برنامه یاد بعضی نفرات
 
ملیحه سعیدی خواستار این است که برگزیدگان جشنواره‌ی جوان رها نشوند
حمیدرضا نوربخش: جشنواره‌ی موسیقی جوان در سراسر کشور رقابتی سالم ایجاد کرده است
موسیقی ما- حمیدرضا نوربخش معتقد است که جشنواره ملی موسیقی جوان توانسته در سراسر کشور رقابتی سالم ایجاد کند و این موضوع امتیاز بسیار ارزشمندی است.ملیحه سعیدی داور قانون نیز بر این نظر است که بهترین‌ها در رقابت‌های این جشنواره شناسایی و معرفی می‌شوند اما بعد از جشنواره مورد حمایت نهادها و سازمان‌های مربوطه قرار نمی‌گیرند.

حمیدرضا نوربخش داور چندین دوره بخش آواز جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان یکی از جدی‌ترین، اثرگذارترین و حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌هایی است که در زمینه موسیقی اجرا می‌شود و خوشبختانه هر ساله در سطح کیفی بسیارخوبی برگزار شده و علاوه بر این اثرگذاری مثبتی هم در بین جوانان و در رده‌های مختلف سنی داشته است.

وی ادامه داد: جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش داوری هم توانسته در بالاترین و با کیفیت‌ترین سطح قرار بگیرد، داورانی که هریک استادانی تراز اول در رشته‌های مختلف موسیقی هستند و این موضوع موجب ارتقا، دوام و قوام جشنواره شده است و البته ناگفته نماند مجموعه مدیریتی این جشنواره هم عملکرد بسیار خوبی داشته و بی‌تردید این موضوع موجب شده این جشنواره همچنان با دوام و با کیفیت مسیرش را ادامه بدهد.

نوربخش رقابت سالم و سازنده در بین جوانان و نوجوانان را از دیگر نکات مثبت این جشنواره عنوان کرد و گفت: جشنواره موسیقی جوان توانسته در سراسر کشور رقابتی سالم ایجاد کند و این موضوع امتیاز بسیار ارزشمندی است. البته نکته‌ای که مغفول واقع شده و تقریبا در همه جشنواره‌های رقابتی این مسئله وجود دارد بحث آینده برگزیدگان جشنواره است که بایستی تدبیری درست و سازنده برای آن اندیشیده شود، یعنی باید برای افرادی که در این جشنواره‌ها برگزیده می‌شوند و می‌خواهند فعالیت خود را ادامه بدهند و آینده حرفه‌ای را رقم بزنند بسترهایی ایجاد گردد که این جوانان بتوانند این مسیر و انتخاب را در آرامش طی کنند.

داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: به نظرم بایستی فضا و بستری آماده شود که این جوانان مورد حمایت ویژه قرار بگیرند و فعالیت کنند، در غیر این صورت اگرچه کسب امتیاز و مقام از سوی استادان تراز اول اتفاق بسیار ارزشمندی است اما در آینده آنها تاثیر چندانی نداشته و بعدها به دست فراموشی سپرده خواهد شد و شاید هم  در طولانی مدت موجب سرخوردگی جوانان گردد  بنابراین بایستی مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط حمایت‌های ویژه‌ای از جشنواره ملی موسیقی جوان داشته باشند و تنها به لوح تقدیر و جایزه اکتفا نشود تا این جوانان بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند و آثار بسیاری خلق و ارائه کنند.

این خواننده در ادامه افزود: جشنواره بین رده‌های سنی مختلف انگیزه بسیار خوبی ایجاد کرده به گونه‌ای که با شور و اشتیاق و علاقمندی بسیار دراین جشنواره شرکت می‌کنند و بالطبع این انگیزه درخانواده‌های آنها هم بی تاثیر نبوده و نسبت به این موضوع اهمیت بسیاری قائل هستند و البته همانطور که پیش‌تراشاره کردم کیفیت داوری و حضور استادان امتیازهایی مثبت و انگیزه‌ای بیشتر برای شرکت‌کنندگان است که علاقمندند در این جشنواره شرکت کنند تا دیده و مطرح شوند.

مدیرعامل خانه موسیقی درخصوص ارزش‌گذاری جشنواره موسیقی جوان گفت: از دیدگاه من در عرصه جشنواره‌های رقابتی، جشنواره موسیقی جوان حرفه‌ای‌ترین و با کیفیت‌ترین جشنواره موسیقی در حال حاضر است و فکر نمی‌کنم هیچ کدام از جشنواره‌های رقابتی دراین حد جدی و با کیفیت باشند.

او در ادامه بیان داشت: با بررسی و تحلیل این جشنواره به این نتیجه خواهید رسید که جشنواره ملی موسیقی جوان  در سالهای مختلف خود فراز و نشیب‌هایی داشته است. در واقع در برخی از دوره‌ها بسیار با کیفیت ظاهر شده و در دوره‌هایی افت محسوسی داشته و به نظر من این موضوعات باید تحلیل و بررسی شود و نیاز به یک کار پژوهشی و آسیب‌شناسی دارد تا دلیل افت یا پیشرفت آن را بدانیم.

 برگزیدگان جشنواره رها نشوند

ملیحه سعیدی که چندین دوره داوری بخش قانون جشنواره را برعهده داشته با اشاره به این نکته که جوانان از سراسر کشور در این جشنواره شرکت می‌کنند و حتی از نقاط دور افتاده هم کسانی در جشنواره حضور دارند، تاکید کرد: این ویژگی جشنواره را باید قدر دانست و از آن برای بهبود شرایط موسیقی بهره برد.

این نوازنده پیشکسوت قانون ادامه داد: بهترین‌ها در رقابت‌های این جشنواره شناسایی و معرفی می‌شوند اما بعد از جشنواره مورد حمایت نهادها و سازمان‌های مربوطه قرار نمی‌گیرند.

ملیحه سعیدی تاکید کرد: اگر رویکرد مناسبی برای ادامه فعالیت منتخبین این جشنواره‌ها اتخاذ نشود، می‌تواند تبعات نامناسبی ایجاد کند و این استعدادها مانند آب راکد خواهند شد. چون اگر این جوانان بعد از انتخاب در جشنواره‌ها نتوانند به طور تخصصی در زمینه موسیقی فعالیتی انجام بدهند، استعدادشان به هدر خواهد رفت.

داور بخش قانون پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان تصریح کرد: رها شدن برگزیدگان جشنواره سبب می‌شود، انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت نداشته باشند و به آینده شغلی‌شان امیدوار نباشند.

ملیحه سعیدی در خصوص کیفیت آثار و داوری شرکت کنندگان ساز قانون دراین دوره از جشنواره گفت: شرکت‌کنندگان در جشنواره موسیقی جوان، سطح کیفی متفاوتی دارند اما نکتۀ قابل توجه برای او حضور پُررنگ شرکت‌کنندگان شهرستانی است که قابل توجه است.

وی اظهار داشت: برای داشتن هنرمند خوب در عرصه موسیقی باید مدیران فرهنگی به هنرمندان آزادی عمل بدهند و نگاه کارمندی به هنرمند نداشته باشند. وقتی مدیران، هنرمندان را کارمندان اداری قلمداد کنند، امکان خلاقیت را از آنها می‌گیرند.

این نوازنده موسیقی‌دان، ضمن اظهار نا امیدی و تاسف از شرایط موسیقی کشور، تاکید کرد که برگزاری جشنواره موسیقی جوان، اقدام ارزشمندی است و باید تداوم پیدا کند اما لازم است مسئولین نگاهشان را به هنر و هنرمند تغییر بدهند و درباره موانع کار حرفه‌ای، مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های این عرصه اطلاع داشته باشند.

سعیدی در ادامه بیان داشت: در گذشته گروه‌هایی وجود داشتند که امثال من می‌توانستیم با عضویت در این گروه‌ها فعالیت حرفه‌ای و درآمد مکفی داشته باشیم و در عین حال در راه اعتلای هنر قدمی برداریم اما متاسفانه در شرایط فعلی، اوضاع نابسامان موسیقی این امر را غیر ممکن می‌کند و در نتیجه موقعیت جوانان نگران‌کننده است.

داور بخش قانون پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در پایان خاطرنشان کرد: شاید در مقطعی از زمان با برپایی جشنوارهایی مانند جشنواره ملی موسیقی جوان، هنرمندانی شناسایی و شکوفا شوند اما تعداد آن‌ها اندک و کارشان مداوم نیست. به نظرم این جشنوارها  باعث بالا  رفتن انگیزۀ فعالان موسیقی خواهد شد اما به شرط آنکه بتوان شرایط را کمی تسهیل کرد.

داوری مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال انجام است که با اتمام ارزیابی آثار توسط هیئت‌های داوری، اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می‌شود.
 
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 شهریور 1400 - 14:17

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حمیدرضا نوربخش: جشنواره‌ی موسیقی جوان در سراسر کشور رقابتی سالم ایجاد کرده است | موسیقی ما