برنامه یاد بعضی نفرات
 
با خوانندگی «داود آزاد» و شعرخوانی «عبدالجبار کاکایی»
عماد توحیدی آلبوم «شمس جان» را منتشر می‌کند
موسیقی ما - آلبوم «شمس جان» اثر جدید «عماد توحیدی» که بر اساس حکایت «پادشاه و کنیزک» از دفتر اول مثنوی معنوی ساخته شده، با اتمام ضبط صدای «داوود آزاد» وارد مرحله میکس و مسترینگ شد.

«عماد توحیدی» آهنگساز اثر که بیش از دو سال مشغول ساخت موسیقی، طراحی فضاهای صوتی و ضبط شعرخوانی و گروه سازها و همسرایان بوده در گفت‌وگو با موسیقی ما درباره‌ی این اثر می گوید: «ضبط حکایت پادشاه و کنیزک از دفتر اول مثنوی معنوی، بعد از بررسی نسخ متعدد بر اساس نسخه‌ی قونیه مثنوی با تصحیح دکتر «عبدالکریم سروش» و با شعر خوانی «عبدالجبار کاکایی» آغاز شد. دلیل انتخاب حکایت اول نیز این بود که به سنت قدما «اقبال هر اثر به حُسن مطلع آن بستگی دارد» و بی‌تردید این حکایت از نظر مولانا دارای ویژگی‌هایی قابل تأمل بوده که بر پیشانی این مجموعه جا گرفته است.»

او ادامه می‌دهد: «بنا بر اعتقاد بسیاری از عرفا و فضلا، این حکایت کلید ورود به ساحت چند بعدی معناشناسی مولاناست، حکایتی که از مناظر متعدد عرفانی، فلسفی، ادبی و روان‌شناسی قابل تحلیل است و «عشق» به عنوان شاخص‌ترین ویژگی مشرب عرفانی مولانا در این حکایت جلوه‌هایی متعدد دارد. استاد ارجمند جناب دکتر شفیعی کدکنی اعتقاد دارد که مهم‌ترین بیت مثنوی نیز در این حکایت آمده است: «تو مگو ما را بدان شه بار نیست/ با کریمان کارها دشوار نیست».از سویی بسیاری از مصرع‌های این حکایت به فرهنگ شفاهی ما راه پیدا کرده اند: «لیک کار از کار خیزد در جهان» یا «آفتاب آمد دلیل آفتاب» یا «علت عاشق ز علت‌ها جداست» و «این جهان کوه است و فعل ما ندا»...فارغ از مسأله انتخاب نسخه، سال‌هاست که مطالعاتم بر  روی موسیقی شعر مولانا و هر آنچه که از سنت‌های موسیقایی روزگار او به ما رسیده متمرکز شده بود.»

«عماد توحیدی» همچنین به این نکته اشاره دارد که حاصل این کنکاش، ایجاد فضای موسیقایی خاصی شد که در بستر خوانش حکایت، مددرسان مطلوب نظر سراینده باشد. در مسیر ساخت موسیقی نیاز بود که در عین رها بودن نوای سازها و آواها بدون معیار مترنوم و در فضایی بی در کجا ، آوازها و تصانیف اثر از قبل طراحی و با پیش آگاهی دقیق به مرحله ضبط برسد. انتخاب خواننده اثر نیز با توجه به شناخت «داوود آزاد» از مشی و منش موسیقی عرفانی و هم‌نشینی او با شعر مولانا صورت گرفت. اجرای ایشان نیز بر اساس طراحی صورت گرفته با نتیجه مطلوبی که انتظار می رفت به پایان رسید و وارد مرحله میکس و مسترینگ شدیم.»

او در پایان خاطرنشان می‌کند: «گروه همدل و همراهی از نوازندگان و همسرایان و همچنین مجموعه مرکز موسیقی حوزه هنری مجدّانه در کنار من بودند که در این میان باید به صدابرداری دشوار ، متفاوت و بی‌سابقه این اثر توسط آرش صفدری در استودیو تاج اشاره کرد.»
آلبوم «شمس جان» قرار است بعد از اجرای کنسرت- نمایش آن توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شود.
تاریخ انتشار : شنبه 12 آبان 1397 - 11:14

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود عماد توحیدی آلبوم «شمس جان» را منتشر می‌کند | موسیقی ما