برنامه یاد بعضی نفرات
 
سكوت سرشار از ناگفته هاست
دومین سالروز درگذشت بابک بیات برگزار شد
سكوت سرشار از ناگفته هاست
موسیقی ما - «اين دو سال خيلي زود گذشت. در اين مدت هرجا كه پا مي‌گذارم، پدر را مي‌بينم؛ حالا هم كه مي‌خواهم پيانو بزنم، مي‌دانم او را مي‌بينم كه مواظب من است و از كارم ايراد مي‌گيرد».
اینها را «بامداد» پسر مرحوم بیات در مراسم دومین سالروز خاموشی او در فرهنگسرای ارسباران گفت و یه یاد پدر به اجرای چند قطعه از آثار او پرداخت. در زندگی مرحوم بیات، فرزندانش نقش مهمی داشتنند؛ چه آنگاه که پسرش «مانى» كه در ده سالگی خاموش شد و «بابک بیات» را در چنان درد عمیقی فرو برد که او بسان «ارف ئوس» آنقدر نواخت تا «بامداد» به دنیا آمد و بیماری بامداد سبب شد تا نشانه‌های بیماری مرحوم «بیات» چنان اوج بگیرد که سرانجام برای همیشه نت سکوت را بر لبانش جاری کند. همچنین علاقه «بابک بیات» که به جوانان که در طول دوران حرفه‌ای موسیقی خویش توجه بسیاری به آنان داشت و چهره‌های متفاوتی را به این هنر معرفی کرد، پس از خاموشی اش نیز مشهود است و مراسم دومین سالروز درگذشتش بهانه‌ای شد تا بسیاری از چهره‌های جوان به ترانه‌خوانی بپردازند.
در حالی دو سال از خاموشی بیات می گذرد که باید او را یکی از برترین چهره‌های موسیقی دهه‌های اخیر دانست که هیچگاه نتوانست توانایی‌های خویش را به ظهور برساند. بابك بيات موسيقى فيلم را با فيلم غريبه كه با همراهى واروژان ساخته شد، شروع كرد.بعد از فيلم غريبه،بيات موسيقى فيلم‌هاى: خوشيد در مرداب، شب آفتابى ( با ترانه عروسك قصه من)، برهنه تا ظهر با سرعت، فرياد زير آب، سريال چنگك و موسیقی بسیاری از فیلم‌های ديگر را ساخت. بعد از پيروزى انقلاب بابك بيات فعاليت موسيقى را در شركت ابتكار، همراه با دوستش ابراهيم زال زاده و با كاست قاصدك، زندگى نامه صمد بهرنگى و به صورت ترانه‌هاى كودكانه خانم سيمين غديرى آغاز کرد.پس از آن كاست «خروس زرى، پيرهن پرى» را به همراه احمد شاملو و كاست‌هاى «سكوت سرشار از ناگفته‌هاست» و «چيدن سپيده دم» را با صداى احمد شاملو ساخت. از ديگر فعاليت‌های بابك بيات در اين سال‌ها ساخت قطعه كرال و اركسترال «سرزمين خورشيد» بود، كه در سال 1376 توسط اركستر سمفونيك تهران و به رهبرى استاد «فريدون ناصرى» اجرا شد. در تمام این سال‌ها اما موسیقی او چنان با ترانه‌هایی که انتخاب کرده است آمیخته، که نمی توان آن دو را از یکدیگر جدا کرد. به همین خاطر است که بسیاری از دوستان نزدیک او را ترانه‌سرایان تشکیل می دهند و در این برنامه نیز «اكبر آزاد» شاعر كه همكاري‌هاي متعددي با بابك بيات داشته است به بيان خاطره‌اي از او براي ساخت آهنگ «آسيمه سر» پرداخت: «او با ساخت اين آهنگ، شعري را كه من سروده بودم، زنده كرد. او واقعا عاشق بود. هنگام كاركردن اصلا به پول نمي‌انديشيد و تنها به خود كار فكر مي‌كرد».
در بخش ديگري از اين برنامه، عبدالجبار كاكايي ديگر شاعر حاضر در برنامه با گراميداشت ياد و خاطره بابك بيات، وضعيت موسيقي پاپ را تأسف‌بار دانست و گفت: در شرايطي كه اين موسيقي دوران عُسرت خود را سپري مي‌كند، بسياري از هنرمندان اين رشته دچار يأس و نوميدي شده‌اند؛ زيرا سرنوشت اين موسيقي را كساني تعيين مي‌كنند كه تصميم گيرنده واقعي نيستند و اين چنين است كه هيچ چيزي سرجاي خودش نيست. در پايان اين برنامه كه اجراي آن را اهورا ايمان برعهده داشت، نيما مسيحا خواننده و رضا تاجبخش، نوازنده به اجراي قطعه‌اي پرداختند. در ادامه اين برنامه كليپي به ياد بابك بيات پخش شد و سيد عباس سجادي مسئول موسسه نغمه شهر و يكي از دوستان نزديك بابك بيات مطلبي را به ياد آهنگساز فيلم‌هايي چون «شايد وقتي ديگر»، «مسافران»، «كشتي آنجليكا»، «عروس» و... خواند.
منبع: 
فرهنگ آشتی
تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 آذر 1387 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

استاد بابک بیات یکی از تاثیر گدارهای موسیقی ایران بوده و هست. دلم برای ایشان بسیار تنگ شده است.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:33

دلم تنگ شده واسه نتهای غم گین بابک بیات دلم تنگ شده واسه سکوتش دلم تنگ شده......

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سكوت سرشار از ناگفته هاست | موسیقی ما