برنامه یاد بعضی نفرات
 
مدیرعامل خانه‌ی موسیقی در «پرانتز باز» از مطالباتِ خود از وزیر ارشاد گفت
حمیدرضا نوربخش: مهم‌ترین مساله در حال حاضر معیشت هنرمندان است
موسیقی ما- حمیدرضا نوربخش- مدیرعامل خانه موسیقی و هنرمند حوزه‌ی آواز- شامگاه جمعه بیست و دوم مرداد ماه مهمان برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش به تهیه کنندگی و سردبیری مارال دوستی بود و مطالبات و توصیه‌های خود به وزیر جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بیان کرد.

علیرضا بهرامی-کارشناس و مجری- در ابتدای گفتگو گفت: «از آنجایی که وزیر پیشنهادی دولت محترم به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رای اعتماد و تکیه زدن به کسوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه را می‌شنوند می‌خواهیم که این تریبون در دست صنوف مختلف باشد تا علاوه بر دغدغه‌هایشان توصیه‌های خود به مدیر جدید را مطرح کنند. در دوران کرونا شوک‌های بسیاری به موسیقی وارد شد که تا مدتی می‌شود آن را غافل‌گیری فرض کرد و پس از مدتی قطعا شرایط ثبات یافته و باید چاره جویی کرد و استراتژی و مدیریت جدید داشت.»

«حمیدرضا نوربخش» در این برنامه ضمن آرزوی توفیق برای وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد گفت: «همان‌طور که خودتان اشاره کردید به هر حال وضعیت موسیقی در حال حاضر شرایط بحرانی‌ای دارد یعنی از وضعیت خاص عبور کردیم و الان در شرایط بحران هستیم. من درباره‌ی جامعه‌ای صحبت می‌کنم که حدود هفده هزار نفر موسیقی‌دان شناسنامه دار و فعال در عرصه‌ی موسیقی دارد که نام‌شان در سامانه‌های وزارت ارشاد هم ثبت شده‌اند و از طریق صندوق اعتباری هنر ثبت و ضبط و مشخص شده‌اند. بنابراین طبیعتا ممکن است که تعداد از این بیشتر هم باشد. این‌ افراد در انواع و گونه‌های مختلف که موسیقی سنتی، موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی و موسیقی پاپ را شامل می‌شود و یا رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند و معیشت آن‌ها درگیر موسیقی است و می‌دانید که در یک سال و نیم گذشته بحرانی ترین شرایط را گذرانده‌اند.»

مدیرعامل خانه‌ی موسیقی ادامه داد:‌ «بخش تولید و اجرا تقریبا تعطیل است؛ به این دلیل که اجرای موسیقی بر خلاف بخش دیگری از شاخه‌های هنر مثل سینما که بر روی پلتفرم‌های مختلفی می‌توان آن را ارائه می‌شود و قابلیت عرضه را دارد نیست و ما می‌دانیم که اجرای موسیقی به شکل مجازی آن کاربرد و کارکرد را ندارد و طبیعتا در این بخش خیلی توفیقی نداشته و فکر نمی‌کنم چشم انداز آینده هم به سمتی برود که بتواند توفیق داشته باشد. به این دلیل که اجرای موسیقی با یک شاخصه‌ها و در یک حال و هوای خاصی معنا پیدا می‌کند. تولید هم به جهت مشکلات زیاد تابع همین شرایط بوده‌است. ما می‌دانیم که اساسا تولید و عرضه‌ی موسیقی سال‌هاست که مشکلات زیادی دارد. به این دلیل که مساله‌ی عرضه‌ی موسیقی و شاخصه‌هایی که باید باشد و پازل‌هایی که باید وجود داشته باشد تا عرضه و تولید موسیقی بتواند مقرون به صرفه باشد همیشه مورد تعرض بوده‌است.»

او هم‌چنین به این مساله اشاره دارد که: «نفعِ انتشار کار در فضای مجازی هرگز به تولید کنندگان نمی‌رسیده به این خاطر که ما اوضاع اسف باری را از نظر کپی رایت و سامان‌دهی قانونی عرضه‌ی موسیقی داریم. بنابراین یک بخش مختصری از هنرمندان در آموزش فعالیت می‌کنند که در حال حاضر به هیچ عنوان پاسخ‌گوی معیشت‌شان نیست. اکثر هنرمندان موسیقی ما به آموزش روی آوردند به این جهت که در آن دو بخش توفیق زیادی ندارند و مشکلات عدیده‌ای را جلوی پای خودشان دارند. آموزش هم ما می‌دانیم که در یک سال و نیم گذشته چه مشکلاتی را داشته، پروتکل‌های مختلف، ممنوعیت‌های مختلف کرونایی و غیره که افت محسوسی را در این زمینه شاهد بودیم و خیلی از فضاهای آموزشی تعطیل شدند به جهت اینکه پاسخگوی هزینه‌هایشان نبودند و این وضعیت اسف ‌باری است.»

این آوازخوان درباره‌ی شرایط معیشتی هنرمندانِ ساکن در شهرستان‌ها نیز گفت: «بیش از نیمی از این جمعیتی که گفته شد در شهرستان‌ها هستند. ما الان اصلی‌ترین مساله‌ای را که پیش روی خودمان داریم مساله‌ی معیشت هنرمندان موسیقی است که قبلا هم خیلی جالب نبود ولی الان واقعا وضعیت اسف ‌باری است. شاید باورکردنی نباشد که مراجعات ما از سوی هنرمندان کشور برای چه نیازهایی است که گفتنی نیست. در قدم اول فکر می‌کنم که برای این مساله باید چاره اندیشی شود. به هر صورت این شرایط پیش روی ما هست و باید برای آن چاره اندیشی سریع شود که بتوانیم در درجه‌ی اول به یک شرایط امیدوار کننده برسیم و بعد به مسائل دیگر بپردازیم. به هر صورت فکر می‌کنم که حضور صنوف مخصوصا در این شرایط دیگر ضرورتش بر همگان آشکار است و همه‌ی دولتمردان می‌دانند که حضور صنوف چقدر در این شرایط مقوم بود و چقدر توانست به عنوان یک پل ارتباطی بین جامعه‌ی هنری و دولت زبان مصاحبه ایجاد کند و آرامش‌بخش باشد. من فکر می‌کنم که تقویت صنوف در گونه‌های مختلف ضرورت بسیار انکارناپذیری در شرایط حاضر دارد و این شرایطی که در چند سال اخیر ایجاد شد و حضور صنوف در صندوق اعتباری هنر توانست خیلی از مشکلات را حل کند.»

مدیرعامل خانه‌ی موسیقی هم‌چنین به این نکته اشاره دارد که: «من فکر می‌کنم که این روند باید ادامه پیدا کند و تقویت شود. ما الان جایی را به عنوان صندوق اعتباری هنر داریم که در وزارت ارشاد است و خدمت‌رسانی به هنرمندان و مسائل صنفی و معیشتی و خدمات مختلف از این طریق دارد انجام می‌شود. سامانه‌ی هنر کارتی که طراحی شد و کار بسیار خوب و ارزشمندی بود و فکر می‌کنم که این‌ها اگر تقویت شود ما می‌توانیم که به یک شرایط حداقلی برسیم که بتواند یک مقدار امیدواری برای ادامه‌ی حیات هنر موسیقی و جامعه‌ی هنری موسیقی ایجاد کند. این مسائلی است که متاسفانه حداقلی هم هست. من فکر می‌کنم اول باید به یک آرامشی برسیم و یک امیدی ایجاد شود تا به مسائل دیگر برسیم. این موارد مسائل اولیه‌ای بود که به نظرم رسید که وزیر محترم بایستی در قدم اول به آن توجه کنند و این بخش‌ها را تقویت کنند تا ان‌شاءالله به مسائل دیگر برسیم که در آینده بتوانیم گفتگو کنیم و آن‌ها را هم مطرح کنیم.»  

بهرامی در ادامه در پرسشی از مدیرعامل خانه‌ی موسیقی گفت که در دوره‌های مدیریت گذشته چه در کسوت وزارت و چه در کسوت معاونت هنری بعضا ما با مدیرانی مواجه بودیم که برای داشتن یک حاشیه‌ی امنیت یا عافیت به هر دلیلی به موسیقی در حوزه‌ی مدیریت‌شان بی محلی و کم توجهی می‌کردند. موافقید از آقای اسماعیلی بخواهیم که در مورد موسیقی چنین استراتژی را اتخاذ نکنند؟ و مدیرعامل خانه موسیقی پاسخ داد: «این جزو خواسته‌های اولیه‌ی ما از همه‌ی مدیران بوده و متاسفانه هیچکدام به آن توجه نکرده‌اند. من همیشه گفته‌ام که حاکمیت هیچ زمانی رویکرد مشخص و ثابتی را با موسیقی نداشته‌است. موسیقی همیشه از این نوع نگاه لطمه دیده برای اینکه تکلیفش مشخص نبوده‌است. بالاخره آیا موسیقی باید باشد؟ آیا هنرمندان موسیقی دارای یک هویت پذیرفته شده‌ای در حاکمیت هستند یا خیر؟ این مساله‌ی مهم و اولیه‌ای است. در اینجا یک نگاه ملوک‌الطوایفی در بخش‌های مختلف کشور همیشه حاکم بوده‌است. یک موسیقی در تهران مجاز بوده و در اصفهان غیر مجاز بوده و یا در شهر دیگری به این شکل. یک کنسرت در تهران قابلیت اجرا داشته و در یک شهر دیگر قابلیت اجرا نداشته‌است. یک بخشی از موسیقی ما بانوان هستند که دارند در هنرستان‌های موسیقی، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های آزاد موسیقی تحصیل می‌کنند. برای مثال یک خانم آهنگساز یا نوازنده وقتی دارد در یک رشته تحصیل می‌کند یعنی می‌تواند فعالیت کند و ما می‌بینیم که در بخشی از این کشور همان خانم که تحصیل این رشته را داشته نمی‌تواند فعالیت کند یا اجازه ندارد که روی صحنه برود. این‌ها مسائلی است که به نظر من مدیر فرهنگ دولت باید به آن توجه کند و به این نگاه چندگانه پایان دهد. آیا واقعا موسیقی را پذیرفته‌اند؟ آیا فعالیت موسیقی پذیرفته شده‌است یا پذیرفته شده نیست؟ اگر نیست که همه جا را تعطیل کنند، مثل مشاغلی که پذیرفته شده نیست و کسی حق ندارد که در آن‌ها فعالیت کند. اگر هست که به آن توجه کنند. همینطور که گفتید در دوره‌های مختلف به همین شکل بوده و به درستی اشاره کردید. هم وزرا و هم معاونین واقعا به موسیقی جفا کرده‌اند، یعنی همین نگاه عافیت طلبانه و محافظه کارانه‌شان بسیار لطمه زده‌است. انتظار ما از دولت جناب آقای رئیسی به عنوان کسی که شعارش عدالت بوده و با قاطعیتی که در ایشان سراغ داریم این است که این مساله را حل کنند. وزیر فرهنگ و ارشاد باید برای یک بار این مساله را حل کند. ما یک نگاه تعریف شده‌ای داشته باشیم و مساله‌ی مجوز تابع نگاه‌های مختلف مدیریتی نباشد و ساز و کار مشخصی داشته باشد و در تولید و اجرا هم به مساله‌ی حقوق مولف در موسیقی توجه کنند. تولید موسیقی و چرخه‌ی اقتصادی موسیقی دچار مشکل اساسی است. در حال حاضر ما خیل عظیم هنرمندان جوان با استعداد تحصیل کرده را داریم که این‌ها هیچ مجالی برای فعالیت ندارند و هر سال چند صد هنر آموخته‌ی موسیقی دارد به این بدنه اضافه می‌شود؛ چه در مراکز آکادمیک و چه در آموزشگاه‌های آزاد. برای شغل و فعالیت این‌ها چه فکری شده است؟ اگر ساز و کار کپی رایت سامانمند شود دغدغه‌ی هنرمند از بین می‌رود و چرخه‌ی اقتصادی به راه می‌افتد و این فعالیت‌ها می‌تواند گسترش پیدا کند. در بخش‌های آموزش هم به همین شکل است. من فکر می‌کنم که تمرکز یک نگاه مشخص جزو ضرورت‌های اولیه است که این مساله را حل کنند و یک قاعده‌ی مشخصی که در همه‌ی کشور ساری و جاری باشد. این‌ها جزو ضرورت‌های اولیه است که فکر می‌کنم همه‌ی مسائل دیگر تابعی از همین خواهد بود و می‌تواند یک سامانی را ایجاد کند.» 

«پرانتز باز» که در گروه برنامه‌های مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش تولید می‌شود، از موزه سینما به صورت زنده و هفتگی ساعت ۲۲:۰۰ تا ۲۳:۰۰ پخش می‌شود. بهمن فرمان آرا، داریوش مهرجویی، علی نصیریان، مهران مدیری، رضا کیانیان، ابوالحسن داوودی، علی سرتیپی، سید جمال ساداتیان، مصطفی کیایی، علیرضا خمسه، محمود پاک‌نیت، فرشته صدر عرفایی، میلاد کی‌مرام، جواد نوروزبیگی، محمدحسین فرح‌بخش، پژمان جمشیدی، محمدمهدی عسگرپور، محمود دینی، مهدی یزدانی خرم، محمود حسینی‌زاد، سجاد نوروزی، سید ضیا هاشمی  و … تاکنون مهمانان این برنامه بوده‌اند.
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 - 13:41

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حمیدرضا نوربخش: مهم‌ترین مساله در حال حاضر معیشت هنرمندان است | موسیقی ما