برنامه یاد بعضی نفرات
 
در آستانه انتشار دو تک قطعه با صدای این ترانه سرا عنوان شد
افشین یداللهی: امیدوارم سرانجام آلبوم‌های «همایون شجریان» و «محمدرضا فروتن» با ترانه‌های من منتشر شوند
موسیقی ما – دکتر «افشین یداللهی» در سال 93 علاوه بر فعالیت در زمینه ترانه سرایی، دو قطعه هم با صدای خودش منتشر کرد. قطعه «گفتگو» را با غزلی از زنده یاد «سیمین بهبهانی» و به یاد این شاعر فقید خواند و دی ماه هم قطعه «زمستون» را با صدای او شنیدیم. به سراغ این ترانه سرای با سابقه رفتیم تا از جزئیات فعالیت های اخیرش مطلع شویم. او در گفتگو با سایت «موسیقی ما» در مورد آخرین وضعیت مجموعه ترانه هایش و همچنین همکاری اش با سایر خوانندگان صحبت کرد.
 
  • *چرا در سال گذشته و پس از انتشار قطعه «گفتگو» حضور پررنگی در زمینه خوانندگی نداشتید؟
به دلیل اینکه مشغله های زیادی در زمینه پزشکی و ترانه سرایی دارم نتوانستم فعالیت زیادی در عرصه خوانندگی داشته باشم اما پیگیر هستم. چند شعر و ملودی را آماده کرده ایم و در حال حاضر دو قطعه آماده دارم که از طریق فضای مجازی در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.
 
  • *در این دو قطعه با کدام از یک هنرمندان همکاری کرده اید؟
فعلا در یک قطعه با آقای «حمیدرضا یراقچیان» همکاری کرده ام که روایت شخصی و متفاوتی از یکی از غزل های حافظ است. ساختار غزل همان است و من فقط تغییراتی در افعال آن ایجاد کرده ام. این قطعه را آماده داریم و میکس نهایی خواهد شد. یک قطعه دیگر هم داریم که بازخوانی یکی از آثار قدیمی است. مشغول کار بر روی آلبوم هم هستیم که در این مجموعه، فضای ملودی ها برگرفته از موسیقی ایرانی است اما تنظیم ها لزوما سنتی و قدیمی نیست. تنظیم ها به روزتر است و امکان دارد که کارهای پاپ هم انجام دهم. کما اینکه فضای ملودی قطعه «گفتگو» هم دشتی با سازهایی نظیر ویولن سل و پیانو و سه تار بود. چندی بعد هم قطعه «زمستون» را با همراهی «حمیدرضا گلشن» منتشر کردم که فضای پاپ داشت. در حال حاضر در تهیه آلبوم «سیامک بهبهانی» همکاری دارم که امیدوارم به زودی مراحل تولید به پایان برسد.
 
  • *امکان دارد که در این مجموعه با توجه به نظرات مثبت نسبت به قطعه گفتگو باز هم شعری از زنده یاد «سیمین بهبهانی» را اجرا کنید؟
برای این آلبوم هنوز به این موضوع فکر نکرده ام. ممکن است در این آلبوم فقط از شعرهای خودم استفاده کنم ولی هنوز هیچ چیز قطعی نیست. اما اگر توفیق داشته باشیم حتما از اشعار زنده یاد «بهبهانی» هم بهره خواهیم برد. تمام ابیات آن غزل از خانم بهبهانی هم که انتخاب کردم با گفتم و گفتی آغاز می شد و همین موضوع ممکن بود که کار را در ترانه سخت کند. اینکه یک شروع ثابت در تمام ابیات داشته باشیم ممکن بود پس از چند بیت گوش مخاطب را پس بزند و ارتباط مخاطب را کمرنگ کند. نکته دیگر سروده شدن این غزل از زبان یک زن بود و با توجه به اینکه زنان در ایران نمی توانند بخوانند، امکان داشت این اثر در داخل خوانده نشود. هرچند این اتفاق پس از فوت خانم بهبهانی رخ داد اما در درون خودم و با اجازه از ایشان فقط جای گفتم و گفتی را جا به جا کردم. داستان همان بود ولی یک مرد راوی می شد و یک مرد هم می توانست این غزل را بخواند. خوشبختانه با آن ملودی که من روی غزل گذاشتم و تنظیم آقای بهبهانی این گفتم و گفتی ها به گوش نزد و برای ترانه شدن آزاردهنده نشد. امیدوارم که بتوانیم در آلبوم هم چنین فضایی را تکرار کنیم تا با مخاطبان ارتباط داشته باشیم.
 
  • *چرا در بخش ملودی و تنظیم آثار خود با چهره های پرکار این روزهای موسیقی پاپ همکاری نمی کنید؟
آقای یراقچیان تا چندی پیش فعالیت زیادی در عرصه موسیقی داشتند. ساخت موسیقی برای فیلم سینمایی «یلدا» اثر «کیومرث پوراحمد»، سریال های «کارآگاه علوی» و «کلانتر» و «ما چند نفر» و... از ساخته های ایشان بود. مدتی اثری را منتشر نکردند و چون با توانایی های ایشان و افکار متفاوتی که دارند آشنا هستم تصمیم گرفتم که همکاری داشته باشیم. آقای سیامک بهبهانی هم استعداد خوبی در ساخت ملودی دارند و تنظیم های خوبی انجام می دهند. در هنگام ساخت آثار با همدیگر تبادل نظر انجام می دهیم و ایشان هم انعطاف و همکاری خوبی دارند و می توانیم به نتیجه برسیم. نوع همکاری و ذوق ملودی سازی ایشان باعث خواهد شد که همکاری های خوبی داشته باشیم. تا اینجا هم چند کاری که با آقای بهبهانی انجام داده ام رضایت بخش بوده است و امیدوارم این همکاری ادامه پیدا کند. به دلیل اینکه جوان هستند، کمتر نام ایشان را شنیده ایم ولی قطعا آینده خوبی دارند.
 
  • *اما برسیم به بحث ترانه و اینکه در سال گذشته کتاب «جنون منطقی» را روانه بازار کردید و برای رونمایی آن علاوه بر تهران به شهر اصفهان هم سفری داشتید. کمی در مورد این اثر و بازخوردهای پس از آن توضیح دهید.
دوستان خواننده، ترانه سرا و آهنگسازی که سابقه همکاری با آنها را داشتم در مراسم رونمایی تهران حضور داشتند و خدا را شکر از این کتاب استقبال کردند. دوستان خانه ترانه اصفهان هم جلسه ای را ترتیب دادند و در آنجا هم نقدی از مجموعه جنون منطقی به عمل آمد و شعرخوانی هم انجام دادیم. من با قسمت های زیادی از نقد آن دوستان موافق بودم و با بخش هایی هم از انتقادات هم نظر نبودم. اما منتقد عزیزی که آنجا حضور داشتند بی طرفانه و اصولی نسبت به بررسی اثر اقدام کرده بودند. اغلب اوقات نقدهایی را می بینم که خودنمایی منتقد و غرض ورزی است. هرچند از دل صحبت های این افراد هم نکات و درس های خوبی را می توان برداشت کرد. من حدود یک ماه قبل دو کتاب دیگر هم چاپ کردم. یکی به نام «حرف هایی که من باید می گفتم و تو می شنیدی» و یکی هم مجموعه غزل ها به نام «امشب کنار غزل های من بخواب» که توسط انتشارات «نگاه» به دست مخاطبان رسید. چاپ اول این دو کتاب هم در این مدت کوتاه به پایان رسیده است.
 
  • *در سال 94 با کدام یک از خواننده ها در مقام ترانه سرا همکاری خواهید داشت؟
امیدوارم در سال جدید بالاخره آلبوم های «همایون شجریان» و «محمدرضا فروتن» با ترانه های من منتشر شوند. زیرا این آثار مدتها است که باید روانه بازار شوند. فکر می کنم که در سال 94 این دو اثر به گوش مخاطبان برسد. با یک خواننده جدید همکاری دارم که فکر می کنم حضور ایشان بتواند فضای بازار را کمی تغییر دهد. آخرین آثاری هم که با ترانه من منتشر شد، به غیر از تیتراژ سریال «سال های ابری»، یک تک قطعه با صدای آقای «بهنام صفوی» به نام «فرصت کمه» بود. به غیر از چند اثر با صدای خودم، فعلا به همین موارد می توانم اشاره کنم. برای حضور در چند آلبوم دیگر هم پیشنهاد همکاری دارم که به محض قطعیت از طریق سایت «موسیقی ما» اطلاع رسانی های لازم را انجام خواهم داد. 
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 29 فروردین 1394 - 12:11

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود افشین یداللهی: امیدوارم سرانجام آلبوم‌های «همایون شجریان» و «محمدرضا فروتن» با ترانه‌های من منتشر شوند | موسیقی ما