برنامه یاد بعضی نفرات
 
آلبوم «کهن کمان» با آهنگسازی «شروین مهاجر» رونمایی شد
شهرام ناظری: این کشور هنرمند نمی‌خواهد، دلال می‌خواهد
موسیقی ما - مدتی است آلبوم موسیقی «کهن کمان» با قطعات کمانچه و کمانچه آلتو و آهنگسازی و تک‌نوازی «شروین مهاجر» منتشر شده است. اثری در هشت قطعه با نام‌های «کوارتت مهرزاد»، «پس از تو»، «آواز اوج»، «غم انگیز»، «هلگرتن»، «رنگ و رنگ»، «افشار افغان» و «آوای مهاجر» قطعات این آلبوم هستند. این اثر با حضور هنرمندان و با سخن‌رانی «شهرام ناظری»، «سهراب پورناظری» و همچنین «کاوه کاتب» در حالی رونمایی شد که کلیپی از فعالیت‌های این نوازنده و آهنگساز پخش شد. در این مراسم قرار بود «اردشیر کامکار» هم حضور داشته باشد که به علت سفرش برای ادامه‌ی تور کنسرت‌هایش این امکان به وجود نیامد.

اولین سخن‌ران مراسم «کاوه کاتب» - نماینده نشر آوای باربد- بود. او از همکاری با «مهاجر» در این اثر اظهار خوشحالی کرد و از خاطرات هنرستانش با او گفت: «شروین در آن دوران به تنهایی در هنرستان می‌ماند و ساعت‌ها تمرین می‌کرد.»
او می‌گوید که مهاجر از همان زمان‌ها برای موسیقی‌اش تلاش می‌کرد و به همین خاطر یکی از مطرح‌ترین هنرجویان آن دوران بود که با گروه‌هایی مطرح همکاری داشت: «شروین مهاجر دقت نظر بسیاری دارد و خیلی خوشحالم که در اولین اثر اختصاصی که به صورت سولیست اجرا کرده است همکاری می کنم.»

بعد از او «سهراب پورناظری» - آهنگساز و نوازنده‌ی تنبور و کمانچه- درباره‌ی آلبوم مهاجر سخن گفت:‌«برای من افتخار بزرگی است که درباره این اثر صحبت می‌کنم. شروین مهاجز از زمان هنرستان تا آن زمان که نزد اردشیرکامکار درس می‌گرفت، همیشه با دقت کار می‌کرد و همیشه ثابت قدم بود. اینکه انسانی در این زمان و در این کشور و با تمام مصایبی که فعالیت موسیقی به همراه دارد، این چنین در کار خود ثابت قدم باشد و به این درجه از موسیقی برسد، به این معناست که کار بزرگی انجام داده است.»

این آهنگساز جوان درباره‌ی «مهاجر» به این نکته اشاره کرد که او برای «سازش» و «هنرش» احترام بسیاری قایل است: «پایه و اساس زندگی او موسیقی است. هر چند امروزه با وجود تمام تلاش‌های یک هنرمند در خلق اثر، توجه چندانی به او نمی‌شود، انگار همه منتظرند یک هنرمند پیر شود و بعد از آن به او توجه کنند و شاید برایش یک مراسم خداحافظی بگیرند. با همه‌‌ی اینها خوشبختانه موسیقی جزئی از زندگی شروین مهاجر شده است، جدیت او در موسیقی او را به جایگاه بالاتری خواهد رساند و باید آرزو کرد که تعداد هنرمندانی چون او در حوزه‌ی موسیقی بیشتر شود.»

پورناظری، «شروین مهاجر» را در شفاف نوازی ادامه دهنده‌ی راه اردشیر کامکار دانست و درباره‌ی این ساز گفت: «با توجه به تحقیقات صورت گرفته کمانچه، ساز موسیقی سنتی نیست. این ساز مختص سال‌های اخیر نیست. بعد از سال‌ها، استاد بهاری نقش مهمی در زنده کردن این ساز داشتند و بعد از ایشان، استاد کامکار راه دیگری را پیش گرفت و شیوه تدریس ایشان به نحوی بود که به این ساز گرایش پیدا کنیم.»

در ادامه این مراسم شهرام ناظری –خواننده‌ی پیشکسوت- به این مساله اشاره کرد که اگرچه بهتر است نوازندگان ساز کمانچه درباره‌ی این اثر صحبت کنند، اما به دلیل خواسته‌ی مهاجر سخن‌رانی می‌کند: «وظیفه خود می‌دانستم که به خاطر روند حرکت کار هنری او صحبت کنم.  شروین مهاجر در سال 1379 و در گروه ما ساز می زد. او زیر نظر اساتید برجسته آموزش دیده است و راه هنر موسیقی را درست رفته است. من خوشحالم سهمی در رشد هنری شروین مهاجر داشته ام.در مملکت ما هنرمندان با خون دل زحمت می کشند و به نظر من هنرمندان موسیقی مظلوم هستند. مملکت ما هنرمند نمی‌خواهد بلکه دلال می‌خواهد. با همه‌ی اینها عملکرد شروین مهاجر بسیار هنرمندانه بوده است. امیدوارم وجود این هنرمندان تاثیری روی سیستم‌های فرهنگی بگذارد و تنگ نظری‌ها و حسادت‌های نادرست  و غیره کنار گذاشته شود.»

این استاد موسیقی همچنین به این نکته اشاره دارد که در کشور ما محیط فرهنگی که در آن همدلی باشد وجود ندارد و به همین دلیل است که هنرمندان از برگزاری این نشست‌ها فرار می کنند و در زمانی‌که یک هنرمند از دنیا می‌روند، خیلی‌ها می‌آیند و حرف می‌زنند، در حالی که در زمان گذشته فضا به این شکل نبود؛ اساتید برجسته‌ای حضور داشتند و ما وقتی وارد محیط هنری می‌شدیم از حضور این اساتید انرژی می‌گرفتیم. باید توجه کنیم تا اگر هنرمندی از ما جلوتر است حسادت نکنیم و قدر اساتید را بدانیم.»

او آلبوم «کهن کمان» را قابل ستایش دانست. در ادامه‌ی این مراسم، شروین مهاجر -آهنگساز آلبوم کهن کمان- نیز صحبت کرد. او به این مساله اشاره کرد که اساتید موسیقی،‌تمام زندگی او هستند. به همین خاطر از نقش «داود گنجه‌ای» در زندگی هنری‌اش تقدیر کرد: «من یک پدربزرگ دارم که همه او را می شناسید. پدربزرگ من داود گنجه ای است و دلیل آن این است که این استاد گرامی همیشه حامی من بودند. همچنین از خانواده پورناظری‌ها و خانواده کامکارها تشکر و قدردانی می کنم. در سال 1381 زمانی‌که پدرم فوت کرده اولین کسی که به دیدنم آمد «کیخسرو پورناظری» بود، کسی که نقش پدر معنوی من را از سال 1378 داشته و مورد لطف خود قرار داده استاد شهرام ناظری است. همچنین از تمامی نوازندگانی که در این اثر با من همکاری کردند چون مرتضی عابدی، همایون نصیری، آتنا اشتیاقی، همایون جهانشاهی، زکریا یوسفی، حامد فکوری و علی پور مقدم تشکر می‌‌کنم و این اثر را به حبیب مهاجر تقدیم می‌کنم.»

در ادامه این مراسم حامد فکوری و علی پور مقدم درباره تنظیم و صدابرداری این اثر صحبت کردند. در پایان این مراسم قطعه "پس از تو" از آلبوم "کهن کمان" برای حاضرین پخش شد. در این مراسم هنرمندانی همچون داود گنجه ای، هوشنگ کامکار، علی اکبر شکارچی، وارطان ساهاکیان، حسام الدین سراج، حمیدرضا نوربخش، هادی منتظری، رضا مهدوی،... حضور داشتند.

«شروین مهاجر» از سال ۱۳۷۴ نزد «اردشیر کامکار» به فراگیری کمانچه پرداخت. او در شفاف نوازی ادامه دهنده «اردشیر کامکار» است، از افتخارات او می توان به کسب عنوان «رتبه اول نوازندگی کمانچه» در جشنواره فجر، اجرا در نقاط مختلف دنیا نظیر «تئاتر دولاویل پاریس»، «کاخ سلطنتی نروژ» و در آلمان به همراه «ارکستر سمفونیک بوخوم» اشاره کرد. از جمله تألیفات مهاجر «نت نویسی و تدوین ۳۰ قطعه اثر اردشیر کامکار» و «متدلوژی کمانچه» می باشد، این هنرمند همچنین به صورت گروهی در «ارکستر فوژان» به رهبری «حمید دیبازر»، «ارکستر کمانچه» به سرپرستی «اردشیر کامکار»، «گروه مولوی»، «گروه عارف» به سرپرستی استاد «پرویز مشکاتیان»، «گروه کامکارها»، «گروه همساز» به سرپرستی «مسعود اشعاری»، «گروه اشتیاق» به خوانندگی «علیرضا قربانی» و «گروه رازو نیاز» فعالیت داشته است
.
علاقه مندان برای تهیه آلبوم موسیقی «کهن کمان» به صورت نسخه اصلی میتوانند به مراکز معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری سراسر کشور مراجعه نمایند، همچنین این اثر از طریق سایت «بییپ تونز beeptunes.com» نیز به صورت دیجیتال قابل خریداری و دانلود قانونی است
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 بهمن 1394 - 14:13

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شهرام ناظری: این کشور هنرمند نمی‌خواهد، دلال می‌خواهد | موسیقی ما