برنامه یاد بعضی نفرات
 
دست اندرکاران سی‌وهفتمین جشنواره‌ی موسیقی فجر به تشریح این رویداد پرداختند
دیپلماسی فرهنگی با محوریتِ موسیقی
موسیقی ما- مسئولان سی‌وهفتمین جشنواره‌ی موسیقی فجر، صبح امروز (هفدهم بهمن ماه) با برگزاری یک نشست رسانه‌ای در تالار رودکی به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های این رویداد موسیقایی پرداختند.
«محمد اله یاری» (رئیس سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر) در ابتدای این نشست به این ماجرا اشاره کرد که دست‌اندرکارانِ جشنواره، چند ماهی است که همراه با آقای ریاحی به عنوان دبیر جشنواره برنامه‌ریزی‌های مستمری را انجام می‌دهند.
سرپرست دفتر موسیقی هم‌چنین اضافه کرد: «سال گذشته به واسطه‌ی کرونا مشخص بود که امکان حضور مردم وجود ندارد؛ اما در سال جاری و در پی کاهش این پاندمی امیدوار بودیم که اجراهای صحنه ای برقرار شود و از همین روی ظرفیت ۵۰ درصدی برای سالن‌ها در نظر گرفته شد؛ اما با توجه به توصیه های ستاد کرونا ما در این دوره با ظرفیت ۳۰ درصد میزبان مخاطبان خواهیم بود.»
او می‌گوید با هم‌کاری وزارت بهداشت، کارکنان ستاد جشنواره، تست پی سی آر و تزریق واکسن انجام داده‌اند.
در ادامه‌ی این نشست «حسن ریاحی» (دبیر سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر) برگزاری جشنواره ای با وجود کرونا را باعثِ افتخار دانست و اظهار امیدواری کرد که این دوره از این رویداد، دربرگیرنده‌ی اتفاقات خوبی برای موسیقی کشور باشد: «به اعتقادِ من، این دوره از جشنواره می‌تواند یکی از بهترین رویدادهای مرتبط با جشنواره موسیقی فجر باشد که واقعا در شرایط سختی انجام شده است.»
«امیرعباس ستایشگر» (عضو هیات انتخاب و مشاور اجرایی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر) نیز ضمن ارائه گزارشی از نوع نگاه و سیاست‌گزاری در نحوه‌ی انتخاب آثار گفت: «تنوع فرم‌های گوناگون موسیقی به لحاظ سازبندی در حوزه موسیقی کلاسیک، توجه به موسیقی ردیف دستگاهی ایران، نگاه به تنوع رپرتوار در حوزه‌های مختلف موسیقایی، تاکید روی جایزه‌ی ویژه‌ی آهنگ‌سازی (جدا از بخش رقابتی) و جایزه‌ی باربد در دو بخشِ آهنگسازی موسیقی دستگاهی بر اشعار حکیم نظامی گنجوی و راپسودی ایرانی برای سازسولو و ارکستر سمفونیک از نکات مورد توجه شواری سیاست‌گزاری طی ماه های گذشته بوده است. در این چارچوب جدول اجرای صحنه ای در تهران با ۶۳ گروه و ۶۹ اجرا کار خود را آغاز می‌کنند.
 
وی ادامه داد: «در تقسیم بندی ژانر شش اجرای ارکسترال ، ۱۷ اجرای موسیقی دستگاهی، ۱۴ اجرا موسیقی نواحی، ۳ اجرا موسیقی بانوان، ۴ اجرای خارجی، ۷ اجرای موسیقی کلاسیک غربی ، ۱۶ اجرای پاپ و دو اجرای موسیقی تلفیقی مروبط به اجراهای استان تهران می شوند. تا به امروز که خدمت شما هستیم در ۱۱ استان دیگر جشنواره موسیقی فجر برگزار می شود که می توان به کردستان، جنوب کرمان، منطقه آزاد اروند، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، آربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، زنجان، سمنان اشاره کرد که در کل ۹۵ اجرا را شامل می‌شود.»
 
ستایشگر در رابطه‌ی بخش جنبی جشنواره نیز توضیح داد: «بخش سرود برای دومین سال پیاپی آغاز گر هر روز جشنواره موسیقی فجر امسال خواهد بود؛ این در حالی است که ما در رویداد موسیقی فجر امسال بخش ویژه‌ای را به تجلیل از مقام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تدارک دیدیم که در این چارچوب ارکستر سمفونیک صدا و سیما و گروه نوای سیمره برنامه‌هایی را اجرا خواهند کرد. در بخش پژوهشی جشنواره هم، هم‌زمان با آغاز جشنواره نشست‌هایی در خانه هنرمندان ایران به دبیری بابک خضرایی برگزار خواهد شد.»
 
اردوان جعفریان مدیر بخش بین الملل سی و هفتمین جشنواره هموسیقی فجر نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند برپایی این بخش گفت: «در بخش بین‌الملل کار را از تابستان شروع کردیم و موارد مدنظرمان توازن اجرا و سبک اجرایی بود که در نهایت هفت گروه نهایی شدند و متاسفانه سه گروه به دلیل سویه جدید بیماری کووید در جشنواره حضور ندارند. بنابراین ما در رویداد موسیقی فجر سه گروه موسیقی داریم. در این راستا به پاس‌داشتٍ هنرمندان ایران و افغانستان گروه قوالی نجم الدین افغنستان در جشنواره حضور دارد، یک هنرمند پیانیست هلندی و یک گروه عود و سازهای کوبه‌ای از کشور مصر و یک گروه از ایتالیا را داریم که در تالار وحدت اجرای خود را برگزار می کنند. در این چارچوب بحث دیپلماسی فرهنگی با محوریت موسیقی یکی از مهم ترین اهداف ما بود که در این جشنواره مدنظرمان بود. این کوشش ها موجب می شود که به واسطه شما رسانه ها می تواند در بیشتر دیده شدن جشنواره کمک قابل توجهی کند.»
 
 
«محمد اله یاری» درباره‌ی استقبال آماری تماشاگران جشنواره موسیقی فجر در بخش های مختلف گفت: «بلیت فروشی‌ها از چهارشنبه آغاز شده که در این راستا برخی از اجراهای موسیقی پاپ به پایان رسیده است. در سایر بخش‌ها ما شاهد به اتمام رسیدن بلیت بخش بانوان هستیم؛ اما در مجموعه تالار وحدت و تالارهای دیگر با توجه به سقف ۳۰ درصد پیش بینی می کنیم که طی روزهای آینده با استقبال بیشتر مخاطبان مواجه خواهد شد. ما از ۳۰ درصد ظرفیتی که در نظر گرفتیم به طور حتم به ارائه گزارش آماری خواهیم پرداخت چرا که موضوع بسیار مهمی برای ماست که می تواند به دست اندرکاران موسیقی هم کمک کند.»
 
«امیرعباس ستایشگر» در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضور مستمر خود در جشنواره موسیقی فجر طی سال های اخیر علیرغم نقدهایی که سال های گذشته در نحوه برگزاری جشنواره داشت، تصریح کرد: «من از دوره پانزدهم جشنواره موسیقی فجر به عنوان نوازنده و آهنگساز حضور داشتم. اما بنده فقط در دوره سی و یکم منتقد جشنواره بودم به همین جهت در دوره های دیگر به عنوان عضوی از ستاد جشنواره مشغول فعالیت بودم. ضمن اینکه بنده معتقدم اکر به موضوعی نقدی داریم راه بیان این نقد حضور داشتن است که بتواند این حضور در ارائه نقدها راهگشا باشد. من دوباره تاکید می کنم که نقد من به جشنواره موسیقی فجر عمدتا در دوره سی و یکم بوده است و در دوره های دیگر تلاش کردم تا این دوره حضور داشته باشم.»
وی در پاسخ پرسشی دیگری درباره فقدان بخش «نسلی دیگر» جشنواره موسیقی فجر که خود در دوره های قبلی مسئولیت آن را به عهده داشته، بیان کرد: «مطلبی که به آن اشاره شد به تداوم ذهنیت و بودجه است. اگر شما به جدول جشنواره نگاه کنید تلاش کردیم با حمایت مدیران جشنواره به برنامه «شب‌های اساتید» به مثابه بخش «نسلی دیگر» جشنواره نگاه کنیم؛ اما امیدوارم مدیران بالادستی که مدیران دفتر موسیقی و جشنواره دارند ما دوباره شاهد احیای بخش نسلی دیگر جشنواره موسیقی فجر باشیم.»
 
سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد در بخش دیگری از این نشست گفت: «تمام تلاش ما در دفتر موسیقی این بوده که جشنواره با ایجاد و احیای دوباره بخش رقابتی بتواند در سالهای آینده هویت ثابتی را برای جشنواره ایجاد کند تا هنرمندان مایل باشند به واسطه یک جایزه معتبر در جشنواره حضور پیدا کنند. اینکه ما به جایزه های جشنواره از جمله ترانه، رسانه و مواردی ازاین دست توجه می کنیم فقط به دلیل اهمیتی است که همه این شرایط می توانند در کنار هم داشته باشند. من امیدوارم این نگاه گفتمان سازی و منظومه سازی بتواند به حرکت خود ادامه دهد. شرایطی اگر جشنواره موسیقی فجر را به نقطه کامل خود برساند قطعا می توانیم شاهد اتفاقات خوبی در موسیقی فجر باشیم.»
 
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم اجرای آنلاین اجراهای جشنواره در کنار برگزاری اجراهای زنده با توجه به ظرفیت کم سالن ها توضیح داد: «همه ما تابع مصوبات ستاد ملی مقابله کرونا هستیم و هر آنچه این ستاد برای حضور مردم در کنسرت های جشنواره اعلام کند را می پذیریم. به همین خاطر حتی بلیت فروشی جشنواره را دیرتر آغاز کردیم تا شاید تصمیم گیری جدیدی در ستاد کرونا صورت گیرد. ما همین حالا هم مشغول رایزنی هستیم که اگر جشنواره در چارچوب دیگری بناست که هدایت شود بتوانیم برنامه ریزی را در راستای تصمیمات ستاد کرونا انجام دهیم.»
 
اله‌یاری در بخش دیگری از این نشست خبری ضمن ارائه توضیحاتی درباره تلاش ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر برای ارتقای سطح کمی و کیفی این رویداد ملی به موضوع شفاف سازی مالی جشنواره اشاره کردو  گفت: «ما هزینه جشنواره موسیقی فجر را، همان‌طور که هزینه جشنواره موسیقی نواحی و جوان را اعلام کردیم، اعلام می‌کنیم. در قراردادهای فجر 2 سالی هست که این بند را گنجانده‌ایم که انجمن موسیقی مجاز به افشای ارقام است و در دوره سی‌وهفتم نیز این اتفاق رخ خواهد داد و زمانی که جشنواره تمام شود طبیعتا باید اعلام کنیم چه میزان از بودجه عمومی را برای آن هزینه کرده‌ایم.»
 
او در بخش پایانی این نشست رسانه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادامه فعالیتش در دفتر موسیقی وزارت ارشاد و برخی از گمانه‌زنی‌هایی که در این زمینه پس از صدور حکم مدیرکلی وی برای حضور در مدیریت دفتر توسعه کتاب و کتاب خوانی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد تصریح کرد: «قبل از پاسخ به پرسش شما باید بگویم که ما مستاجر این اتاق‌ها و مهمان این میز و صندلی‌ها هستیم. به هر حال وقتی از مهر سال جاری به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه کتاب رفتم، این ماموریت به بنده محول شد که تا زمان تعیین مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ، به عنوان سرپرست در این سمت هم حضور داشته باشم که این ماموریت تا پایان جشنواره موسیقی فجر ادامه خواهد داشت البته طی ماه های اخیر بسیاری از عزیزان فرهیخته و ارجمند حوزه موسیقی با رایزنی که انجام دادند، پیشنهاداتی برای ابقای بنده در حوزه موسیقی را ارائه داده بودند که از همگی آنان ممنونم. خلاصه اینکه بنده تابع تصمیمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم که بتوانم خدمتگزار اهالی فرهنگ و هنر باشم.»
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 بهمن 1400 - 14:25

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دیپلماسی فرهنگی با محوریتِ موسیقی | موسیقی ما