برنامه یاد بعضی نفرات
 
دبیر و مسئولان جشنواره‌ی نوای مهر از این رویداد گفتند
بهرام دهقانیار: دین هم با موسیقی‌هایی که پشت آن مفاهیم انسانی باشد، مشکلی ندارد
موسیقی ما- «محمد لارتی» (دبیر هنری نخستین جشنواره ملی موسیقی نوای مهر) و عبدالجبار کاکایی و بهرام دهقانیار (داوران این دوره از جشنواره) در نشستی درخصوص جزئیات این رویداد هنری و تأثیری که می‌تواند بر جریان موسیقی کشور بگذارد صحبت کردند.
 
محمد لارتی، درباره ایده شکل‌گیری جشنواره موسیقی «نوای مهر» گفت: «ما سابقه‌ی ۱۷ ساله‌ای در تولید موسیقی داشتیم، اما از جایی به بعد احساس کردیم این تولیدات نیاز به یک طراحی و ساماندهی خاصی دارند. از دو سال پیش که اداره‌ای در بنیاد شهید تحت عنوان اداره هنرهای نمایشی و موسیقایی شکل گرفت و برای آن دستورالعمل نوشته شد، تصمیم گرفتیم که بیاییم به یک سند چشم‌انداز برسیم که اداره موسیقی بنیاد شهید می‌خواهد در پنج سال آینده به کجا برسد؟»
 
لارتی ادامه داد: «سال گذشته وقتی بودجه اداره هنرهای نمایشی و موسیقیایی مشخص شد ما برگزاری جشنواره‌ای با عنوان «آواها و نواهای ایثار» را در استان بوشهر پیش‌بینی کردیم ولی به شیوع ویروس کرونا در کشور برخوردیم و آن جشنواره برگزار نشد. در ادامه طرح جشنواره دیگری را در دستور کار قرار دادیم. از آن‌جایی که پیش شرط ایثارگری، مهربانی است، موضوعیت این جشنواره را مهر و مهربانی تعیین کردیم و این‌طور شد که به نام «آوای مهر» رسیدیم. ما وقتی فراخوان را منتشر کردیم حدود ۱۳۰۰-۱۴۰۰ اثر از ۶۵۰-۶۶۰ گروه با سبک‌ها و شیوه‌های مختلف آیینی به دست‌مان رسید و کار داوری‌ها را شروع کردیم.»‌
 
در ادامه «بهرام دهقانیار» که یکی از داوران بخش نماهنگ این جشنواره است، درباره‌ی دلیل حضور خود در این جشنواره به‌عنوان داور گفت: «وقتی صحبت از مهر، دوستی، عشق، انسانیت و تعهد اخلاقی پیش می‌آید، من همیشه حضور دارم. در بخش موسیقی این مسئله خلط مبحث شده و همواره یک عده با تأثیرگیری از تولیدات غلط که برای ایدئولوژی‌ها و نگاه‌های مردم کشورهای دیگری است سعی بر تلقید کورکورانه کرده‌اند و ما واقعاً نیاز داشتیم که این‌جا بتوانیم به دور از شعارزدگی‌های کلیشه‌ای، از هنرمندان دعوت کنیم که در چنین مراسم‌هایی که قصدشان ارتقای فرهنگ موسیقی و در کنار آن فرهنگ محبت و انسانی است شرکت کنند. خوشحالم که سعادت داشتم در این تیم داوری باشم.»
 
«عبدالجبار کاکایی» یکی دیگر از داوران نخستین جشنواره آوای مهر است که در بخش تک آهنگ این جشنواره به داوری می‌پردازد. کاکایی درخصوص حضورش در این جشنواره گفت: «موضوع ایثار در ادبیات تعلیمی ما جزو مفاهیم بنیادی است و حالا این موضوع به موسیقی هم اضافه شده است. نهادهای دولتی معمولاً از فرهنگ و هنر حمایت نمی‌کنند، مگر این‌که موسیقی به سببی به کارشان بیاید. در این روزگار که ما دیگر شاهد خلق آثار ماندگار نیستیم، پا گذاشتن یک نهاد برای برگزاری چنین جشنواره‌ای که به تمام انواع موسیقی توجه دارد ارزشمند است. امیدوارم که در این دوره از جشنواره اتفاق‌های خوبی بیفتد.»
 
در ادامه لارتی با اشاره به این‌که این جشنواره شامل بخش‌های تک آهنگ، نماهنگ و گروه‌های آواز جمعی می‌شود، درخصوص ساختار آن گفت: «ما ابتدا پیش‌نویس فراخوان جشنواره را برای همه اساتید موسیقی که افتخار داشتیم در خدمت‌شان باشیم ارسال کردیم و از نظرات آن‌ها بهره بردیم و در نهایت به یک تقسیم‌بندی رسیدیم که هم نیازهای ما را برطرف کند و هم برای مخاطب و هنرمندان قابل درک باشد و آن‌ها بتوانند با ما ارتباط برقرار کنند. در واقع ما در شورای سیاست‌گذاری به چنین تقسیم‌بندی‌هایی رسیدیم.»
 
کاکایی درباره این تقسیم‌بندی‌ها اظهار کرد: «ما باید این واقعیت را بپذیریم که موسیقی در جوامع دو شاهراه دارد. یک شاهراه زیست اجتماعی است که موسیقی لازمه آن است. زیست اجتماعی انسان با نغمات سر و کار دارد. شاهراه بعدی زیبایی‌شناسی‌هایی است که در نغمات برای خلق موسیقی ایجاد می‌شود. ما نمی‌توانیم هیچ جنبه‌ای را از موسیقی حذف کنیم.»
 
لارتی درخصوص بخش تک آهنگ در جشنواره «آوای مهر» گفت: «ما یک جشنواره موضوعی هستیم و برای ارتباط گسترده و همدلی بیشتر آمدیم وحدت تک آهنگ را انتخاب کردیم تا همه حضور پیدا کنند. البته ممکن است این مسئله انتخاب‌ها را در داوری کمی سخت کند. ما در این جشنواره همراهی بنیاد رودکی، انجمن موسیقی ایران، وزارت آموزش و پرورش، مرکز آفرینش‌های هنری سازمان بسیج، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شهرداری تهران را نیز در کنار خود خواهیم داشت. ما به این نتیجه رسیدیم که این جشنواره یک دبیرخانه دائمی داشته باشد. قصد داریم این دبیرخانه دائمی یک شرایطی را برای تولید ایجاد کند. در واقع به دنبال این هستیم که در شهرستان‌ها جریان‌سازی کنیم و یک سری رویدادهای کوچک‌تر در شهرستان‌ها برگزار کنیم. ما برای سال آینده می‌خواهیم یک جشنواره‌های استانی برگزار کنیم و از برآیند آن جشنواره‌ها یک جشنواره کلی برگزار کنیم.»
 
دهقانیار در بخشی از این نشست بیان کرد: «این جشنواره از نظر من اتفاق بسیار فرخنده‌ای است، چرا که یک قدم دیگر در جهت ارتقای فرهنگ مردم کشور است. مردمی که با اعتقادات خودشان وارد حوزه موسیقی می‌شوند. تعداد خاصی که با موسیقی به معنای خود کلام مشکل دارند این موضوع را درک کنند که دین هم با موسیقی‌هایی که پشت آن مفاهیم انسانی باشد مشکلی ندارد. این جشنواره می‌تواند تلاشی در جهت ارتقای سطح موسیقی‌ها باشد.»
 
کاکایی که در طی دو، سه دهه گذشته در جشنواره‌های مختلفی به‌عنوان داور حضور پیدا کرده است، درخصوص افق‌های پیش‌روی این جشنواره گفت: «برخی از نهادها وقتی به یک حوزه‌ای ورود پیدا می‌کنند چون همه از سوابق آن‌ها اطلاع دارند به نوعی پیش‌داوری می‌شوند ولی خوشبختانه بنیاد شهید مشکل پیش‌داوری را ندارد. آن‌ها در انتخاب موضوعات نشان دادند که هیچ تنگ‌نظری ندارند. من فکر می‌کنم مخاطبان از برآیند اولین دوره از جشنواره «آوای مهر» استقبال خواهند کرد.»
«بهرام دهقانیار» در پایان گفت: «من فکر می‌کنم ما با ترکیب کلام و موسیقی می‌توانیم یک نقطه‌های بسیار کوچکی برای شنونده‌ها در سطح کلی جامعه به وجود بیاوریم که تمام معانی‌هایی که در شهادت به معنای کلی وجود دارد القا شود. حتی می‌توانیم آثاری را ارائه کنیم که خودش تبدیل به یک سبک جدید شود و مخاطب بتواند معنای والای شهادت را در آن آثار درک کند.»
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 - 12:52

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بهرام دهقانیار: دین هم با موسیقی‌هایی که پشت آن مفاهیم انسانی باشد، مشکلی ندارد | موسیقی ما