برنامه یاد بعضی نفرات
 
«علی قمصری» در پنجمین شب شنبه حافظ «همسو با شال‌های کونگ‌فو» را اجرا کرد
پی بردن به شباهت کونگ‌فو و موسیقی
موسیقی ما - «علی قمصری» در پنجمین تجربه از مجموعه رویداد «شب‌شنبه‌ها» که بر پایه گفت‌وگو و ایجاد گفتمان فرهنگی و هنری در تالار حافظ برگزار می‏شود، روی صحنه رفت.
 
در روز شنبه که به رسم معمول، تئاترها تعطیل هستند، «علی قمصری» با جمعیتی بیش از ظرفیت عادی تالار روبرو شد. قمصری ابتدا روی صحنه حاضر شد و با بیان این که این برنامه تنها یک کنسرت موسیقی نیست، در مورد عنوان برنامه‌ی خود «همسو با شال‌های کونگ‌فو» توضیحاتی داد. این آهنگسازِ جوان گفت وقتی در کودکی به طور هم‌زمان مشغول آموختن کونگ‌فو بوده و به موسیقی هم علاقه‌مند شده، با وجود ظاهر متفاوت این دو مقوله در هیجان درونی موسیقی و نمود بیرونی کونگ فو به شباهت های زیادی در آن‏ها پی برده است.
 
«قمصری» عرفان نهفته در ذات موسیقی ایرانی را بسیار شبیه فلسفه‌ی شرقی رنگ در شال‌های کونگ فو عنوان کرد؛ اینکه در موسیقی ایرانی هم، شاگرد در آموزش سینه به سینه از استاد خود، مدارج کمال را آرام آرام طی می‏کند. شروع آموزش ردیف دستگاهی از «ماهور» همانند تلاش برای رسیدن به شال‌های رنگی دیگر است. شور و هیجان جوانی از «ماهور» آغاز می‏شود و به راست‏ پنج گاه استوار و جا افتاده می‏رسد. علی قمصری در ادامه گفت که در طی این سال‏ها تلاش کرده است تا با همین نگاه، شیوه نوازندگی و صدادهی و سونوریته‌ی قدما را با روش‌ها و تکنیک‌های امروز در نواختن تار همسو کند. قمصری سپس با فراخواندن دوستانش به روی صحنه قطعاتی را با تار، دیوان و گیتار نواخت و خواند که بارها و بارها مورد تشویق تماشاگران حاضر در سالن قرار گرفت.
 
مجموعه رویداد پرفورمنس موسیقی «شب شنبه‌ها» هر هفته با تجربه ای متفاوت در تالار حافظ به روی صحنه می‌‏رود.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 شهریور 1395 - 15:17

دیدگاه‌ها

یکشنبه 7 شهریور 1395 - 15:36

از همین مقوله می توان به شباهت موسقیی سنتی با تکواندو ،کاراته ،بوکس ،ژیمناستیک ،وزنه برداری،پرتاب دیسک ،جودوهم اشاره کرد!!!!!!
که فقط به ذهن نابغه ایی همچون قمصری می رسد
دانشجوی ارشد موسیقی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پی بردن به شباهت کونگ‌فو و موسیقی | موسیقی ما