برنامه یاد بعضی نفرات
 
حسن اردستانی: فقط نیمه خالی لیوان را نبینیم
پاسخ سرپرست گروه صدابرداری برج میلاد در برابر انتقادات به صدابرداری این سالن در شب‌های جشنواره موسیقی فجر
حسن اردستانی: فقط نیمه خالی لیوان را نبینیم
موسیقی ما – بهمن بابازاده: بحران صدابرداری در شب‌های جشنواره موسیقی فجر یکی از عمده بحث‌هایی بود که رسانه‌های مختلف به آن پرداختند و هیچ پاسخی هم از سوی عوامل اجرایی به این معضل داده نشد.

خبرنگار «موسیقی ما» سراغ سرپرست گروه صدابرداری مجموعه برج میلاد رفته تا پاسخ‌های او به این انتقاد‌ها را بپرسد. «حسن اردستانی» در این گفتگو حاضر شده و به انتقاد‌ها پاسخ داده است.

  • در روزهای برگزاری جشنواره موسیقی فجر، اکثر رسانه‌ها به طرز شدیدی از صدابرداری سالن برج میلاد انتقاد کردند. فکر می‌کنم شما بهترین کسی هستید که می‌توانید به این انتقادات پاسخ دهید.
البته پاسخ به این سوال زمان زیادی می‌خواهد و باید کار تخصصی انجام شود و صحبتهای تخصصی داشته باشیم.

  • اگر راحت بخواهیم حرف بزنیم چطور؟
آن چیزی که راحت می‌شود گفت این است که وقتی شما می‌خواهید یک صوت شنیداری را در یک سالن بشنوید مقوله‌ای است که از عوامل بسیار زیادی تبعیت می‌کند و شما نمی‌توانید بگویید فقط مثلا بلندگو چه نوعی است یا صدابردار چه نقشی دارد وقتی شما می‌خواهید یک صدا را بشنوید سالن، نوع آکوستیک سالن، سازهایی که در اجرا استفاده می‌شود، سیستم صوتی که از آن در حال استفاده هستند و صدابرداری و زمان «ساوند چک» تاثیرگذار است. حرفه‌ای بودن یا آماتور بودن خواننده هم در این بین تاثیر زیادی می‌تواند داشته باشد.

  • پس اینهایی که انتقاد می‌کنند به نظر شما دلیلشان بر روی کدام یک از این مقوله‌ها است؟
من فکر می‌کنم که انتقاد کردن حق همه دوستان است و اصلا خبرنگار‌ها می‌بایست که نقد کنند. اما این نقد باید منصفانه باشد تا بتواند باعث رشد شود، نه ایمکه باعث شود آن چیزی را هم که تا الان ساخته‌ایم از بین برود. من فکر می‌کنم یک مقدار متاسفانه اطلاعات تخصصی و موسیقایی در بعضی از دوستان بسیار کم است که از جمله یکی از نقدهایی که من شنیدم آمدند گفتند چرا پایه میکروفون خراب بود؟ پس صدابرداری بد است! یا اینکه چرا مانیتور خواننده قطع شده است؟ پس صدابرداری بد است! شما می‌دانید که در تمام دنیا در حین اجرای زنده اتفاقات زیادی رخ می‌دهد و شما نمی‌توانید جلوی هر اتفاقی را بگیرد و حتی در صداوسیمای خودمان می‌بینید که در اجراهای زنده از این قبیل اتفاقات زیاد است.

  • ولی این اتفاقات در جشنواره و در این هفت روز خیلی بیشتر شده. hf فرزاد فرزین سه بار قطع شد. یا اتفاقات سیروان... به نظر برخی بدشانسی‌ها هم در زیاد شدن این انتقادات تاثیر داشت.
البته من یک توضیح بدهم، درجشنواره به دلیل اینکه تراکم اجرا‌ها خیلی زیاد است و وقتی شما در یک روز دو خواننده و دو ارکس‌تر می‌گذارید کار سخت‌تر است. شما خودتان آدم حرفه‌ای هستید و می‌بینید که یک ارکس‌تر شروع می‌کند و تمام می‌شود و هنوز ارکس‌تر پایین نیامده، ارکس‌تر بعدی روی صحنه می‌آید. همین اتفاقات در سالنهای خیلی بزرگ دنیا انجام می‌شود ولی با فرق اینکه استیج‌های آن‌ها گردان است یعنی روی یک استیج این اتفاق نمی‌افتد، آن استیج‌ها به گونه‌ای است که چند گروه آماده سازی می‌کنند و استیج می‌چرخد و آن چیزی که شما برای برنامه اصلی می‌بینید استیجی است که چرخانده شده است. اما نکته‌ای که چرا این اتفاقات زیاد می‌شود شاید این است که تراکم برنامه‌های ما خیلی زیاد است. اما یک چیز مهم هم این است که شما نباید قسمت خالی یک لیوان را ببینید. شما باید ببنید آیا در کل این اجرا‌ها با این جمعیتی که می‌آید داخل و بیرون می‌رود نارضایتی در مردم چقدر است؟ همانطور که گفتم بخشی از صدابرداری سلیقه است. خود من دیده‌ام یک سری خبرنگار می‌گویند چقدر عالی بود، یک خبرنگار می‌آید می‌گوید چقدر بد بود. مثلا اگر باتری یک hf قطع شود و یا تمام شود و باتری نو باشد این دیگر زیر سوال بردن مجموعه نیست. من از نقدهای منصفانه واقعا استقبال می‌کنم.

  • شما تجربه صدابرداری در کنسرتهای خارج از ایران را هم داشته‌اید و با خیلی از گروه‌ها در نقاط مختلف دنیا اجراهایی را رفته‌اید. چه فرق‌ها و چه ضعفهایی را در سیستم داخلی و خارجی می‌بینید و آیا اصلا این دو با هم قابل مقایسه هستند؟
یک نکته خیلی خیلی ظریفی را گفتی و من فکر می‌کنم این خیلی از موضوعات را حل کند. واقیعت این است که ما چون نرفتیم و ندیدیم و استانداردهای دیگر را هم ندیده‌ایم در واقعیت فکر می‌کنیم که یا استاندارد اینجا پایین است یا هرچیزی به ما بدهند نمی‌دانیم مطلوب است یا مطلوب نیست. یکی از مشکلات ما این است که اکنون متاسفانه عوامل مطلوب بودن یا غیر مطلوب بودن را نمی‌دانیم. شما این را بدانید همانگونه که موسیقی پاپ خیلی جوان است صدابرداری هم به طبع آن درحال بالا آمدن است. ولی آن چیزی که الان در ایران ما وجود دارد رشد بسیار زیادی است که در بخش صدا داریم. می‌توانم به طور تخصصی بگویم که ما در بخش سخت افزار بسیار رشد کرده‌ایم و شما می‌دانید که صدابرداری‌ها به صورت دیجیتال انجام می‌شود و صدابرداری دیجیتال سه چهار سال است که به این شدت انجام می‌شود و تجربه بچه‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند هر روز بهتر از گذشته است. شما قطعا می‌توانید بگویید که صدابرداری امروز با صدابرداری دو سال پیش متفاوت است و جای پیشرفت زیادی هم دارد. ولی آن چیزی که ما می‌خواهیم برسیم باید ببینیم نسبت به چه استانداردی، تخصصی است.

  • پس اگر شما بخواهید در یک جمله به همه انتقاد‌ها و همه کسانی که آمدند و درست یا غلط انتقاد کردند جواب بدهی، جوابت به این دوستان چیست؟
من فکر می‌کنم که در حوزه صدا کارهای بسیار بزرگی شده است. الان هم استانداردهای صدا بسیار پیشرفت کرده و با توجه به اینکه شما می‌بیند یکی از شرایطی که اجرای کنسرتهای پاپ رونق بسیاری گرفته است حتما می‌تواند ساختارهایی باشد که در برج میلاد ایجاد کرده‌اند. همکاری که در برج میلاد هست چه بابت صوت، نور، ال‌ای دی و یا جلوه‌های ویژه همه این‌ها تاثیرگذاشته و شما می‌بینید که بعضی از خواننده‌ها در عرض یک روز کل بلیتشان به فروش می‌رسد. شما قطعا این را بدانید که اگر اینجا اتفاقات خیلی خوب و زیبایی نمی‌افتاد این رندوم را این سالن نداشت.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 4 اسفند 1391 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:51

ممنون از این مصاحبه . شاید برای اولین بار میبینیم در مورد صدابرداری که واقعا در کنسرت سهم موثری در رضایت ما داره پرسش و پاسخی انجام شده و علاوه بر اون من اسم آقای اردستانی و در اکثر کنسرتهایی که میرم میشنوم و خوشحالم ازشون مصاحبه ای رو خوندم .

به عنوان یه خواننده وب سایت موسیقی ما هم انتظار میره بررسی کیفیت ها تخصصی و کارشناسانه تر باشه من که تخصص ندارم انتقادات رو خیلی ابتدایی دیدم . امیدورام همه به هم کمک کنیم تا سطح موسیقی ما در ایران از هر نظر بالا بره.

Mas
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:51

متاسفانه ما در ایران علم صدابرداری رو بصورت آکادمیک نداریم
تمامی صدابرداران ما بصورت تجربی صدابرداری رو آموختن
ممنون از بهمن بابازاده (خیلی خوبه که فقط با تنظیم کنندگان و خوانندگان مصاحبه نشه و با صدابردارن و عوامل زحمتکش دیگر مصاحبه شود )
MAS

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:51

متاسفانه در این 12 سالی که من شاهد کنسرت ها بودم ، ارتقاء کیفی که مبین پیشرفت فنی دوستان باشد ندیدم، این در شرایطی بوده گاه کیفیت خوب و گاه بقدری بد بوده که عملا کنسرت را نابود کردند. ای کاش بجای القابی که به هم عنوان مبی نماییم ، در جهت ارتقای علمی و فنی این صنعت قدم برمی داشتیم و تنها به افزایش دستمزد فکر نمی کردیم . که البته این مشکل شامل خیلی از خواننده ها و اعضای کنسرت نیز می شود که بعد از بلیط فروشی ، کمیت و کیفیت کار را بی خیال می شوند و بدوم تمرین وهماهنگی کامل هنرنمایی می نمایند. بالاخره همه چی به همه چی باید بخورد.

دوشنبه 11 شهریور 1392 - 23:29

برای استاد عزیزم جناب آقای اردستانی آرزوی موفقیت می کنم. واقعا صدابردارها مظلوم واقع می شوند و تمام کاسه کوزه ها سرشان می شکند، گاهی اوقات طراحی بد سالن اجرا باعث می شود اصوات دارای انعکاسهای منظم شده و خشن به گوش آیند. مشکل از طراحی بد سالن همایشهای برج میلاد است که معلوم نیست سالن کنسرت است یا سالن چند منظوره؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حسن اردستانی: فقط نیمه خالی لیوان را نبینیم | موسیقی ما