برنامه یاد بعضی نفرات
 
هم‌پیمان برای احترام به هنر و هنرمند ایرانی
کمپین حمایت از موسیقی چیست و چه می‌خواهد؟
موسیقی ما – چند ماهی است که ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که در آنها هنرمندان موسیقی حرف‌هایی درباره بحث کپی‌رایت در موسیقی می‌زنند و از پیوستن به کمپینی تحت عنوان «حمایت از موسیقی» سخن می‌گویند. پیش از آن هم در جریان «هفته موسیقی تهران» و در شهریور 93 بود که برای نخستین بار نام این کمپین شنیده شد.

همه ما می‌دانیم حوزه‌ی موسیقی در ایران همیشه با چالش‌های عجیب و غریبی مواجه بوده و فشارهای زیادی به آن وارد شده است. از یک سو برای انتشار هر آلبوم موسیقی و برگزاری هر کنسرتی باید از هفت‌خوانِ مجوزها گذشت و از سوی دیگر، گاه همان مجوزها اعتبار چندانی ندارد و ممکن است به دلخواه هر فرد مسئول یا غیرمسئولی به هیچ گرفته شود.

علاوه بر اینها با وجود آنکه صدا و سیما عمده زمان برنامه‌های خود را -به‌ویژه در رادیو- با موسیقی پر می‌کند، همچنان تصویر «ساز» از تلویزیون پخش نمی‌شود. سیاست‌های موسیقی در نهادهای مختلف با رفتن آن مدیر و آمدنِ دیگری به سرعت تغییر می‌کند و تابع هیچ خط‌مشی روشنی نیست. برخوردهای سلیقه‌ای با هنرمندان و سیاستِ یک بام و دو هوا در قبال سبک‌های مختلف و هنرمندان ممنوع‌الفعالیت، از مشکلات دیگری است که عالم موسیقی با آن درگیر است.

اما یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که در این زمینه گریبان اهالی موسیقی را گرفته، بحث عدم رعایت حقوق مادی و معنوی هنرمندان و کپی‌ها و دانلودهای غیرقانونی است که هر چه بیشتر تیشه به ریشه‌ی نحیف موسیقی می‌زند. صدا و سیما که نه‌تنها بابت پخش آثار هنرمندان موسیقی حق و سهمی برای آنها قایل نیست و کلیه آثار موسیقایی را به رایگان پخش می‌کند، بلکه در اغلب موارد از ذکر نام صاحب‌اثر هم خودداری می‌کند که این کوچک‌ترین کاری است که به لحاظ شرعی، عرفی و قانونی باید در قبال یک هنرمند انجام دهد.

به غیر از صدا و سیما، سایت‌های متعددی هم هستند که به محض انتشار یک آلبوم موسیقی آن را برای دانلود به صورت رایگان و غیرقانونی روی خروجی خود قرار می‌دهند و این یعنی به هیچ گرفته شدن تمامی حقوق مادی و معنوی یک اثر موسیقی. همه اینها به غیر از نسخه‌های کپی‌ای است که در پمپ بنزین‌ها، فروشگاه‌ها و پشت چراغ قرمز خیابان‌ها از این آلبوم‌ها به فروش می‌رسد. بیزینس کنسرت‌ها هم شاید بیزینس پر زرق و برق و سوددهی به نظر آید، اما واقعیت این است که در این بازار، تنها 10 خواننده (یا کمی بیش و کم) سهم دارند و بقیه اهل موسیقی عایدی زیادی از اجرای موسیقی نصیب‌شان نمی‌شود.
 
***
 
در شهریورماه 93 و در جریان «هفته‌ی موسیقی تهران» بود که نخستین بار نام کمپین «حمایت از موسیقی» شنیده شد. در آن فستیوال که هنرمندان و گروه‌های سرشناسی چون «کامکارها»، «همایون شجریان»، «علیرضا قربانی»، «گروه شمس»، «گروه پالت» و... در عمارت مسعودیه تهران به اجرای برنامه می‌پرداختند، بیانیه‌های این کمپین توسط هنرمندانی چون سحر دولتشاهی، مهناز افشار، باران کوثری، حامد بهداد و... خوانده شد. در آن زمان چنین به نظر می‌رسید که بانی این ماجرا «خانه موسیقی» است، اما این همه ماجرا نیست.

پس از 6 ماه کار تحقیقاتی و رایزنی با هنرمندان، دست‌اندرکاران و مسئولین موسیقی و همچنین حقوقدانان، در بیستم بهمن‌ماه 93 با انتشار نامه‌ای از «کیهان کلهر» (آهنگساز و نوازنده شناخته شده موسیقی ایران در سطح جهانی) و با شعار «من از موسیقی حمایت می‌کنم»، این کمپین به صورت رسمی آغاز به کار کرد. کلهر در بخشی از این نامه آورده بود: «برای این که موسیقی قدرت و قوت بگیرد، در راه بهبود و پیشرفتی واقعی، مستقل باشد و بتواند روی پای خودش بایستد، نخستین قدم این است که چرخه‌ی مالیِ سالم و کارآمد در موسیقی کشور فراهم شود. شرایطی که هنرمند بتواند از حرفه‌اش ارتزاق کند. دست‌یابی به چنین هدفی به نگاه مخاطبان و عموم مردم به کالای فرهنگی وابسته است. باید فرهنگِ «به رسمیت شناختنِ حقوقِ صاحبانِ آثار» و فهمِ پیوندی که بین رشدِ موسیقی با اقتصاد آن وجود دارد، بین عموم مخاطبان جا بیفتد.»

این کمپین تاکنون توانسته حمایت بخش عمده‌ای از اهالی موسیقی و کسانی که به اشکال مختلف با این هنر سر و کار دارند را جلب کند. از خانه موسیقی و کانون ناشران گرفته تا کانون تبلیغاتی آتی‌بال، سایت بییپ‌تونز، سایت موسیقی ما، سایت آپارات و...

همچنین تعداد زیادی از هنرمندان موسیقی نیز با انتشار ویدئوهایی، شرایط بحرانی حال حاضر موسیقی در ایران را شرح داده‌اند و از دلایل تشکیل چنین کمپینی و لزوم حمایت همگانی از آن سخن گفته‌اند. هنرمندانی از جمله رامین صدیقی (ناشر موسیقی و مدیر نشر «هرمس»)، مسعود شعاری (آهنگساز و نوازنده سه‌تار)، دکتر افشین یداللهی (روانپزشک، شاعر و ترانه سرا)، حمیدرضا نوربخش (خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی)، حمید عسکری (خواننده پاپ)، گروه پالت، علی جعفری‌پویان (آهنگساز و نوازنده ویلن)، محمد معتمدی (خوننده)، کیوان ساکت (آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار)، نگار خارکن (نوازنده کمانچه)، آتنا اشتیاقی (نوازنده ویلنسل و کنترباس)، بابک چمن‌آرا (ناشر موسیقی و مدیر مرکز موسیقی بتهوون)، سیامک آقایی (آهنگساز و نوازنده سنتور)، وحید تاج (خواننده موسیقی سنتی) و... از جمله هنرمندانی هستند که تا الان حمایت خود را از این حرکت اعلام کرده‌اند.

مردم و ساید هنرمندان نیز می‌توانند با پیوستن به این کمپین از طریق وب‌سایت isupportmusic.ir و انتشار ویدیوهای خود با هشتگ isupportmusicir# و #حمایت_از_موسیقی از این حرکت حمایت کنند و البته مهم‌ترین حمایت همه ما از موسیقی این است که به آن احترام بگذاریم و از کپی و دانلود غیرقانونی موسیقی خودداری کنیم. فراموش نکنیم که بدون به رسمیت شناختن حقوق هنرمندان، در آینده‌ای نزدیک چیزی از موسیقیِ اصولی و پرهزینه باقی نخواهد ماند و تنها باید شنونده آن دسته از موسیقی‌هایی باشیم که در استودیوهای خانگی و با استفاده از ابزارهای تکنولوژیک و بدون صرف هزینه تولید می‌شوند.

کمپین حمایت از موسیقی را در صفحات اجتماعی دنبال کنید:  
در ادامه می‌توانید تعدادی از ویدیوهای هنرمندان در این کمپین را مشاهده کنید.
 
  
پویا سرایی (آهنگساز و نوازنده)

 

  
گروه اوهام (شهرام شعرباف)

 

  
سیامک آقایی (آهنگساز و نوازنده)
 
 

  
نگار خارکن (نوازنده)

 

  
اتنا اشتیاقی (نوازنده)

 

  
شروین مهاجر (نوازنده)

 

  
افشین یدالهی (شاعر و ترانه‌سرا)

 

  
علی جعفری‌پویان (آهنگساز و نوارنده)

 

  
مسعود شعاری (آهنگساز و نوارنده)

 

  
رامین صدیقی (مدیر موسسه هرمس)

 

  
گروه پالت

 

  
محمد معتمدی (خواننده موسیقی ایرانی)

 

  
نادر مشایخی (آهنگساز و رهبر ارکستر)

 

  
رضا یزدانی (خواننده و آهنگساز)

 
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 فروردین 1394 - 10:03

دیدگاه‌ها

یکشنبه 30 فروردین 1394 - 14:24

بسیار عالی

یکشنبه 30 فروردین 1394 - 17:48

کمپین خوبیه ولی
اگه کارهایی ک هنرمندا در غالب البوم ب مخاطباشون ارائه میکنن با کیفیت باشه خیلیا هستن ک اورجینال تهیه میکنن من خودم سال 93 تمام البوم هایی ک منتشر شد و اورجینال خریداری کردم ولی ب عنوان نمونه بعد از گوش کردن البوم های مازیار فلاحی و احسان خواجه امیری تصمیم گرفتم دیگه البوم های این دو هنرمند و اورجینال نخرم چون واقعا خیلیییییی ضعیف بودن

یکشنبه 30 فروردین 1394 - 19:19

تجربه نشون داده تو ایران همچین کارایی هیچ فایده نداره بلکه باعث عقب انداختن کارهای این عزیزان میشه.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کمپین حمایت از موسیقی چیست و چه می‌خواهد؟ | موسیقی ما