برنامه یاد بعضی نفرات
 
اختتامیه‌ی جشنواره‌ی موسیقی نواحی یک روز قبل از پایانِ جشنواره برگزار شد
وقتی همه «تنها» از موسیقی نواحی حرف می‌زنند
موسیقی ما- چهارمین شب از جشنواره‌ی موسیقی نواحی در حالی به روی صحنه رفت که اختتامیه ‌‌ی آن به خاطر برنامه ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یک روز قبل از پایانِ جشنواره برگزار شد. این برنامه هم‌چنین با تاخیری طولانی مدت آغاز شد، به‌شکلی که عده‌ای از هنرمندان ناگزیر به اجرای برنامه برای کسانی که در انتظار برگزاری این رویداد بودند؛ پرداختند. سرانجام این برنامه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، محمود سالاری، محمد الهیاری و دیگر همراهان که سه ردیف از صندلی‌های سالن تنها به آنها اختصاص داده شده بود، برگزار شد. پس از آغاز مراسم نیز، سخن‌رانی‌های متعددی درنظر گرفته شده بود که سبب شد تا مخاطبانی که از قبل به علت تاخیر پیش آمده، مدت‌ها منتظر بودند و برای شنیدن و دیدن اجراها آمده بودند، تصمیم به ترک سالن بگیرند.

پس از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد، گروه دوتار نوازی به روی صحنه آمد. «محمد رعیت» (مدیر کل ارشاد استان گلستان) در ابتدا بیان کرد: «موسیقی اقوام ایران یک ظرفیت بزرگ و عظیم است که هنوز حرف‌‌‌های نگفته‌ی بسیاری دارد. ما مدیران وظیفه داریم بیشتر به آن توجه کنیم و نباید بگذاریم فراموش شود. این موسیقی جاری است و این وظیفه را برای هنرمندان ایجاد می‌کند که بخوانند و بسرایند و خلق کنند.»

این مقام مسئول به این نکته اشاره کرد که موسیقی نواحی باید از جشنواره‌ای شدن بگذرد و برای مردم نواخته شود، همان‌طور که وزارت فرهنگ تاکید دارد که مردم باید رایگان از آن استفاده کنند: «موسیقی نواحی باید ثبت و ضبط شود تا در آینده غمِ نداشتن آن را نخوریم. ما حسرت نشنیدن و ندیدن هنر بسیاری از هنرمندان بزرگ را داریم و نباید این حسرت را برای نسل آینده بگذاریم.»
 
مدیرکل ارشاد گلستان تاکید کرد: «معطوف کردن جامعه علمی و پژوهشی به موسیقی نواحی باید صورت بگیرد و در دانشگاه‌ها به این هنر متعالی بیشتر توجه شود. باید از هنرمندان این حوزه حمایت مالی و معنوی شود. هنرمندانی که تجربه‌ی شرکت در جشنواره‌های داخلی و خارجی را ندارند؛ اما گنجینه‌ای در دل دارند که لازم است نشان درجه یک هنری را دریافت کنند که البته رایزنی‌هایی برای آن صورت گرفته است.»
 
علی‌محمد زنگنه استاندار گرگان نیز طی سخنانی کوتاه اعلام آمادگی کرد که استان گلستان حاضر است دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی باشد.
 
در ادامه وزیر فرهنگ، محمدمهدی اسماعیلی طی سخنانی گفت: «در این ایام و روزها مردم ایران در نقاط مختلف کشور بار دیگر تمرین مهرورزی ‌و وحدت سرزمینی خود را در سر دارند. ما مردم ایران در طول تاریخ پرفراز و نشیب و خود با تلخی‌ها و شادی‌های زیادی همراه بودیم، یک تاریخ کهن ۷۰۰۰ ساله، یک حافظه فرهنگی و میراث مشترک برای ما به ارث رسیده است. مردم ما مهربانی، در کنار هم بودن، تاریخ فرهنگ و خاطرات دلنشین را به آسانی به دست نیاورده‌اند. این سرزمین در طول قرن‌های متمادی برای حفظ یک پارچگی سرزمین با مشکلات بسیاری رو به رو بوده است. خوشحالیم ثمره قرن‌ها ایستادگی به ایران یک پارچه و متحدی تبدیل شده که امروز در منطقه و دنیا به آن به عنوان یک کشور پیشرو با مردمانی خلاق و فرهنگی شناخته می‌شود.»
 
وزیر ارشاد تاکید کرد: «ما در دولت مردمی بنا داریم عدالت فرهنگی را در سراسر کشور اجرا کنیم. فرهنگ و هنر در شاخه‌های مختلف خود در همه کشور استعدادهای شگرفی دارد. هر بخشی از ایران سرافراز ما یک پیشینه گران بها در موسیقی دارد. جشنواره موسیقی نواحی یکی از مهم‌ترین عوامل پیوند فرهنگی ایران عزیز ما است. شعر و موسیقی از جمله یادگاران ارزشمندی است که بخش‌های مختلف سرزمین ما را به هم متصل می‌کند و خارج از مرزهای جغرافیایی از عوامل اصلی همگرایی منطقه‌ای ما است. در هفته فرهنگی تاجیکستان، مادر شعر این کشور، بانو گلرخسار می‌گفت که «چطور می‌توانیم از ایران جدا باشیم با اینکه در دورترین روستاهای مان دخترانمان را "ایران دخت" می‌نامیم. وقتی در شهرهای کشور خود قدم می‌گذاریم گویا در شیراز و اصفهان هستیم. موسیقی یکی از مهمترین نمادهای پیوستگی هم در داخل و هم خارج از کشور است.»

وزیر ارشاد در ادامه خاطرنشان کرد: «ما در وزارتخانه به گسترش موسیقی نواحی تاکید داریم. در سفرهای استانی خود تلاش دارم با پیشکسوتان موسیقی دیدار داشته باشم. باید فضای بالندگی و رشد این عزیزان را فراهم کنیم. باید بتوانیم شرایط اعتلای هنر و فرهنگ را در همه جای کشور فراهم کنیم و به آن به عنوان یک برنامه راهبردی نگاه می‌کنیم.»
 
به گفته وی، فرهنگ و هنر مردم ایران را به هم پیوند می دهد. مردم در نقاط کشور با شور و نشاط در همه فعالیت‌های فرهنگی شرکت می‌کنند؛ چون ذات مردم ما فرهنگی است. دشمن برای ما خواب خوبی ندیده است ولی مردم ما این اتحاد را به راحتی به دست نیاورده است که کسی بخواهد آن را به راحتی از آنها بگیرد. مطمئن هستیم مسیر رشد و تعالی مردم عزیز ما بدون هیچ وقفه‌ای به مسیر خود ادامه خواهد داد. 
 
یکی از هنرمندان حاضر در سالن از وزیر پرسید که آیا گرگان دبیرخانه دائمی می‌شود؟ و تسهیل اعطای نشان درجه یک هنری به هنرمندان موسیقی عملی می‌شود؟ که وزیر قول عملی شدن داد.
 
در این مراسم از هوشنگ جاوید، سیداحمد حسینی پیشکسوت و نوازنده و بانی ثبت جهانی موسیقی کتولی، سید نظام موسوی پیشکسوت موسیقی تبری، حاجی محمد ایری احیاگر سازهای ترکمن و فعال هنری ترکمن، محمد نعیمی نظام آباد احیاگر و نواکر موسیقی قزل باش و محمدرضا برزگر پژوهشگر موسیقی، تقدیر شد.
همچنین اعلام شد که مرآتی در دوره آینده هم دبیر جشنواره است، جایزه‌های تقدیرشدگان دو برابر و نشان لطفی در حوزه موسیقی به یاد محمدرضا لطفی پایه گذاری شد تا به هنرمندان بزرگ موسیقی تقدیم شود.
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 - 11:22

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود وقتی همه «تنها» از موسیقی نواحی حرف می‌زنند | موسیقی ما