برنامه یاد بعضی نفرات
 
مدیرعاملان نهادهای صنفی هنرمندان از تبعاتِ اخذ مالیات از هنرمندان گفتند
کپی رایت بدهید، حق مسکن و بیمه و بازنشستگی هم؛ مالیات‌تان را بگیرید
موسیقی ما- نشست خبری پیرامون موضوع معافیت‌های مالیاتی هنرمندان و مشکلات اقتصادی خانه هنرمندان و هنر کارت در سالن امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد و ایرج راد (رییس شورای عالی خانه هنرمندان)، حمیدرضا نوربخش (نایب رییس و مدیرعامل خانه موسیقی)، امیر راد و روانبخش صادقی (اعضای هیئت رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران و نمایندگان هنرهای تجسمی و سینما) در این برنامه حضور داشتند.
 
مسئله فرهنگ و هنر همیشه در حاشیه قرار می‌گیرد

«ایرج راد» نخستین سخن‌رانِ این برنامه بود و گفت: «ما به جای اینکه برای حرکت‌هایی به سمت جلو اقدام کنیم، معمولا دنبال این هستیم که به گذشته‌ای برگردیم که اوضاع بهتر بود. متاسف هستیم که بگوییم در ابراز حاشیه‌ها و توجه به آن‌ها همیشه اصل قضیه یعنی مسائل فرهنگ و هنر در حاشیه قرار می‌گیرد. یکی از قضایایی که مدت‌هاست در رابطه‌ی هنرمندان و معیشت آن‌ها مطرح است، مقوله مالیات است. این مسئله در سال‌های قبل هم مطرح شده و گاه درحل آن عقب‌گرد داشته‌ایم و گاه چند قدم پیش رفته‌ایم، اما در نهایت حل نشده و فراز و نشیب‌هایی را داشته و داریم.»

او ادامه داد: «هم‌اکنون که بحث اخذ دریافت مالیات از هنرمندان مطرح شده، مسئله فرهنگ و هنر باید ازجانب دولت شکل حمایتی داشته باشد تا این مالیات اخذ شود. در کشورهای دیگر هنر شکلی حمایتی دارد چون فرهنگ و هنر و اشاعه آن در همه جنبه‌ها و عرصه‌ها تاثیرگذار است. در رابطه با موضوع اخیر درباره برداشتن معافیت مالیاتی هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر، سقفی را عنوان و تعیین کرده‌اند و گفته‌اند آن‌هایی که سالانه تا سقف دویست میلیون درآمد دارند از دادن مالیان معاف هستند و آن‌هایی که بیش از این رقم درآمد دارند باید مالیات دهند. این نوع نگش غلط است، اگر همان مبلغ دویست میلیون تومان را در ماه تقسیم کنیم، می‌شود ماهی شانزده میلیون و خرده‌ای! این را در نظر بگیریم که هنرمند درآمدش به صورت مستمرنیست. او حقوق بگیر نیست و می‌توان گفت درآمدش مقطعی و فصلی است.»

به گفته‌ی راد، ممکن است هنرمند در یک سال کار کند و چند ماه بیکار باشد. مثلا در تئاتر درآمدی نیست و این هنر در هیچ کجای دنیا جنبه اقتصادی ندارد. هنر تئاتر و دیگر هنرها باید مثلِ‌ تمام کشورها از سوی دولت‌ها حمایت شوند.

مگر بیمه می‌دهند که مالیات می‌خواهند؟

ایرج راد ادامه داد: «یک بازیگر ممکن است در چند عرصه رادیو، تلویزیون و سینمادر طول یک سال کار کرده باشد و وقت و عمر و زندگی‌اش را گذاشته باشد. این شخص مثلا سیصد و پنجاه میلیون در آن سال درآمد داشته است. این فرد مالیات می‌دهد اما شاید پنج سال کار نکند و درآمدش را برای سال‌های بعد تقسیم می‌کند. آیا اداره مالیات حقوق بیکاری این فرد را تامین می‌کند؟ هنرمندان دوران خاصی در حداکثر جایگاه می‌توانند درآمد داشته باشند. شاید هشت تا ده سال در نهایت در اوج باسد و بتواند درآمد کسب کند. چنین فردی بعدش توان کسب درآمد نخواهد داشت. الان ارزان‌ترین آپارتمان خارج از تهران حداقل متری بیست میلیون است. هنرمند چقدر و چند سال باید کار کند و چه زمانی را صرف کند تا بتواند در حاشیه‌ی تهران خانه‌ای کوچک بخرد. هنرمند دلال نیست که همواره کار کند. باید تحقیقات کارشناشی صورت گیرد. ضمن اینکه همه هنرمنداند درآمدهای بالا ندارند. شاید بعضی سلبیریتی‌ها این طور هستند. درآمد بالا را مثلا در سال یک میلیارد تصور کنید. این هم در آن بازه زمانی مبلغی نیست.»

ایرج راد در ادامه گفت: «اداره‌ی مالیات حساب کند ببیند این اخذ مالیات از اهالی فرهنگ و هنر چه عواقبی برای فرهنگ و هنر خواهد داشت. آیا ارزش این را دارد که از هنرمند مالیات بگیریم؟ در تئاتر برای آنکه یک کار بیاید روی صحنه نه تنها حمایتی صورت نمی‌گیرد، بلکه هنرمند برای اجرا در سالن‌های دولتی باید بیست درصد به سالن بدهد. پنج درصد هم مالیات برای بخش فروش بلیت کم می‌شود و نه درصد مالیات ارزش بر افزوده هم که همچنان کسر می‌شود! هنرمند تئاتر و همه هنرها در همه جا دارد، مالیات می‌دهند. علاوه بر این، همین خانه‌ها و موسسه‌های فرهنگی هنری و اصناف آسیب خواهند دید. با اداره دارایی و مالیات این مشکل را داشته‌ایم که اگر مثلا مبلغی به هنرمند پرداخت شده، می‌گویند باید مالیات بدهید. ما در خانه تئاتر انتفاعی نیستیم و در اساسنامه غیر انتفاعی هستیم و نباید مالیات بدهیم. اغلب کارمندان چنین تشکلهایی حقوق بگیر نیستند. مگر شورای عالی هنرمندان خانه هنرمندان کسی حقوق می‌گیرد؟ در چنین جاهایی، به استثنای کارمندهای اداری، بقیه خدمات داوطلبانه است. چرا مسئولان و نمایندگان مجلس و دیگران، این حضور داوطلبانه را در نظر نمی‌گیرند؟»

هنرمند مطرب نیست!

«ایرج راد» با تاکید بر حمایت از هنرمندان و موسسه‌ها و خانه‌ها و انجمن‌ها گفت: این مالیات گرفتن اثر بدی روی روحیه جامعه هنری می‌گذارد. در هر زمینه دیگر حتی سینما این مشکلات وجود دارد. فیلم پرفروش را تهیه کننده سرمایه‌گذاری کرده، ببینید چقدر برایش بازدهی مالی داشته و همان تهیه کننده اگر مالیات بدهد چطور کار بعدی‌اش را بسازد؟! در زمینه کتاب و نقاشی هم همین است. آثار یک نقاش بعضی وقت‌ها فروش می‌رود و هنرمندان معروف را در این مورد لحاظ نکنید. مسئله مالیات قابل بررسی وتحلیل است و همه مسائل باید در نظر گرفته شود. ببینند تاثیرات مثبت و منفی این کار چقدر است.

ایرج راد در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «واقعا تصور نمایندگان مجلس از هنرمندان مطربی است و آن‌ها را وسیله طرب می‌دانند و واقعا نمی‌دانیم خواست آن‌ها از هنر و هنری به اسم تئاتر چیست؟ خانه هنرمندان ایران هم دچار مشکلاتی است و اگر با این رویه پیش برویم تا تابستان با مشکلات جدی مواجه می‌شویم. اما در خانه هنرمندان به روی همه آن‌هایی که دغدغه فرهنگ و هنر دارند باز خواهد بود.»
 
این قانون خیلی هنرها را تعطیل می‌کند
 
 
در ادامه‌ی مراسم حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی و نایب رییس شورای عای خانه هنرمندان) درباره پیگیری هنرمندان در رابطه با موضوع مالیات گفت: «همه ما برای حمایت از جریان فرهنگ و هنر دغدغه مشترک داریم. از طرفی کرونا هم بحرانی است که دو سال است گریبان ما را گرفته و حال مطرح شدن مسئله اخذ مالیات جامعه هنری را بیشتر درگیر کرده است. در رابطه با حل معضل اخذ مالیات از اهالی هنر و فرهنگ، پیگیری‌ها انجام شده و همه صنوف از این مسئله نگران شده‌اند. این نگرانی جدی است چون منجر به تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها خواهد شد. اگر بخواهد جریانی باشد مسئولان ما باید به فکر درآمدزایی باشد و این روند اخذ مالیات در آینده‌ای نزدیک، تنزل آثار هنری را شامل می‌شود. ذائقه عمومی و فرهنگی جامعه آسیب خواهید دید.»
 
مدیرعامل خانه‌ی موسیقی ادامه داد: «مسئولان موافق با اخذ مالیات از هنرمندان؛ هزاران نفری که در عرصه فرهنگ و هنر مشغولند را بررسی کنند و ببیند از این چند هزار نفر چند نفر را می‌بییند و می‌شناسند؟ مسئولان بروند این مورد را رصد کنند و ببیند چند نفر از هنرمندان جلوی چشم هستند و درآمد کسب می‌کنند که این افراد هم سرمایه دار اقتصادی به حساب نمی‌آیند؛ چون در مقایسه با دیگر مشاغل درآمدی ندارند. مگر گردش مالی حوزه فرهنگ و هنر چقدر است. ببیند اگر جریان فرهنگ و هنر مسدود شود چه اتفاقاتی برای جامعه می‌افتد. همین دوسال را ببیند و آن زمان را که می‌خواستند مردم در خانه بمانند به یاد آورند که هنرمندان با هنر خانواده‌ها را در خانه نگه داشت. اگر هنر نبود طلاق و اتفاقات بد زیادی در خانواده‌ها رخ می‌داد. به نظرم اگر فرهنگ نباشد، فجایعی را در پیش خواهیم داشت. اگر روزگاری افرادی با فکر و پژوهش به این نتیجه رسیده‌اند که فرهنگ و هنر باید حمایت شود، حتما به عواقبش و تاثیرش فکر کرده‌اند که معافیت مالیاتی ایجاد کرده اند.»

نوربخش درباره واکنش‌های صورت گرفته نسبت به ایجاد قانون اخذ مالیات از هنرمندان، گفت:‌ «در حال حاضر کمپین‌هایی را ه افتاده و کارزارهایی شکل گرفته و اهالی هنرهای تجسمی بیانیه‌ای داده‌اند و خانه موسیقی و خانه تئاتر هم واکنش نشان داده اند. در خانه هنرمندان همگرایی رخ داده و این نشست هم حاصل برخی از صحبت‌های شورای عالی است. همه به دنبال این هستیم که تعاملی رخ دهد و خوشبختانه خود دولت هم حامی این معافیت هست و وزیر ارشاد هم این را عنوان کرده‌اند و انشالله همه در کنار هم گفتگو و تعامل‌های سازنده داشته باشیم و نمایندگان و رییس مجلس آقای قالیباف هم به این موضوع توجه کنند. برای ایشان نامه‌ای نوشته شده که هنوز به آن پاسخ نداده اند. انشالله دیداری جهت توضیح و صحبت با آقای قالیباف شکل گیرد.» 
 
کپی‌رایت آثار هنرمندان را بدهید، مالیات هم بگیرید
 
نوربخش در بخشِ پایانی سخنانش گفت: «اگر می‌خواهند مالیات بگیرند، قانون کپی رایت را اجرا کنند تا یک هنرمند با یک اثر موفق کل عمرش درامد داشت باشد. تلویزیون و صدا و سیما بی‌اجازه آثار هنرمندان را پخش نکند و حق کپی رایت را بدهد من قول می‌دهم هیچ هنرمندی به مشکل برنخورد و درآمد داشته باشد.»
 
وقتی مسئولان تنها بخشی از هنرمندان را می‌شناسند


در ادامه برنامه امیر راد هم گفت: «حوزه‌ی هنر مسائل مشترکی دارد و اینطور نیست که مثلاه هنرهای تجسمی مشکلات متفاوتی دارد. مسئله مالیات در سینما و تئاتر و موسیقی و دیگر هنرها مشترک است و مشکلات این هنرها مشکلات ما هم هست. مشکل اینجاست که مسئولان و موافقان اخذ مالیات برخی هنرمندان را می‌شناسند و درآمد بالای آن‌ها را در نظر می‌گیرند. بحث و مسئله اول این باشد که هنرمندان و شرایطشان را به درستی رصد کنیم و مسائل را علمی بنگریم و حل کنیم نه بر اساس اخبار معدود و محدود!
 
نمی‌توان هنر و هنرمند را از هم جدا کرد
 
او در ادامه گفت: «وظیفه هنرمندان در جامعه فرهنگ‌سازی است و ما نمی‌توانیم هنر و هنرمند را از هم جدا کنیم. برای همین است در سراسر دنیا برای این بخش معافیت قائل می‌شوند چون هنر باید حمایت شود. ما در ایران بر عکس کشورهی دیگر عمل می‌کنیم. یعنی نه تنها حمایت نمی‌کنیم؛ بلکه می‌خوهیم از فعالان فرهنگ و هنر مالیات بگیریم. این درست نیست. درآمد باید مکفی و قابل رصد و محاسبه باشد. هنرمند اگر بتواند شاید در یکسال درآمد چند سال را کسب کند و بعد کار نکند. این فرد نباید مالیات شود بلکه باید مورد حمایت قرار گیرد.»
 
هنرمندان برای معافیت مالیاتی به آقای قالیباف نامه نوشته‌اند
 
امیر راد در ادامه توضیحاتش بیان کرد: «چند سال پیش راجع به این موضوع مالیات صحبت‌هایی شد و هنرمندان واکنش نشان دادند و در نهایت مسئله مسکوت باقی ماند. در چند روز گذشته هم پس از اعلام گرفتن مالیات هنرمندان تجسمی بلافاصله به آقای قالیباف نامه نوشتند. در ادامه هنرمندان عرصه‌های دیگر هم به میدان آمدند. امیدوارم نهایت این مسیر منجر به اتفاقات خوب شود و نمایندگان مجلش و بخش‌های دیگر نگاهشان را موثق کنند و با دید باز مسائل را بررسی کنند. ما مخالف مالیات دادن نیستیم بلکه می‌گویم؛ اگر هم می‌خواهید باشد، درست عمل کنیم و ما در کنار مسئولان هستیم تا تحقیقات درست و علمی صورت گیرد. نگرانی هنرمندان برای این است که اخذ مالیات تبعات زیادی دارد.»
 
کسی که دو میلیون حقوق بازنشستگی می‌گیرد، چرا باید مالیات دهد؟

در ادامه برنامه روانبخش صادقی (عضو هیئت رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران و نماینده خانه سینما) هم گفت: «بحث در سینما ریشه‌ای است و فکر نمی‌کنم نمایندگان مجلس بی‌خبر باشند که اغلب اهالی سینما در گیر روزمرگی و کسب درآمد هستند. مطمئنا آن‌ها در جریان درآمد تعداد معدود سلبریتی‌ها هم هستند. باشد مسئولان مالیات بگیرند اما جریان لایحه قانون نظام صنفی هنر هستند که در پیچ و خم مراحل اداری گیر کرده است. ما در زمینه بیمه هم دچار مشکل هستیم و دوستان با رقم ماهی دو میلیون تومان و بازنشست می‌شود و نوه و نتیجه دارد. این حقوق ماهیانه بازنشستگی خنده دار است. بیمه بیکاری داری مشکل است. ما حق مسکن نداریم. این موارد را مسئولان تامین کنند بعد مالیات هم بگیرند.»

به گفته‌ی راد، هنرمند سختی کار ندارد و مسئولان نمی‌دانند که هنرمندان گاه چند ماه از خانواده دور هستند. بسیاری از این افراد روزمزد هستند. اگر در این دو سال کمک‌های اندک و حمایتی وزارت ارشاد و خانه سینما نبود خیلی‌ها زمین می‌خوردند: «در ۲۱ شهریور امسال مصادف با روز سینما با رییس مجلس آقای محمدباقر قالیباف جلسه داشتیم. ایشان اعلام کرد سه محور باید تا بیست و یک مهرماه حل شوند. در سه محورمذکور مسئله اصلاح قضیه حق و حقوق و مسئله مالیات هنرمندان هم مطرح بود که همان موقع آقای قالیباف گفتند مسائل ذکر شده، باید ضرب العجل حل شوند که این اتفاق تااین لحظه نیفتاده است. بدتر از همه استرس‌های روانی است که الان در هنرمندان می‌بینیم و دلیلش مطرح کردن بحث اخذ مالیات است.»
 
در ادامه مسئولان حاضر در نشست به پاسخ برخی خبرنگاران پاسخ دادند. آن‌ها گفتند هرگونه پیشنهاد را برای حل معضل اخذ مالیات را از سوی رسانه‌ها و هنرمندان می‌پذیرند زیرا این موضوع دردی مشترک است.
 
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اسفند 1400 - 15:21

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کپی رایت بدهید، حق مسکن و بیمه و بازنشستگی هم؛ مالیات‌تان را بگیرید | موسیقی ما