برنامه یاد بعضی نفرات
 
مدیر کل دفتر موسیقی به انتقاد از وضعیت ترانه پرداخت
سالانه حدود ۱۹ هزار ترانه به دفتر موسیقی می‌آید
موسیقی ما - «محمد الهیاری» ـ مدیر کل دفتر موسیقی ـ شب گذشته در برنامه تلویزیونی «شب شعر» در شبکه چهارم به انتقاد از وضعیت ترانه در آثار موسیقایی پرداخته و به این مساله اشاره کرد که آنچه هم‌اکنون به عنوان ترانه توسط خوانندگان اجرا می‌شود، مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان است.

 او همچنین به این مساله اشاره داشت که برخی معتقدند که مخاطب امروز چنین محتوایی را طلب می‌کند: « در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای شده است که انگار ترانه‌سرایی کار بسیار ساده و آسانی است. الان بسیار دیده می‌شود که ترانه‌سرا، آهنگساز و خواننده یک نفر هستند.»

«محمد الهیاری»‌ همچنین ادامه داد: «واقعیت این است آنچه در موسیقی امروز می‌شنویم، بیشتر کلامی است که بر بستر ریتم و نه حتی ملودی، استوار است. این درحالی است که در گذشته موسیقی بیشتر کلام‌محور بود، اما الان تلاش می‌شود تا تمام اشکالات ساختاری یک قطعه با ملودی و ریتم جبران شود. سالانه حدود ۱۹ هزار ترانه به دفتر موسیقی می‌آید که باید در شورای ترانه ارزیابی شوند و اگر استانداردهای لازم را داشتند در قالب‌های مختلف عرضه شوند. در حال حاضر وضعیت ترانه نسبت به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ تغییر کرده و شاید به طور کلی در عموم ترانه‌هایی که سروده می‌شود، ۲۰۰ یا ۳۰۰ کلمه زبان فارسی را ببینید که مدام تکرار می‌شوند.»

او همچنین درباره لزوم ایجاد تغییرات در شورای شعر و ترانه، اظهار کرد: «در هر حوزه‌ای لازم است با توجه به افکار جدید، اتفاقاتی صورت گیرد و در این میان ترکیب و تلفیق پیشکسوتان و افراد جوان می‌تواند موثر باشد. بر همین اساس هم در این مدتی که در دفتر موسیقی هستم، تلاش کرده‌ایم افراد جوان‌تر را نیز به دفتر موسیقی اضافه کنیم و الان سه نسل از کارشناسان این حوزه را در دفتر موسیقی داریم. همچنین گفت‌وگو با ترانه‌سریان، برگزاری کارگاه‌های گروهی توسط اساتید و افزایش کارهای کیفی از جمله دیگر راهکارهایی است که مدنظر داشته‌ایم.»   

محمدعلی بهمنی، شاعر و ترانه‌سرا در تماس تلفنی با برنامه در بخشی از صحبت‌های خود، اظهار کرد: «ترانه‌های ما بسیار ضعف بیان دارند که این موضوع شایسته موسیقی نیست. در حال حاضر بسیاری از ملودی‌ها و ترانه‌ها شایسته هم هستند، چراکه هر دوی آنها ضعیف هستند و حتی صدایی که می‌خواند هم ضعیف است. در این میان مخاطبان آنها نیز بسیار بیشتر از کسانی هستند که می‌خواهند ترانه‌های خوب بشنوند.»
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آبان 1398 - 13:30

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سالانه حدود ۱۹ هزار ترانه به دفتر موسیقی می‌آید | موسیقی ما