.
رضا موتوری - ملودی های آقای رئیس (3)
نگاهی به فعالیت های موسیقایی مسعود کیمایی کارگردان نامدار سینمای ایران
plays 73389
موسیقی ما- «اسفندیار منفردزاده» در فیلم «رضا موتوری» برای اولین بار از «ترانه‌» برای موسیقی متن فیلم استفاده کرد؛ تا پیش از آن مرسوم بود که هنرپیشه‌ها، ترانه‌ها را لب‌خوانی می‌کردند (شبیه نوعی دیالوگ)، اما «اسفندیار» و «کیمیایی» در این اثر برای اولین بار از «مرد تنها» سروده‌ی «شهیار قنبری» به عنوان بخشی از موسیقی متن استفاده کردند. «مسعود کیمیایی» درباره‌ی این اتفاق گفته است: «اواسط فیلمبرداری اسفند گفت: کدام بازیگری این ترانه را می‌خواند؟ گفتم هیچ‌کس، باور نداشت که هیچ‌کدام از بازیگرها این ترانه را نخوانند و ما در فیلم آواز بگذاریم. یعنی حتی در سینمای فرنگ هم چنین نمونه‌ای نبود.»

 گفت‌وگو با فرهاد بر سر این ترانه مدتی به طول انجامید و با اصرار منفردزاده، او در نهایت موافقت کرد با یک شرط این ترانه را بخواند و آن اینکه اگر از نتیجه کار راضی نبود، ترانه‌ی ضبط‌شده پاک شود؛ اما بعد از اجرا به گفته‌ی اسفندیار اتفاقی دیگر رقم می‌خورد: «فرهاد آمد، خواند و کار که تمام شد گفتم حالا گوش بده و ببین راضی هستی؟ گفت دیگر لازم نیست ببرم و دوباره گوش بدهم. اوکی بود برایش.»‌

«کیمیایی» می‌گوید: «فرهاد تا آن موقع فارسی نمی‌خواند. در یک کافه‌ای سر خیابان فلسطین امروزی به نام کوچینی می‌خواند و فرنگی هم می‌خواند. مثل ری چارلز و مثل چند خواننده دیگر که در همین فضاها بودند؛ ولی اگر دقت می‌کردی می‌دیدی که پشت همه این‌ها، یک صدای مستقلی وجود دارد که حتی خودش هم زیاد به آن اعتقاد نداشت. می‌ترسید فارسی بخواند. با اسفند به کوچینی رفتیم و فرهاد پسندیده شد و این همکاری شکل گرفت.»
موسیقی متنِ این فیلم بعدها برای روایت شنیداری داستان «ماهی سیاه کوچولو»، نوشته‌ی صمد بهرنگی در «کانون پرورش فکری کانون کودکان و نوجوانان» نیز مورد استفاده قرار گرفت و «منفردزاده» درباره‌‌اش نوشت: «به باور من بی‌قراری «ماهی سیاه کوچولو» در دیدن و کشف جهان دیگر و گریز از محیط تنگ اطرافش، همسو و هم‌جنس با بی‌قراری «رضا موتوری» بود. از این روی با انتخاب موسیقی متن این فیلم، برای موسیقی متن روایت شنیداری این قصه‌، جدا از بیان هم‌سرنوشتی این دو، به موسیقی خودم هم بُعد تازه‌ای بخشیدم.»

«مرد تنها» که با عنوان «صدای بی‌صدا» نیز شناخته می‌شود؛ هم‌زمان با اکران این فیلم در قالب صفحه گرامافون منتشر شد.

«شهیار قنبری» موسیقی این اثر را زمانی نوشت که تنها 19 سال داشت و کیمیایی گفته ‌است که شخصاً تأثیری بر شهیار قنبری یا ترانه او نگذاشته و ترانه‌سرا از تم فیلم تأثیر گرفته ‌است.

موسیقی متن فیلم رضا موتوری جایزهٔ بهترین موسیقی متن فیلم را در دوره سوم «جشنواره فیلم سپاس» سال ۵۰ از آن خود کرد.
 


دیدگاه‌ها

چهارشنبه 29 مرداد 1399 - 00:06

سلام جرا کیفیت 1080 قسمت سوم کیمیایی رو نمیذارین برای دانلود ؟

دوشنبه 3 شهریور 1399 - 00:36
amirmasoud

سلام جرا کیفیت 1080 قسمت سوم کیمیایی رو نمیذارین برای دانلود ؟

109.125.159.9
چهارشنبه 29 مرداد 1399 - 00:06

کیفیت 1080 رضا موتوری نیست ؟

دوشنبه 3 شهریور 1399 - 00:35

سلام
غیر از قسمت سوم همه با کیفیت خوب هستن اما قسمت سوم رضا موتوری 92 مگ هست لطفا اصلاح کنید

پنجشنبه 1 آبان 1399 - 16:05

لااقل جواب بدین

افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
4 + 9 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو رضا موتوری - ملودی های آقای رئیس (3) از سایت موسیقی ما | موسیقی ما