برنامه یاد بعضی نفرات
 
در ادامه بی‌توجهی‌های میراث فرهنگی کرمان؛
موزه ساز کرمان به موزه موسیقی تهران منتقل می‌شود
موسیقی ما - فواد توحیدی گفت: اگر بی‌توجهی می‌راث فرهنگی کرمان در رابطه با موزه ساز کرمان ادامه یابد، سازهای این موزه را به موزه موسیقی تهران منتقل می‌کنم.

«فواد توحیدی» کار‌شناس و مسئول بخش سازهای نواحی موزه ساز کرمان که از زمان افتتاح این موزه سازهای بسیاری را اهدا کرده در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس گفت: اگر می‌راث فرهنگی کرمان در رفتارش با موزه ساز کرمان تجدید نظر نکند و دست از این بی‌توجهی‌اش بر ندارد من همه ساز‌هایم را به موزه ساز تهران منتقل می‌کنم.

وی ادامه داد: از سال ۸۰ این موزه افتتاح شده ولی از‌ همان سال تا به امروز حتی یک غرفه هم به این موزه اضافه نشده و با ورود سازهای جدید همه در انبار روی هم چیده شده‌اند.

توحیدی با اشاره به وضعیت نامطلوب ساز‌ها در انبار موزه ساز کرمان گفت: بواسطه روی هم قرار گرفتن ساز‌ها در انبار، سازهایی با قدمت زیاد در یک وضع بسیار نامطلوب به سر می‌برند به طوری که پوست برخی از آن‌ها پاره و حتی بعضی از ساز‌ها خراب شده‌اند و حتی با این شرایط مسئولان نیز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند.

این پژوهشگر موسیقی ادامه داد: متاسفانه این بی‌توجهی شامل همه وسایل موجود در موزه است و تنها مختص ساز‌ها نیست به گونه‌ای که برادرم عماد توحیدی با زحمت بسیار عکس‌هایی از موسیقی‌دانهای زمان قاجار به دست آورده که با نامه نگاری ۳ ساله تنها ۴۰ عدد از آن‌ها انتخاب و قاب شدند و تکلیف ما بقی اصلا معلوم نیست.
توحیدی با اشاره به تعطیلی چند وقته موزه ساز کرمان به فارس گفت: هم اکنون موزه ساز و موزه مردم‌شناسی بسته است که مسئولان به بهانه خراب شدن دزدگیرهای موزه درب را بسته‌اند و هیچ اقدامی هم برای درست کردن این وضعیت انجام نمی‌دهند.

کار‌شناس موزه موسیقی کرمان درباره رایزنی با موزه موسیقی تهران به منظور انتقال سازهای کرمان به تهران بیان داشت: من هنوز با آقای مرادخانی صحبت نکردم ولی سال گذشته برخورد مناسب ایشان با بنده و درخواتشان مبنی بر انتقال ۸ تار قدیمی ۲۰۰ ساله‌ام و نیز همکاری لازم ایشان برای تحویل این سازهای قدیمی در حدی بود که اگر هم اکنون اقدام کنیم خواهند پذیرفت چرا که بار‌ها از بنده خواسته‌اند که ساز‌هایم را به موزه موسیقی تهران ببرم.

توحیدی در خاتمه خاطر نشان کرد: متاسفانه آن قدر که تهران به سازهای ما اهمیت می‌دهد خود مسئولان شهر توجهی به آن‌ها ندارند که در صورت ادامه یافتن چنین وضعیتی باید اقدام به انتقال آن‌ها نماییم.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موزه ساز کرمان به موزه موسیقی تهران منتقل می‌شود | موسیقی ما