برنامه یاد بعضی نفرات
 
glass
اثر مشهور فیلیپ گلس و رابرت ویلسن؛
اپرای متفاوت «اینشتین» روی صحنه می‌رود

موسیقی ما - اپرای بین‌المللی «اینشتین در ساحل: اپرایی در چهار پرده» اثر فیلیپ گلس و رابرت ویلسن در جشنواره هنری «لومیناتو» دوباره اجرا می‌شود.

این اولین اجرای این اثر پنج ساعته در کانادا است. اپرایی که اولین بار در سال 1976 در جشنواره «آوینون» فرانسه اجرا شد و مدتی بعد در «متروپالیتن» شهر نیویورک روی صحنه رفت.

موسیقی این اپرای آوانگارد را فیلیپ گلس، آهنگساز مطرح آمریکایی نوشته و طراحی‌اش را ویلسن برعهده دارد. «انیشتین در ساحل» خط داستانی سنتی ندارد و نظراتی پیرامون علم و ریاضیات را با محوریت شخصیت آلبرت اینشتین، مخترع و متفکر بررسی می‌کند.

یانیس پرایس، مدیرعامل «لومیناتو» درمورد این اثر گفت: «این اثر تمامی قواعد سنتی اپرا را درهم می‌کوبد.»

گلس که موسیقی متن فیلم هم نوشته و تجربه نوشتن موسیقی برای ارکستر را نیز در کارنامه دارد از بخت اجرای دوباره این اپرا استقبال و از همکاری دوباره با ویلسن اظهار خوشحالی کرد.

او در گزارشی که جشنواره «لومیناتو» آن را منتشر کرد گفت: «برای من و ویلسن اجرای دوباره «اینشتین در ساحل» در سال 2012 و 2013 بهترین اتفاق است، چون به احتمال بسیار آخرین باری باشد که در کنار هم می‌توانیم روی این قطعه کار کنیم.»

گلس موسیقی ترانه‌های لئونارد کوهن، خواننده مشهور برای اجرای سال 2007 در جشنواره «لومیناتو» را نوشته است.

او گفت قصد تغییر موسیقی اپرا را ندارد اما احتمال می‌دهد فناوری‌های جدیدی که ویلسن به روی صحنه می‌آورد ظاهر اپرا را تغییر دهد. مخصوصا که 20 سال از آخرین اجرای «اینشتین در ساحل» گذشته است.

پس از تمرین این اپرا در دانشگاه میشیگان، «اینشتین در ساحل» برای اولین بار پس از بیست سال در 17 مارس سال 2012 در مونپلیه فرانسه اجرا می‌شود و سپس به لندن می‌رود و همزمان با المپیک فرهنگی 2012 روی صحنه اجرا می‌شود. پس از اجرا در تورنتو گروه این اپرا برای اجرا به نیویورک و آمستردام می‌روند.

تاریخ اجرای این اثر در تورنتو مشخص نشده است. گلس 73 ساله برای موسیقی متن فیلم‌های «یادداشت‌هایی بر یک رسوایی» (2006)، «ساعت‌ها» (2002) و «کوندون» (1997) نامزد جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم شده است.

منبع: خبر آنلاین

تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اپرای متفاوت «اینشتین» روی صحنه می‌رود | موسیقی ما