برنامه یاد بعضی نفرات
 
برای اولین بار در ایران سمفونی فانتاستیک برلیوز نواخته می‌شود
اجرای «نی‌نوا»ی علیزاده توسط ارکستر سمفونیک تهران
موسیقی ما - ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری «نی‌نوا»، اثر جاودانه‌ی «حسین علیزاده» را اجرا می‌کند.
 
به گزارش سایت «موسیقی ما»، این برای اولین بار است که علی رهبری و ارکستر سمفونیک تهران اثری از حسین علیزاده را اجرا می‌کنند. این برنامه روز 21 بهمن‌ماه ساعت 21 در تالار وحدت برگزار می‌شود. هنوز تک‌نواز نی این اجرا انتخاب نشده و انتخاب نوازنده نی بر عهده خود حسین علیزاده است و این موسیقی‌دان برجسته هنوز نوازنده مورد نظر خود برای این اجرا را اعلام نکرده است.
 
حسین علیزاده که یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازان تاریخ موسیقی ایران محسوب می‌شود، «نی‌نوا» را در سال 1362 در شرایط ویژه‌ای از تاریخ معاصر خلق کرد و این‌گونه نقطه‌عطفی در تاریخ معاصر ایران بر جای گذاشت. حسین علیزاده نوازنده برجسته تار و سه‌تار در قامت یک آهنگساز استاندارد جهانی، توانایی خود در نوشتن پارتیتور برای ارکستر زهی را به رخ کشید و با نی‌نوازی بی‌بدیل جمشید عندلیبی، این اثر تبدیل به شمایل کامل اجتماع دوران خودش شد.
 
یکی دیگر از وجوه مهم این اثر تک‌نوازی نی به جای تک‌خوانی است. تا پیش از این در دوران گل‌ها هم ارکستر در خدمت خواننده بود و به طور کلی رپرتوار ایرانی بیشتر مبتنی بر یک آوازخوان بود و به‌هیچ‌وجه آثار بی‌کلام علی‌رغم وجود نوابغی همچون جلیل شهناز، حسن کسایی، فرامرز پایور و... موفقیتی این‌چنین را تجربه نکرده بودند. «نی‌نوا» از سال 1362 تاکنون به عنوان پُرفروش‌ترین آلبوم بی‌کلام جایگاه ویژه‌ای در قلب مردم دارد. یکی از معدود استثناهای موسیقی ایرانی که بدون خواننده به چنین موفقیتی دست پیدا کرده است.
 
در مورد «نی‌نوا» نکته دیگری را هم نباید از نظر دور داشت؛ این اثر محل تلاقی مخاطبِ گریزان از موسیقی ایرانی با موسیقی ملی بود. چه بسیار علاقه‌مندان موسیقی که شاید میانه چندانی با موسیقی ردیفی نداشتند، ولی ستایشگران «نی‌نوا» بودند و هستند و چه بسیار جوانانی که با این اثر به موسیقی ایرانی علاقه‌مند شدند.
 
«نی‌نوا» در سال 1362 توسط انتشارات «ماهور» منتشر شد. قطعات این اثر در میانه‌های دهه هفتاد به‌صورت زنده در تالار وحدت و با نی‌نوازی شهاب فیاض اجرا شد. در آبان‌ماه ۱۳۸۵ نیز «نی‌نوا» بار دیگر به صورت زنده توسط ارکستر پارسیان و با نی‌نوازی پاشا هنجنی در کاخ نیاوران به اجرا درآمد.
 
اجرای دیگری از «نی‌نوا» توسط یک ارکستر فرانسوی و با مشارکت ارکستر رودکی و همراهی تک‌نوازان ایرانی در بهار ایرانی پاریس در اردیبهشت ۱۳۸۷ اجرا شد. این کنسرت طی دو شب در دو تالار بزرگ پاریس اجرا شد و برای نخستین‌بار بود که یک ارکستر فرانسوی، آثار آهنگ‌سازان کلاسیک ایرانی مانند حسین دهلوی و علیزاده را اجرا می‌کرد. در این برنامه مشترک، هنرمندان ایرانی و فرانسوی قطعه «نی‌نوا» را با تک‌نوازی پاشا هنجانی اجرا کردند.
 
اما تنها اجرای سمفونیک این اثر مربوط به زمستان سال 1387 است که «نی‌نوا» زیر نظر خود حسین علیزاده توسط ارکستر سمفونیک اوکراین با تک‌نوازی نی پاشا هنجنی در تالار نامناسب وزارت کشور اجرا شد. شنیده‌های غیر رسمی حکایت از این دارد که قرار بود این اجرا منتشر شود و به‌رغم اینکه اجرای قطعه «ترکمن» (با سه‌تارنوازی حسین علیزاده، مسعود شعاری و بهداد بابایی) یکی از نقاط عطف این برنامه بود، به دلیل نارضایتی حسین علیزاده از اجرای «نی‌نوا» این اجرای زنده هیچ‌گاه منتشر نشد.
 
شاید اجرای «نی‌نوا» به رهبری علی رهبری یکی از فرصت‌های بزرگ فرهنگی برای ضبط و نشر اجرای زنده‌ای از این اثر بزرگ باشد.
 
اما در اجرای روز 21 بهمن ارکستر سمفونیک تهران، یک اتفاق ویژه دیگر هم رخ می‌دهد و سمفونی «فانتاستیک» اثر درخشانِ «هکتور برلیوز» برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود. همچنین کنسرتو ویلن شماره یک «مکس بروخ» هم در این برنامه اجرا می‌شود. این برنامه بدون‌شک یکی از هیجان‌انگیزترین اجراهای ارکستر سمفونیک تهران پس از بازگشایی است. اجرای اثری پیچیده و درخشان از هکتور برلیوز، آهنگساز و منتقد برجسته موسیقی دوره رومانتیک برای بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی کلاسیک جذابیت خاصی دارد.
 
اما ارکستر سمفونیک تهران دو اجرای دیگر هم در جشنواره دارد. یکی به رهبری بردیا کیارس که آلبوم «سیر» اثر کریستف رضاعی و مسعود شعاری را در کنار قطعات دیگری از این دو هنرمند یک‌شنبه ٢٥ بهمن ساعت ١٨:١٥ اجرا می‌شود و اجرای سوم هم به رهبری «امیل تاباکوف» رهبر ارکستر بلغار اختصاص دارد که آثاری از سعید شریفیان، چایکوفسکی و دورژاک را اجرا می‌کند.
 
ارکستر سمفونیک تهران به رهبری تاباکوف چهار قطعه محلی (گرگانی) از محمد سعید شریفیان، قطعه ارکسترال «رومئو ژولیت» اثر چایکوفسکی و «سمفونی دنیای نو» اثر دورژاک را شنبه 24 بهمن ساعت 21 در تالار وحدت اجرا می‌کند.
 
علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اجراها می‌توانند به سامانه‌های بلیت‌فروشی «84200»، «تیوال» و «می‌رسی» مراجعه کنند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 بهمن 1394 - 11:30

دیدگاه‌ها

یکشنبه 11 بهمن 1394 - 17:33

آفرین به این انتخاب، نی نوا مناسبترین قطعه برای اجرا در سالگرد انقلاب و جشن های انقلاب اسلامیست

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اجرای «نی‌نوا»ی علیزاده توسط ارکستر سمفونیک تهران | موسیقی ما