برنامه یاد بعضی نفرات
 
«نغمه‌های شیرین» اثر «جواد بطحایی» منتشر شد
از این جهان به جهانی دیگر شدن
موسیقی ما- آلبوم «نغمه‌های شیرین» از مجموعه آهنگ‌های بی‌کلام «جواد بطحایی»، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی، توسط  مؤسسه فرهنگی و هنری نوای شبدیز منتشر شد. «ناله دل»، «چهارمضراب سروش»، «رنگ قهر و ناز»، «موج»، «گفتگو»، «پیوند»، «پالیز»، «رنگ لیلی»، «دل شکسته»، «شهابی»، «چهارمضراب خروش»، «مزه نگاه»، «چهار مضراب پریش» و «نغمه‌های شیرین» از جمله قطعاتی هستند که در این آلبوم آمده‌اند.

درباره «نغمه های شیرین» به قلم جواد بطحایی می‌خوانیم: «این آلبوم مجموعه قطعات بی‌کلام شامل مقدمه، پیش‌درآمد، چهارمضراب، رنگ و فرم‌های آزاد می‌باشد که در طول زندگی‌ام در بیات ترک و ماهور ساخته‌ام. در این آلبوم قبل از اجرای هر آهنگ دو بیت از اشعار نوذر پرنگ دکلمه شده و نام آهنگ در آن درج می‌باشد.»
 
غلامرضا علی‌زاده (شباب) مدرس دانشگاه و پژوهشگر نیز طی یادداشتی درباره این آلبوم نوشته است: «جواد بطحایی موسیقی دان و آهنگسازی پراحساس با عاطفه انسانی سرشار، آنگاه که مضراب به دست می‌گیرد و به روی سیم‌های سنتور ضرباهنگ خویش را فرود می‌آورد. گویی که از این جهان به جهانی دیگر شود. او خنیاگر خوش نوا و چیره دست است که با نوای ساز خویش آنچه را که زبان از بیان آن در می‌ماند، چون جاری زلال با زبان موسیقی بازگو می‌کند او چون بسیاری از هنرمندان سرفراز و اوج پرواز، جاذبه هنر را با قانون عرضه و تقاضا مورد سنجش و اندازه‌گیری قرار نمی‌دهد بلکه هنر فاخر، ناب و تابناک را از خاک به افلاک و از فرش به عرش می‌رساند. بارها مشاهده کرده‌ام که جواد بطحایی نغمه‌های شیرین خویش را در سکوت وهم آلود شب ترنم می‌سازد به گونه‌ای که گویا موجی از ذهنش عبور می‌کند و بر اندیشه‌اش خطور می‌نماید پس آنگاه الهام بخش آفرینش‌های جاودانه هنری می‌شود. جواد بطحایی عاشق است. او عاشق ایران است. عشق او به میهن و وطن، ستودنی و آموختنی است بارها وقتی ترانه ملی و میهنی ساخته و پرداخته خود را گوش می‌کند. هاله‌ای از نم فضای چشمانش را می‌پوشاند. او  آهنگسازی به غایت پر کار است و با زخمه‌های دیرین، نغمه‌های شیرین را در این آلبوم با مقدمه و پیش درآمد و چهارمضراب و رنگ و فرم آزاد به کار گرفته است. آلبومی که قطعات آن را آهنگساز در طول زندگی هنری خویش در بیات ترک و ماهور ساخته است. این هنرمند برای حفظ وحدت اجرا در جاهایی با ساز تنها ملودی آوازی کوتاه نواخته است تا آهنگ را به قطعه بعدی پیوند زند.»
 
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 16:31

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از این جهان به جهانی دیگر شدن | موسیقی ما