برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌و‌گو با مایستر ارکستر سمفونیک تهران
ارسلان کامکار: علی رهبری هیچوقت به نوازندگان توهین نکرد
موسیقی ما - در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ و بعد از دو اجرای ارکستر سمفونیک تهران که تحت عنوان ایین بازگشایی ارکستر سمفونیک و با اجرای سمفونی شماره نه بتهوون همراه بود، پس از پرداخت حق الزحمه‌های نوازندگان ارکستر سمفونیک، اعتراض برخی از نوازندگان به میزان مبالغ پرداخت شده، زمینه ساز اعتراضاتی شدید‌تر از سوی برخی از نوازندگان بود. اعتراضاتی که عموما از محوریت مبالغ پرداخت شده فرا‌تر رفت و شخص علی رهبری و نحوه تعامل و رفتار او را با نوازندگان ارکستر سمفونیک هدف گرفت.

بارز‌ترین شکل این اعتراضات در سخنان سرگشاده ناصر رحیمی نوازنده فلوت ارکستر سمفونیک و از هنرمندان باسابقه موسیقی کشور تبلور یافت. ناصر رحیمی، علی رهبری را متهم به متلک پرانی و توهین به اعضای ارکستر کرد و در سخنانی صریح و شدید الحن اذعان کرد که حاضر است برای ارکستر سمفونیک به رایگان نوازندگی کند اما اجازه توهین به اعضای ارکستر را نخواهد داد.

در این بین شاید شنیدن سخنان ارسلان کامکار مایستر ارکستر سمفونیک در این رابطه خالی از لطف نباشد. سابقه و توانمندی‌های ارسلان کامکار بر کسی پوشیده نیست و گزافه نیست اگر او را یکی از با سابقه‌ترین اعضای ارکستر بنامیم. حواشی ایجاد شده و اعتراضات نوازندگان بهانه‌ای شد تا با ارسلان کامکار گفت‌و‌گویی داشته باشیم. که می‌خوانید:
 
  • * آقای کامکار علت اصلی اعتراضات نوازندگان و تجمع برخی از آن‌ها در مقابل تالار وحدت را چه می‌دانید؟
- حقیقت امر این ست که من بلافاصله بعد از برنامه ارکستر سمفونیک به سفر رفتم و از این رویداد‌ها هیچ اطلاعی ندارم. جریان اعتراض و تجمع را هم از شما شنیدم.
 
  • * گویا نوازندگان نسبت به نوع برخورد و ادبیات علی رهبری اعتراض دارند. ایا شما هم معتقدید که علی رهبری به نوازندگان توهین می‌کند؟ و رفتار تحقیر آمیز با آن‌ها دارد؟
- نه ابدا اینطور نیست. ببینید شرایط تمرین و سختگیری‌های او یک بحث است و صحبت‌هایی که رهبری بعد از اجرای ارکستر سمفونیک در تالار وحدت در مقابل جمعیت داشته بحث دیگری است. اگر رهبری آدمی بود که می‌خواست ما را تحقیر کند هرگز در تالار وحدت اجرای ما را با اجرای بهترین ارکسترهای دنیا مقایسه نمی‌کرد. هرگز از ما به عنوان بهترین فرزندان مملکت نام نمی‌برد. به نظر من مهم چیزی بود که رهبری در مقابل وزیر ارشاد و حاضرین در سالن گفت. ما مثل یک خانواده هستیم. رهبری هم اگر در زمان تمرین حرفی زده بواسطه سختی کار و زمان کم بوده. او حکم برادر بزرگ‌تر این خانواده را دارد. شاید بهتر باشد که رهبری هم حساسیت‌های نوازندگانی را که در کنار شاگردان خود در ارکس‌تر سمفونیک نشسته‌اند بیشتر درک کند
 
  • آقای کامکار، علی رهبری کسی است که با همین شیوه و همین ادبیات با بزرگ‌ترین و معتبر‌ترین ارکسترهای دنیا همکاری داشته. چرا این حرف و حدیث‌ها و این اعتراضات را فقط در ارکستر سمفونیک تهران شاهدیم؟ مگر می‌شود علی رهبری ادبیاتی توهین آمیز داشته باشد و بتواند با بهترین ارکسترهای دنیا بهترین نتایج را بدست آورد و هیچ کسی هم اعتراضی نکند؟
- به هر شکل نباد فراموش کنیم که اینجا ایران است و نوازنده‌های ما خصوصیات اخلاقی خاص خود را دارند.
 
  • * یعنی می‌گویید نوازندهای ما حساستر هستند؟
- ببینید ما باید بدانیم که اصل بر تفاهم و مدارا باید باشد. نباید از سخنان رهبری چیزی به دل گرفت. او آمده تا ارکستر سمفونیک را به سطح جهانی برساند. اما شاید بهتر باشد رهبری هم حساسیت‌های نوازنده‌ای مثل ناصر رحیمی را که در ارکستر سمفونیک در کنار شاگرد خود نشسته بیشتر درک کند. وقتی ناصر رحیمی در کنار شاگرد خود در ارکستر سمفونیک تحت امر رهبری ساز می‌زند، شنیدن این جمله که این قطعه را نوازنده‌های هنرستانی هم بلدند بزنند قدری سنگین باشد. اما به هر شکل نباید از این حرف‌ها چیزی به دل گرفت. باز هم می‌گویم اگر قصد رهبری توهین بود هرگز در مقابل جمعیت اینچنین از ما دفاع نمی‌کرد.
 
  • * پس به هر شکل منکر اختیارات و قدرت رهبر ارکستر نیستید؟
- به هیچ وجه. ببینید وقتی سال‌ها قبل من مایستر ارکستر سمفونیک بودم بردیا کیارس و پدرام فر یوسفی جوانانی نوپا و کم تجربه بودند. اما به مدد تمرین و تلاش خود تا اینجا بالا آمدند. خوب یادم هست که بردیای جوان می‌آمد و در کنار من می‌نشست. اما اکنون در حد و قواره یک هنرمند بزرگ جلوه گر شده. من از آن‌ها پیشکسوت‌تر و مسن‌تر هستم. اما وقتی علی رهبری بخواهد بردیا مایستر ارکس‌تر سمفونیک باشد و در اجرایی یا تا هر زمان که رهبری بخواهد در صندلی مایستر ارکستر بنشیند من قبول می‌کنم. چون اصل باید بر تفاهم و مدارا باشد و به هر شکل باید به خواست‌های علی رهبری که تماما از روی حسن نیت است احترام گذاشت و آن‌ها را براورده کرد.
منبع: 
ایسکانیوز
تاریخ انتشار : شنبه 15 فروردین 1394 - 14:25

دیدگاه‌ها

دوشنبه 17 فروردین 1394 - 12:23

خبرنگار سوال خوبی مطرح کرده که کامکار متوجه نشده و جواب درست هم نداده ... شاید نکته رو دریافت نکرده !
پرسیده شده ( رهبری با همین شیوه و ادبیات جاها و ارکسترهای دیگه هم بوده ) !
باید بگم اتفاقاً جاهای دیگه هم مشکل آقای رهبری همین شیوه و ادبیات شابدالعظیمی ( که ایشون دیگه زیادی از حددددد به شهر ری و شاه ابدالعظیمی بودنشون مفتخرند !!! و یه دم پز و فخر !!! داستان رو به همه میفروشند ! ) بوده که مرخصش کرده اند !
آخریش همین مالاگا ( در اسپانیا, قبل از سفر ده سال پیش ایشون در زمان ا.ن به ایران ) و قبل از اسپانیا در بروکسل! نوازنده ایرانی در ارکستر بروکسل هست که از ایشون و حواشی ایشون داستانهای با مزه ای برای تعریف داره ! به هر حال هردوی این ارکستر ها بخاطر اخلاق ناپسند, علی رهبری رو کنار گذاشتند!

ولی حالا در براتیسلاوا و آنتالیا کمتر به این حواشی رسیده ، چون اونجا میهمان میره و میاد ! به علاوه انگلیسی در حد بالا نداره که داستان و قصه تعریف کنه :)))) اینه که به منم منم و تعریف از خود و تکه پرانی و حواشی نمیرسه ! آسه میره و آسه و خوش خلق میاد که یه بار دیگه هم دعوتش کنن ! مشکل اینه که اگر ایشون یه جا ثابت که بشه ، دردسرساز میشه ! عین اسپانیا و بروکسل .
کامکار هم لابلای حرفاش ؛ گفت که بی احترامی شده و ( شاید ) بهتر بود مراعات کنه ... !

دوشنبه 17 فروردین 1394 - 16:23
arshia

خیلی خجالت داره1یعنی میخام بدونم شما در چه جایگاهی هستید که از کسی مثل استاد رهبری انتقاد اون از نوع بی محتوا و سخیفش میکنید؟!اصلا که چی بشه؟میدونید درباره چی حرف میزنید؟اگه چیزی نگید میگن لالید؟خب وقتی در جایگاهی نیستید حرف نزنید.کامکار به عنوان مایستر ارکستر سمفونیک میگه چیزی نبوده و یکمش هم لازمه تا هر کس حدش رو بدونه.ولی خب اینجا ایرانه همه چی قاطی/در هم شمام بیا یه چیزی بگو طوری نیست خرجی نداره که مالیاتم نداره...

188.159.218.17
سه شنبه 18 فروردین 1394 - 09:13

جناب ارشیا شاید باور نکنید که بیشتر ارکسترها عذر ایشون رو خواستن و تنها به دلیل همین رفتارهای دور از ادب ایشون بوده وقتی مایستر یک ارکستر بلند شه و سالن تمرین رو ترک کنه و اقای رهبری رو بیرون کنند به این معنی است که مشکل از ما نیست ما ایرانی ها همیشه به همدیگه کم لطفی می کنیم ولی این رو باور کنید که به عنوان نوازنده ای که ۲هفته در این ارکستر بودم این اقا واقعا رفتاری که سزاوار نبود رو داشتن قصد تحمیل نیست ولی خواهش می کنم جوری قضاوت کنید که پیش وجدانتون راحت باشید

سه شنبه 18 فروردین 1394 - 16:04
ناشناس

میشه لطفا اسم این ارکستر با کنسرت مایسترو بگید.

84.114.92.41
چهارشنبه 19 فروردین 1394 - 17:05
arshia

جناب ناشناس عزیز!لطفا اسم اون ارکستر و زمان دقیق اون مسئله و مشکل رو دقیق بگید در جواب به سوال ناشناس دوم!اگر حقیقت داره؟!
ضمنا بدونید ارکستر سمفونیک شوخی بردار نیست و به گفته دوستی کلاس آموزشی نیست ارکستر سمفونیک هست دوست عزیز...!

188.159.197.244
یکشنبه 30 فروردین 1394 - 16:54

اولين لازمه كار هر رهبر اخلاقه حرفه ايه اين آقا كه شما انقدر سنگشون رو به سينه ميزنيد ادبياتشون در حده همون زادگاهشونه ايشون به تمام نوازنده هاى پيشكسوت ما توهين كردند و بدون دليل و مدرك به هر كسى انگى چسبوندن آقاى عرشيا شما هر وقت در اركستر ايشون ساز زديد حق اظهار نظر داريد نه اينكه كوركورانه از كسى كه با تخريب بزرگان ما خودشو بالا ميبره دفاع كنيد
ايشون هر چي كه باشن حق توهين و ناسزا گفتن رو ندارن اون هم به نوازنده هايي كه نيمى از عمرشون رو واسه بالا بردنه اين اركستر گذاشتن

جمعه 18 اردیبهشت 1394 - 21:26

دوستان خودتون رو اذيت نكنيد در اين شرايط مسلما افرادي مثل ناصر رحيمي نيازي به علي رهبري ندارند بلكه علي رهبري است كه نياز به افرادي مثل ناصر رحيمي داره پس اين رفتار و حرف ها به ضرر ناصر رحيمي نيست چون ايشون تا زماني كه جا داشته در اركستر سمفونيك كار كرده اند و تونستن محبوبيت و مشهوريت خودشون رو بدست بيارن پس به ضرر اقاي رهبري ميشه چون ما نوازنده فلوت بهتر از اقاي رحيمي نداريم و نخواهيم داشت وقتي كه اركستر بادي صداي فالش داد اون وقت اقاي رهبري قدر اقاي رحيمي رو ميدونه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ارسلان کامکار: علی رهبری هیچوقت به نوازندگان توهین نکرد | موسیقی ما