برنامه یاد بعضی نفرات
 
در دو بخش اجرای صحنه‌ای و مقالات پ
جشنواره موسیقی نواحی امسال و سال دیگر در کرمان برگزار می‌شود
موسیقی ما- تفاهم‌نامه‌ی برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران بین معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری کرمان امضا شد. 

جلسه شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران، با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی زینی‌وند استاندار کرمان، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، محمدعلی مرآتی دبیر چهاردهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی و جمعی از مدیران استان کرمان در استانداری کرمان برگزار شد.
 
سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه گفت: «موسیقی نواحی سرمایه مهم ملی ماست از این نظر که راوی صادقی از رشادت‌ها و مردانگی‌هاست. بسیاری از وقایع تاریخی کشور ما در کلام موسیقی نواحی ما گنجانده شده است. نکته‌ی شگفت‌انگیز و تحسین‌برانگیزی وجود دارد که این سنت تنها برای دیروز نبوده و استمرار داشته است و جشنواره سیزدهم سال گذشته در همین شهر برگزار شد و چند تن از موسیقیدانان نواحی بدون اینکه سفارشی به آن‌ها داده شود، قطعاتی را برای سردار بزرگ ایران حاج قاسم سلیمانی ساخته و پرداخته بودند و این نشان دهنده استمرار سنت‌های هنری در ایران است. نکته دیگری که شاید در موسیقی نواحی کمتر به آن پرداخته شده باشد میزان الهام بخشی موسیقی نواحی برای آفرینش‌های جدید توسط هنرمندان ایرانی است.»
 
حسینی ادامه داد: بسیاری از کشورها این توفیق را داشته‌اند که داشته‌هایشان را به گونه‌ای ارزیابی کنند که بستری برای الهام گرفتن هنرمندان جهان برای آفرینش هنری باشند. امیدواریم که اجراهای جشنواره موسیقی نواحی را به گونه‌ای حرفه‌ای‌تر برگزار و ضبط شود که قابل استفاده در خارج از مرزهای ایران نیز باشد و دوره چهاردهم سرآغاز جدیدی برای این سرمایه‌گذاری باشد. نکته دیگر پیوندی است که موسیقی نواحی می‌تواند بین اقوام و اقلیم های رنگارنگ سرزمین‌مان ایجاد کند. ما به تفاوت هر رنگ و زبان، انگشتان یک دست هستیم که به هنگام، مشت شده‌ایم در برابر مبارزه با متجاوز و دست نوازشگر شدیم برای ابراز مهر و محبت به یکدیگر.
 
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موسیقی نواحی ایران ظرفیت فراوانی دارد و در عین حال باید به تأثیرات ثانویه آن نیز فکر کرد. چنانکه اگر ما بتوانیم در تک تک شهرها و استان‌های کشور موسیقی نواحی را بجوییم و بشنویم، نیاز به فراغتی بیش از یک ساله دارد در حالی که یک شهر در چهار روز میزبان تمامی موسیقی‌های نواحی کشور است و این فرصت بسیار مغتنمی برای دعوت تمامی ایرانیان به کرمان است تا ضمن دیدن کرمان، صدای ایران را بشنوند.
 
علی زینی‌وند استاندار کرمان در این جلسه گفت: خوشبختانه طی صحبت‌هایی که با معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مدیرکل دفتر موسیقی و انجمن موسیقی ایران داشتیم، برای برگزاری مجدد جشنواره موسیقی نواحی در کرمان موافقت شد و جا دارد از این فرصت استفاده کنیم و آنچه را که در شأن فرهنگ و هنر کشور و همینطور کرمان است انجام دهیم. ما این قول را خواهیم داد که تمامی امکانات و شرایط را برای هرچه بهتر برگزار شدن این جشنواره فراهم کنیم. در برگزاری این جشنواره‌ها، می‌توانیم کل واقعیت‌های این کشور زیبا و متنوع در فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها را که مجموع آنها فرهنگی عظیم و محکم ایرانی اسلامی است را ببینم. حوزه فرهنگ و هنر حوزه تخصصی و ظریفی است و کرمان زمینه فرهنگی و هنری و علمی در این حوزه را دارد.
 
محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان گفت: خوشبختانه در سال گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا توانستیم سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی را به بهترین نحو ممکن در کرمان برگزار کنیم و از تمام افرادی که در برگزاری سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان ما را یاری کردند تشکر ویژه‌ای می‌کنم. پیرو توافقات و گفتگوهایی که بین استاندار کرمان و معاون محترم امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، قرار شد که جشنواره باز هم در شهر کرمان برگزار شود و در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز جلسه‌ای را در تهران برگزار کردیم که در این جلسه به توافقات لازم برای برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی در کرمان رسیدیم.
 
علیزاده ادامه داد: در آن جلسه تصمیماتی اتخاذ شد که بخشی از آن مربوط به جشنواره موسیقی نواحی بود و بخشی دیگر نیز مربوط به تعامل و هماهنگی در خصوص راه‌اندازی هنرستان‌های هنرهای زیبا در کرمان بود و قرار بر این شد که پس از ارزیابی توسط اداره کل برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری و با همکاری استانداری، آموزش و پرورش و همچنین اداره کل استان برنامه‌ریزی شود و این هنرستان‌ها راه‌اندازی شود. همچنین مباحث اپرای عروسکی خواجوی کرمانی و موزه صنعتی کرمان نیز در این جلسه مطرح شد.
 
علیزاده ادامه داد: پس از جلسه‌ای که در اردیبهشت‌ماه برگزار کردیم، هر هفته جلسه کمیته اجرایی را با ریاست آقای الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار می شود و در این جلسات مسایلی از جمله تاریخ برگزاری جشنواره و تفاهم استان‌های کرمان و تهران برای برگزاری جشنواره بررسی شد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در پایان خاطرنشان کرد: در این تفاهم نامه تعیین شد که جشنواره موسیقی نواحی دو دوره دیگر یعنی امسال و سال آینده در کرمان برگزار شود.
 
محمدعلی مرآتی دبیر چهاردهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی گفت: ما در ابتدا یک شورای تخصصی علمی تشکیل دادیم و با توجه به کارنامه درخشانی که این استان در برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران داشت، تصمیم گرفتیم که همچنان این جشنواره در کرمان برگزار شود.
 
وی در مورد جزئیات این جشنواره افزود: چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی از ۲۹ مهرماه تا ۲ آبان‌ماه و به صورت غیررقابتی برگزار خواهد شد. امسال به منظور جذب حداکثری، موضوع وحدت در کثرت موسیقایی را عنوان کردیم. ایران تنها کشوری است که یک رابطه ژنتیک و اندام واری را بین موسیقی اقوام و موسیقی رسمی‌اش دارد و انتخاب این موضوع به این دلیل بود که ما در سنت یک عامل فرهنگ‌سازی در ایجاد ملت‌ها داریم که در ایران فرهنگی و حتی ایران جغرافیایی در حال شکل‌گیری است.
 
دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی خاطرنشان کرد: این جشنواره در دو بخش اجرای صحنه‌ای و مقالات پژوهشی برگزار و فراخوان آن نیز به زودی منتشر خواهد شد. برای اجرای صحنه‌ای چارچوب‌هایی را تعیین کردیم که سه محور سنت، اصالت و آفرینش‌های درون قومی و بین قومی را شامل می شود.
 
در پایان این جلسه تفاهم‌نامه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در کرمان به امضای معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار کرمان رسید.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 خرداد 1400 - 13:22

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جشنواره موسیقی نواحی امسال و سال دیگر در کرمان برگزار می‌شود | موسیقی ما