برنامه یاد بعضی نفرات
 
مناجات‌خوان و مداج برجسته درگذشت
«سید قاسم موسوی قهار» بعد از تحملِ مدت‌ها بیماری دعوت حق را لبیک گفت
موسیقی ما - «اَللّهُمَّ اِنّی اَسَئَلُکَ مِنْ نُورِکَ بِاَنْوَرِهِ وَکُلُّ نُورِکَ نَیِّرٌاَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِنُورِکَ کُلِّهِ...» این دعایی است که سحرگاهانِ ماه مبارک رمضان از صدا و سیما پخش می‌شد.  حالا خواننده‌ی این دعا -سیدقاسم موسوی قهار- (مناجات‌خوان معروف ایران) شامگاه هفدهم آذرماه در سن ۷۱ سالگی پس از گذراندن یک دوره بیماری به دیدار حق شتافت.

مراسم تشییع این مداح و مناجات‌خوان فردا از مقابل خانه مداحان اهل بیت(ع) از ساعت ۱۰:۳۰ صبح با نوا و روضه‌خوانی مداحان و ذکران اهل بیت(ع) برگزار  و سپس پیکر ایشان به سمت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) منتقل خواهد شد.

«دعای سحر» زنده‌یاد موسوی قهار که اوایل انقلاب اسلامی ضبط شد، در کنار دعای «ربّنا»ی استاد محمدرضا شجریان از جمله اجراهای مذهبی ماندگار بود. زنده‌یاد موسوی قهار به گفته خودش دعای سحر را به چند شکل اجرا کرده و در نهایت به اجرایی که امروز ما آن را می‌شنویم رسیده است: «این دعا از دل برخاسته شده بود و بر دل نیز نشست. وقتی که چیزی از دل برنخیزد، بر گل می‌نشیند.»

او علاوه بر خواندن ادعیه مشهور ماه مبارک رمضان، دعاهای بسیاری از جمله دعاهای کمیل، عرفه، سمات، مجیر، فرج، جوشن کبیر، ابوحمزه ثمالی، مناجات شعبانیه، صلوات شعبانیه و … را هم اجرا کرده است. او در خواندن تلفیقی از نواها و دستگاه‌های عربی و فارسی را با یکدیگر داشت؛ به‌طوری که اگر دعایی در دستگاه ماهور می‌خواند با الحان عربی تلفیق می‌کرد.

اما موسوی قهار در برهه‌ای از زندگی با بیماری عجیبی مواجه می‌شود و صدایش را از دست می‌دهد: «یک روز متوجه شدم دیگر صدایم در نمی‌آید. صدایم پس زد. همان صدایی که ماه رمضان هر سال برای مردم پخش می‌شد. دکترها تشخیص دادند که تارهای صوتی سمت چپم فلج شده‌اند. چند وقت بعد قدرت تکلم را هم از دست دادم. نمی‌توانستم حرف بزنم و خیلی برایم سال سختی بود. بعد از مدتی به مشهد رفتم از امام رئوف تقاضای شفا کردم. در حرم «امام‌ رضا (ع)» متوسل به امام هشتم شدم و این شعر را همانجا سرودم: «به پیش روی رقیبان مرا خراب نکن/ من و تمام بدی‌ها، بدم خطاب نکن/ هزار در زدم تا که به این در آمدم/ تو را به جان جوادت مرا جواب نکن.»

او می‌گفت: «تا پیش از ماه مبارک رمضان به هیچ وجه نمی‌توانستم صحبت کنم، اما درست شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان شروع به حرف زدن کردم و از اوایل ماه محرم به آرامی می‌خواندم، اما در شب اربعین «امام‌ حسین (ع)» صدایم به طور کامل برگشت و اکنون مانند گذشته می‌توانم بخوانم.»

مراسم تشییع این مناجات‌خوان فردا انجام می‌شود؛ همچنین شورای عالی قرآن برنامه‌های مراسم ختم و بزرگداشت مرحوم موسوی قهار را اجرا خواهد کرد.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 آذر 1398 - 13:51

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «سید قاسم موسوی قهار» بعد از تحملِ مدت‌ها بیماری دعوت حق را لبیک گفت | موسیقی ما