برنامه یاد بعضی نفرات
 
پرواز همای
اپرای «حلاج» بارِ دیگر در کاخِ نیاوران با تغییراتی روی صحنه رفت
«پرواز همای» و داستانِ به دار کشیدنِ یک عارف
موسیقی ما- این روزها در کاخِ نیاوران، «پرواز همای» با همراهی گروهش بارِ‌ دیگر «اپرای حلاج» را روی صحنه بردند. این اجرا به مدتِ یک ماه در این کاخ با تغییراتی در بخش اجرا و فرم و حرکات سماع و نمایشی ادامه خواهد داشت.

«پرواز همای» پیش از این اپراهایی چون «موسی و شبان» و «عشق و عقل» را روی صحنه برده بود و سالِ گذشته برای اولین بار داستانِ حلاج را به تصویر کشید. او در این اپرا، داستان پیدایش، مبارزه، به سلاخى كشیدن و بردارآویختنِ‌ «حسین منصور حلاج» -شاعر و عارف سده‌ی سوم ه.ق- را با همراهى گروه بزرگ بازیگران، نوازندگان و سماع‌گران روی صحنه می‌برد و به همین منظور از اشعارِ مولانا، عطار نیشابورى و حافظ که برای این عارفِ بزرگ نوشته شده؛ بهره برده و در کنارش خود نیز قطعاتی را سروده است.

او جز سرودنِ اشعار، کارگردانی و تهیه‌کنندگی این پروژه را نیز برعهده دارد و چون همیشه گروه «مستان» همراهی‌اش خواهند کرد. «همای» درباره‌ی این اجرا به «موسیقی ما» می‌گوید: «در فضای کنونی، داستانِ «حلاج» برایم، مناسب‌ترین اثر برای اجرا بود.»

این اپرا تاکنون علاوه بر تهران، در شهرهای تبریز، رشت و شیراز روی صحنه رفته است. «محمد حسین صفری» در این اثر، نقشِ «شبلی» را ایفا می‌کند و بهزاد جاودان‌فرد، بهزاد ابراهیمی، بهادر فاضل، آصف جاودان فرد، مهرداد آبجار، حسین زیادخان پور، شهریار همای، لاله کریمی، پارمیدا تاجیک، نگار فاضل مطلق، جیران باریکانی و پروانه چراغعلی دیگر بازیگرانِ این اپرا هستند. ضمن اینکه بهزاد جاودان فرد نیز طراحی حرکات را بر عهده داشت.

پاشا هنجنی (مایستر ارکستر و نوازنده نی)، سعید فهیمی (نی دوم)، محمود نوذری (سنتور)، میلاد علیپور (تار)، مسلم علیپور (کمانچه)، فرشاد رستمی (کمانچه آلتو)، سعید بهرامی (عود)، اسفندیار شاهمیر (دف)، میرامیر میری (دف)، حمیدرضا یوسفی (تمبک و جیم بی) و سپیده ابراهیم نژاد (سوپرانو همخوان) اعضای ارکستر این اجرا را تشکیل دادند.
 
این اجرا به همت موسسه فرهنگی و هنری «آوای هنر» هر شب ساعت ۲۱:۳۰ در مجموعه فرهنگی کاخ نیاوران برگزار می‌شود.

به زودی گفت‌وگوی تصویری «پرواز همای» را در سایتِ «موسیقی ما» خواهید دید.
تاریخ انتشار : جمعه 4 مرداد 1398 - 13:03

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «پرواز همای» و داستانِ به دار کشیدنِ یک عارف | موسیقی ما