشاره کرد:«یک مشکل دیگر این است که در ایران اگر بگویید آهنگساز هستید مردم فقط می‌گویند برای کدام خواننده کار می‌کنی؟! اما نمی‌گویند که سبک تو چیست. من خودم دوست دارم فارغ از اینکه صرفاً با خواننده‌ها کار کنم به صداها و اتفاقات جدید در موسیقی برسم. البته همانطور که گفتم در موسیقی پاپ هم کار می‌کنم و به عنوان مثال یک تیتراژ جدید برای شبکه پنج کار کرده‌ام که خواننده‌اش «مهدی یغمایی» است. آن کار هم برای یک برنامه صبحگاهی است و در فرم خودش برایم جالب بود و شعرش سروده «عبدالجبار کاکایی» است.»
 
محمد نصرتی در ادامه درباره تنوع ژانرهایی که فعالیت کرده است هم به این نکات اشاره کرد:«من در اغلب سبک‌های موسیقی فعالیت کرده‌ام و دوستان می‌گویند تو در سبک‌های مختلف کار کرده‌ای اما مشخص نیست همه آثارت ساخته یک آهنگساز است. واقعاً هم اینطور است چون در هر سبک متناسب با شرایطی که وجود دارد کار می‌کنم و نمی‌خواهم شبیه هم باشند. این تنوع همکاری‌ها برایم جذاب بوده است چون یک بخش از وجود من هستند. خوشحالم که می‌توانم کارهایی دوست دارم انجام بدهم با وجود اینکه فعالیت در موسیقی جدی سخت است اما من به راهم ادامه می‌دهم.»
 
کارم آهنگسازی است و با خواننده‌های مختلف همکاری کرده‌ام اما نمی‌خواهم خودم را به عنوان یک خواننده پاپ معرفی کنم. از صدای خودم به عنوان یک ساز استفاده می‌کنم تا بتوانم مفهومی را بیان کنم. دو سه کار هم انجام داده‌ام که یکی از آنها چندی پیش منتشر شد. «آبی، خاکستری، سیاه» با شعری از «حمید مصدق» و ملودی «آمانج آذرمی» و کلیپی از «الوند جلالی» منتشر کردم. برخورد من با خوانندگی در این کار شبیه به زمزمه‌های درونی یک شخص است که روایت متفاوتی از همان شعر معروف «شیشه پنجره را باران شست» داشتیم. در کارهای دیگر خودم می‌خواهم برخورد متفاوتی با خوانندگی داشته باشم و نمی‌خواهم صرفاً یک کار پاپ بخوانم. امیدوارم در این زمینه بتوانم کارهای خوبی داشته باشم.»
 
این آهنگساز و رهبر ارکستر، خوانندگی خود را اینگونه تعریف کرد:«مشخصه خوانندگی برای من این است که نمی‌خواهم کار مرسوم در این زمینه انجام بدهم. در حال کسب تجربه برای صدای خودم هستم و امیدوارم بتوانم این تجربیات را در قالب یک آلبوم ارائه کنم. در حال چیدن دستورات ویژه برای کارهای شخصی خودم هستم  تا بتوانم مفاهیم خوبی را ارائه کنم.»
 
نصرتی نهایتاً اعلام کرد:«من در زمینه موسیقی اقوام و فولک هم فعالیت دارم و موسیقی چند مستند را برای تلویزیون ساخته‌ام. یک فیلم ارزشمند درباره لاله‌زار از دیروز تا امروز ساخته شده است که مشغول کار روی موسیقی آن هستم. در زمینه ارتباط گردشگری با موسیقی هم فعالیت‌هایی را انجام داده‌ام و برایم اهمیت زیادی دارد که بتوانیم این موضوعات را ثبت کنیم. یک بخش از کار من ثبت آداب و رسوم و موسیقی نقاط مختلف ایران به شکل صوتی و تصویری است.»
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 فروردین 1398 - 16:43

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 28 فروردین 1398 - 22:08

بسیار عالی با آرزوی موفقیت روز افزون برای آقای نصرتی

سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 - 10:15

درود بر جناب نصرتی . پیروز باشید

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محمد نصرتی: جوان‌ها فرق موزیسین و تکنسین را نمی‌دانند! | موسیقی ما