برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌وگوی «موسیقی ما» با ناشر آلبوم «ترانه‌های دیروز برای کودکان امروز»؛
امیرحسین الله‌وردی: آهنگسازانِ امروز، کار در حوزه کودک را کم‌اهمیت می‌دانند
موسیقی ما - انتشارات «نقطه تعریف» در این سال‌ها توانسته آثار متعددی را منتشر کند که هم چهره‌های نامی‌ای چون حسین علیزاده و کیهان کلهر در آن دیده می‌شود و هم چهره‌های جوان و کمتر شناخته شده. این انتشارات با مدیریت «امیرحسین الله‌وردی» به تازگی آلبوم «ترانه‌های دیروز برای کودکان امروز» را که یک مجموعه موسیقی کودک مربوط به ۹۰ سال پیش است و توسط علینقی وزیری و شاگردانش ساخته شده، منتشر کرده است.
 
این مجموعه با 16 قطعه، توسط ارکستر ایرانی و سازهای زهی و بادی در استودیو ضبط شده است. می‌توان گفت این اولین باری است که چنین اثری با رویکرد کودک و متناسب با رده سنی او منتشر می‌شود. همچنین گروه کر نقش جهان بخش با کلام کار را اجرا کرده است. برخی از قطعات این آلبوم مربوط به آهنگسازانی چون حسن رادمرد، حبیب اله فخیم، ناصر خلیلی و …است و ترانه‌های این مجموعه را ابراهیم صفایی، سینا اصفهانی، شوکت الملوک جهانبانی، فرهاد ارباب شیرازی و …سروده‌اند.
 
«امیرحسین الله‌وردی» -مدیر انتشارات نقطه تعریف- درباره این اثر می‌گوید: «این آلبوم، یک مجموعه نت بود که مربوط به آرشیو شخصی یکی از دوستانم بود که غیر از سه ملودی، بقیه آثار شنیده نشده بودند. همین مساله برای من بسیار جذاب بود، به خصوص که متوجه شدم قدمت ملودی‌ها، مربوط به 60 تا 90 سال پیش است. همان‌طور که می‌دانید ملودی‌ها از ساخته‌های علی نقی وزیری، حبیب‌الله فخیم فاریابی و ناصر خدیوی بود. بعد از این مساله با دوست عزیزم آقای «غلامرضا فتحی» که از آهنگسازان و تنظیم‌کننده‌های متبحر است، صحبت کردم و ایشان پذیرفتند و علی‌رغم پیچیدگی‌های تنظیمات، به نظرم کار کاملاً کودکانه و خلاقانه شکل گرفت.»
 
او همچنین درباره انتخاب این قطعات می‌‌گوید: «ما انتخابی نکردیم. ‌اینها مجموعه نت‌های موجود در آرشیو شخصی بود چه بسا که اگر نت‌های بیشتری در اختیار داشتیم کار گسترده‌تر از 16 ترک این آلبوم بود. به هر حال به نظرم نسل گذشته زحمات بیشتری برای موسیقی در همه حوزه‌های موسیقی ازجمله کودک کشیده‌اند و این خدمات آنها بی‌هیچ چشم‌داشتی بوده است و ما بسیار وامدار آنان هستیم. تمام آهنگسازان این اثر از اساتید زمان گذشته بودند؛ اما هنرمندان امروز ما حتی  به هنر اهمیت نمی‌دهند، چه برسد به حوزه کودک که در نظرشان کار کم اهمیتی است. در صورتی که کار کودک از هر اثری مهم‌تر است و این اثر هم در حقیقت ادای دینی به نسل گذشته است و نه کسب منفعت که امروزه گریبان‌گیر هنرِ ایران است.»
 
او همچنین به این مساله اشاره دارد که تصمیم دارد در این زمینه فعالیت‌های دیگری نیز انجام دهد: «با همین اثر ژانر دیگری به مجموعه کارهایم اضافه شد که از جمله دغدغه‌های من از گذشته به حال بوده ضمن این که در این زمینه صحبت‌هایی با برخی از دوستان هنرمند کرده‌ام.»
 
«غلامرضا فتحی» تنظیم‌کننده مجموعه «ترانه‌های دیروز برای کودکان امروز» نیز درباره این اثر می‌گوید: «دو سال پیش آقای الله‌وردی کتابی قدیمی را برای من آوردند که اشعار و نت‌های اصلی این کار در آن کتاب قرار داشت. من هم با توجه به علاقه‌مندی‌هایی که در این زمینه داشتم کار را آغاز کردم و یک سال برای تنظیم، ضبط و میکس قطعات کار را انجام دادیم. به نظرم می‌رسد فعالیت‌هایی از این دست وظیفه هنرمندان است؛ چرا که کودکان این مرز و بوم حق دارند موسیقی خوب بشنوند.»
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1395 - 15:33

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود امیرحسین الله‌وردی: آهنگسازانِ امروز، کار در حوزه کودک را کم‌اهمیت می‌دانند | موسیقی ما