برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حمایت از فرهنگستان هنر
«شاهین فرهت» سمفونی «کرونا» را می‌نویسد
موسیقی ما- «شاهین فرهت» از خلق نخستین سمفونی کلاسیک ایرانی با موضوع کرونا خبر داد که با حضور یکصد هنرمند اجرا می‌شود. جلسه گروه تخصصی موسیقی فرهگستان هنر با ریاست شاهین فرهت (عضو پیوسته فرهنگستان هنر) و با همراهی اعضای گروه تشکیل شد. این نشست درخصوص برنامه‌های آینده و برنامه‌ریزی‌های اجرایی آن برگزار شد. پس از این جلسه اعضای این گروه با بازدید از استودیوی ضبط صدای این فرهنگستان به بررسی امکانات و شرایط اجرا در آن پرداختند.
 
شاهین فرهت، عضو پیوسته فرهنگستان هنر، در بازدید از استودیو با اشاره به اوضاع همه‌گیری کرونا گفت: بر خلاف بسیاری از مردم، اوضاع و شرایط قرنطینه و همه‌گیری کرونا برای من مزیت‌هایی هم داشت و سبب شد در خانه بمانم و به کار مداوم و باتمرکز بپردازم. من کرونا را تراژدی کرونا می‌نامم که سوژه‌ای دراماتیک و دینامیک برای ساخت اثر است و راحت می‌تواند مورد الهام واقع شود. تم اصلی این سمفونی نیز مانند خود کرونا تراژیک است. پشتیبانی ویژه آقای نامورمطلق هم سبب خلق سمفونی جدید کرونا شد. این اثر سمفونی شماره ۲۱ من است و قسمت اول آن با موفقیت به پایان رسیده است. از نظر من قسمت اول سمفونی که تمام می‌شود، نوشتن باقی آن طبق روال است.
 
رئیس گروه تخصصی موسیقی فرهنگستان هنر درباره نقطه اشتراک میان کرونا و موسیقی کلاسیک گفت: موسیقی سمفونیک و کلاسیک گویای دراماتیسم در زندگی است و پَستی و بلندی‌های آن دارای دینامیکی جذاب است و هر اپیزود در زندگی می‌تواند سوژه و الهامی برای ساخت اثر در این حوزه شود.
 
این موسیقی‌دان ادامه داد: در ایران، تا آنجا که من شنیده‌ام، تجربه موسیقی سمفونیک با موضوع کرونا نداشته‌ایم و این اولین اثر کلاسیک ایرانی با الهام از این موضوع است.
 
این عضو پیوسته فرهنگستان هنر درباره چگونگی ضبط این اثر گفت: این اثر با همکاری آرش امینی، رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما، ضبط و اجرا خواهد شد که ارکستری بزرگ است که ارکستراتور آن شامل دو فلوت، دو اوبوا، دو کلارینت، دو فاگوت، چهار هورن، سه ترومپت، تیمپانی و طبل بزرگ، تام‌تام و سازهای زهی شامل ۶۱۴ ویلن اول، ۱۲۱۴ ویلن دوم، ۸ آلتو، ۶۸ ویلن‌سل و ۴۶ کنترباس و مجموعاً صد هنرمند است.
 
این هنرمند، موسیقی سمفونیک و کلاسیک را دارای سابقه‌ای طولانی در ایران دانست و گفت: این موسیقی از بدوِ تأسیس رادیو در سال ۱۳۱۹ تاکنون علاقه‌مندان و شنوندگان و هنرمندان خاص خود را دارد که در این زمینه بسیار وارد و آگاه و حرفه‌ای‌اند. در حال حاضر نیز جای خوشحالی است که در دانشکده‌های متعددی موسیقی به‌صورت علمی تدریس می‌شود، و تعداد علاقه‌مندان به این موسیقی بیشتر شده است.
 
او در انتها با تشکر از رئیس فرهنگستان هنر، گفت: در جلسه امروزِ گروه موسیقی، با صحبت‌هایی که با اعضای جلسه شد، مقرر شد که موسیقی را اجرایی کنیم و در عین اینکه تحقیق و پژوهش و انتشار کتاب در این فرهنگستان انجام می‌گیرد، اجرا نیز باید در دستور کار باشد. سابقه اجراهای خوبی در فرهنگستان وجود دارد و امیدوارم بتوانیم در آینده نزدیک انواع موسیقی‌های فاخر را اجرا کنیم.
 
آرش امینی، رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما، نیز درباره این سمفونی و نحوه ضبط آن گفت: این اثر ارزشمند به پیشنهاد دکتر نامورمطلق خلق و به گنجینه آثار کلاسیک ارزشمند موسیقی افزوده شده است. این اثر برای ارکستر بزرگ نوشته شده و کاری پیچیده و عظیم است که استاد فرهت صد نوازنده را مانند تاروپودِ یک فرش در بافت هم قرار می‌دهد تا اثر متولد شود و پس از آن دیجیتال و نت‌نویسی خواهد شد و با تمرین ارکستر به اجرا خواهد رسید.
 
این عضو گروه موسیقی فرهنگستان در پایان صحبت‌های خود افزود: این ارکستر تنها ارکستری بوده است که در دوره همه‌گیری بی‌تعطیلی و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با تمرینات مجازی به کار خود ادامه داده و چند اثر را ضبط کرده است و در هفته پیشِ رو نیز «هفت اقلیم» استاد فخرالدینی را در دست ضبط داریم و پس از آن سمفونی استاد فرهت ضبط خواهد شد. امیدواریم زمستان امسال این سمفونی اجرا شود.
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1400 - 14:23

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «شاهین فرهت» سمفونی «کرونا» را می‌نویسد | موسیقی ما