برنامه یاد بعضی نفرات
 
«علی قمصری» با دوتارنوازان تربت جام نواخت
وقتی تار هم دوتار شد
موسیقی ما- علی قمصری در بیست و هفتمین گام از پروژه‌ی «تار ایرانی» ویدیویی از اجرایش منتشر کرد که به همنوازی تار با موسیقی تربت‌جام اختصاص دارد.
 
پروژه «تار ایرانی» به همت و ایده‌ی علی قمصری و با محوریت تارنوازی، طراحی و در حال اجرا است. قمصری در این پروژه به استان‌ها و شهرهای مختلف کشورمان سفر می‌کند و در هر شهر به تارنوازی می‌پردازد.

قمصری در قالب پروژه «تار ایرانی» تا کنون به شهرهایی مانند قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرم‌آباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور، قوچان، مشهد، خوزستان، نیشابور، توس و بجنورد سفر کرده است.

قمصری نگاهی ویژه به موسیقی مناطق مختلف ایران دارد، یعنی آثاری که برای اجرا انتخاب می‌کند، معمولا براساس ملودی‌های معروفِ همان منطقه است.

تازه‌ترین ویدیوی منتشر شده از «تار ایرانی»‌ مربوط به اجرای تربت جام است. در این اجرا استاد عزیز تنها همراه با گروه دوتارنوازانش در کنار علی قمصری حضور دارند. همچنین خواننده این آهنگ استاد عبدالله امینی است. شعر این آهنگ هم از سروده‌های مولانا است.
 
بخشی از نوشته‌ی علی قمصری درباره اجرا در تربت جام را می‌خوانید: «در تربت جام به سختی می‌توان کسی را یافت که با نواختن دوتار آشنا نباشد. فرض کنید، یک ساز، پرده‌هایش را بر تمام ارکان زندگی اهالی یک شهر گره زده باشد و دو سیم، همه‌ی فراز و فرود زیستشان را به زبان موسیقی ترجمه ‌کند. وقتی همه دوتار می‌نوازند، نوعی یکرنگی و اتحاد بینشان قوام پیدا می‌کند که اتفاقا اصراری بر فریاد کردنش ندارند. تار هم در آنجا تبدیل به دوتار شد. چرا که رسم موسیقیایی می‌گوید برای میزبان شدن ابتدا باید میهمان بودن را بلد باشی.
مردم در این شهر، با دوتار بیعتی دیرینه دارند و صد البته دوتار برایشان تنها یک ساز نیست. آداب، فرهنگ و آئین زندگی است. موسیقی مقامی تربت جام کاملا با موسیقی شمال و غرب خراسان متفاوت است ‌و اسلوب و قواعد خاص خود را دارد.»
 
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 مرداد 1400 - 12:43

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود وقتی تار هم دوتار شد | موسیقی ما