برنامه یاد بعضی نفرات
 
با اجرای آثاری برای فلوت و پیانو در پروژه «ابسترکتوم»
صدای آثار علیرضا مشایخی در آرژانتین می‌پیچد
موسیقی ما- تور کنسرت‌های پروژه «ابسترکتوم» آغاز شد. این مجموعه‌  آثار علیرضا مشایخی شامل ضبط، اجرا و انتشار آثار فلوت و پیانوی این هنرمند از سال 1973 تا 2020 میلادی است. قطعه فلوت و پیانوی علیرضا مشایخی با نام «ابسترکتوم» اپوس ۳۰۰، هم یکی از قطعات این مجموعه است که به کلاریز کشاورز؛ نوازنده فلوت تقدیم شده و از سوی کشاورز و نوازنده پیانو؛ الگا کلیانکینا در این پروژه اجرا می‌شود.

مدیریت هنری این پروژه را «امین شریفی» مدیر نشر موسیقی «پتریکور» بر عهده دارد. سونات برای فلوت و پیانوی شماره یک (1973)، سونات برای فلوت و پیانوی شماره دو (2002)، سونات برای فلوت و پیانوی شماره سه (2007)، و قطعه «ابسترکتوم» آخرین اثر علیرضا مشایخی برای آنسامبل فلوت و پیانو قطعات این مجموعه هستند.

ضبط این مجموعه آثار زمستان 2021 به پایان رسیده و اکنون مراحل انتشار آن در حال سپری شدن است. به‌این‌ترتیب، آلبوم این آثار به‌زودی در ایران و سراسر دنیا قابل‌دسترسی خواهد بود.

قطعات پروژه «ابسترکتوم» تحت تأثیر مفهوم «چند فرهنگی» آهنگساز شکل گرفته‌اند و مفهوم چند فرهنگی در موسیقی توسط علیرضا ﻣﺸﺎﯾﺨﯽ در ﺣﺪود سال 1970 ﺑﺎ ﺗﺼﻨﯿﻒ آﺛﺎری ﻣﺎﻧﻨﺪ «ﺷﻮر» و «ﺷﺮق و ﻏﺮب» ﮐﻪ الهام‌گرفته از ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ اﯾﺮان و ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﮐﻼﺳﯿﮏ ﻏﺮﺑﯽ اﺳﺖ، در ﺳﻄﺢ بین‌المللی معرفی شد.

 آﻫﻨﮕﺴﺎز ﺑﺮای ﭘﯿﺎدهﺳﺎزی اﯾﻦ ﺗﻔﮑر اﺣﺘﯿﺎج ﺑﻪ ﺗﺌﻮری ﺟﺪﯾﺪِ ﭼﻨﺪﺻﺪاﯾﯽ داﺷﺖ ﮐﻪ ﻣﺴﺘﻘﻞ از ﻗﻮاﻋﺪِ ﭼﻨﺪﺻﺪاﯾﯽِ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﮐﻼﺳﯿﮏ ﺑﺘﻮاﻧﺪ در آﺛﺎر ﻣﻮﺳﯿقیاﯾﯽ، ﺑﺮﺧﻮردی ﭼﻨﺪﻓﺮﻫﻨﮕﯽ را ممکن سازد. همین تفکر منجر به ابداع «تئوری مکمل» علیرضا مشایخی شد. «ﺗﺌﻮری ﻣﮑﻤﻞ» راه را ﺑﺮای خلق آثاری باز کرد ﮐﻪ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻣُﺪال، ﺗُﻨﺎل، آﺗُﻨﺎل، ﺗِﻤﺎﺗﯿﮏ و آﺗِﻤﺎﺗﯿﮏ را در برمی‌گیرند.

اولین کنسرت پروژه «ابسترکتوم» امروز شنبه 18 سپتامبر برابر با 27 شهریورماه در دوره سیزدهم ورلد فلوتس فستیوال در آرژانتین اجرا خواهد شد. این فستیوال به دلیل شرایط همه‌گیری کرونا امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود. کنسرت دوم این پروژه نیز در تاریخ 5 اکتبر امسال در سمپوزیوم موسیقی نو برزیل اجرا خواهد شد.
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1400 - 13:30

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود صدای آثار علیرضا مشایخی در آرژانتین می‌پیچد | موسیقی ما