برنامه یاد بعضی نفرات
 
سرپرست گروه «آهیل» در گفت‌وگو با «موسیقی ما» عنوان کرد؛
بابک صفرنژاد: اگر تهیه‌کننده یا اسپانسر خوب داشته باشیم سالن برج میلاد را هم پر می‌کنیم
موسیقی ما –  «بابک صفرنژاد» یکی از نوازنده های پیشرو ساز «هارمونیکا» است که در سال 88 آلبوم «دوست قدیمی» را بر مبنای همین ساز منتشر کرد. او در سال 90 و پس از تشکیل گروه «آهیل» ، کنسرتی را بر مبنای قطعات آن آلبوم و ساز تخصصی خودش روی صحنه برد که تحسین مخاطبان و منتقدان موسیقی را به دنبال داشت. پس از حدود دو سال قرار است که باز هم او با آهیل به صحنه برگردند و شنیده ها حکایت از برنامه های مفصل تر آنها برای کنسرت 10 و 11 بهمن در فرهنگسرای «اندیشه» دارد. پس از یکی از جلسات تمرین آهیل دقایقی را با بابک صفر نژاد هم کلام شدیم که در ادامه می خوانید:
 
  • *گروه «آهیل» این بار چگونه به استقبال مخاطبانش می رود؟
پانزده قطعه را اجرا خواهیم کرد که شامل ساخته های خودم و «حمزه یگانه» ، قطعات فولک ، قطعات آلبوم اول و برخی از قطعاتی که در کنسرت قبلی اجرا کردیم می شود. کارها در سبک های فولک ، فیوژن ، فانک ، راک ، جز و بلوز است. برای این کنسرت سعی کردم توانایی ساز زدن در موسیقی تلفیقی را نشان بدهم و هارمونیکا را در این نوع موسیقی هم بیشتر معرفی کنم. موزیک های مشهوری که با هارمونیکا اجرا می کنند را هم در رپرتوار خودمان قرار داده ایم. یک سورپرایز خیلی خوب برای کنسرت آهیل داریم و الان نمی گویم و هر کسی به کنسرت بیاید خودش متوجه می شود! سورپرایز در اواخر برنامه است و در نوع خودش جالب است.
 
  • *ترکیب اعضای گروه در این کنسرت چگونه است؟
گروه آهیل در سال 1390 تشکیل شد و اعضای اصلی اش حمزه یگانه و «امین طاهری» بودند. متاسفانه در این کنسرت به دلیل مشغله دوستان ، نوازنده های قبلی گیتار بیس و گیتار الکتریک حضور نداشتند. این بار حمزه یگانه نوازنده پیانو و امین طاهری نوازنده درامز است که این دو عزیز اعضای اصلی گروه هستند. «آرش سعیدی» گیتار بیس و «فرزاد فخرالدینی» هم گیتار الکتریک می نوازند. یک سال طول کشید تا این کنسرت برگزار شود و واقعا به دنبال نوازنده هایی بودم که بتوانم با آنها ارتباط برقرار کنم. به دنبال کسانی بودم که ابتدا دوست باشیم و سپس کنار هم ساز بزنیم. هرکدام از بچه ها در نوازندگی ساز خود بهترین هستند. حمزه یگانه را که همه می شناسند و امین طاهری هم فکر می کنم تنها کسی است که می تواند در این سبک های ما بنوازد. فرزاد فخرالدینی در صداسازی گیتار و سولونوازی عالی است و واقعا یک سال منتظر آرش سعیدی بودم تا به ایران برگردد و همکاری داشته باشیم.
 
  • *این نفرات در کنسرت های آینده هم حضور خواهند داشت؟
حمزه و امین و فرزاد صد در صد هستند و آرش سعیدی هم به من قول داده است که در این گروه باشد. ولی اگر هرکدام به دلیلی حضور نداشتند ما برنامه های بعدی را به تعویق می اندازیم تا همین نوازنده ها در کنار هم باشند. قصد دارم دیگر نوازنده ای عوض نکنم. شاید نوازنده ای به بند اضافه شود ولی کسی عوض نخواهد شد.
 
  • *بعد از دو سال قرار است برنامه داشته باشید و تا کنون چه نظراتی پیرامون کنسرت پیش رو دریافت کرده اید؟
از کنسرت قبلی تا امروز مخاطبان من بیشتر شده است. تعداد آدم هایی که موزیک جدی گوش می کنند افزایش پیدا کرده است. در این مدت هم من حدود 160 شاگرد را تربیت کرده ام و نوازندگان هارمونیکا از همه شهرستانها قرار است به این برنامه بیایند تا با جزییات بیشتر آشنا شوند. وقت پوشش مطبوعاتی مناسب نداشتیم و فقط سایت «موسیقی ما» به دلیل توجهی که به این نوع موسیقی دارد پوشش داده است ولی با این وجود نظرات بهتر از یک سال و نیم پیش است. بلیط فروشی ما امسال بهتر بوده است و همه چیز به خوبی پیش می رود.
 
  • *با توجه به اینکه می گویید یک سری از شاگردهای شما از شهرستان ها می آیند ، امکان دارد که کنسرت های آهیل را به شهرستانها هم ببرید؟
من قصد داشتم که آبان ماه چنین برنامه ای داشته باشیم ولی به دلایلی لغو شد. قصد داشتم که اسفندماه به شهرستانها بروم. از سال بعد و در ماه فروردین کنسرت های شهرستانها را آغاز می کنیم زیرا می دانم که در شهرستانها مخاطبان جدی هارمونیکا وجود دارد. تور کنسرت ها را از سال آینده آغاز می کنیم و به احتمال خیلی زیاد از رشت آغاز می شود.
 
  • *با وجود استقبال از برنامه قبلی ، دلیل این تاخیر طولانی مدت در اجرای کنسرت جدید چه بود؟
خیلی درگیر تدریس شدم و سرم شلوغ شد و قطعات آلبوم دوم را جمع می کردم که کارهای نهایی آن در دست انجام است. یک سری مسائل کوچک هم کمی ما را عقب انداخت. خودم هم امسال چند کنسرت داشتم. یکی دیگر از دلایل این است که بند را خیلی دیر جمع کردیم.
 
  • *امکان دارد تا پایان سال جاری مجددا روی صحنه بروید؟
به خاطر تاریخی که در آن قرار داریم بعید می دانم. اجرای ما دهم و یازدهم بهمن است و ده روز بعد از آن هم جشنواره فجر آغاز می شود. امکان این اتفاق خیلی کم است ولی اگر شرایط محیا شود خودم از تمدید برنامه استقبال می کنم.
 
  • *کماکان بر عقیده خود مبنی بر عدم حضور خواننده در کنسرت های آهیل استوار هستید؟
صد در صد روی این قضیه اصرار دارم. زیرا ما موزیک کاملا جدی کار می کنیم و تمرین های بسیار سختی داریم. اگر قرار باشد یک خواننده قطعات آهیل را بخواند باید بهترین باشد. منظور خواننده های پاپ نیست و بیشتر مدنظر من خواننده هایی است که سبک های محلی و فولک کار می کنند. در برنامه من هست که چنین اتفاقی رخ بدهد ولی باید خواننده مهمان باشد و فقط یک یا دو ترک را در کنار بند بخواند. اگر خواننده ای باشد که بتواند با ما کار کند از حضورش بهره می بریم ولی در غیر اینصورت ، آهیل بدون خواننده جلو می رود و سعی می کنم خودم جای خواننده را پر کنم.
 
  • *یعنی هنوز خواننده ای نداریم که بتواند در کنار این نوع موسیقی جدی حرکت کند؟ 
بحث این نیست چون در کشور خواننده های بسیار خوبی داریم. در سبکی که ما می خواهیم کار کنیم ، خواننده باید از نظر دانش موسیقی و سطح شنیداری خیلی جدی تر باشد. نمی گویم پاپ یا موسیقی سنتی جدی نیستند ولی خواننده باید این نوع موسیقی که استایل متفاوتی دارد را به خوبی گوش کرده باشد. وقتی که ما می خواهیم یک سبک فیوژن کار کنیم باید او کارهای زیادی از این سبک با وکال را گوش کرده باشد تا بتوانیم کار کنیم. یک مقدار هم تلفیق شعر و موسیقی در این بخش سخت است.
 
  • *کنسرت های آهیل و گروه های مشابه آن معمولا در سالن هایی با گنجایش نفرات کم برگزار می شود. فکر می کنید روزی برسد که این موسیقی را در برج میلاد یا سالن میلاد نمایشگاه اجرا کنید؟
در این چند شبی که تمرین داشتیم موزیسین های زیادی سر تمرین ما حاضر شدند و همگی می گفتند که حیف شما در یک سالن 400 نفری کنسرت برگزار می کنید. تنها قضیه این است که اگر یک تهیه کننده و اسپانسر خوب وجود داشته باشد ، گروه هایی نظیر آهیل و «نایما» و «پالت» و... می توانند در فستیوال های خارجی شرکت کنند و به چشم بیایند. یک مقدار احساس می کنم تهیه کننده ها نسبت به این نوع موسیقی کم لطفی می کنند و یا شاید هم ما خودمان خیلی پیگیر این قضیه نبودیم. متاسفانه در ایران همه چیز خواننده محور است و مردم هر چیزی که خواننده بخواند را قبول می کنند. اگر تهیه کننده باشد ما می توانیم سالن برج میلاد را هم پر کنیم ولی هنوز این قضیه هنوز برای تهیه کننده ها و اسپانسرها هم جدی نشده است.
 
  • *یعنی این نوع موسیقی توان جذب 1700 یا 2000 مخاطب در یک شب را دارد؟
کنسرت یک سال و نیم پیش من نمی گویم بی اشکال بود و شاید اشکالاتی در سطح بالای بین المللی داشته است. ولی من کسی را ندیدم که انتقاد کند و بگوید که اجرا یا قطعات شما بد بود. مطمئن هستم اگر حتی خود وزارت ارشاد از این موسیقی بی کلام حمایت کند صد در صد می توان سالن های خیلی بهتری را پر کرد. ببین ارکستر بادی در روزهای 24 و 25 دی کنسرت داشت و من سولیست مهمان آنها بودم. ارکستر بادی پس از سه سال روی صحنه رفت و امسال سالن آنها سولد اوت شد. واقعا حق آنها بود زیرا زحمت زیادی کشیده بودند و سی نفر به مدت سه ماه تمرین می کردند. کار آنها بسیار ارزشمند بود ولی من دیده ام که تمرین های کنسرت های پاپ بیش از سه یا چهار جلسه نیست یعنی اینقدر جدیت ندارند. اگر خود وزارت ارشاد هم کمی کمک کند مطمئن هستم برج میلاد یا تالار وحدت در مدت کمی با این گروه ها سولد اوت خواهد شد.
 
  • *از آلبوم جدید برای ما بگویید و اینکه باز هم هارمونیکا محور است؟
این اثر هم دقیقا مثل آلبوم «دوست قدیمی» هارمونیکا محور است و بیشتر تمرکز من در قطعات فولک است. البته نه هر قطعه فولکی که هر کسی نواخته و خوانده است. این کارها را بر حسب نوع ساز خودم تنظیم کردم که هم موزیک غربی را در آنها داشته باشم و هم فولک بودن موزیک ایرانی را بتوانم به غربی ها معرفی کنم. فکر می کنم آلبوم بعد از این کنسرت برای کارهای مجوز و نشر ارائه شود. من اصلا با قضیه خواننده مخالف نیستم ولی همان سختی هایی که گفتم وجود دارد و در این آلبوم خواننده ای همراه ما نخواهد بود.
 
  • *برای آینده گروه آهیل چه برنامه هایی دارید؟
بیشتر برنامه من روی کنسرت است. در سال 93 تور کنسرت های شهرستانها را خواهیم داشت. در نظر دارم که برای اواخر خرداد یا تیرماه یک کنسرت خوب در تالار وحدت با سازبندی ها و اتفاقات جدید داشته باشیم. هر قدر که پروسه صدور مجوز برای ما سریع تر باشد ما هم برنامه های بیشتری را برگزار خواهیم کرد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 بهمن 1392 - 15:19

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بابک صفرنژاد: اگر تهیه‌کننده یا اسپانسر خوب داشته باشیم سالن برج میلاد را هم پر می‌کنیم | موسیقی ما