به آهنگسازی محمد عشقی و المیرا مردانه و با خوانندگی حسین علیشاپور
آلبوم موسیقی «رو و تَذَرو» توسط انتشارات ماهور منتشر شد
موسیقی ما- آلبوم موسیقی «رو و تَذَرو» به آهنگسازی محمد عشقی و المیرا مردانه با خوانندگی حسین علیشاپور توسط انتشارات ماهور منتشر شد. در این آلبوم سهیل اله دادیان نوازنده تمبک، محمد عشقی نوازنده سنتور، المیرا مردانه نوازنده کمانچه و حسین علیشاپور به عنوان خواننده حضور دارند.
«ضربی افتان و خزان»، «تک نوازی سنتور، آواز افشاری و آوازدشتی»، «ضربی دامن کشان»، «دو نوازی سنتور و کمانچه»، «ضربی گلریزان»، «تک نوازی کمانچه، آواز ابوعطا، آواز بیات ترک»، «ضربی شادان»، «دو نوازی سنتور و کمانچه»، تصنیف «نغمه خوان» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شدهاند.
درباره این اثر، به قلم محمد عشقی میخوانیم: ««سرو و تذرو حاصل همنشینی و نگاه مشترکی است در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی؛ نگاهی مبتنی بر موسیقی دستگاهی و نیز بر مبنای سازبندی و آرایشی توافقیافته متشکل از یک ساز مضرابی، یک ساز کششی و همراهی تمبک به عنوان ساز کوبهای. نغمهسازی و نغمهپردازی در این اثر تا حد امکان با تکیه بر تفکری همسان، از ذهن و زبان دو نغمهساز جاری شده است؛ نغماتی که در خلوت شکل گرفته و در جلوت به ظهور رسیده است.
قطعات پیش رو، با رویکردی دوگانه اجرا شدهاند؛ بدین معنا که سعیمان بر آن بوده تا سازها در اجرای هر قطعه، از یک سو، راوی تکنواز و، از سوی دیگر، حامی همنواز باشند. شاید شیوه ضبط این آلبوم به صورت گروهی و همزمان نیز در راستای تقویت همین ذهنیت باشد.
در این آلبوم، ضمن پایبندی به سیستم مدال موسیقی ایرانی، قطعات آزادانه و فارغ از سیر نظاممند و ترتیب متعلقات آوازهای دستگاه شور ارائه شدهاند»
«ضربی افتان و خزان»، «تک نوازی سنتور، آواز افشاری و آوازدشتی»، «ضربی دامن کشان»، «دو نوازی سنتور و کمانچه»، «ضربی گلریزان»، «تک نوازی کمانچه، آواز ابوعطا، آواز بیات ترک»، «ضربی شادان»، «دو نوازی سنتور و کمانچه»، تصنیف «نغمه خوان» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شدهاند.
درباره این اثر، به قلم محمد عشقی میخوانیم: ««سرو و تذرو حاصل همنشینی و نگاه مشترکی است در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی؛ نگاهی مبتنی بر موسیقی دستگاهی و نیز بر مبنای سازبندی و آرایشی توافقیافته متشکل از یک ساز مضرابی، یک ساز کششی و همراهی تمبک به عنوان ساز کوبهای. نغمهسازی و نغمهپردازی در این اثر تا حد امکان با تکیه بر تفکری همسان، از ذهن و زبان دو نغمهساز جاری شده است؛ نغماتی که در خلوت شکل گرفته و در جلوت به ظهور رسیده است.
قطعات پیش رو، با رویکردی دوگانه اجرا شدهاند؛ بدین معنا که سعیمان بر آن بوده تا سازها در اجرای هر قطعه، از یک سو، راوی تکنواز و، از سوی دیگر، حامی همنواز باشند. شاید شیوه ضبط این آلبوم به صورت گروهی و همزمان نیز در راستای تقویت همین ذهنیت باشد.
در این آلبوم، ضمن پایبندی به سیستم مدال موسیقی ایرانی، قطعات آزادانه و فارغ از سیر نظاممند و ترتیب متعلقات آوازهای دستگاه شور ارائه شدهاند»
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردین 1400 - 11:40
افزودن یک دیدگاه جدید