برنامه یاد بعضی نفرات
 
 فرهاد هراتي: «آواي زندگي» موضوعات روزمره رادر قالب موسيقي روايت مي كند
در نشست خبری «آوای زندگی» مطرح شد
فرهاد هراتی: «آوای زندگی» موضوعات روزمره رادر قالب موسیقی روایت می‌کند
به گزارش موسیقی ما، نشست خبری کنسرت «آوای زندگی» با حضورفرهاد هراتی آهنگساز و سرپرست گروه کر «نامیرا» و انوشه جم مدیراین گروه برگزار شد، فرهاد هراتی در حضور خبرنگاران به بیان جزئیات کنسرت «آوای زندگی» پرداخت.

وی در ابتدای این نشست، با اشاره به اجرای سه شبه کنسرت «آوای زندگی» در تالار رودکی گفت: از آنجایی که قرار شد «آوای زندگی» را به صورت استودیویی ضبظ کنیم، امسال مجددا آن را در تالار وحدت برگزار خواهیم کرد. به همین دلیل گروه ما از یک ماه گذشته، تمرینات مستمری را آغاز کرده است تا برای اجرای ۲۱ دی ماه با آمادگی روی صحنه حاضر شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در «آوای زندگی» به هر آنچه در زندگی روزمره می‌گذرد پرداخته‌ام و تمامی احساسات متفاوت زندگی را به تصویر کشیده‌ام. این کنسرت در ۱۰ موومان به مدت۷۰ دقیقه به اجرا در می‌آید. اما تفاوتی که نسبت به کنسرت‌های دیگر دارد، این است که در این کنسرت من قبل از اجرای هر قطعه در مورد احساس شخصی‌ام در ارتباط با ساخت آن با مخاطبان و تماشاچیان صحبت خواهم کرد و حس و خط فکری‌ام راهنگامی که موسیقی را ساخته‌ام بیان می‌کنم.

هراتی در ادامه افزود: «آوای زندگی» موضوعات مختلفی را در قالب موسیقی بیان خواهد کرد. در واقع بار دراماتیکی خوبی دارد. سرشار از انرژی و هیجان است وهر آنچه احساس در جریان زندگی برای بشر قابل احساس و درک است در آوای زندگی شنیده می‌شود.

وی با بیان اینکه «آوای زندگی» بازی با کلام است، تاکید کرد: به قول استاد کمال پورتراب، موسیقی هنر بیان احساس به وسیله صداست. من نیز به هنرجویانم می‌گویم که یک موزیسین قادر است احساسات مخاطبانش را در دست بگیرد و آن را به والا‌ترین جایگاه ممکن برساند. یکی از دلایل من برای انتشار آثار بی‌کلام همین موضوع است، چراکه من می‌توانم بدون استفاده از کلام و واژه، احساسم را بیان کنم و لزومی به همراهی کلام نمی‌بینم.

هراتی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه دادن خط فکری به مخاطب شاید خیلی پسندیده نباشد گفت: در تمامی آثار بی‌کلام من در و سایر آثار کرال نامیرا این روند دنبال شد، که مخاطب خودش با توجه به ذهنیات و احساسش در قالب موسیقی قرار بگیرد و این بار برای تنوع تصمیم گرفتم در مورد قطعاتم صحبت کنم و شاید این جوابی به سوال بعضی مخاطبانم باشد که چطور یک موسیقی را می‌سازم؟ یا با چه احساسی درگیر ساخت موسیقی می‌شوم؟ و از این طریق مخاطب در شخصی‌ترین احساسات یک موزیسین شریک می‌شود.

در ادامه نشست انوشه جم مدیر گروه کر «نامیرا» در تایید سخنان هراتی عنوان کرد: در طی ۶ سال گذشته فرهاد هراتی در تولید آثار شخصی خود مانند «خلوت خاکستری»، «خورشید اقیانوس آرام»، «حد صفر» یا «بانوی سایه‌ها» همواره این حق را به مخاطب خود داده که خود با اثر ارتباط برقرار کند اما این بار نوعی تنوع در اجرای آثار به وجود آمده و مخاطب وارد خلوت احساسات یک موزیسین می‌شود.

جم ضمن اشاره به اینکه نامیرا و فرهاد هراتی خیلی مشتاق به همزمانی انتشار آلبوم و کنسرت هستند گفت: متاسفانه شرایط کار گروهی در ایران با توجه به عدم حمایت مادی و معنوی متولیان این امر بسیار دشوار است. به علاوه هماهنگی اعضای یک گروه کر برای تمرینات، ضبط و اجرا زمان خاص و زیادی را می‌طلبد و به طبع هزینه‌های جاری خاص خود را تحمیل می‌کند که یقینا بدون حمایت و همراهی یک اسپانسر ممکن نخواهد بود.

فرهاد هراتی در ادامه نشست ضمن اشاره به موضوعاتی که دست مایه ساخت آثار وی قرار گرفته بیان کرد: موضوعات متفاوت و متعدد اجتماعی و احساسی را برای ساخت آثارم انتخاب کردم، و همیشه سعی کردم سطح شنیداری آثار کرال را در بین مردم افزایش دهم. از نظر من موسیقی بی‌کلام همانند شعر نو این امکان را به مخاطب می‌دهد که با تعبیر خودش با آن رو به رو شود.

آرزوی من همواره این بوده و هست که مخاطب نامیرا وقتی از سالن کنسرت خارج می‌شود مدتی را به تامل در آنچه شنیده و دیده اختصاص دهد.

هراتی همچنین در خصوص میزان آمادگی و همراهی گروه کر کودکان در کنار گروه کر بزرگسالان گفت: من همواره تلاش کردم با آموزش مناسب به کودکان آمادگی روحی و آوازی را به آن‌ها بدهم تا در کنار بزرگسالان و روی صحنه بدون استرس آنچه در توان دارند را به نمایش بگذارند و تا امروز هم موفق بوده‌ام.

وی همچنین حداقل سن برای ورود کودکان به گروه کر را ۸ سالگی اعلام کرد چرا که برای آموزش برخورداری از سواد خواندن و نوشتن الزامی است.

سرپرست گروه کر نامیرا از ضبط استودیویی این اثر و نشر آن در بازار موسیقی به صورت یک مجموعه نماهنگ خبر داد و در بیان برنامه‌های آتی گروه کر نامیرا افزود: Mezzo Cafe (کافه نیم) که یک اپرای فارسی و از نوشته‌های همسرم انوشه جم هست را برای سال بعد آماده کرده‌ام. کافه نیم در یک اجرای خصوصی و غیر رسمی با استقبال خوبی رو به رو شد و امیدوار هستیم در سال آینده بتوانیم در یک اجرای عمومی آن را به معرض دید همگان قرار دهیم. اپرای نفس و یک اپرا ویژه دفاع مقدس از سایر آثار و برنامه‌هایی است که در گروه کر نامیرا در دست اجرا قرار دارد.

هراتی ضمن انتقاد از عدم برقراری تعادل بین حمایت‌های مادی و معنوی مناسب از موسیقی پاپ در کنار آثار کرال و آثار کلاسیک و سنتی، آن را به عنوان عاملی برای عدم موفقیت و اقبال هنرمندان ارزیابی کرد.

 کنسرت «آوای زندگی» ۲۱ دی ماه ۱۳۹۲ ساعت ۲۱: ۱۵ در تالار وحدت به اجرا در خواهد آمد.
 «آوای زندگی» با همراهی گروه کر کودکان و بزرگسالان نامیرا به صحنه خواهد رفت.
منبع: 
اختصاصي موسيقي ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 دی 1392 - 20:22

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فرهاد هراتی: «آوای زندگی» موضوعات روزمره رادر قالب موسیقی روایت می‌کند | موسیقی ما