برنامه یاد بعضی نفرات
 
آلبوم‌های موسیقی جریان فرعی  راک، الکترونیک، متال، نیوایج، جَز، تلفیقی سال 1398
نگاهی گذرا به آلبوم‌های موسیقی جریان فرعی در سال 1398
کمبود در کمیت آلبوم‌های راک، الکترونیک، متال، نیوایج، جَز و تلفیقی
در سال 1398 حدود 15 آلبوم در سبک‌های راک، متال، بندری، جزبندری، تلفیقی، نیوایج، جَز، الکترونیک و ... به شکل رسمی منتشر شده است. کیفیت آثار نسبت به وضعیت موسیقی کشور قابل توجه و درخور است. اما اگر این تعداد را دو برابر هم کنیم بازهم بسیار کم است. یکی از دلایل این کمبود کمیت این است که بسیاری از موزیسین‌ها  دیگر علاقه‌ای به انتشار رسمی آثارشان ندارند و آن‌ها را در پلتفرم‌های موسیقی به شکل شخصی انتشار می‌دهند؛ از تلگرام و ساوندکلود گرفته تا اسپاتیفای و بند کمپ. دلیل هم واضح است دوندگی و هزینه‌های انتشار رسمی بیشتر از درآمد و هرگونه منفعت مادی و معنوی است. به نظر می‌رسد که دفتر موسیقی وزارت ارشاد باید راهکاری آسان‌تر برای هنرمندان در نظر بگیرد تا همه بتوانند با دردسر کمتری آثارشان را به شکل رسمی منتشر کنند. به 15 آلبومی که در زمینه موسیقی مستقل و جریان فرعی منتشر شده نگاهی گذرا داشتیم. بی‌شک آلبوم‌های دیگری هم منتشر شده که می‌توانستند در این لیست جای بگیرند اما ملاک را بیپ تونز و مجوز رسمی ارشاد قرار دادیم.

آلبوم یاد رفتگی از کوئینتت تهران
کوئینتت تهران پس از اجراهای متعدد در شهرهای مختلف ایران بالاخره اولین آلبوم رسمی‌اش به نام یادرفتگی را منتشر کرد. نشر رهگذر هفت اقلیم و شرکت پخش رها وظیفه انتشار و پخش این آلبوم را بر عهده دارند. همچنین موسس و سرپرست گروه کوئینتت تهران، علیرضا چهره قانی است. این گروه در آلبوم خود، قطعاتی از آستور پیاتزولا، آهنگساز و نوازنده آرژانتینی را اجرا کرده‌اند. این اثر شامل نُه آهنگ بی‌کلام است. سروش صادقی (پیانو)، مهرداد مهدی (آکاردئون)، علیرضا چهره قانی (ویولن)، محمدرضا جبار (کنترباس) و فرزان فلکدهی (گیتار الکتریک) اعضای کوئینتت تهران را تشکیل می‌دهند. این آلبوم شامل 9 قطعه بیکلام است و اثر معروف پیاتزولا با نام تانگوی آزادی هم در آن جای گرفته است؛ قطعه‌ای که پیش از این ماکان اشگواری هم از آن استفاده کرده شعری از منصفی را با آن ترکیب کرده بود.

آلبوم سوی ایرانی جز از ماهان میرعرب
یکی از مهمترین آلبوم‌های سال سوی ایرانی جز اثر ماهان میرعرب بود که هم در موسیقی ما و هم در رسانه‌های دیگر مورد توجه قرار گرفت. این آلبوم حاصل زندگی نوازنده‌هایش است. آن‌ها سه روز در یک استودیو جمع می‌شوند و  تمام داشته‌هایشان را می‌گذارند و تمام آموخته‌هایشان را فراموش می‌کنند. سوی ایرانی جز تا کنون پخته‌ترین اثر ماهان میرعرب است. آلبومی که برای مخاطبان جز می‌تواند بسیار جذاب باشد و از طرفی برای مخاطبی که با جز هم آشنا نیست مورد پسند. سوی ایرانی جز شامل 9 قطعه بی‌کلام ات و به جز نی خبری از ساز ایرانی نیست. در این آلبوم ماهان میرعرب (گیتار و گیتار بدون فرت)، گلنار شهیار (آوا)، داوید سیکس (پیانو)، امیر وحبا (پرکاشن)، کاوه سروریان (نی)، مارتین برار (گیتار بیس) و مونا مطبوع ریاحی (کلارینت) به عنوان نوازنده حضور داشتند.

آلبوم باغ پلاستیکی اثر گروه ضرب و فوت
گروه ضرب و فوت همانطور که از نامش پیداست ترکیبی از ریتم و سازهای بادی است. مهمترین ویژگی این گروه ژانری است که انتخاب کردند. آن‌ها سراغ ترکیبی از موسیقی اسموت جز با موسیقی الکترونیک رفتند که اصولا در دسته چیل اوت و لانژ دسته بندی می‌شود. این موسیقی کمتر در ایران مورد توجه قرار گرفته است. در تولید آلبومشان برعکس اجرای زنده دقیق و تکلیف روشن عمل کردند. ضرب و فوت برخی از قطعات بسیار مشهور از گروه‌های غیر ایرانی را هم بازنوازی کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به اکسیژن اثر ژان میشل ژار و قطعه‌ای از گروه پینک فلوید اشاره کرد. آن‌ها برای این کار از نظر قانونی اجازه گرفتند و همچنین می‌توانند این آثار را بیرون از ایران هم اجرا کند. آلبوم باغ پلاستیکی که دغدغه‌های اجتماعی و محیط زیستی هم دارد شامل 11 قطعه باکلام است. اعضای ضرب و فوت و هنرمندان مهمان در کنسرت‌هایشان شامل داریوش صالح پور، رضا تاجبخش، سروش عومی، امیر محمدی و علیرضا میرآقا هستند. آلبوم این گروه به همت یاشار درفشه و همکاری نشر و پخش رها منتشر شد.

آلبوم هشت دقیقه‌ و بیست ثانیه اثر دوئت لیرا
گروه «لیرا» متشکل از زوج هنری «یگانه‌ حسینی‌نیا» و «آرش هژیرآزاد» است. البته در ضبط‌ها علی جعفری پویان و در اجرای زنده عرفان عاصمی‌نژاد و مهیار طهماسبی آن‌ها را همراهی کردند. هر دوی آن‌ها موسیقی را به شکل آکادمیک دنبال کردند و پیشنه‌ی اصلی‌شان در موسیقی کلاسیک است. دوئت لیرا تجربه‌ای جدید برای آن‌ها بوده که از انتشار آلبوم «تهران-مریخ» آغاز شد و حالا با انتشار آلبوم دومشان با نام «هشت دقیقه‌ و بیست ثانیه» ادامه پیدا کرده است. آلبوم اول بیشتر حال و هوای کلاسیک و نئوکلاسیک داشت اما آلبوم جدیدشان بیشتر رنگ و بوی موسیقی نیوایج دارد. اگرچه در این سال‌ها آرتیست‌های نئوکلاسیک و امبینت در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفتند و پیش از این هم آرتیست‌ها نیوایج مورد توجه مخاطبان بودند اما گروه‌ها کمتر به دنبال این موسیقی می‌رفتند. آرش هژیرآزاد آهنگساز آثار است و نوازندگی پیانو و سینتی‌سایزرها را برعهده دارد و یگانه حسینی نیا با همراهی علی جعفری پویان نوازندگی بخش زهی آلبوم را انجام دادند. این آلبوم هم شامل 10 قطعه بی‌کلام است.

آلبوم هزارتو از گروه هزارتو
آلبوم «هزارتو» به شکل گروهی آهنگسازی و تنظیم شده است و برای ضبط قطعات علی باغفر از درامرهای با تجربه  و پویا ملاحیان نوازنده کیبورد، گروه را همراهی کردند. نوازندگی گیتار ریتم و خوانندگی برعهده کیانوش نقدی‌پور بوده، گیتار بیس را آرش چیانی نواخته و کیان عفتی نوازنده گیتار الکتریک بوده است. همچنین پس از ضبط آلبوم پویان مهردلان به عنوان نوازنده درامز به این گروه اضافه شد. این گروه سعی داشته آلبومی در ژانر پراگرسیو راک تولید کند و البته برخی قطعات به آلترنیتیو راک و هارد راک نزدیک شده است. گروه راک بجنوردی هزارتو در سال 1389 تشکیل شده و امسال اولین آلبومش را با 9 قطعه باکلام منتشر کرد.

آلبوم هومرگ اثر گروه بارامانت
گروه بارامانت که از نامش بر اساس دو کلمه بار امانت شکل گرفته و در زمینه ویدئو آرت و پرفورمنس هم فعال است در سال 1390 شکل گرفت. نخستین آلبوم گروه بارامانت با نام «هومرگ» به همت نشر جوان و تابستان امسال در بحبوحه‌ی اجراهای جریان فرعی در گالری محسن رونمایی شد. این آلبوم حاصل فعالیت هشت ساله‌ی گروه است. با اینکه سرپرست و آهنگساز گروه یعنی هامد بابایی دوست ندارد این گروه با برچسب متال شناخته شود اما المان‌های موسیقی مشخصاً به زیرشاخه‌هایی از موسیقی متال اشاره دارد. این آلبوم هشت قطعه بی‌کلام دارد که بیشتر بر ریف‌های گیتار الکتریک تاکید دارد و کمتر سراغ سولو نوازی می‌رود. همچنین دو تن از پیشکسوتان سبک راک و متال یعنی فرشید اعرابی و همایون مجدزاده در این آلبوم بارامانت را همراهی کردند.

آلبوم نام من عشق است اثر فرواگ
فرهاد مدیری با نام هنری فرواگ فعالیت رسمی‌اش را آغاز کرد. او پیش از این با انتخاب موسیقی فیلم‌های پدرش فعالیتش در زمینه موسیقی را آغاز کرده بود. فرواگ در ضبط اولین آلبوم موسیقی‌اش سراغ بهترین‌های موسیقی آلترناتیو ایران رفته است و یک دوجین نوازنده و موزیسین‌ درجه یک را کنارش جمع کرده است. به نام‌ها دقت کنید؛ حمزه یگانه، امیر دارابی، آرین کشیشی، سیاوش روشن، شایان فتحی، میثم مروستی، آتنا اشتیاقی، ایوب سعیدی، ابراهیم علوی، حسین کمانی، علیرضا قهرمانی، فریدون بهرامی، هومن نامداری، میلاد و مهرداد عالمی. اوهمچنین با بهترین صدابرداران و مهندسین صدا کار کرده است. نام من عشق است شامل 9 قطعه باکلام است که اصولا براساس آثار نواحی و محلی ساخته شده و اشعاری از حسین منزوی و ابراهیم منصفی در آن به چشم می‌خورد و تنظیم‌ها اکثرا حال و هوای موسیقی جَز به خود گرفته است.

آلبوم هانمیخد اثر اندیشیا
اندیشه هژبر از گیتاریستهای سبک متال در مشهد است. او پیش از این آلبوم 18.1.8.1 را منتشر کرده بود. همچنین گروه دیگری به نام wake of shame دارد که فعالیتهای متفاوتی را در آن پیگیری میکند. آلبوم هانمیخد شامل نه آهنگ بی‌کلام در سبک راک است و گیتار الکتریک در آنها نقش راوی اصلی را ایفا میکند. به جز آهنگ اول که ساخته امیر وفایی است، هشت قطعه دیگر را اندیشه هژبر آهنگسازی کرده است. 9 نوازنده میهمان در این اثر حضور داشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به همایون مجدزاده، آندره خاچیکیان، آیدین حسن‌زاده و نوید اربابیان اشاره کرد. این آلبوم تقریباً تنها آلبومی بوده که در زیرشاخههای سنگین راک در سال 1398 منتشر شده است.

آلبوم آبی خاکستری اثر داریوش آذر
داریوش آذر بالاخره در سال 1398 توانست اولین آلبوم مستقلش را منتشر کند. او در گروه پالت اولین نفری بود که سراغ تولید آثار شخصی رفت اما در نهایت خیلی دیر به انتشار و برگزاری کنسرت شخصی رسید. داریوش آذر در مسند خواننده بسیار توانا ظاهر شده و آلبومی با کیفیت استاندارد و نزدیک به جریانِ به اصطلاح پاپ تلفیقی عمل کرده است. بعضی قطعات یادآور تنظیمهای گروه چارتار و برخی شبیه به پالت است. از طرفی او با وارد کردن اصوات الکترونیک توانسته رنگ صدایی یکدستی در قطعاتش ایجاد کند که این را به نوعی مدیون محمد شریعت است. داریوش آذر آلبومی عاشقانه بر اساس نامه نگاریهای خودش و همسرش طراحی تولید کرده است؛ نامه نگاریهایی که پر از اشعار شاعران به نام مانند شاملو، براهنی، مصدق و البته ابیات خودش بوده است. ابن آلبوم 11 قطعه دارد و افراد زیادی در نوازندگی، تنظیم و تنظیم آن نقش داشتند. این آلبوم الگوی مناسبی برای موسیقی پاپ باکیفیت است که اصولا توانایی جذب مخاطب میلیونی را هم ندارد.

آلبوم جالبوت اثر گروه جالبوت
جالبوت گروهی که در بندرعباس متولد شد و در چهار سال گذشته روند پراز تغییری طی کرده است. تعدادی از اعضای جالبوت از بندر به تهران آمدند و در تهران با اضافه شدن موزیسینهای دیگر ترکیب نهایی امروزشان را تشکیل دادند. جالبوت تحت تاثیر بزرگان نوگرای بندرعباس از جمله ابراهیم منصفی و علیخان حبیب زاده است پس ریتم و موسیقی بندر در کارشان به ووح دیده میشود و از طرفی به واسطه اعضایش راک، فانک، جز و ... هم به موسیقی آنها تزریق شده است. آلبوم اولشان با تاخیر منتشر شد چراکه مدتهاست این قطعات را اجرا میکنند اما هنوز به مرحله انتشار نرسیده بود. آلبوم جالبوت شامل 10 قطعه باکلام است.

آلبوم اوربیتون اثر گروه انسو
گروه انسو موسیقی مینیمال‌اش را موسیقی مراقبه‌ای غیر آیینی میداند. آنها ریشههای جز و راکشان را در قالب موسیقی مینیمال به نمایش میگذارند. آنها کارشان را به شنیدن آثار گروه رونین و نیک برچ آغاز کرده بودند که در نهایت به واسطه همکاری با هرمس توانستند او را ملاقت کنند و درسهای جدیدی بگیرند. آلبوم شامل 5 قطعه بیکلام است و به همت هرمس روی صفحه هم منتشر شده است. انسو امسال کنسرت و رونمایی آلبومش را به شکل همزمان در فرهنگسرای نیاوران برگزار کرد. هومن ثنایی (گیتار الکتریک)، سامان ثقفیان (گیتار الکتریک)، کیارش رادمهر (باس)، سینا نجفلو (درامز) و محمد طباخیان (پرکاشن) اعضای گروه انسو را تشکیل می‌دهند.

آلبوم ادیسه اثر گروه لِمونویز
آلبومِ اول گروه مشهدی و جوان لِمونویز با عنوان اُدیسه پس از دو سال رونمایی شد. آثار گروه چهار نفره‌ی لِمونویز در زیرشاخه‌هایی از راک دسته بندی می‌شود. آن‌ها سعی کردند در آلبوم اُدیسه ترکیبی از موسیقی ایندی، فانک، پانک و حتی الکترونیک ارائه دهند. آلبوم اُدیسه هشت قطعه دارد و تمام ترانه‌ها فارسی هستند. اعضای این گروه را، مصطفی حسینی (خواننده و گیتار الکتریک)، سینا کریمی (گیتار بیس و صدا بردار)، پارسا اسدزاده (سینتسایزر و خواننده)، آرش ظریفیان (درامز و آرت وورک) تشکیل می‌دهند. همچنین گروه پس از این آلبوم قطعات و موزیک ویدئویی با ترانه انگلیسی منتشر کرده است.

آلبوم در من برو شکار اثر گروه داماهی
گروه داماهی پس از گذشت حدود چهار سال بالاخره آلبوم دومش را منتشر کرد. آلبومی که قرار بود براساس مفاهیمش نامش داروخانه باشد اما در نهایت براساس یکی از قطعات با شعر محمود طلوعی نامش به «در من برو شکار» تغییر کرد. آنها در این آلبوم هم به آثار بندرعباسی وفادار ماندند اما دغدغههای عاشقانه و اجتماعی را نیز پررنگتر کردند. ترانهها از محمود طلوعی، احسان گودرزی و ابراهیم منصفی است. در این آلبوم رضا کولغانی بیش از پیش در زمینه آهنگسازی برای داماهی فعال شده است اما تنظیم‌ها تغییر خاصی نکرده است. آلبوم شامل 12 قطعه است که به همت نشر نوفه منتشر شده.

آلبوم هست شب اثر ساسان سرمدی
ساسان سرمدی که شغل اصلیاش دندانپزشکی است پس از سالهای فعالیت در زمینه ادبیات و موسیقی توانست آلبوم اولش با نام هست شب را منتشر کند. این آلبوم تماما بر اساس اشعار نیما یوشیج شکل گرفته و تمرکزش بر مفهوم شب در ابیات نیما بوده است. محمدرضا اصغری وظیفه تنظیم و طراحی صدا را برعهده داشته که رنگ جدیدی به آلبوم بخشیده است. همچنین مازیار خواجیان نوازنده گیتار بیس و صادق کیا از دست اندرکاران این آلبوم بودند. آلبوم تا حدی یادآور سادگی و سرراستی آثار سهیل نفیسی است و خود او هم یادداشتی در دفترچه آلبوم دارد. این آلبوم تلفیقی شامل هفت قطعه باکلام است.

آلبوم تنهایی اثر کیوان کیارس
آلبوم تنهایی اولین آلبوم مستقل کیوان کیارس با نگاهی به موسیقی «جیپسی جز» است. کیوان کیارس عضو شورای بررسی موسیقی دفتر موسیقی وزارت ارشاد است. از سال 1377 به شکل خودآموز به سبک جیپسی جز روی آورده و چندین اجرا در فرهنگسراهای تهران داشته است. او در کارنامه خود ساخت بیش از شصت موسیقی متن برای فیلم و سریال و همچنین قطعات باکلام برای خوانندگان مطرح را دارد. مجموعه حاضر شامل دوازده آهنگ بی‌کلام است که ساخت ملودی و ریتم و نوازندگی گیتار بر عهده کیوان کیارس بوده و در برخی از قطعات بردیا کیارس نیز با نوازندگی ویولن او را همراهی کرده است.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 اسفند 1398 - 17:07

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کمبود در کمیت آلبوم‌های راک، الکترونیک، متال، نیوایج، جَز و تلفیقی | موسیقی ما